Scania Regal-95 jäykkä etupää

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
sippis82
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 25 Heinä 2018 20:38
Location: eurajoki

Scania Regal-95 jäykkä etupää

Viesti Kirjoittaja sippis82 » 18 Touko 2019 10:47

Mikä tuollaisessa bussissa tekee sellaisen ilmiön että kuoppaan, tai hidasteeseen ajettaessa auton etupää tuntuu hyppäävän ilmaan? Eikös ilmajousituksella oleva auto pitäs mennä pehmeästi moisten yli. Pieniin kuoppiin ajaessa tuntuu että etupää on aivan yhtä puuta, niinkun mikään ei antaisi joustoa. Auto oli palkkiremontissa viime syksyn/talven aikana ja ennen sitä se ei tuollainen ollut. Voiko esim. Iskarit olla jotenkin ottanut nokkiinsa kun etuakselin paikka hieman muuttui? Akseli siis oli ennen remonttia yli 5cm sivussa.

Avatar
VeihtiPekka
Kokenut kuljettaja
Viestit: 111
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka » 18 Touko 2019 12:18

Jos palkkeja on uusittu niin varmaan silloin tasonsäätöventtiilin kiinnityspaikkakin on muuttunut. Onko sulla nyt autossa keula korkealla. Ilmajousitus voi koventua kun säkit on täyempänä. 5 cm sivusiirtymä ei iskareita jumita varsinkaan kun siirtymä on takaisin oikealle paikalle.

sippis82
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 25 Heinä 2018 20:38
Location: eurajoki

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Viesti Kirjoittaja sippis82 » 18 Touko 2019 13:12

Mun mielestä tasonsäätöön on jouduttu koskemaan kun palkkia on vaihdettu. Täytyypä maanantaina kysyä työn tehneestä pajasta et onko näin. Keula ei näyttäis olevan ainakaan paljon korkeemmalla kun esim takapää, auto on suht suorassa tasaisella alustalla.

Reissureki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Viesti Kirjoittaja Reissureki » 18 Touko 2019 14:10

Kasvaako säkin paine sen jälkeen, kun kori lähtee nousemaan?
Mun mielestä sinne lisätään vaan ilmaa ja säkki ”venyy”, ts. liukuu ittensä päältä pois?

Avatar
VeihtiPekka
Kokenut kuljettaja
Viestit: 111
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka » 18 Touko 2019 14:33

Reissureki kirjoitti:
18 Touko 2019 14:10
Kasvaako säkin paine sen jälkeen, kun kori lähtee nousemaan?
Mun mielestä sinne lisätään vaan ilmaa ja säkki ”venyy”, ts. liukuu ittensä päältä pois?
Eihän se säkin paine kasva lautamiesjärellää mutta.Tuli mieleen kokeneempien bussikuskien puheet että "laskin vähä keulaa ko oli nii kova". Ehkä se säkki käyttäytyy vähä erilailla riippuen siitä kuinka pitkäksi on "rullautunut".

sippis82
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 25 Heinä 2018 20:38
Location: eurajoki

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Viesti Kirjoittaja sippis82 » 18 Touko 2019 16:40

Se voi hyvin olla, että kun palkki on joskus antanu periks ja siirtynyt ylöspäin, niin on tangosta ruuvattu lisää korkeutta. Nyt kun palkki on oikeella paikallaan ni on enemmän painetta palkeissa ja se tekee etupään jäykäks. Pitääpä varmaan pyytää pajaa ruuvaamaan vähän etupäätä maapalloa kohti ni jos sitten ois mukavempi ajella.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 598
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 18 Touko 2019 19:59

Jos korkeus oikea vois vika olla iskunvaimentimissa, remontissa tuliko samankokiset palkeet jos pienempi halkaisija on
kovempi ja joustomatka pienempi, ( paine kun suurenee autonousee ylöspäin ,,, paineesta tunnistetaan akselipainot
nykyautoissa näyttö suoraan koelaudassa esim kuorma autot)


