Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

No onhan siinä jonkun verran painoa ollut matkustjienkin kanssa. Tuo 1000kg kipsiä ei tunnun missään.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Autoissa kosteus ? mitä tapahtuu ? Samoja laitetaan melko kosteisiinkin tiloihin mutta ”ne voi hengittää ” toiselta
pintaa esimnautotallin seinät.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä niitä kipsilevyjä voi säilyttää vaikka ulkona katoksessa. Ei ne ilmankosteudesta pahastu. Kuivuvat sitten, kun sisälle asennetaan. Kipisi on siitä mukavaa, koska kosteus/lämpölaajeneminen on pientä. Luulisi niiden pysyvän kuivina bussin lattiassa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

Viesti Kirjoittaja eagless »

Sen verta tullut lisä tietoa että asian tullessa ajankohtaiseksi niin pu ruiskuttaja tulee käymään ja pitää kattoa onnistuisiko lattiakin ruiskuttaa samalla seinien ja katon lisäksi.
Ymmärsin että tämä ruiskutettava pu eriste on todella kovaa koska sen työstäminen on todella työlästä.
No jos se on niin kovaa niin sehän olisi loistava tuon cyprokin alla koska ei antaisi periksi niin ei tapahtuisi sitä murenemista.

Ja saneeraus levyä löytyy 6mm ohuttakin ja sitten on sitä 15mm vahvaa lasikuituvahvisteista joka nimenomaan tehty lattioihin.
Väliin sitten sitä minkä vahvuista lämmitysputki on.

Se kyllä mietitytttää että alla pu eriste ja päällä vinyylilannkku niin ei kumpikaan puoli hengitä,siitä voi tulla ongelmia!

Olikos tuota kivilaattaa kukaan asennellut lattian pintaan?
Miten se kestää tärinää ja mimmonen arki käytössä?
Ja mitäs siitä tulee painoa lisää?
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

Viesti Kirjoittaja eagless »

Lisään vielä että ei autoa vielä pihassa vaan etsintä päällä.

No nyt on aikaa vielä miettiä ja etsiä tarvikkeita ja rakennus ohjeita😀
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

Viesti Kirjoittaja seepra »

Tähän lisukkeena haluan ottaa esille, että termareita ja toimilaitteita on olemassa sekä 230VAC että 24VAC ja jotkut valmistajat ilmoittavat että 24VAC/DC.

Onko kukaan asentanut linjuriinsa 24 voltin termareilla ja toimilaitteilla toimivaa systeemiä? Jos on niin mistä ostit?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

eagless kirjoitti: 27 Helmi 2019 07:39

    Se kyllä mietitytttää että alla pu eriste ja päällä vinyylilannkku niin ei kumpikaan puoli hengitä,siitä voi tulla ongelmia!
    Minkä takia lattian pitäisi hengittää? Kipsin tilalle laittaisin amerikanvaneria se ei ainakaan murene ja kestää varmasti paaliin asti ja ylikin. Reunoihin pienet laajenemisvarat ja sauma umpeen sikaliimalla. Päälle voi sitten latoa mitä mieleen juolahtaa ja vielä vaihtaakin, jos mieli muuttuu.
    En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
    Mikaeli
    Ajoneuvos
    Viestit: 636
    Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
    Truck: Carrus 701 K113 TLA
    Location: Tottijärvi
    Member id: 454
    Paikkakunta: Nokia

    Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

    Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

    Täältä ääni erikoiskovalle-, lattia- tai märkätilakipsille, kaikki nämä siis lasikuidulla seostettuja. Kipsi on parempi kuin vaneri, koska johtaa paremmin lämpöä. Tämä lämmön luovutuksen lisäksi tärkeää lattian tasalämpöisyyden kannalta, ei "tunnu putket läpi" niin hyvin.

    Bonuksena tulee pahan päivän varalle yksi paloa hidastava kerros lattiaan...
    Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
    Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
    VOYAGER
    Rattimajuri
    Viestit: 194
    Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
    Truck: 9700 B12B
    Location: Koli
    Member id: 438

    Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

    Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

    Neuvokaapa, kuinka luukkujen kohdalla olette ratkaisseet lämmitysputkien laiton, laittoipahan sitten pinnan millä hyvänsä, oisko toi cyproc kuiteskin hankalin luukkujen kohdilla, kun avattaviksi pitäis jäädä?

