Ajokkikorisen ovenmekanismi -88

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Volvo B10
Tosi harrastaja
Viestit: 41
Liittynyt: 13 Heinä 2017 11:46
Location: Mänttä-Vilppula

Ajokkikorisen ovenmekanismi -88

Viesti Kirjoittaja Volvo B10 » 04 Elo 2018 10:55

Millainen toiminta on oven sulkumekanismissa??Ovi menee kiinni mutta aina ei nosta ylös, ei huolinut kuvaa tänne...
Seppo

Jule
Kansleri
Viestit: 1011
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ajokkikorisen ovenmekanismi -88

Viesti Kirjoittaja Jule » 04 Elo 2018 11:32

Jos siinä on se vippiovisysteemi, niin siinä "ovipumpussa" on pari sellaista taltta ruuvia joista kiristämällä saa sitä oven vauhtia ja nostoa säädettyä. Ainakin siinä ilmatoimisessa on noin.

Siis tuon näköinen laite:
https://photos.app.goo.gl/4RBzVj4EBsvtMxLR9

Sitä en tiedä mitä tuolla ristipääruuvilla lukittavalla isolla läpyskällä säädetään.

Avatar
Volvo B10
Tosi harrastaja
Viestit: 41
Liittynyt: 13 Heinä 2017 11:46
Location: Mänttä-Vilppula

Re: Ajokkikorisen ovenmekanismi -88

Viesti Kirjoittaja Volvo B10 » 04 Elo 2018 12:19

Mikähän mekanismille kertoo koska pitää alkaa nostamaan ovea.

Avatar
salminen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 99
Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
Truck: Ajokki Express
Location: Kalajoki

Re: Ajokkikorisen ovenmekanismi -88

Viesti Kirjoittaja salminen » 04 Elo 2018 12:38

Tää ei oo facta tietoo, mutta järkeilin omassa autossa että sama paine menee oven nostosylinterille ja sulkusylinterille. Kun ovi on mennyt kiinni alkaa paine nousta nostosylinterissä jolloin ovi nousee ylös.
Omassa autossa oli paineputkessa säätöruuvi jolla sai painetta nostettua jonka jälkeen ovi alkoi toimimaan jouhevasti.
Ajokki express Volvo B10 M -87

Avatar
setrailija
Rattimajuri
Viestit: 164
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: carrus 602
Location: Joutseno
Viesti:

Re: Ajokkikorisen ovenmekanismi -88

Viesti Kirjoittaja setrailija » 04 Elo 2018 14:30

moi
tuo rajakytkin
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887

Avatar
Volvo B10
Tosi harrastaja
Viestit: 41
Liittynyt: 13 Heinä 2017 11:46
Location: Mänttä-Vilppula

Re: Ajokkikorisen ovenmekanismi -88

Viesti Kirjoittaja Volvo B10 » 05 Elo 2018 13:10

Ei ole rajat ollu käytössä ja ovi on toiminut tähänasti nyt kulkuri seissyt jonkinaikaa ja tauti ilmeni..tuntuis kyllä Salmisen ajatus paineen noususta oven sulkeuduttua jne olisi lookinen. Eiköhän se vielä korjaannu, säätöruuvit paineelle on sivussa letkun banjoliittimessä ja myös lieriön pohjassa, pitää tutkia ensin kumpi on sulkeva. WAECO on tuon valmistaja.

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 881
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Pirkkala

Re: Ajokkikorisen ovenmekanismi -88

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 05 Elo 2018 19:16

Yrittääkö se edes nostaa silloin kun ei nouse? Nouseeko napsahdellen silloin kun nousee? Tiivisteet saattaa olla liian nihkeät.

Avatar
Volvo B10
Tosi harrastaja
Viestit: 41
Liittynyt: 13 Heinä 2017 11:46
Location: Mänttä-Vilppula

Re: Ajokkikorisen ovenmekanismi -88

Viesti Kirjoittaja Volvo B10 » 07 Elo 2018 11:52

Ei edes yritä nostaa tuntuu et ei vedä ovea ees tiukastikiinni sillon kun ei nosta, siksi olisi kiinnostavaa tietää sen sylinterin sisäinen toiminta. Voisin vaikka ostaa tuollaisen varmasti toimivan jos olisi myynnissä...jos poistettu vaikka takaovi käytöstä ja siitä jäänyt ylimääräiseksi.