Esim ( etuakseli 8 ton max = yks palje / puoli , sijoitus akselin ”päälle” jos ilmajousen halk on 10” (tuumaa)= 25,4cm sen pinta ala on 497 cm2( neliösenttimetriä) ja 6,5 bar paineella nostovoima on 3230 kg ( vastaa n 7 ton akselipainoa)ja auton ”korkeus ” oikea. Jos vähetään kuormaa painetta pitää laskea että korkeus pysyy vakioina ( tämän hoitaa tasoventiili joka mittaa etäisyyttä akseli- runko), toisin päin kuormaa lisättäessä tarvitaan suurempi paine,

sippis82
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 25 Heinä 2018 20:38
Location: eurajoki

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Viesti Kirjoittaja sippis82 » 18 Touko 2019 20:56

BussMAN kirjoitti:
18 Touko 2019 19:59
Jos korkeus oikea vois vika olla iskunvaimentimissa, remontissa tuliko samankokiset palkeet jos pienempi halkaisija on
kovempi ja joustomatka pienempi, ( paine kun suurenee autonousee ylöspäin ,,, paineesta tunnistetaan akselipainot
nykyautoissa näyttö suoraan koelaudassa esim kuorma autot)


Esim ( etuakseli 8 ton max = yks palje / puoli , sijoitus akselin ”päälle” jos ilmajousen halk on 10” (tuumaa)= 25,4cm sen pinta ala on 497 cm2( neliösenttimetriä) ja 6,5 bar paineella nostovoima on 3230 kg ( vastaa n 7 ton akselipainoa)ja auton ”korkeus ” oikea. Jos vähetään kuormaa painetta pitää laskea että korkeus pysyy vakioina ( tämän hoitaa tasoventiili joka mittaa etäisyyttä akseli- runko), toisin päin kuormaa lisättäessä tarvitaan suurempi paine,
Eli siis paljekumit on samat vanhat, eturungosta vaihdettiin yksi poikkipalkki. Pitkittäisistä palkeista toinen oli vääntynyt 2.5cm joka kompensoitiin niin, että vaihdettiin uusi säädettävä tukitanko jonka avulla etuakseli keskitettiin uudestaan. Olikohan se keskimmäinen palkki joka meni vaihtoon, ja oliko siinä just kiinni etupään tasonsäädin?

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 598
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 18 Touko 2019 23:33

Eli siis paljekumit on samat vanhat, eturungosta vaihdettiin yksi poikkipalkki. Pitkittäisistä palkeista toinen oli vääntynyt 2.5cm joka kompensoitiin niin, että vaihdettiin uusi säädettävä tukitanko jonka avulla etuakseli keskitettiin uudestaan. Olikohan se keskimmäinen palkki joka meni vaihtoon, ja oliko siinä just kiinni etupään tasonsäädin?


Jos tasosäätö ( sähköinen) kannattaa testa laskea alas ja nostaa ylös, siinäkin voi havaita jotain poikkeavaa.
Scania 4 sarja sähköinen, 3sarja mek/ sähkö?
Tasaisella sivuprofiili katsoa onko etupäänorm ylempänä ellei vika joissain muualla iskarit?
( tarkkaa paljemittaa ei tiedossa, sen mukaan säätö ) Tasosäädin voi olla ” mekaaninen” tai sähköinen potikka
yks keskellä ja takaa säätö jos sivukallistumaa korissa ( takana vas/ oik t-säätimet).
Tasosäätö ei aina onnistu kerralla säätö ja ajolenkin jälkeen tarkistusmittaus.

sippis82
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 25 Heinä 2018 20:38
Location: eurajoki

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Viesti Kirjoittaja sippis82 » 19 Touko 2019 10:48

Mekaaninen säätö tuossa taitaa olla, 3sarjalainen kun on. Alustaa pystyy nostamaan sillä korinnosto napilla, siinä olen huomannut että perä nousee heti ja nopeesti, etupää kestää aika kauan ennen kun on ylhäällä.

