Sivu 1/1
B10M öljynpaine
Lähetetty: 21 Heinä 2020 08:46
Kirjoittaja seepra
Paljonko tuon pitäisi olla ajossa? Mulla näyttää kolmen ja neljän kilon seutuun ajossa ja kylmänä tyhjäkäynnillä viiden-kuuden väliin.
Re: B10M öljynpaine
Lähetetty: 21 Heinä 2020 11:13
Kirjoittaja BussMAN
seepra kirjoitti: ↑21 Heinä 2020 08:46
Paljonko tuon pitäisi olla ajossa? Mulla näyttää kolmen ja neljän kilon seutuun ajossa ja kylmänä tyhjäkäynnillä viiden-kuuden väliin.
[/quote
Volvon textiä normaali lämpöisenä ja ajossa 3-5 ,,,,ongelmat käytännössä on tyhjäkäyntipaine (1-2) jokin määritelmä on
varoitus valo ei saa palaa n 0,7 , aina kannattaa selvittää vian syy jos alhainen öljynpaine, myös mittarinnäyttövikoja on,
Re: B10M öljynpaine
Lähetetty: 21 Heinä 2020 16:52
Kirjoittaja seepra
Eli tuo on normaali paine? Ei ole öljynpainevalot vielä palaneet. Tarkoittako tuo varoitusvalon palaminen 0,7 sitä, että se palaa silloin kun öljynpaine on korkeintaan 0,7 bar korkeampi kuin ilmanpaine?
Re: B10M öljynpaine
Lähetetty: 21 Heinä 2020 18:57
Kirjoittaja BussMAN
seepra kirjoitti: ↑21 Heinä 2020 16:52
Eli tuo on normaali paine? Ei ole öljynpainevalot vielä palaneet. Tarkoittako tuo varoitusvalon palaminen 0,7 sitä, että se palaa silloin kun öljynpaine on korkeintaan 0,7 bar korkeampi kuin ilmanpaine?
[/quote
Kyllä.
Just noin suuruusluokka 0,7bar (0,5-0,8 merkintä tunnistimessa)
Re: B10M öljynpaine
Lähetetty: 28 Syys 2020 18:07
Kirjoittaja seepra
Linjuri näyttää edelleen käynnistettäessä että noin viisi bar on öljynpaine. Kuitenkin, kun sammutan vehkeen muutaman minuutin käynnissäolon jälkeen pihalla, on öljypöntön kyljessä oleva lasinen vehje tyhjä öljystä. Lisäksi auto näyttää sitä öljymäärän varoitusvaloa hetken käynnistettäessä, mutta sammuu heti kun pistää hieman käsikaasusta tyhjäkäyntiä isommalle eikä tässäkään vaiheessa öljynpainemittari tai mikään öljynpainesummeri anna aihetta huoleen.
Paljonko tuota öljyä kuuluu olla tuolla säiliössä kun autolla ei ole ajettu ja kone on kylmä? Entä kuinka paljon kuumana? Jos tuo öljy on liian vähissä, mitä sinne voi lisätä? Mulla ei ole tietoa tuosta nykyisestä öljystä, se on vaihdettu viime kesänä käsittääkseni.
Re: B10M öljynpaine
Lähetetty: 28 Syys 2020 20:06
Kirjoittaja Jokelan linja
Öljyntaso tarkastetaan moottorin käydessä.
Siinä mittalasissa pitäisi olla min- max- merkinnät. Ollut ainakin uutena.
Jos ei näy, niin puoleenväliin lasia kun osuu, niin hyvä.
Öljyksi käy lähes mikä vaan raskaan kaluston moottoriöljy.
Vaikka tollaista:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/591320/ ... 0W-30-20-l
Siinä on ihan virallinen Volvo VDS-2 luokituskin

Re: B10M öljynpaine
Lähetetty: 28 Syys 2020 20:48
Kirjoittaja seepra
Ja lisääminen tapahtunee siitä pöntön sivussa olevasta korkista. Minkä ihmeen vuoksi tuossa on kaksi eri korkkia, toinen päällä ja toinen sivulla? Onko öljyntaso koneen käydessä oikea nimenomaan lämpimällä öljyllä?
Hirvittää laittaa autoa käyntiin kun tuo lasikeppi on tällä hetkellä tyhjä, pitänee liruttaa vähän mielen rauhaksl sinne ensin

Re: B10M öljynpaine
Lähetetty: 28 Syys 2020 21:07
Kirjoittaja Jokelan linja
Onks se tollainen. Jos on, niin tosta korkista mobiloilia sisään.

