En ole löytänyt korjaamokäsikirjaa kyseiseen vehkeeseen vielä, eikä ole aiemmin tullut akseleihin kajottua, niin kyselen täältä vähän neuvoja
Dösä on automaattilaatikolla ja tarvis hinuutella ku simahti
Akseleiden irrotus ja asennus?! Scania CN/CL 94 1998 haitari
-
- Kuski
- Viestit: 21
- Liittynyt: 26 Marras 2017 17:22
- Truck: Haitaribussi 18m
- Location: Helsinki
- Paikkakunta: Helsinki
Akseleiden irrotus ja asennus?! Scania CN/CL 94 1998 haitari
Scania CL94 OmniLink 1998 Haitaribussi 18m
-
- Kuski
- Viestit: 21
- Liittynyt: 26 Marras 2017 17:22
- Truck: Haitaribussi 18m
- Location: Helsinki
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Akseleiden irrotus ja asennus?! Scania CN/CL 94 1998 hai
Tämä ratkaistu. Jos jollekulle tulee myöhemmin vastaavaa ihmetystä, niin tässä lyhykäisyydessään proseduuri.
Automaatista saa hinauskelpoisen irrottamalla vetävistä pyöristä akselit. Voi irrottaa joko kardaanin/-t (vaihdelaatikolta etu- tai takaperään) mutta tämä edellyttää että auton alle pääsee/mahtuu irrotuspuuhiin. Irrotus omassani on 4 pultilla kardaanin molemmista päistä.
TAI
Vetoakselit jokaisesta vetävästä pyörästä. Tähän itse päädyin, koska auto on matalalattiabussi, jonka alle mahtuu vain nyrkki. Nämä irrotetaan jokaisen vetävän pyörän navasta, sisemmät 10 pulttia ja sen jälkeen vedetään ulommainen laippa (joka oli kiinni em.10 pultilla) ulos. Laipassa on vetoakseli, joka tulee samalla ulos (yhtä osaa koko mötikkä). Vetoakselin päässä on "poorit" jotka on sovitettava kohdalleen takaisin asennettaessa. Asennolla ei muuten väliä.
Automaatista saa hinauskelpoisen irrottamalla vetävistä pyöristä akselit. Voi irrottaa joko kardaanin/-t (vaihdelaatikolta etu- tai takaperään) mutta tämä edellyttää että auton alle pääsee/mahtuu irrotuspuuhiin. Irrotus omassani on 4 pultilla kardaanin molemmista päistä.
TAI
Vetoakselit jokaisesta vetävästä pyörästä. Tähän itse päädyin, koska auto on matalalattiabussi, jonka alle mahtuu vain nyrkki. Nämä irrotetaan jokaisen vetävän pyörän navasta, sisemmät 10 pulttia ja sen jälkeen vedetään ulommainen laippa (joka oli kiinni em.10 pultilla) ulos. Laipassa on vetoakseli, joka tulee samalla ulos (yhtä osaa koko mötikkä). Vetoakselin päässä on "poorit" jotka on sovitettava kohdalleen takaisin asennettaessa. Asennolla ei muuten väliä.
Scania CL94 OmniLink 1998 Haitaribussi 18m
Re: Akseleiden irrotus ja asennus?! Scania CN/CL 94 1998 hai
Siis meneekö siellä kartaani sen haitarin läpi etuosaan?
Mä oli hälmistellyt että tuuppaako tuo vaan sieltä vaunusta.
Onko siellä samanlainen "läpivetävä" perä kuin telivetoisissa kuorkeissa?
Mä oli hälmistellyt että tuuppaako tuo vaan sieltä vaunusta.
Onko siellä samanlainen "läpivetävä" perä kuin telivetoisissa kuorkeissa?
Re: Akseleiden irrotus ja asennus?! Scania CN/CL 94 1998 hai
Kyllä nuo joissa moottori takana on ”perävaunutyöntöisiä autoja”, liukkaalla jännittävä ,on niissä nivelen lukitus jos perävanunpyörät pyörii erinopeutta keskimmäisen kanssa taitaa jarrutettaesakin jumittaa, sellasiakin on joissa moottori” mahuri ” B10M tai jollain tapaa etuosassa, ei ietoa scania?Jule kirjoitti:Siis meneekö siellä kartaani sen haitarin läpi etuosaan?
