Tulipa kiirus siirtää autoa pihassa vähäsen ja paineet oli tietysti hukassa.
Hätäpäissäni polkasin kytkintä joka oli melko kova, mutta muuttui hetimmiten löysäksi ja nesteet alkoi kadota säiliöstä.
Putkihan se oli antautunut etuakselin yläpuolelta
Kävin hydrauliikkaliikkeestä hakemassa 1,5m 8mm:n teräsputkea ja vaihdoin pätkän niin, että alkuperäinen vuoto oli kutakuinkin keskellä poistettua putkea.
Sitten ilmaamaan, 12m muoviletku työsylinterin ilmausnipasta takaisin säiliölle. Nyt ei ilmaa letkuun enään tule, mutta poljin on yhtä löysä ilmausnippa kiinni, kuin raollaankin, eikä kytkinvipu liiku, mutta ilmat sihahtavat joko polkaistessa tai päästäessä, en tästä ole varma, kun ei se ääni kuskinpukille kuulu. Kytkinvipua kyllä jaksaa vetää käsinkin, mutta sylinteri ei sitä vedä ja näyttäisi, että sama mutikka johon nesteletku ja ilmaletku tulee olisi alkanut vuotamaan kytkinnestettä
Pääsylinteriä en itse epäile, koska polkimella voi pumpata kytkinnestettä ja myös työsylinteristä pihahdus kuuluu, mutta onko kellään kokemusta mitä pitäisi tehdä/vaihtaa?
Kuvaa yritin tähän lisäillä, mutta herjaa"Pahoittelut, mutta liitetiedostojen maksimiraja on tullut vstaan.", mistä lienee johtuukaan, kun vain yhtä kuvaa yritin lisäillä...
Scania 113 Lahti Eagle 451 kytkinongelma. RATKAISTU
Scania 113 Lahti Eagle 451 kytkinongelma. RATKAISTU
Viimeksi muokannut Deku, 04 Elo 2018 08:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Scania 113 Lahti Eagle 451 kytkinongelma.
Apumies katsomaan liike työsyl päästä , vaikuttaus että jotain vikaa kytkinkopan sisällä ( välillä työsylinteri painelaakeri) luukku jos on siitä näkeeonko jokin pettänyt/ tai pois paikaltaan , ei käsin vivusta jaksa kytkintä irroittaa...
- jomi609
- Tosi harrastaja
- Viestit: 177
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
- Truck: MB 609 kasten
- Location: Salo
- Member id: 024
Re: Scania 113 Lahti Eagle 451 kytkinongelma.
Haarukka irti
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 511
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: Scania 113 Lahti Eagle 451 kytkinongelma.
Siis kytkimen nesteputken kunnon voi testata noin ? , parempi hoitaa kotona kun tienpäällä .
Se mitä tässä on pulmana ,paha arvata , apumiehen paikka .
Se mitä tässä on pulmana ,paha arvata , apumiehen paikka .
Re: Scania 113 Lahti Eagle 451 kytkinongelma.
Juu, oli helppo testata ja onneksi juurikin kotipihassa
Nyt on työsylinteri lähdössä kolostaannpöydälle tutkittavaksi kunhan yletyn siihen viimeiseenkin pulttiin...
Haarukka ei ole kuitenkaan rikki ja todennäköisesti vivuston liike jonka sain käsin aikaiseksi veti vain lisää välystä painelaakeriin, eli vaikuttaisi kuitenkin olevan työntävä sylinteri
Nyt on työsylinteri lähdössä kolostaannpöydälle tutkittavaksi kunhan yletyn siihen viimeiseenkin pulttiin...
Haarukka ei ole kuitenkaan rikki ja todennäköisesti vivuston liike jonka sain käsin aikaiseksi veti vain lisää välystä painelaakeriin, eli vaikuttaisi kuitenkin olevan työntävä sylinteri
Re: Scania 113 Lahti Eagle 451 kytkinongelma.
Minä lupaan ja vannon, kautta kiven ja kannon ja jos sanani syön, niin mörökölli minut vieköön. En polje enää koskaan paineetonta kytkintä!
Samalla, kun nesteputki antautui, niin pääsylinterissä tapahtui jotain. Ilmeisesti männän tiiviste pyörähti ympäri tai meni jotenkin kurttuun, koska purettuani ja kasattuani pääsylinterin, niin painetta alkoi löytyä huomattavasti reilummin, kuin aikaisemmin.
Noh, tulipahan pestyä pääsylinterin pohjalta mömmöt pois samalla
12m pitkä 6mm:n muoviletku oli kyllä aivan ehdoton yksin ilmatessa, kunhan muistaa ostaa lisää kytkinnestettä Letkun tilavuus oli kolmen desilitran paikkeilla ja putkia irroitellessa hukkaan valuneet viellä päälle.
Samalla, kun nesteputki antautui, niin pääsylinterissä tapahtui jotain. Ilmeisesti männän tiiviste pyörähti ympäri tai meni jotenkin kurttuun, koska purettuani ja kasattuani pääsylinterin, niin painetta alkoi löytyä huomattavasti reilummin, kuin aikaisemmin.
Noh, tulipahan pestyä pääsylinterin pohjalta mömmöt pois samalla
12m pitkä 6mm:n muoviletku oli kyllä aivan ehdoton yksin ilmatessa, kunhan muistaa ostaa lisää kytkinnestettä Letkun tilavuus oli kolmen desilitran paikkeilla ja putkia irroitellessa hukkaan valuneet viellä päälle.
Re: Scania 113 Lahti Eagle 451 kytkinongelma. RATKAISTU
Oliko kurttutiiviste siis yläpäässä/pääsylinterissä vai alapäässä/työsylinterissä?
Re: Scania 113 Lahti Eagle 451 kytkinongelma. RATKAISTU
Pääsylinterissä sen täytyi olla, koska työsylinteriä en edes avannut. Tai sitten lopullinen syy saattoi olla myöskin, että vuoto oli laskenut säiliön ja pääsylinteri väliseen letkuun niin pahan ilmalukon, että neste ei vaan alkanut liikkua ennen, kuin olin irroittanut säiliön ja vetänyt letkun ihan suoraksi ja jatkuvasti alaspäin viettäväksi kohti pääsylinteriä. Ylimääräistä letkua oli kuskin jalkatilassa arviolta reilut puoli metriä...