- oil.jpg (70.87 KiB) Katsottu 17096 kertaa
Re: B10M öljynpaine
Lähetetty: 28 Syys 2020 21:15
Kirjoittaja seepra
Just tuo. Näyttää muuten olevan että tuossa pöntössä olevat pokkaukset sattuvat olemaan max ja min -rajojen kohdalla
Re: B10M öljynpaine
Lähetetty: 29 Syys 2020 13:54
Kirjoittaja Jule
Ei tuo niin ylettömän tarkka ole siitä öljymäärästä, sitä kun on systeemissä jotain luokkaa 50 litraa, mutta yksi ylimäärinen muuttuja tuossa on. Siellä on paluuöljypumppu, eli moottorissa ei ole varsinaista öljypohjaa, vaan koneen pohjalta pumpataan öljy sinne öljysäiliöön, josta varsinainen öljypumppu imee. Jos se paluupumppu hajoaa moottori täytyy öljystä, ja menee särki. Pitkässä seisotuksessahan tuo tankki tuppaa varsinkin kulkuri-ikäisissä laitteissa pikkuhiljaa tyhjenemään moottoriin, joka ei oikeastaan ole kovin hyvä asia.
Re: B10M öljynpaine
Lähetetty: 29 Syys 2020 17:59
Kirjoittaja seepra
Voiko tuon paluuöljypumpun toiminnan tarkistaa jotenkin? Vai selviääkö se pelkästään tarkkailemalla säiliöön palaavan öljyn määrää? Millaiset oireet tuossa on jos se paluupumppu tekee tenän?
Re: B10M öljynpaine
Lähetetty: 29 Syys 2020 21:18
Kirjoittaja BussMAN
seepra kirjoitti: ↑29 Syys 2020 17:59
Voiko tuon paluuöljypumpun toiminnan tarkistaa jotenkin? Vai selviääkö se pelkästään tarkkailemalla säiliöön palaavan öljyn määrää? Millaiset oireet tuossa on jos se paluupumppu tekee tenän?
Harvinainen vika olis pumput tark koneremontin yhteydessä, samalla akselilla paine -ja kuivasumpun imupumppu
tuossa voituärj kuvat
Re: B10M öljynpaine
Lähetetty: 01 Loka 2020 16:52
Kirjoittaja seepra
Muutamia kysymyksiä on tullut mieleeni:
Onko patteriverkostossa ja koneessa sama jäähdytysneste?
Onko hyviä suosituksia talviylläpitoon, eli kandeeko autoa käyttää käynnissä vaikkapa lauhoilla keleillä?
Kuinka iso jäähdytysnestetilavuus tuossa autossa on?
Onko vuoden 1991 mallissa jo se webastolämmitteinen polttoainesäiliö?
Kuinka iso naftatankki tuossa autossa on ja kuinka paljon tuohon polttoainemittariin voi luottaa?
Re: B10M öljynpaine
Lähetetty: 01 Loka 2020 20:18
Kirjoittaja motoku
Jäähdytinneste on sama sekä koneessa että pattereissa.
Nestemäärä 80-120 litraa riippen akselivälistä, varusteista ym ym....
Autoa kannattaa käytellä välillä tai vaikka ajaakin, edes muutama metri että öljyä nousee rattaille ja akseleille. Syksyllä toki pitää tankata talvilaatua tankkiin että ei putsarit hyydy.
Kaikki vesi ja jätevesijärjestelmät pitää tyhjentää tarkasti ennen pakkasia.
Kosteudenkerääjiä kannattaa olla ettei pinnat homehdu.
Webastolämmitteisestä tankista en ole normaalikalustossa ikinä kuullut ja todennäköisesti sinullakaan ei sellaista ole. Lähinnä Arkangeliin tai Muurmanskiin talvisin ajavat käyttävät sellaista jos käyttävät.
Akkujen varaustilaa pitää vahtia visusti tai kantaa ne lämpimään. Päävirtakatkaisin ei poista kaikkia virtajuttuja vaan akut tyhjenee.
Tankin koko saattaa olla rekisteriotteessa. Ellei ole niin taka-akselin päällä oleva tankki on muistaakseni 285 litran luokkaa ja taka-akselin takapuolella oleviin tankkeihin mahtuu ~150l/kpl. Montako niitä sitten on?
Volvon tankkimittarin luotettavuus??? luunapin antamisen jälkeen 50% varmuudella se näyttää sinne päin.
Jatkakaapa viisaammat tästä...
Re: B10M öljynpaine
Lähetetty: 02 Loka 2020 21:52
Kirjoittaja seepra
Kauhea vesitilavuus

