B10M kytkin jumittaa
B10M kytkin jumittaa
Olisiko kokemukseen tai kuulopuheeseen perustuvaa arvausta mikä vaivaa B10M:n kytkintä joka pyrkii jumittamaan. Irroittaa kyllä ihan normaalisti, mutta kun pitäisi käydä matkaan, niin eipä mennäkään. Eli kytkin jää auki, eikä niin päin että ei irrottaisi.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: B10M kytkin jumittaa
Ensin tutkisin kytkimen paineilmapuolen. Ilmapuolessa saattaa olla pakkasvikaa. Vähän lämpöä tehostimen nurkille ja poissulkumenetelmällä kohti pedaalia...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: B10M kytkin jumittaa
Ekan kerran oirehti viime kesänä (ei ollut pakkasta ), nyt viimeksi auto oli +12°C hallissa. Itseasiassa viimeksi pakkasessa käynnistettäessä ei tehnyt tuota, tosin ehti käydä jotain jotain 20-30min ennen kuin lähdin liikkeelle. Lämpimiltä se ei yleensä käy kuin sen verran että jousissa on ilmaa.
Ilmeisen liikkeellelähtemättömyyden lisäksi sen jumituksen voi tuntea polkimessa. Eli poljin menee hieman kevyemmin alas kun kytkin on auki. Jos moottorin sammuttaa toisella polkaisulla voi tuntea kuinka kytkin on jo auki, eikä se millään kohtuu odottelulla siitä palaudu, eli moottorin käyminen (joko pyörivä liike tai yleinen tärinä) auttaa sen kytkimen sulkeutumisessa.
Ilmeisen liikkeellelähtemättömyyden lisäksi sen jumituksen voi tuntea polkimessa. Eli poljin menee hieman kevyemmin alas kun kytkin on auki. Jos moottorin sammuttaa toisella polkaisulla voi tuntea kuinka kytkin on jo auki, eikä se millään kohtuu odottelulla siitä palaudu, eli moottorin käyminen (joko pyörivä liike tai yleinen tärinä) auttaa sen kytkimen sulkeutumisessa.
Re: B10M kytkin jumittaa
Kytkinakseli rasvan puutteessa?
Re: B10M kytkin jumittaa
Eikö tuo tarkoittaisi sitä että kytkinlevy ei liikkuisi vapaasti akselilla, jolloin se takertuisi vauhtipyörään tai vaihtoehtoisesti asetelman puolelle, jolloin vaikutus olisi täysin päinvastainen, eli kytkin ei irrottaisi.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: B10M kytkin jumittaa
Vai niin - oli jotenkin oletus, että kaikkien autot ovat talvella pakkasessa Ota tehostimen varsi irti vivusta tutki palauttaako tehostin vai onko vika syvemmällä kytkimessä. Tuossa linkki kanssaharrastajan julkaisemaan kuvaan kikottimesta.
http://www.kylahullutkulkurit.fi/galler ... tkin_2.jpg
Voin lähettää linkin huoltomanuaaliin - mikäli haluat pudottaa askin tallin lattialle. Ei ratkea ihan linkkarilla. Ohjeessa sanotaan "remove the gearbox"
http://www.kylahullutkulkurit.fi/galler ... tkin_2.jpg
Voin lähettää linkin huoltomanuaaliin - mikäli haluat pudottaa askin tallin lattialle. Ei ratkea ihan linkkarilla. Ohjeessa sanotaan "remove the gearbox"
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: B10M kytkin jumittaa
Kyllä se voi aukipäinkin jumittaa.
Oma kokemus tosin pakettiautosta. Levy jumittui toisinaan akselille siten, että vain toinen puoli levystä piti. Aiheutti kovassa vedossa luistamista ja vian huomasi siitä, että polkimeen ilmestyi ikäänkuin tyhjää liikeradan alkupäähän.
Scania BF86S Lahti 10 -78
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M kytkin jumittaa
Nipat täyteen rasvaa, kytkinnesteen vaihto ja ilmaukset, mitäs siellä tehostimen päässä oikein olikaa? Joku nippa ja outo jousi? Taas on nurkan takaa hyvä huuvvella...
Re: B10M kytkin jumittaa
Nippoja en ole tuolta löytänyt, mutta tuo kytkinneste - eli vettä kytkinnesteessä ja siten ruostetta vaikka työsylinterissä ja takertelua voisi olla ihan mahdlllinen skenaario. Täytyy vissiin irroittaa tuo varsi irti vivusta ja kokeilla sieltä että onko itse kytkimessä palautus kunnossa. Jos se ei halua palauttaa edes ilman tuota työsylinteriä, niin silloinhan se remppa alkaa edellyttämään sitä vaihteiston irroitusta linkkuveitsellä, mielestäni kytkinkopassa ei ole minkäänlaisia huoltoluukkuja.
Sen kytkinakselin takertelua pidän epätodennäköisenä, koska josko se vaikka olisikin yksisuuntainen takerrus, eli irrottaisi hyvin, niin silti siellä olisi koko asetelman jousipaineen voimalla likistystä edes toisellepuolelle levyä, ja kyllä se paikallaan ykkösella melko ponnekkaasti jo silläkin pyrkisi liikkeelle, vaikkei levyssä olisikaan kuin puolet kitkapinnasta käytössä.
Lämpimään otan tuon auton kun siihen on mahdollsuus, paljon kivampi värkkäillä kun ei ole sormet ja aivot jäässä, mutta kun se ei siellä lämpimässä jatkuvasti mahdu olemaan sitä pitää toisinaan siirrellä sieltä pois... Jostain syystä jotain pienempääkin remonttia varten halutaan koneet sisälle, sen sijaan että pikaisesti siinä pihalla.. Tosin noinhan sitä toimii itsekin, mielummin todeiaan tekee vain aivot jäässä, mutta sormet lämpimänä.
Sen kytkinakselin takertelua pidän epätodennäköisenä, koska josko se vaikka olisikin yksisuuntainen takerrus, eli irrottaisi hyvin, niin silti siellä olisi koko asetelman jousipaineen voimalla likistystä edes toisellepuolelle levyä, ja kyllä se paikallaan ykkösella melko ponnekkaasti jo silläkin pyrkisi liikkeelle, vaikkei levyssä olisikaan kuin puolet kitkapinnasta käytössä.
Lämpimään otan tuon auton kun siihen on mahdollsuus, paljon kivampi värkkäillä kun ei ole sormet ja aivot jäässä, mutta kun se ei siellä lämpimässä jatkuvasti mahdu olemaan sitä pitää toisinaan siirrellä sieltä pois... Jostain syystä jotain pienempääkin remonttia varten halutaan koneet sisälle, sen sijaan että pikaisesti siinä pihalla.. Tosin noinhan sitä toimii itsekin, mielummin todeiaan tekee vain aivot jäässä, mutta sormet lämpimänä.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: B10M kytkin jumittaa
"Jule" - ohjeet manuskan lähetykseen löytyy YV:nä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: B10M kytkin jumittaa
Kiitos ja kumarrus.
Tuo on todella hyvä opus.
Tuosta näkyy mm. että siellä pitäisi olla kytkinkopan päällä nippa josta menee letkulla vaseliini painelaakerille.