Sivu 2/2

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Lähetetty: 17 Helmi 2019 11:57
Kirjoittaja BussMAN
385/65r22,5 vastaava koko on 315/80r22,5. Kehämitta n 110 cm ja sisärenkaallisilla 11.00-20
355/55r22,5............ ”. ”. 295/80r22,5...........”. n 100 cm ja................ ”. 10.00-20

Josain keskustelussa kyselin ristiin käyttöä nyt todettu 315 edessä ja vetopyörissä 295 , scanian abs hyväksyy eron sehän on vain 3% luokkaa, tilanne vois olla toinen jos vetop 315 pinnatut ja edessä 295 alkup pinnalla ( kuluneet ) % suurempi, ei varmuutta oletus että 5-10% luokassa abs häiriintyy.

385/55 verrattuna 385/65 halkaisija ero vain 3-4 cm suuruusluokassa, jonkin verran renkaan jousto pienee profiin
pienentyessä mutta, tuskin merktystä ilmajousiautoissa. (ehkä huomaa eron 315/80 ja 385/65 välillä sivu suunnan
”joustavuudessa”...)

Lisäksi kats kannattaa merkityttää eri rengasvaihtiehtoja niin ei poliisi tarvii tehdä tutkimuksia onko lailliset, oma k-autoon
merkittiin ”eri vaihtiehdot” niin helpottaa renkaiden ostoja eri käyttötarkoituksiin.

Linja - ja kuorma autoissa autossa ( joissa piirturi) voi olla vetävillä vain sen koon renkaat mikä merkitty ajopiiturintesti lappuun

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Lähetetty: 17 Helmi 2019 17:21
Kirjoittaja Jule
Käytännössä merkittyä pienemmistä renkaista ei tule vetoakselillakaan ongelmaa jos vaan kantavuus riittää.

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Lähetetty: 01 Touko 2019 10:18
Kirjoittaja neppi
Löytyyks 9.5x17.5 :lle jotain korvaavaa, vähän kätevämpää kokoa? Mahtuu pykälän isompiki, jos semmosta ois tarjolla...

Ihan vain kaverin puolesta kyselen.

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Lähetetty: 07 Touko 2019 16:07
Kirjoittaja KajNyy1
Kaikki palakuvioiset raskaan renkaat lasketaan talvirenkaiksi. Edessä ohjaava kuvio. Talvella pidon määrää renkaan ikä ei niinkään pinnan muut ominaiduudet. Minulla oli alla Misukat jo yli kymmenen vuoden ikäiset, märällä asvatilla valkoisella viivalla löi etupyörä lukkoon jo ihan vähäisellä jarrutuksella. Laivan metallikannella käännöksessä ulvo ja luisti. Eli vaihdoin uudet renkaat alle kiinalaiset

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Lähetetty: 10 Touko 2019 20:55
Kirjoittaja Zuikkis
Osku kaipaisi ainakin yhden renkaan tonne vetämättömälle teliakselille. Sinnehän kait saa laittaa melkein minkä vaan? Voisi toki samalla uusia molemmin puolin ja ottaa vähemmän kuluneen vararenkaaksi, kun vararengaskin on ihan silestone.

Mistäs näitä saisi edullisemmin? 315/80-22.5 taisi olla koko, ja tietty jos saisi Scanian vanteella niin saisi ehkä ominpäin paikalleen. Vai onko fiksuinta vaan ajella jonnekin ja antaa muiden tehdä? Entä onko esim Tallinnassa niin paljon halvempaa että kannattaisi?

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Lähetetty: 11 Touko 2019 00:20
Kirjoittaja mikko
Harrastuksen vuoksi voisi olla hauska kokeilla itsekin vaihtaa kumia vanteelle?

Jos sulla on kompressori ja pari rengasrautaa ni tuleehan se tehtyä. Itse kokeilin joskus neljä pyörää hoidella ja kyllä siinä ainakin hien sai pintaan, lisäksi säästi vähän rahaa.

Mitähän mä tahdoin sanoa.. kotona halvempaa ku Tallinnassa ehkä.

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Lähetetty: 11 Touko 2019 06:26
Kirjoittaja Juu_pe
Kannattaa seurata huutokaupat.com ja sieltä Kosken hallit Oy. Myy edullisesti uusia ns. ensiasennusrenkaita ja kertaalleen pinnattuja. Itse ostin 295/80 r22.5 koko satsin 290€/kpl vanteineen.

