Akseleiden irrotus ja asennus?! Scania CN/CL 94 1998 haitari

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
al_panda
Kuski
Viestit: 21
Liittynyt: 26 Marras 2017 17:22
Truck: Haitaribussi 18m
Location: Helsinki
Paikkakunta: Helsinki

Akseleiden irrotus ja asennus?! Scania CN/CL 94 1998 haitari

Viesti Kirjoittaja al_panda » 18 Elo 2018 17:27

En ole löytänyt korjaamokäsikirjaa kyseiseen vehkeeseen vielä, eikä ole aiemmin tullut akseleihin kajottua, niin kyselen täältä vähän neuvoja :mrgreen:

Dösä on automaattilaatikolla ja tarvis hinuutella ku simahti :(
Scania CL94 OmniLink 1998 Haitaribussi 18m

al_panda
Kuski
Viestit: 21
Liittynyt: 26 Marras 2017 17:22
Truck: Haitaribussi 18m
Location: Helsinki
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akseleiden irrotus ja asennus?! Scania CN/CL 94 1998 hai

Viesti Kirjoittaja al_panda » 24 Elo 2018 17:25

Tämä ratkaistu. Jos jollekulle tulee myöhemmin vastaavaa ihmetystä, niin tässä lyhykäisyydessään proseduuri.

Automaatista saa hinauskelpoisen irrottamalla vetävistä pyöristä akselit. Voi irrottaa joko kardaanin/-t (vaihdelaatikolta etu- tai takaperään) mutta tämä edellyttää että auton alle pääsee/mahtuu irrotuspuuhiin. Irrotus omassani on 4 pultilla kardaanin molemmista päistä.

TAI

Vetoakselit jokaisesta vetävästä pyörästä. Tähän itse päädyin, koska auto on matalalattiabussi, jonka alle mahtuu vain nyrkki. Nämä irrotetaan jokaisen vetävän pyörän navasta, sisemmät 10 pulttia ja sen jälkeen vedetään ulommainen laippa (joka oli kiinni em.10 pultilla) ulos. Laipassa on vetoakseli, joka tulee samalla ulos (yhtä osaa koko mötikkä). Vetoakselin päässä on "poorit" jotka on sovitettava kohdalleen takaisin asennettaessa. Asennolla ei muuten väliä.
Scania CL94 OmniLink 1998 Haitaribussi 18m

Jule
Kansleri
Viestit: 1028
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akseleiden irrotus ja asennus?! Scania CN/CL 94 1998 hai

Viesti Kirjoittaja Jule » 24 Elo 2018 20:46

Siis meneekö siellä kartaani sen haitarin läpi etuosaan?
Mä oli hälmistellyt että tuuppaako tuo vaan sieltä vaunusta.
Onko siellä samanlainen "läpivetävä" perä kuin telivetoisissa kuorkeissa?

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 485
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akseleiden irrotus ja asennus?! Scania CN/CL 94 1998 hai

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 24 Elo 2018 21:36

Jule kirjoitti:Siis meneekö siellä kartaani sen haitarin läpi etuosaan?
Mä oli hälmistellyt että tuuppaako tuo vaan sieltä vaunusta.
Onko siellä samanlainen "läpivetävä" perä kuin telivetoisissa kuorkeissa?
Kyllä nuo joissa moottori takana on ”perävaunutyöntöisiä autoja”, liukkaalla jännittävä ,on niissä nivelen lukitus jos perävanunpyörät pyörii erinopeutta keskimmäisen kanssa taitaa jarrutettaesakin jumittaa, sellasiakin on joissa moottori” mahuri ” B10M tai jollain tapaa etuosassa, ei ietoa scania?
Viimeksi muokannut BussMAN, 24 Elo 2018 21:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4020
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Akseleiden irrotus ja asennus?! Scania CN/CL 94 1998 hai

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 24 Elo 2018 21:40

Tämä haitari työntää perävaunusta, kone on poikittain oikeassa takanurkassa.

Vanhat mannerheimintien nivelet oli b10m volvoja joissa kone on etuakselin takana samoin kuin muissakin, lisättynä vaan "kärry" perään.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 485
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akseleiden irrotus ja asennus?! Scania CN/CL 94 1998 hai

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 24 Elo 2018 21:45

BussMAN kirjoitti:
Jule kirjoitti:Siis meneekö siellä kartaani sen haitarin läpi etuosaan?
Mä oli hälmistellyt että tuuppaako tuo vaan sieltä vaunusta.
Onko siellä samanlainen "läpivetävä" perä kuin telivetoisissa kuorkeissa?
Kyllä nuo joissa moottori takana on ”perävaunutyöntöisiä autoja”, liukkaalla jännittävä ,on niissä nivelen lukitus jos perävanunpyörät pyörii erinopeutta keskimmäisen kanssa taitaa jarrutettaesakin jumittaa, sellasiakin on joissa moottori” mahuri ” B10M tai jollain tapaa etuosassa, ei tietoa onko scanioita?

Volvosta voi peräkärryn jättää pois, scaniasta ei :idea:

Jule
Kansleri
Viestit: 1028
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akseleiden irrotus ja asennus?! Scania CN/CL 94 1998 hai

Viesti Kirjoittaja Jule » 28 Elo 2018 15:00

Ilmeisesti siellä on kuitenkin veto myös etupäässä, kun puhutaan "kaikista" vetoakseleista ja etu- ja takaperästä. Siis ei etuakselilla, vaan tuolla keskimmäisellä akselilla.

Nuo mahurikoneella olevat haitaribussithan olivat rakenteellisesti tavallaan ihan selkeitä, eikä niissä ollut kuin keskimmäisessä akselissa veto. En tiedä onko joskus ollut hetkuja haitaribussissa, teknisestihän sille ei olisi mitään estettä - kuten ei näköjään ole tuupparillekaan :)

Sinänsähän korkealattiaisena haitaribussin voisi tehdä ongelmitta myös normaali tuupparin rakenteella, kone jäisi vaan keskelle autoa. Tai miksei se tietysti matalalattiaisenakin voisi olla, se konehan on niissä nykyään takanurkassa.

al_panda
Kuski
Viestit: 21
Liittynyt: 26 Marras 2017 17:22
Truck: Haitaribussi 18m
Location: Helsinki
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akseleiden irrotus ja asennus?! Scania CN/CL 94 1998 hai

Viesti Kirjoittaja al_panda » 03 Syys 2018 17:11

Jule kirjoitti:Siis meneekö siellä kartaani sen haitarin läpi etuosaan?
Mä oli hälmistellyt että tuuppaako tuo vaan sieltä vaunusta.
Onko siellä samanlainen "läpivetävä" perä kuin telivetoisissa kuorkeissa?
Ei mene etuosaan. Veto (tai oikeastaan työntö) ainoastaan takimmaisilla pyörillä. Myös moottori takana, aivan takimmaisena. Takaluukku on "konepelti".
Scania CL94 OmniLink 1998 Haitaribussi 18m

Vastaa Viestiin