Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 17 Elo 2018 09:46

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 21 Heinä 2018 16:35 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2017 17:38
Viestit: 108
Paikkakunta: Vaasa
Truck: Scania k113 Carrus
Location: Vaasa
Member id: 291
Reissussa alkas oireet. Normi ajon jälkeen paineet tippui tyhjäkäynnillä kummassakin piirissä n 5-6 . Tuon jälkeen käytiin korjaamolla ja muutama vuotokohta korjattiin. Takapussit vuotaa kanssa mutta ei ollut Puolassa saatavilla niin ei vaihdettu. Mutta oireita;
1. Yön jälkeen aamulla paineet kun tippuneet sinne n 4-5 kummassakin piirissä niin kestää nostaa täyteen n 5-10 min ja kierrokset oltava 1000-1500 ennekun täyttyy
2. Ajon aikana kun kierrokset 1500 rpm niin paineet pysyy 8-10
3. Tyhjäkäynnillä ajon jälkeen paineet tippuu nopeahkosti n 6 mutta jos laittaa kierrokset m 1000 rpm niin paineet pysyy.
4. Ajon jälkeen jos sammuttaa auton niin paineet säilyy mielestäni paremmin .
5. Auton ollessa parkissa niin ilmat tyhjenee ilmapusseista epätasaisesti mutta ei kuitenkaan aina samalla lailla, mielestäni riippuu auton asennosta parkissa

Puolassa huollossa vaihdettiin ainakin tason säätöön liittyvä venttiili mikä on etuakselin luona. Toinen etujarrukello . ja joku muu osa vielä.


Olen yrittänyt miettiä mikä voi tehdä tuon että molemmissa piireissä paine laskee tasaisesti eikä vain esim toisessa.
Hyviä neuvoja kaivataan nyt? Auto on Scania Carrus K113 95 vm. Sutrakissa ainakin on vuoto kun kuuluu suhinaa.

Ja menen kyllä auton alle kuun saan sen kuopan päälle


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 21 Heinä 2018 20:41 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 427
Truck: ----liner
Location: Suomi
Voisko olla, että vuoto on käsijarru-, jousitus-,korilaitteet piirissä?

Täytö toimivan 4 piiriventtiilin jälkeen= ensin jarrusäiliöt ( 6-8bar) ja sen jälkeen alkaa muut säiliöt
täytyä, jos vuoto muut osastolla säilyy jarrusäiliöiden min paine.
(((Onko ollut maa kosketus? kuorma autoissa joskus ko tilanteessa tyhjennys ( vedenpoisto) venttiili
jää vuotamaan)))

Tuon kokoisen vuodon kuulle kun ensin käyttää max paineille ja sammuttaa moottorin,
hankalimpia on säiliöt jotka vuotaa esim pannanalta.
Tuo sutrak aktivoituu virran päällelaitolla, paine ilmaa on käytössä siinä, kompressorin hihna? ja
säätöpeltien sylinterit ( sisältä kun katosta avaa suodatin kannet siellä on useampi ilmasylinteri)


Viimeksi muokannut BussMAN päivämäärä 05 Elo 2018 22:09, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 21 Heinä 2018 23:55 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1121
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
Jos saa veikata niin jarrukellosta käsijarrupuolelta kalvo rikki tai muu vuoto.

Käsijarru vapautettuna vuotaa ajossa ja kun käsijarrusta lasketaan paine poies niin vuoto loppuu ja ei luonnollisesti suhise ulospäin kun auto jää parkkiin niin painekkin pysyy järjestelmässä paremmin. Kokeiles ladata paine täyteen ja sammuta auto niin että käsijarru ei ole päällä ja kuuntele kuuluuko kova suhina.