    Nyt ei oikein kipinöi tuolla kohtaa, kuten ei monesti muuloinkaan. :lol:
    Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
    Avatar
    Rosvolinna
    Vapaaherra
    Viestit: 3657
    Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
    Truck: B10M + MB515
    Location: Vihti

    Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

    Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

    Vesivaneri voisi olla hyvä luukkujen materiaali. Saa vielä alumiinireunuslistat kiinni kunnolla. Kipsi voi asettaa tuolle kiinnitykselle haasteensa. Lattiaputket laittaisin ainoastaan kohtiin joissa kävellään. Jättäisin pois kyökin ja sänkyjen/sohvien alta.
    En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
    Mikaeli
    Ajoneuvos
    Viestit: 636
    Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
    Truck: Carrus 701 K113 TLA
    Location: Tottijärvi
    Member id: 454
    Paikkakunta: Nokia

    Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

    Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

    Itse suunnittelin näin:

    Lattiaan koko alalle lattialämmitys, myös sänkyjen ja sohvien alle. Tällöin kun jättää seinän ja kalusteen väliin parin sentin raon, sieltä ainakin pitäisi tulla lämmintä myös seinän viereen. Kipsin laitan käveltäviin kohtiin niin tasaa lämmön jakautumista ja tukevoittaa lattiaa. Muualle pelkät lämmönjakolevyt tai uraxps eriste laminaatin alle.

    Luukkujen kohdalle tavallinen vaneri, jonka alapintaan iv-putken solumuovieristettä ja päälipuolelle samaa laminaattia kuin muuallekin ja ympäri asti alumiinilistat. Tällaiset luukut ollut autossa paikallaan 25 vuotta ja edelleen on hyvät, eli en näe syytä muuttaa. Toki luukku kylmempi kuin muu lattia mutta tuskin se kuuraan menee ja onneksi vain yksi osuu kävelyreitille.

    Ja ne luukuthan pysyy paikallaan omalla painollaan, ei tarvi kiinnitellä ja tulee siistimpi:wink: ja itselle jätän patterit myös niihin kohtiin kun sopii, voi sitten näillä lämmittää lisää jos 40 asteinen vesi lattiassa ei riitä...
    Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
    Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
    eagless
    Ajoneuvos
    Viestit: 764
    Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
    Truck: carrus regal 350
    Location: eagless
    Paikkakunta: Tornio

    Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

    Viesti Kirjoittaja eagless »

    Minä kans sillä kannalla että lämmitystehon maksimoimiseksi jokapaikkaan lattialämmitys.

    Talossa jätettiin lattialämmitys pois kaappienalta yms ja kyllä jälkeenpäin harmitellut kun tuntee sen että viileää hohkaa niistäpaikoista.
    Jule
    Vapaaherra
    Viestit: 2549
    Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
    Truck: B10M Carrus 501
    Location: Sipoo

    Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

    Viesti Kirjoittaja Jule »

    Tulipa tässä mieleen, että jos se luukku sattuu sellaiseen paikkaan jossa se varvasta pääsee paleltamaan, niin laittaa siihen luukun taustapeilin lämmityskalvon, ja säätää lämmön sopivaksi esim led valolle tarkoitetulla 24V PWM-himmentimellä. Se ei montaa Wattia tuossa käytöössä vie ja luukku toimii edelleen tarkoitetulla tavalla.
    Avatar
    Geekuality
    Rattiamiraali
    Viestit: 490
    Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
    Truck: B12 Carrus 602 '96
    Location: Helsinki
    Member id: 348

    Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

    Viesti Kirjoittaja Geekuality »

    ^ Juuri noin olen itse suunnitellut luukkujen toteutuksen. Liitosjohdon pystyy sitten tekemään sopivasti jollain liittimillä niitä ihmeemmin eristämättä kuten joutuisi miettimään jos nesteputket ulottuisi luukun päälle. Oma oletus (toive) on että riittävän paksusti eristetyn luukun pintaa tarvitsisi lämmittää erikseen vain pahimmilla pakkasilla, joten sähkönkulutuksellakaan ei ole ihan hirveästi merkitystä - eikä tuollainen muutama kymmentä wattiakaan luukun alallakaan nyt ihan hirveästi ole. Meillä luukut on edessä ja takana akselien ja vaihteiston kohdalla, joten (puoli)lämmin ruumakaan ei noissa auta.