Tarkoittaako vesijärjestelmät noita vessoja ynnå muita lavuaareja?
Tuo Webastolämmitteinen polttoainesäiliö on mainittu täällä monta kertaa.
Jos pitää akkuja autossa ja koko ajan C-Tek MXT-14:n nokassa, eikö se pidä ne ehjänä?
Re: B10M öljynpaine
Lähetetty: 02 Loka 2020 22:42
Kirjoittaja Geekuality
seepra kirjoitti: ↑02 Loka 2020 21:52
Kauhea vesitilavuus

Tarkoittaako vesijärjestelmät noita vessoja ynnå muita lavuaareja?
Tarkoittaa, eli siis huuhteluvesisäiliötä ja sen järjestelmän putkia/pumppuja.
seepra kirjoitti: ↑02 Loka 2020 21:52
Jos pitää akkuja autossa ja koko ajan C-Tek MXT-14:n nokassa, eikö se pidä ne ehjänä?
Pitää.
Re: B10M öljynpaine
Lähetetty: 02 Loka 2020 23:51
Kirjoittaja BussMAN
seepra kirjoitti: ↑02 Loka 2020 21:52
Kauhea vesitilavuus

Tarkoittaako vesijärjestelmät noita vessoja ynnå muita lavuaareja?
Tuo Webastolämmitteinen polttoainesäiliö on mainittu täällä monta kertaa.
Jos pitää akkuja autossa ja koko ajan C-Tek MXT-14:n nokassa, eikö se pidä ne ehjänä?
Moottorin jäähd/ lämmitysjärj nesteitä vaihdettaessa kannattas mitata poistettava määrä, ja täytettäessä sama
määrä tilalle.
Järj tilavuus iso ja siihen vaikuttaa varusteet moottori/ lämmityajärj lisäksi esim kattolämmitys/ ilmast ( sutrak tai muu) ,
jäähd voi olla myös vaihteisto ja hidastin ym. Jos alustatiedoissa tilavuus se ilman kori osuutta.
Täällä palstoilla hyviäneuvoja talvisäilytykseen ulkona , ongelma ei pakkanen vaan ilmanlauhtuminen ts autosssa
kylmempi kuin ulkopuolella.
Jos bussin oma wc ( vesihuutelumalli) ja käsienpesu systeemi , molemmille vesisäiliöille on poistohat lisäksi pumput pitää käyttää ” kuivaksi” Wc jäte säiliö ’ jäätymätöntä ”nestettä tyhj jälkeen
Akut lataus täyteen paras on akunkenkä irti ( ehjä akku säilyy talven yli) tai pääkytkin auki ja parinviikon välein lataus (” tai moottorin käyttö”) jos toiminta varma ylläpitolaturi ( jossa ei ylijännite onglmaa) ok. Invntterit ja jännitteen muuntimet kuluttaa vaikka ei kuormitusta. Normaaliakku täys 12V akku = 12,7-12,9 V napajännite ( auto lataa n 14V tai yli tyhjään akkuuun)
Re: B10M öljynpaine
Lähetetty: 23 Huhti 2021 06:08
Kirjoittaja seepra
Uudemmassa B10M:ssä jäähdytysnesteen kuulemma pitäisi olla vihreää. Minusta siinä on sininen sävy, laitoin verrokiksi viereen vihreää ja on se selkeästi sinivihreää. Mikä ihme tuollaisen jäähdytysnesteen sinistymisen saa aikaan?
Re: B10M öljynpaine
Lähetetty: 23 Huhti 2021 07:42
Kirjoittaja Zuikkis
Ei noita värejä kannata liikaa ihmetellä, tärkeintä varmistaa tonkan kyljestä että on oikeaa ainetta.
Se "perinteinen" vihreä jäähdytinneste on etyleeniglykolia. Se on erittäin myrkyllinen ja ympäristölle haitallinen, josta syystä sitä on pitkään yritetty korvata propyleeniglykolilla mutta vähän huonolla menestyksellä.
Propyleeniglykoli olisi melko myrkytön ja haitaton, sitä käytetään jopa elintarvikkeissa ja sähkötupakoissa..
Molemmat nesteethän on lähes kirkkaita luonnostaan, eli niihin lisätään valmistusvaiheessa joku väriaine. Kumpaakin saa lähes minkä värisenä vaan jos oikein kaivaa. Eli kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä ei voi tehdä värin perusteella.
Esimerkiksi Bilteman etyleeniglykoli on sinistä väriltään. Sitä mullakin on järjestelmässä suurin osa.
https://www.biltema.fi/autonhoito/lisaa ... 2000038424
Vastaavasti Biltemassa on vihreää propyleeniglykolia:
https://www.biltema.fi/veneily/venemoot ... 2000040331
Yleisesti sanotaan että aineita ei saisi sekottaa, mutta ymmärtääkseni tuo ei ihan täysin pidä paikkaansa. Ei se miksikään vaahdoksi mene tms. Lähinnä kun kummallekin aineelle on omat mittarinsa pakkaskeston mittaukseen yms niin milläs sitten mittaat jos aineet on sekaisin ja kukaan ei tiedä edes missä suhteessa? Ja vielä kun etyleeniglykoli on ongelmajäte ja propyleeniglykoli ei, sekoittamalla saa kätevästi propyleeniglykolinkin ongelmajätteeksi.