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 479
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ajokkikorisen ovenmekanismi -88

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 07 Elo 2018 16:02

Ovi toiminta :: ovi laskee sen jälkeen alkaa avautua ja kiinnimennessä ovi laskeutuu lukituskoukkuihin, ovi ei voi lukitua jos laskutoiminto ei toimi.( korjattu ajatus virhe)
Carrus 1998 vm sähkökaaviossa ei havaittavia rajakytkimiä? ( kaavionlukutaito heikko),
paineilmakaavion mukaan ei lisäventiiliä nostolle, tuloputkessa kuristin tai paineen alennus
( sen tarkoitus ehkä ettei hyökkää esim jos ovi tiivisteestä jäätynyt) sähköinen paineilman ohj ventiili
tyyppi on/off ja sylinterissä kuristin ruuvit joilla liikenopeus säädetään, mutta ei selvää mistä nosto
sylinteriin painemenee. Auttaisko tai alkaisko toimia jos nostosylinterin ilmaputkeen laittais öljyä
tuollaiset kohteen herkkiä kerää vettä ja voitelu heikkenee..
Viimeksi muokannut BussMAN, 07 Elo 2018 19:38. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Jule
Kansleri
Viestit: 1011
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ajokkikorisen ovenmekanismi -88

Viesti Kirjoittaja Jule » 07 Elo 2018 19:14

Ainakin mulla tuo toimii juuri päinvastoin, eli lukitus tapahtuu ovea nostamalla, ja kun ovi avataan se ensimmäiseksi putoaa sellaisen reilun sentin verran alaspäin.

Ainakin päätellen ovipumpun pinnasta, siellä on öljyä sisällä, eli miten tuo värkki käyttäytyy jos se öljy pääsee kaikki karkaamaan ulos, vai onko öljyn ainoa tarkoitus toimia vaimentimena?

Sen olen huomannut että jos ovea työntää käsin liian vinhasti se pyrkii jarruttamaan ja samalla nousemaan ylöspäin. Siis silloin kun autossa ei ole yhtään painetta. Sen nostovaihe tapahtuu kyllä jotenkin sen laitteen sisäisesti ohjaamana, eikä sillä ole sähkön kanssa mitään tekemistä. Sen sijaan se likistymistunnistin on sähkötoiminen, en muista enää miten se toimi, mutta joku ihan järkevä logiikka siinä oli, antaa kuitenkin sysäysventtiilille komennon ja aukaisee oven kokonaan jos joku jää väliin, ei keskeytä toimintaa.

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 479
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ajokkikorisen ovenmekanismi -88

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 07 Elo 2018 19:32

[quote="Jule"]Ainakin mulla tuo toimii juuri päinvastoin, eli lukitus tapahtuu ovea nostamalla, ja kun ovi avataan se ensimmäiseksi putoaa sellaisen reilun sentin verran alaspäin.

Ainakin päätellen ovipumpun pinnasta, siellä on öljyä sisällä, eli miten tuo värkki käyttäytyy jos se öljy pääsee kaikki karkaamaan ulos, vai onko öljyn ainoa tarkoitus toimia vaimentimena?

Olet oikeassa siis laskee ( korjattu oma texti virhe) onko jousi? ja ilmalla irroitetaan lukituksesta,
ovi myös hätäuloskäynti vipu / laukausee oven noston? ovi avattavissa ”käsin työntämällä”jos käytetty miten palautus normaali toim tilaan??

