Sivu 1/1

MB 508 perä

Lähetetty: 15 Elo 2018 10:24
Kirjoittaja nenonen2
Tulipa itsekkin hankittua sitten jossain sekavassa mielentilassa -70 MB 508. Aavistuksenhan siinä on laittoa, mutta suurin murhe on nyt sitten perässä oleva välys, kardaaninlaippa heiluu sivusuunnassa jonkun verran, pitkittäin ei juurikaan, ainakaan kun kardaani on kiinni. Auto alkaa täristää aika ajoin. Veto päällä lakkaa. Perä ei kuitenkaan pidä ääntä ja kun kardaanista pyörittää niin ei ole pahasti väljää. Tarvis näin ollen vinkkejä mistä lähtee purkamaan tätä ongelmaa. Jompikumpi pinionin laakerihan tuon varmaan tekis, mutta kumpi? Taaempaa ei varmaan pääse vaihtamaan muutakuin purkamalla koko perän.

Re: MB 508 perä

Lähetetty: 15 Elo 2018 12:44
Kirjoittaja epakesko
Perän nuo pinionin laakeri ja se laipanlaakeri on yleensä vastakkain olevat kartiorulla laakerit. Joten jos siinä kardaanin laipassa on on välystä on joko se laipan mutteri löysännyt auki tai sitten jompikumpi laakereista kulunut.

Käytäppä kardaani irti ja kokeile kiriä sitä mutteria jos se on löysällä niin kiri siihen asti että välys häviää tai jos tökkää kuin seinään.
Tuo riippuu rakenteesta onko kokoonpuristuvalla rympillä vai shimmirikoilla...
Jälkimmäisessä ja mutteri ei enää kiristy niin silloin pitää aukoa se laippa, stefa ja laakeri irti ja poistaa laakerinalta shimmejä sisäkoolilta tai todennäköisimmin vaihtaa joku laakeri.....
oikean shimmien määrän saa kokeilemalla, mittari on milloin se välys häviää ja uusilla laakereilla pinjonin pyöriminen on nahkeaa muttei takertele. Tähän löytynee jostakin korjausmanuaalista Nm määräkin...
Nämä ohjeet jos perä on perinteisen mallinen kulmavaihde jos joku muu niin pitänee tutkia tarkemmin....

Re: MB 508 perä

Lähetetty: 15 Elo 2018 16:46
Kirjoittaja nenonen2
Katselin yhtä räjäytyskuvaa, niin vaikutti että tuo sisempi laakeri olisi suora laakeri ja shimmit on noiden välissä. Mutta en tosiaan ole ihan varma oliko tässä autossa juuri tuo perä. Mutta täytynee nyt irrotella tuo jortaani ensin.