Re: B10M öljynpaine
Lähetetty: 23 Huhti 2021 08:09
Kirjoittaja seepra
No perhana, nyt pitälsl sitten jotenkin arvata, kumpaa siellä on piipussa.
Re: B10M öljynpaine
Lähetetty: 23 Huhti 2021 08:12
Kirjoittaja Zuikkis
seepra kirjoitti: ↑23 Huhti 2021 08:09
No perhana, nyt pitälsl sitten jotenkin arvata, kumpaa siellä on piipussa.
Kyllä se 99% varmuudella on tuota "tavallista" etyleeniglykolia. Propyleeniglykoli on niin paljon kalliimpaakin että ei sitä kyllä kukaan ole bussiin keksinyt laittaa..
Re: B10M öljynpaine
Lähetetty: 23 Huhti 2021 17:27
Kirjoittaja Mikko Hietaoja
Itsellä myös asia ollut pohdinnan alla, että kumpaa mahtaa olla. Täältä löytyy haalean keltaista.
Mikko
Re: B10M öljynpaine
Lähetetty: 23 Huhti 2021 18:13
Kirjoittaja Jokelan linja
Tuo keltainen on Volvo VCS jäähdytinnestettä.
Esim:
https://www.ikh.fi/fi/jaahdytinneste-10 ... -wk010100k
Väristä voi vähän päätellä nesteen sopivuuden, mutta ei sit oikeastaan kuitenkaan.
Lähes poikkeuksetta kaikissa kulkuriautoissa on käytössä monoetyleeniglykoli. Väri ei sitä kerro.
Vanhemmissa on melko varmasti sitä perus "vihreää". Eli melko universaalia litkua.
Joskus 2000-luvun vaihteessa tuli sitten paljon erilaisia variaatioita nesteistä.
Korroosiota, jäätymistä, syöpymistä ja vaahtoamista estäviä lisäaineita on paljon erilaisia.
Punaisessa nesteessä on yleensä silikaattivapaa, orgaaniseen happoteknologiaan perustuva lisäaineistus. Niin myös tuossa Volvo VCS-litkussa.
Sininen neste on yleensä G48/G11-tyyppinen silikaatteihin perustuva neste.
Jos autossa on vihreää nestettä, voi sinne melko turvallisesti lisätä melkeimpä mitä vaan vihreää jäähdytinnestettä.
Scania ja mersu siirtyivät käyttämään G48-tyypin sinistä joskus joskus vuosituhannen vaihteessa. Volvoihin tuli keltainen VCS 2005.
Uudemmissa taas eri litkut.
Ja jos haluaa olla varma, niin vanhat liemet pihalle, järjestelmän huuhtelu ja uudet nesteet sisälle.
Muutenkin Jäähdytinneste olisi hyvä vaihtaa muutaman vuoden välein. Ehkä kulkurikäytössä voisi jopa 10 vuotta olla ok.
Jäähdytinneste ei ole ikuista ja pakkasenkesto ei kerro muiden ominaisuuksien heikentymisestä mitään.
Ugh.
Re: B10M öljynpaine
Lähetetty: 23 Huhti 2021 18:54
Kirjoittaja seepra
Millainen homma se on ottaa B10M:stä mehut pois?
Re: B10M öljynpaine
Lähetetty: 24 Huhti 2021 08:05
Kirjoittaja Mikko Hietaoja
Kiitos asiantuntemuksesta. Eipä se muuten huono idea olis tuo nesteitten vaihto. Täys huolto kuitenkin edessä. Menee sitten monta vuotta taas.
Mikki