Käsijarruhan pidetään paineella auki ja paine kun päästetään pois jousikuorma työntää romut jarruissa kiinni.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 21 Heinä 2018 23:56 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Viestit: 1264
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Niin kyllä pitäis kuulla mistä vuotaa jos noin nopeasti tyhjenee.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 22 Heinä 2018 19:04 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2017 17:38
Viestit: 108
Paikkakunta: Vaasa
Truck: Scania k113 Carrus
Location: Vaasa
Member id: 291
Noita vuotoja tutkittiin Scanian pajalla Puolassa eikä sinne pitänyt jäädä muuta kuin nuo pihisevät takapussit 3/4 mutta ei ne silloin ainakaan noin paljoa vuotaneet . Taakse vaihdettu keväällä jarukello juurikin tuon käsijarru ilmiön vuoksi. Ei ole ollut maakosketustakaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 22 Heinä 2018 19:06 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2017 17:38
Viestit: 108
Paikkakunta: Vaasa
Truck: Scania k113 Carrus
Location: Vaasa
Member id: 291
Niin ja molemmissa piireissä pysyy se min paine n 4-5 vaikka parkissa pitkäänkin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 22 Heinä 2018 20:02 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1121
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
Kokeile nyt kuitenkin vapauttaa se käsijarru ja kuuntele. Järjestelmät on isoja ja niihin mahtuu monia vuotoja vaikka olisikin juuri korjattu.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 22 Heinä 2018 21:09 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2017 17:38
Viestit: 108
Paikkakunta: Vaasa
Truck: Scania k113 Carrus
Location: Vaasa
Member id: 291
jees täytyy koittaa yrittää kuunnella


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 24 Heinä 2018 10:38 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 959
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Kaikkein hankalimpia vuotoja on sellaiset jossa jokin suht pitkä putki tai letku on kokonaan irti. Kun ilma tulee pitkän matkan suoraa putkea sen virtaus tasaantuu, ja kun se pääsee lopulta ulos se pitää sellaista tasaista vaimeaa kohinaa, vaikka vuoto olisi hyvin isokin. Me etsittiin joskus melko pitkään kuorma-autossa vuotoa joka paljastui duomatikista (peräkärryn ilmatöpseli) irronneeksi putkeksi. Tuon vuoto oli reilusti niin iso ettei käsijarrua saanut edes vapautettua. Oikeastaan vika löytyi pikemminkin päättelemällä kuin kuuntelemalla, koska säiliön tyhjenemisestä ulos kuuluva ääni oli jo kovempi kuin tuo varsinainen ulosvuotopaikka.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 24 Heinä 2018 17:03 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3996
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Lahtikosta pamahti kotipihassa nailonputki konehuoneesta, oli ollut lysmyssä ja siksi pitkittäin halki. Löytyi helposti, järetön suhina ja vislaus.

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 29 Heinä 2018 19:55 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2017 17:38
Viestit: 108
Paikkakunta: Vaasa
Truck: Scania k113 Carrus
Location: Vaasa
Member id: 291
yritänpä ens viikolla tutkia missä vika... jos ei oo liian kuuma :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 01 Elo 2018 14:42 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4312
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
Sopivan väljä kompura, ni ei muuta tarvii. Painee tappiin ja sammuta se auto, mut virta takas päälle ja kuuntelemaan.

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Elo 2018 20:43 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2017 17:38
Viestit: 108
Paikkakunta: Vaasa
Truck: Scania k113 Carrus
Location: Vaasa
Member id: 291
Tutkiskelua tänään ja huomioita


Auto käyntiin ja paineet ylös. paineet ei nouse tappiin tyhjäkäynnillä vaan rinkiä pitää olla yli 1000 rpmmieluummin 1500 niin nousee ehkä n < 5 min kuluessa ylos vihreelle

1. sammutin auton,käsijarrupäällä , virta päälle ja kuuntelemaan. Ei kuulu kovaa suhinaa mistään. Ainutmistä kuuluu on kuskin puolen takapussi etummainen joka tyhjenee hissukseen , siihen vaikuttaa jos kädellä ottaa kiinni siitä korin tasoa mittaavasta tangosta mikä ohjaa niitä pusseja. Lieneekö se tasoventtiili viallinen. Mutta tuo tyhjeneminen ei ainakaan aluksi ole kovinkaan agressiivista mutta luultavsti kiihtyy kun kori pikkuisen laskee ja tasoventtiili ohjaa sit kuitenkin.