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Lähetetty: 16 Touko 2019 10:34
Kirjoittaja Zuikkis
Joo tuo olikin hyvä vinkki, näyttää paljon löytyvän. Tuohon teliakselille uskaltaa varmaan huoletta laittaa pinnatun, tai sitten jonkun kiinarenkaan mitä noilla näytti kanssa olevan. Vähän on matkaa Juupajoelle mutta sitähän voisi ottaa harrastuksen kannalta ja lähteä bussilla hakemaan. :)

Kerratkaapas vielä tyhmälle, mistä erottaa vetävän akselin renkaan? Onko siinä jotain merkintöjä mitä pitää kyttäillä vai ihanko vaan kuvion karkeudesta päätellään?

Vanteet vissiin käy tämän ikäisissä ristiin Volvo/Scania?

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Lähetetty: 17 Touko 2019 16:47
Kirjoittaja Jule
Zuikkis kirjoitti:
16 Touko 2019 10:34
Kerratkaapas vielä tyhmälle, mistä erottaa vetävän akselin renkaan? Onko siinä jotain merkintöjä mitä pitää kyttäillä vai ihanko vaan kuvion karkeudesta päätellään?
Vetävän akselin renkaassa on urat poikittain.

e: pääurat -> urat

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Lähetetty: 18 Touko 2019 11:03
Kirjoittaja Zuikkis
Nyt olisi tarjolla 295/80 renkaat edullisesti. Voiko teliakselilla olla 295/80 vaikka kaikki muut renkaat on 315/80?

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Lähetetty: 19 Touko 2019 17:48
Kirjoittaja Jule
Zuikkis kirjoitti:
18 Touko 2019 11:03
Nyt olisi tarjolla 295/80 renkaat edullisesti. Voiko teliakselilla olla 295/80 vaikka kaikki muut renkaat on 315/80?
Voi, ellei kyseessä ole jokin hurjilla akselimassoilla oleva auto, jossa ei tuon kapeamman renkaan kantavuus riitä

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkais

Lähetetty: 19 Touko 2019 21:15
Kirjoittaja BussMAN
Jule kirjoitti:
19 Touko 2019 17:48
Zuikkis kirjoitti:
18 Touko 2019 11:03
Nyt olisi tarjolla 295/80 renkaat edullisesti. Voiko teliakselilla olla 295/80 vaikka kaikki muut renkaat on 315/80?
Voi, ellei kyseessä ole jokin hurjilla akselimassoilla oleva auto, jossa ei tuon kapeamman renkaan kantavuus riitä
295/80R22,5 kantavuudet alkaa ykkös asennus 3000 kg (146) jokariittää 6 ton akselille, oletettavasti teli on just tuo,
ts jos luku suurempi kuin 146 ok ( max taitaa olla 152= 3550 kg riittää 7 ton akselille). Jokin sääntö olemassa 10 mm voi renkaan leveys poiketa rek ote merkinnästä, ainakin ylöspäin ei tarvii merkintää rek ote, sano ins ...

Omassa olen kats merkauttanut vaihtehtorenkaat kuorma autoon esim etuakseli/ tridem 385 tai 315 ja peräkärry 11R 22,5 ,
12R 22,5 (=315/80R22,5) näin saa tienpäällä poliisille lisäaikaa sakonkirjoitteluun kun ei tarvii renkaita tutkia :idea:

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Lähetetty: 19 Touko 2019 21:46
Kirjoittaja Zuikkis
Kyllä tuossakin rekisteriotteessa lukee 295/80-22.5 ja vasta lisätiedoissa "vaihtoehtoinen rengaskoko 315/80-22.5". Meinasin lähinnä sitä että 295:hän on rahdun pienempi halkaisijaltaankin, niin tuleeko siinä nyt joku kamaluus kun yhden akselin pyörimisnopeus on hiukan eri, ja telihän jää vähän "vinoon" kun vetävällä akselilla on 315/80..

Mutta kait nuo on ihan ok. :) Irtorenkaat vaan, pääsee harjoittelemaan päälle punnerrusta..

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkais

Lähetetty: 19 Touko 2019 23:41
Kirjoittaja Geekuality
BussMAN kirjoitti:
19 Touko 2019 21:15
Jokin sääntö olemassa 10 mm voi renkaan leveys poiketa rek ote merkinnästä, ainakin ylöspäin ei tarvii merkintää rek ote, sano ins ...
Ei 10mm, vaan 30mm ja kumpaan suuntaan tahansa. Mutta tosiaan tuota suurempi muutos pitää kyllä kirjata rekisteritietoihin, se jäi itseltäni tekemättä kun tämän ketjun alussa asennutin ne 385:t ja asia korjattiin vastikään määräaikaiskatsastuksen yhteydessä tehdyllä muutoskatsastuksella.