    Lämmityskalvoja olen Kiinasta alustavasti katsellut - ihan vastaavia kuin tämä, täällä päin tunnetulla brändillä myytävä: https://www.ebeco.fi/koti/lattialammity ... t-500-uusi
    Tyttiksen projektiketju foorumilla
    facebook.com/tyttisbussi
    instagram.com/tyttisbussi
    Mikaeli
    Ajoneuvos
    Viestit: 636
    Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
    Truck: Carrus 701 K113 TLA
    Location: Tottijärvi
    Member id: 454
    Paikkakunta: Nokia

    Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

    Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

    701 on niin korkea että luukun alla on aina ruuma, paitsi tankin kohdalla, kun takarenkaan päälläkin on puoli metriä korkea "romuvarasto". Eli siis jotain muutakin hyvää kuin enemmän varastotilaa. Tämä oli syy miksi halusin välttämättä "ihan hajonneen jättiläisromun" kuten lapset sanoo :oops:

    602 taitaa olla melkein saman kokoinen? Nythän olisi yksi tehdastekoinen tasalattiainen sellainen myynnissä myös. Onneksi tai epäonneksi, en ole varma, en sitä bongannut syksyllä...
    Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
    Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
    Jule
    Vapaaherra
    Viestit: 2549
    Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
    Truck: B10M Carrus 501
    Location: Sipoo

    Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

    Viesti Kirjoittaja Jule »

    Geekuality kirjoitti: 31 Tammi 2021 11:32 ^ Juuri noin olen itse suunnitellut luukkujen toteutuksen. Liitosjohdon pystyy sitten tekemään sopivasti jollain liittimillä niitä ihmeemmin eristämättä kuten joutuisi miettimään jos nesteputket ulottuisi luukun päälle. Oma oletus (toive) on että riittävän paksusti eristetyn luukun pintaa tarvitsisi lämmittää erikseen vain pahimmilla pakkasilla, joten sähkönkulutuksellakaan ei ole ihan hirveästi merkitystä - eikä tuollainen muutama kymmentä wattiakaan luukun alallakaan nyt ihan hirveästi ole. Meillä luukut on edessä ja takana akselien ja vaihteiston kohdalla, joten (puoli)lämmin ruumakaan ei noissa auta.

    Lämmityskalvoja olen Kiinasta alustavasti katsellut - ihan vastaavia kuin tämä, täällä päin tunnetulla brändillä myytävä: https://www.ebeco.fi/koti/lattialammity ... t-500-uusi
    eihän siihen mitään erityisempiä liittimiä edes tarvitse, sopivasti vaan johtoon löysää. Tietysti sitten kun luukun avaa ja tekee remonttia sitä luukkua ei voi viedä kauemmaksi kuin mitä johto antaa myöden.

    Se lämmitysteho ei kyllä tarvitse olla kymmeniä watteja. Esim tuo sun linkkaamasi kalvo on 65W/m², eli jos huoltoluukku on sellainen peilinkokoinen, se on vain 0,06m², tuon kun kertoo 65W saa vajaan 4W. Sitä lämmittimelle menevää tehoa pitää siis rajoittaa ettei se lattia paistu siinä luukun kohdalla.
    Avatar
    Geekuality
    Rattiamiraali
    Viestit: 490
    Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
    Truck: B12 Carrus 602 '96
    Location: Helsinki
    Member id: 348

    Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

    Viesti Kirjoittaja Geekuality »

    Juurikin tuo luukun liikuteltavuus oli pointtina, meillä takamoottorin vaihteiston päällä oleva luukku on iso; melkein koko käytävän levyinen ja luokkaa metrin pituinen tms, eikä sitä saa sisustuksen valmistuttua hirveän fiksusti avattua niin että se jäisi siihen johdon päähän, siksi jonkinlainen liitin johtoon jo rakennusvaiheessa.

    Paitsi että tajusinpa juuri että kyllähän siinä meillä takana on vielä ruuman yläosaa taka-akselin yläpuolella (siellä on siis toinen luukku ennen kuin vaihteistolle pääsee), pitääpä miettiä vielä kylppäriä rakennellessa että lattian madalluksen yhteydessä syntyneet reiät ulkomaailmaan pitää tukkia niin hyvin että siitäkin tilasta saisi puolilämpimän, alunperin oli tarkoitus tehdä eristetyn ruuman reuna viimeisen sivuluukun takareunaan.
    Tyttiksen projektiketju foorumilla
    facebook.com/tyttisbussi
    instagram.com/tyttisbussi
    Jule
    Vapaaherra
    Viestit: 2549
    Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
    Truck: B10M Carrus 501
    Location: Sipoo

    Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

    Viesti Kirjoittaja Jule »

    Geekuality kirjoitti: 31 Tammi 2021 13:38 Juurikin tuo luukun liikuteltavuus oli pointtina, meillä takamoottorin vaihteiston päällä oleva luukku on iso; melkein koko käytävän levyinen ja luokkaa metrin pituinen tms, eikä sitä saa sisustuksen valmistuttua hirveän fiksusti avattua niin että se jäisi siihen johdon päähän, siksi jonkinlainen liitin johtoon jo rakennusvaiheessa.