2. Auto käyntiin ja paineet ylös kierroksilla. Kun lasken kierrokset tyhjäkäynnille niin paineet tippuu minuuteissa alas < 6 , kierroksilla taas saa paineet ylös.


3. Paineet ylös ja auto sammuksiin , virta päälle mutt käsijarru pois päältä. Sama käyttäytymien kuin kohdassa 1 eli ei käsijarrulla vaikutusta

4.Kun auto sammuksissa mutta virta päällä niin paineet kyllä pysyy paljon kauemmin vihreellä kuinse että auto on käynnissä tyhjäkäynnillä.


5. Ilmapusseista ilma häviää oudolla tavalla. Nyt oli n 1 h jälkeen kuskin puoli , sekä etu että taka pussit tyhjentyneet paljon enemmän kuin vänkärin puoli. joskus jää etupää ylös mutta takapää tyhjenee molemmilta puolilta. Vaikuttaako tähän nyt pihassa se kun on pikkusen epätasasella. Mutta lomareissulla heinäkuussa oli sama huomio,nurkat tyhjenee kumman epätasaisesti.

Miten sen kompuran kunto tulee ilmi kun se alkaa tulemaan tiensä päähän? Mutta tuolla kompuralla ei ole kyllä tekemistä noiden ilmapussien tyhjenemisen kanssa


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Elo 2018 21:00 
Ajoneuvos

Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Viestit: 867
Location: Pirkkala
Jos virta päällä/pois vaikuttaa vuodon määrään, vuoto voisi olla katolla tai kojelaudan sisällä ilmanvaihdon läppäkoneistoissa. Tai vaihteistossa jos on sähkökeppimalli. Tai tavaratilaluukkujen keskuslukoissa, tosin se menee päävirran mukaan. Muuta paineilmaa en keksi johon vaikuttaisi virran päälläolo.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Elo 2018 21:31 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2017 17:38
Viestit: 108
Paikkakunta: Vaasa
Truck: Scania k113 Carrus
Location: Vaasa
Member id: 291
Tuo on hyvä huomio, itseasiassa Sutrakista kuuluu katolta vuotoa aiko kuuluvastikin kun auto käynnissä mutta silloin ei kuulu kun sammuksissa ja virta päällä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Elo 2018 19:00 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2017 17:38
Viestit: 108
Paikkakunta: Vaasa
Truck: Scania k113 Carrus
Location: Vaasa
Member id: 291
Sutrakissa vuotaa solenoidiventtiili rexroth 572840 tyyppinen mikä on yksi kolmesta mikä ohjaa niitä läppiä. mistäs tuollaisia lähtisin ostamaan?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Elo 2018 19:13 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 427
Truck: ----liner
Location: Suomi
Malli mukaan siitä selviää jännite/ toiminta ym. ja Lakeuden Hydron tiskille, selvinnee halvimmalla,jos
On kakstoiminen sylinteri vika voi olla myös sylinteri/ männän tiiviste


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Elo 2018 19:17 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2017 17:38
Viestit: 108
Paikkakunta: Vaasa
Truck: Scania k113 Carrus
Location: Vaasa
Member id: 291
Eli sinne siis ….


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Elo 2018 21:11 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2017 17:38
Viestit: 108
Paikkakunta: Vaasa
Truck: Scania k113 Carrus
Location: Vaasa
Member id: 291
Tulppain tuon magneettiventtiilin pois pelistä ja huomattava vaikutus on. Paineet pysyy tyhjäkäynnilläkin nyt ylhäällä sekä nousevat tappiin tyhjäkäynnillä. Uusi venttiili tilattu joka kyl kohtuu kallis > 100 €.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com