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Lähetetty: 20 Touko 2019 00:34
Kirjoittaja neppi
Voiks joku ABS tykätä kyttyrää jos yhen akselin pyörimisnopeus on eri? Ei kai siinä muuta pitäis olla...
Tässä meidän ikkunalautaa pitkin kulkee yhtenään kaikenmaailman vehkeitä missä jollain akselilla on toisen kokoset renkaat että et ois eka.

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Lähetetty: 20 Touko 2019 08:57
Kirjoittaja Jokelan linja
Yleensä pyörimisnopeus pitää heittää jotain 20%, että ABS-järjestelmä suuttuu.
Eri juttu jos on EBS+ESP.

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Lähetetty: 20 Touko 2019 15:01
Kirjoittaja Jule
Zuikkis kirjoitti:
19 Touko 2019 21:46
Kyllä tuossakin rekisteriotteessa lukee 295/80-22.5 ja vasta lisätiedoissa "vaihtoehtoinen rengaskoko 315/80-22.5". Meinasin lähinnä sitä että 295:hän on rahdun pienempi halkaisijaltaankin, niin tuleeko siinä nyt joku kamaluus kun yhden akselin pyörimisnopeus on hiukan eri, ja telihän jää vähän "vinoon" kun vetävällä akselilla on 315/80..

Mutta kait nuo on ihan ok. :) Irtorenkaat vaan, pääsee harjoittelemaan päälle punnerrusta..
Ei se teli vinoon jää, mutta tietysti itse akseli on sen sentin verran alempana. Mun tietääkseni kaikissa busseissa on telillä sama ohjaus jousipaineessa kuin vetoakselillakin, niin että käytännössä se akselimassa säilyy ennallaan vaikka akseli onkin alempana.

Ilmajousitetussa autossahan kaksi peräkkäistä akselia ei kirjaimellisesti ottaen ole teli (eli yhteinen jousitus), mutta käytännössähän saman asian ajaa se että niillä on yhteinen jousipaineen ohjaus, eli kummankin akselin jousille annetaan samassa suhteessa lisää kantavuutta massan kasvaessa. Jos autossa olisi kaksi peräkkäistä rautajousitettua akselia se kuormitus tosiaan siirtyisi sille korkeammilla renkailla varustetulle akselille.

Käytännössähän tuossa rengaskoossa on merkitseviä seikkoja kantavuus ja vetävän akselin halkaisija, joka vaikuttaa nopeudenrajoittimen toimintaan. Halkaisijan pienentäminen pykälällä ei herätä viranomaistahoissa huolta, koska se ei lisää ajoneuvon nopeutta. Jos auto on M1, niin sillä halkaisijallakaan ei periaatteessa ole merkitystä, mutta yli 3,5t M1 on viranomaista hämmentävä ajoneuvoluokka.

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Lähetetty: 20 Touko 2019 15:50
Kirjoittaja BussMAN
neppi kirjoitti:
20 Touko 2019 00:34
Voiks joku ABS tykätä kyttyrää jos yhen akselin pyörimisnopeus on eri? Ei kai siinä muuta pitäis olla...
Tässä meidän ikkunalautaa pitkin kulkee yhtenään kaikenmaailman vehkeitä missä jollain akselilla on toisen kokoset renkaat että et ois eka.
Kyllä abs tuo sietää omassa uudet 315/80 edessä ja 295/80 vetävillä ( 5-7 mm/ alkup pintaa jäljellä) ts ” max ”
kehäpituusero ei abs häiriötä, uusimman tekniikan luistonesto voi olla toinen juttu.

Epäilen että linja autossa on abs anturit vain etupyörissä ja vetävillä akseleilla, teli vetävän ohjaama ( näin kuorma autos,,
linja -autossa voi olla turvallisuus syistä joka akselilla)esim liukkaalla tuon huomais jarrutettaessa telipyörät luistaa koska veto
pyörät pyörii johtuen yleensä pitävämmät renkaat vetoakselilla joka oli ongelma trippeli autoissa 3 aks ( takapää ja nousuteli) vain vetoakselilla abs anturit