    Paitsi että tajusinpa juuri että kyllähän siinä meillä takana on vielä ruuman yläosaa taka-akselin yläpuolella (siellä on siis toinen luukku ennen kuin vaihteistolle pääsee), pitääpä miettiä vielä kylppäriä rakennellessa että lattian madalluksen yhteydessä syntyneet reiät ulkomaailmaan pitää tukkia niin hyvin että siitäkin tilasta saisi puolilämpimän, alunperin oli tarkoitus tehdä eristetyn ruuman reuna viimeisen sivuluukun takareunaan.
    Jaajoo... mä ajattelin tietysti asiaa ensisijaisesti omasta näkökannasta, mulla ei ole kuin sellaisia pieniä, suunnilleen taustapeilin kokoisia luukkuja lattiassa. Isot luukut ovat tavaratilassa.
    VOYAGER
    Rattimajuri
    Viestit: 194
    Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
    Truck: 9700 B12B
    Location: Koli
    Member id: 438

    Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

    Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

    Just se saamarin toiseksi takimmainen iso luukku meinasi jo sen aukon takia nostaa verenpainetta, kun osa jäi makuukammariin (takimainen) ja suurin osa saunan alle. Lyhensin hiukan pituutta silleen, et jäi suurin osa kokonaan saunan puolelle. Ehkä siinä ei tarvii tepastella. Sauna (ojanpuolella) poikittain. Siinähän on takatuupparissa välitila, ja toinen luukku alempana, josta käynti vaihdelaatikon puolelle. Tuskimpa laatikkoa tarvii siitä nostellaan ylös, pienempiä komponentteja ehkä. (toivottavasti ei)
    Aika haasteellinen, kun en viitsiny runkorakennetta vinotukien takia lähteä mataloittamaan akselin - takatilan seinän kohdalla, ja halusin sen matalankin tavaratilan jäävän käyttöön.
    Ojanpuoleisen painesäiliön kiinityksen siirsin toisn päin, johon pääsee uuden luukun kautta takatavaratilasta, pois lattiasta.
    Myös toisen takapainesäiliön luukku piti siirtä pitkittäin, ettei se jääny kylppärin alle, ja kaiketi siihen kalvo.
    Käytävä jäi etupuolelle paikoilleen, ja sen etupäässä taas luukku tankin päälle. Vissiin siihen tota kalvoa pikku pätkä ohjaamoon saakka, kun on hankala ohittaa putkilla.
    Vielä siinä korokkeessa pieni neliön mallinen luukku etupäässä, joka jää sängyn alle, voi kiertää putkilla, se ei probleema.
    Keleen luukut :roll:
    Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
    eagless
    Ajoneuvos
    Viestit: 764
    Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
    Truck: carrus regal 350
    Location: eagless
    Paikkakunta: Tornio

    Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

    Viesti Kirjoittaja eagless »

    Ite tein aika radikaalit päätökset lunkkien suhteen että asumismukavuus ei kärsisi.

    Ilmasäiliöden lunkat=umpeen ja jos tarvii korjata niin rälläkällä sisälokariin reikä joka isommalla pellillä ruuvien kera umpeen.

    Edessä tankin lunkka=umpeen ja jos tankki loppuu niin rahtitilaan uus tankki.
    Tai voi ehkä purkaa lattian särkemättä edestäpäin siihen asti että siihen pääsee käsiksi.

    Perän päällä oleva lunkka=umpeen ja jos tarvii jotain tehdä niin alakautta pääsee toivottavasti korjaamaan tai ainakin tilaa oli siellä.

    Vaihteiston lunkka=umpeen ja alempi lunkka joka tavaratilassa jäi paikalleen, jos tarvii korjata laatikosta niin teen tavaratilasta seinään reijän jonka voi peittää ruuvaamalla levyn reijän päälle

    Takana moottorittilan lunkka= se jää käyttöön mutta eristetty kansi ja jos tarvii jotain tehdä niin sängyn joutuu purkaan eestä.

