Peränvälitys

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Peränvälitys

Viesti Kirjoittaja B9M »

Vaihdettinpa Volvoon perävälitystä. Ennen 4:25 ja nyt 3:78. Kävin kokeileen.
1. Tarvitaan nyt ykköstäkin lähdössä.(sitä varten se on)
2. 1700r nopeus 96km/h (ennen n.86km/h 1900r)
3. Ei ulissut vaikka kilometreistä ei tietoa.

-peruutusvihde nyt turhan harva.
-harmitta luopua kuin uudesta perästä
tv: Ari

[/img]
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Täällä olisi sama edessä. Kirjastoautoissa on vielä tiheämpi. 2500rpm ei mennä ku 80-90kmh. Oliko iso urakka se vaihto? Paljonka maksoi remppa?
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

Päivä siihen meni ja olin apupoikana. Auto ylös, jarrukellot, vetoakselit ja kardaanipätkä irti. Lukko piti vielä löysätä. Ruuvit auki ja perä ulos. Ja uusi tilalle ja kasaan. Tunti meni telineen tekoon, että perän sai vedettyä ulos turvallisesti ja tosi helpostii meni uusi takaisin. Työ tehtiin bussien huoltohallissa= hyvä nosturi ja optimaaliset tilat. Perä painaa varmaan 200 kg joten ei kannata olla sen kanssa ahtaassa paikassa jos sattu lipsahtaan=äänenvaimentimien välissä. Asentaja sanoi 30 vuoden kokemuksella, että on helpompi vaihtaa perä kuin koko akseli. Reaktiotangot aiheutta ongelmia.
Hinta vaihdolle selviää kun saan vanhan myytyä.
tv.Ari
Uuden välitys olikin 3:56 eikä 3:78. Nyt on 5 vaihde suunnilleen sama kuin 6 ennen.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Moi

Ehjän perän vaihtaminen on tosiaan siisti homma. Kerran olin mukana sukulaismiehen tukkivolvon peräremontissa. Siinä oli perä hajonnut tuhannen murskaksi ja oli iso työ siivota akselin sisus pienistä rautahilseistä.

Saattaa vaikuttaa tuo perän vaihto polttoaineen kulutukseen muuten tosi merkittävästi.

Meidän Volvolla on käyty reissut muuten komiasti alle 20 L sadalle, aivan tarkkaa lukemaa en ole ottanut mutta 600 km menee 100 litralla niin että enemmän on jäljellä tullessa ko lähtiessä ennen 100L tankkausta. Mutta tähän astiset tärinät on hillinnyt matkavauhtia ja 80 kmh on ollut sopiva matkanopeus.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

Ennen vei Volvo 24,3l/100km n. 85km/h. Ruissalon jälkeempä tuon tietää mitä vie. Ainoa konsti todellisen kulutuksen mittaamiseen on laitaa tankki piripintaan ja täyttää uudestaan. Vaihdoin perän kylläkin melutason takia, mutta ompahan plussaa tuo mahdollinen kulutuksen lasku. Tv Ari
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Joko olet ehtinyt ynnäämään tuon uuden kulutuslukeman?
-Jussi-
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

23,7l/100km välillä Kokkola-Ahlainen. Ajo oli tosi runttaamista, kaasu pohjasssa ylämäkiin ja huippunopeuden kokeilua, kylläkin kierroslukumittarin mukaan. Lopputulos, ronsisti n. 85km/h ajamalla ei kulu 24l/100km. Nätisti ajamisen tulosta en ole vielä mitannut, mutta kun kone hyrrää 1600r/minuutissa huomaa että kaasu ei ole läheskään siinä asennossa missä ennen. Jaksaa vielä ylämäkeen vaivatta. Tv. Ari
Vastaa Viestiin