Mä oli hälmistellyt että tuuppaako tuo vaan sieltä vaunusta.
Onko siellä samanlainen "läpivetävä" perä kuin telivetoisissa kuorkeissa?
Viimeksi muokannut BussMAN, 24 Elo 2018 21:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Akseleiden irrotus ja asennus?! Scania CN/CL 94 1998 hai
Tämä haitari työntää perävaunusta, kone on poikittain oikeassa takanurkassa.
Vanhat mannerheimintien nivelet oli b10m volvoja joissa kone on etuakselin takana samoin kuin muissakin, lisättynä vaan "kärry" perään.
Vanhat mannerheimintien nivelet oli b10m volvoja joissa kone on etuakselin takana samoin kuin muissakin, lisättynä vaan "kärry" perään.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Akseleiden irrotus ja asennus?! Scania CN/CL 94 1998 hai
Kyllä nuo joissa moottori takana on ”perävaunutyöntöisiä autoja”, liukkaalla jännittävä ,on niissä nivelen lukitus jos perävanunpyörät pyörii erinopeutta keskimmäisen kanssa taitaa jarrutettaesakin jumittaa, sellasiakin on joissa moottori” mahuri ” B10M tai jollain tapaa etuosassa, ei tietoa onko scanioita?BussMAN kirjoitti:Jule kirjoitti:Siis meneekö siellä kartaani sen haitarin läpi etuosaan?
Mä oli hälmistellyt että tuuppaako tuo vaan sieltä vaunusta.
Onko siellä samanlainen "läpivetävä" perä kuin telivetoisissa kuorkeissa?
Volvosta voi peräkärryn jättää pois, scaniasta ei
Re: Akseleiden irrotus ja asennus?! Scania CN/CL 94 1998 hai
Ilmeisesti siellä on kuitenkin veto myös etupäässä, kun puhutaan "kaikista" vetoakseleista ja etu- ja takaperästä. Siis ei etuakselilla, vaan tuolla keskimmäisellä akselilla.
Nuo mahurikoneella olevat haitaribussithan olivat rakenteellisesti tavallaan ihan selkeitä, eikä niissä ollut kuin keskimmäisessä akselissa veto. En tiedä onko joskus ollut hetkuja haitaribussissa, teknisestihän sille ei olisi mitään estettä - kuten ei näköjään ole tuupparillekaan
Sinänsähän korkealattiaisena haitaribussin voisi tehdä ongelmitta myös normaali tuupparin rakenteella, kone jäisi vaan keskelle autoa. Tai miksei se tietysti matalalattiaisenakin voisi olla, se konehan on niissä nykyään takanurkassa.
Nuo mahurikoneella olevat haitaribussithan olivat rakenteellisesti tavallaan ihan selkeitä, eikä niissä ollut kuin keskimmäisessä akselissa veto. En tiedä onko joskus ollut hetkuja haitaribussissa, teknisestihän sille ei olisi mitään estettä - kuten ei näköjään ole tuupparillekaan
Sinänsähän korkealattiaisena haitaribussin voisi tehdä ongelmitta myös normaali tuupparin rakenteella, kone jäisi vaan keskelle autoa. Tai miksei se tietysti matalalattiaisenakin voisi olla, se konehan on niissä nykyään takanurkassa.
-
- Kuski
- Viestit: 21
- Liittynyt: 26 Marras 2017 17:22
- Truck: Haitaribussi 18m
- Location: Helsinki
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Akseleiden irrotus ja asennus?! Scania CN/CL 94 1998 hai
Ei mene etuosaan. Veto (tai oikeastaan työntö) ainoastaan takimmaisilla pyörillä. Myös moottori takana, aivan takimmaisena. Takaluukku on "konepelti".Jule kirjoitti:Siis meneekö siellä kartaani sen haitarin läpi etuosaan?
Mä oli hälmistellyt että tuuppaako tuo vaan sieltä vaunusta.
Onko siellä samanlainen "läpivetävä" perä kuin telivetoisissa kuorkeissa?
Scania CL94 OmniLink 1998 Haitaribussi 18m