    Aika näyttää mitkä ratkasut oli oikeita ja mitkä vääriä.
    Avatar
    Jokelan linja
    Rattiamiraali
    Viestit: 457
    Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
    Truck: Scania bf86s Lahti10
    Location: Nurmijärvi
    Member id: 200

    Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

    Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

    Tuli tuosta vaan mieleen sellainen tapaus työhommista.
    Oisko ollut Perjantai ja iltapäivä melko pitkällä, kun Joku random B10M keikkabussi saapui paikallisen hinausmobiilin kyydillä pajalle.
    Viankuvauksena ilmavuoto ja niin kova, ettei ajamaan pysty.
    Hetken siinä tuumattua todettiin pakoputken loppuosan irtautuneen emoaluksesta ja kuuma pakokaasu sitten oli sulatellut vähän ilmaputkia.
    Kiire oli tietenkin hurja ja pikajatkoilla vaan uutta putkea sulaneiden tilalle.
    Yksi putkilo olikin sitten ihan säiliön juuresta asti sulanut ja altapäin ei nähnyt kuin säiliön pohjan.
    Kuitenkin asentajan harjaantunut silmä huomasi että yläpuolella onkin luukku, mistä pääsisi mukavasti kohteeseen. :idea:
    Vaankunei. Luukun kohdalla olikin yllättäen muodostunut seinä ja kerrossänky siinä kiinni. :roll:
    Asiakas oli hieman harmissaan, kun sanottiin että jos haluat tämän tänään vielä liikkeelle, niin sitten mennään sahan, lekan ja sorkkaraudan kanssa sisään. No, näin toimittiin ja putket saatiin korjattua, myös se pakoputki.
    Melko rumannäköiseksi meni sisusta, mut ehkä seuraavalla kerralla muistaa olla tukkimatta luukkuja. Tai sit ei. :lol:
    Tämä nyt ei liity lattialämmitykseen mitenkään, mut kunhan kerroin.
    VOYAGER
    Rattimajuri
    Viestit: 194
    Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
    Truck: 9700 B12B
    Location: Koli
    Member id: 438

    Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

    Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

    Niinpä!

    Olikohan Lahti32:lla luksusbussissa joku fiksu systeemi jutuissaan putkien laitoissa luukkujen kohtaan jopa kylppärissä. :roll:

    Itelle ei kyllä avautunu ahaa elämys, eli vieläkin täyttä ymmärrystä vailla. Koitan kyllä jättää pääsyn kohteisiin :shock:

    Ihan jees, et ymmärtää mistä mennä minnekkin luukkujen puutteessa. :D

    Tuurillaanhan ne laivatkin seilaa! 8)
    Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
    Jule
    Vapaaherra
    Viestit: 2549
    Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
    Truck: B10M Carrus 501
    Location: Sipoo

    Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

    Viesti Kirjoittaja Jule »

    Näköjään tuossa mun autossa on sitten aika vähänlaisesti noita luukkuja.. Yhden luukun olen vetänyt umpeen, kun katsoin että jos sinne pitää päästä, niin porraskuilun seinään voi tehdä uuden huoltoluukun, joka ajaa saman asian, ja sen voi helposti jemmata sitten myöhemmin. Toinen luukku on paisuntasäiliön päällä (eli melko reunalla), ja sen totesin epäkurantiksi, kun ei siitä se paisari kuitenkaan ulos mahtunut. Siinä ne luukut sitten olikin. Jotain etua tuosta mahamoottorista.
    Mikaeli
    Ajoneuvos
    Viestit: 636
    Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
    Truck: Carrus 701 K113 TLA
    Location: Tottijärvi
    Member id: 454
    Paikkakunta: Nokia

    Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

    Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

    Mulla kans luukkuja vähän, jotain etua kun on kunnolla korkeutta ja takamoottori niin kaikki tekniikka perässä. Mutta jos palataan asiaan, ratkaisuihin.

    Jos on iso luukku minkä pystyy saranoimaan, niin vetäisin itse varmaan siihen muutaman kierroksen lämmitysputkea, vaikkapa 12 mm ohkasta ja liitos muuhun kiertoon joustavalla jäähdytysnesteletkulla. Sehän kestää taivutella sen muutaman kerran mitä tarvii ja luukku lämpiää samalla kun lattiakin. Tai no 12 mm putkiin varmasti kestää taivuttaa kerran pari vuodessa riittävä kauan, kunhan ei pakkasella yritä. Ja jos "kerran elämässä" sit joutuu nesteet päästään pois lattiasta niin tulipa nekin vaihdettua :lol:
    Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
    Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
    Avatar
    apoi
    Apukuski
    Viestit: 14
    Liittynyt: 20 Tammi 2014 21:36
    Location: Janakkala

    Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)

    Viesti Kirjoittaja apoi »

    Meillä etuakselin päällä olevan ilpin ulkoyksikön yläpuolelle halusin luukun. Luukussa pintamateriaalin ja eristeen välissä alumiinilevy. Tämä levy lepää reunoilta lämmönluovutuslevyn päällä. Nähtäväksi jää, kuinka paljon lämpiää jakka saa lattialämmityksen toimimaan.
    Vastaa Viestiin