Avatar
Timppa
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Volvo B10M Carrus
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Viesti Kirjoittaja Timppa » 19 Touko 2019 13:56

Kerran oli 1 neljästä etuiskarista lievällä mutkalla , koputtelin suoraksi ja löysäsin kaikki bilsteinit säädöistään , pehmeämpi tuli ei heilunu eikä huojunu .
Ainakin niitä pysty käsin testaamaan.

sippis82
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 25 Heinä 2018 20:38
Location: eurajoki

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Viesti Kirjoittaja sippis82 » 19 Touko 2019 14:27

Timppa kirjoitti:
19 Touko 2019 13:56
Kerran oli 1 neljästä etuiskarista lievällä mutkalla , koputtelin suoraksi ja löysäsin kaikki bilsteinit säädöistään , pehmeämpi tuli ei heilunu eikä huojunu .
Ainakin niitä pysty käsin testaamaan.
Tuos ei mun mielestä ole edessä kun yks iskari per puoli. Jotenkin vähän vois olla semmonen olo et kuskin puolen iskari ois jumissa. Remontin jälkeen kun ajoin auton kotiin ni kuskin puolelta kuului kamala ääni aina möykyissä, ihan kun joku repeis irti jostain. Nyt sitä ääntä ei enää kuulunu. Tuntuu myös että kuskin etukulma jää ylös kun paineet laskee ja muu auto tipahtaa alas, palkeet taitaa vähän ajan mittaan vuotaa paineet pihalle.

Jule
Kansleri
Viestit: 1197
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Viesti Kirjoittaja Jule » 19 Touko 2019 17:47

Se että auto putoaa tonttiin ajankanssa on normaalia. Se että yksi nurkka ei putoakaan, ei ole normaalia. Jumissa oleva iskari voisi selittää käytöksen.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 598
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 19 Touko 2019 18:41

sippis82 kirjoitti:
19 Touko 2019 14:27
Timppa kirjoitti:
19 Touko 2019 13:56
Kerran oli 1 neljästä etuiskarista lievällä mutkalla , koputtelin suoraksi ja löysäsin kaikki bilsteinit säädöistään , pehmeämpi tuli ei heilunu eikä huojunu .
Ainakin niitä pysty käsin testaamaan.
Tuos ei mun mielestä ole edessä kun yks iskari per puoli. Jotenkin vähän vois olla semmonen olo et kuskin puolen iskari ois jumissa. Remontin jälkeen kun ajoin auton kotiin ni kuskin puolelta kuului kamala ääni aina möykyissä, ihan kun joku repeis irti jostain. Nyt sitä ääntä ei enää kuulunu. Tuntuu myös että kuskin etukulma jää ylös kun paineet laskee ja muu auto tipahtaa alas, palkeet taitaa vähän ajan mittaan vuotaa paineet pihalle.
Kannattaa katsoa alle jotain, tuli ajatus onko jokin esim remontti tuki jossain välissä?, jos vasen etunurkka jää ylös
ja ilmajousista silloin paineet tallessa vasemmalla takana, muut tyhjät , ellei mekaaninen vika.
Paineilma vajaus / vuoto vois ajossa tehdä pohjaanlyöntiä, silloin kyllä etunurkka normaalisti raappaa tiehen

sippis82
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 25 Heinä 2018 20:38
Location: eurajoki

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Viesti Kirjoittaja sippis82 » 23 Touko 2019 13:50

Pajalla poikkesin scanian kans aamulla ja tehtiin pieni koeajo. Koeajolla todettiin, että etupää lyö pohjaan kuopissa. Verstaan pihalla nostin korin täysin yläasentoon ja hakkaaminen loppui, samalla katottiin palkeet ja niistä jo näki jäljistä, että ovat liian alhaalla ollut. Eli, auto nostetaan ylös joku päivä ja lisätään painetta etupään vaimennukseen. Runkopalkin vaihto on vaikuttanut tasonsäätimen asentoon, kun on kiinni just siinä palkissa mikä vaihdettiin.

Vastaa Viestiin