Veihtipekka
jos sulkeutuessa ilmalla nosto lukitukseen ? Kun paineet nollilla sais oven auki ulkopuolelta käsin
kääntämällä ts auto olis lukitsematta, ei hyvä.
Viimeksi muokannut BussMAN, 07 Elo 2018 22:22. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

VeihtiPekka
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: Ajokkikorisen ovenmekanismi -88

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka » 07 Elo 2018 20:35

Minä kun joskus tutkin tuota niin kyllähän sinne menee sama ilma käännölle ja nostolle. Toimintajärjestys perustuu sylinterien pinta-ala eroon. Eli käännöstä iso mäntä=liikkuu jo pienellä paineella. Sitten kun ovi on kääntynyt tiivistettä vasten alkaa paine nousta ja kun on riittävästi noussut niin pienempi nostosylinteri saa oven nousemaan lukituskiiloihin. Sen takia ovi pyrkii nousemaan myös silloin kun sitä käsin pukkaa liian lujaa kiinni.
Ovelle ei tule riittävästi painetta jos se ei lopussa nouse tai sitten se ei käänny tarpeeksi kiinni että ylipäätään pääsisi nousemaan niihin kiiloihin. Tai sitten mekanismi takertelee muuten vain.
Koitappa pistää hanttiin käännölle kun se on välillä. Pyrkiikö ovi silloin nousemaan?

Avatar
Reino-Ratti
Kippari
Viestit: 60
Liittynyt: 12 Kesä 2007 22:40
Truck: Setra
Location: Hämeenlinna
Member id: 054
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ajokkikorisen ovenmekanismi -88

Viesti Kirjoittaja Reino-Ratti » 07 Elo 2018 21:29

Omien kokemusten perusteella noissa vippiovissa on vain yksi iso kaksitoiminen paineilmasylinteri. Oven pyörähdysliike tehdään vanhanaikaisen pumppumeisselin mekanismin tapaisella systeemillä. Aluksi sylinterin pystyliike pyöräyttää tällä mekanismilla oven karmia vasten ja lopuksi sylinteri nostaa oven kiiloja vasten, jolloin se kiristyy tiivisteisiin. Vika voi olla siinä mekaanisessa "pumppumeisselissä", mutta niitä en ole purkanut. Jos siinä on rasvanippa, kannatta kokeilla rasvausta. Mutta kannattaa varmistaa, että sylinteriin tulee riittävä paine tai ettei sylinteri vuoda läpi. Oviventtiilin jälkeen lienee vielä erillinen paineensäätöventtiili. Eihän ovi törmää noustessa kiilohin päittäin. Tämä tapahtuu varsinkin silloin, jos kori on sopivasti väännöksissä. Oven liikkeen nopeutta säädetään kuristamalla virtausta. Jos ne ruuvit aukoo täysin, on oven liike niin raju, että voi leegot tippua.

Jos ovi kiristyy kiiloihin alas putoamalla, on tämmöinen systeemi vaarallinen. Paineettomana tämmöistä ovea ei saa auki millään. Normi vippiovi taas aukeaa ihan itsestään, kun paine katoaa. Käy helposti parkkipaikallakin :D

Avatar
Volvo B10
Tosi harrastaja
Viestit: 41
Liittynyt: 13 Heinä 2017 11:46
Location: Mänttä-Vilppula

Re: Ajokkikorisen ovenmekanismi -88

Viesti Kirjoittaja Volvo B10 » 07 Elo 2018 21:58

Joop, lisäsin ilmanvirtausta jonkilaiset kuristimethan siinä on ja pariletkua irti voiteluainetta (WD40) letkuihin >>takasin kiinni ja testaus alkoi pelittään kyllä se järjestys on kiinni ja ylös, hätävivusta paineet pois ovi laskee ja voi käsin avata.
Viimeksi muokannut Volvo B10, 08 Elo 2018 10:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Volvo B10
Tosi harrastaja
Viestit: 41
Liittynyt: 13 Heinä 2017 11:46
Location: Mänttä-Vilppula

Re: Ajokkikorisen ovenmekanismi -88

Viesti Kirjoittaja Volvo B10 » 07 Elo 2018 22:03

Ilmasysteemin ei tarvii juurikaan vuotaa ovi laskee, takimmainen ei pysynyt ylhäällä, kiristelin kaikki liittimet>>>nyt pysyy ylhäällä vaikka ei käyttäisi autoa ainakin kuukauden.

Vastaa Viestiin