Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 25 Syys 2018 09:56

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 14 Heinä 2018 21:08 
Tosi harrastaja

Liittynyt: 28 Maalis 2014 10:12
Viestit: 45
Paikkakunta: Raasepori
Truck: Scania Carrus 602⋆
Location: Etelä-Suomi
Scanian K113 7-vaihteisella sähkökepillä vähän pyristelee vastaan. Kun lähtee reissuun, niin alkuun toimii ihan hyvin, mutta kun bussilla on ajettu vähän pitempään (yli 50km), niin vaihteet eivät aina vaihdu. Sillä tavalla omituinen vika, että kolmonen, kutonen ja seiska menevät lähes aina päälle, mutta muut eivät. Nyt viimeisimpänä pakki ei enää suostunut edes manailujen kera menemään silmään. Napeilla menee kaikki vaihtoehdot paitsi pakki (voi tosin olla etten osaa käyttää nappeja, kun siinä on liukukytkin sekä valitsija pakille.) Kun laitan kytkimen pohjaan ja vaihdan vaihteen kolmoselta esim ihan vaan vapaalle, niin ruutuun jää hetkeksi kolmonen, vaikka vaihde on vapaalla. Muiden vaihteiden kanssa ruutu päivittyy nopeammin. Äsken kun testasin, niin näyttäisi, että kun sammuttaa ja laittaa pääkytkimestä sähköt hetkeksi pois, niin toimii paremmin. Kytkintä olen ilmannut useamman kerran ja putket on vaihdettu. Kertaakaan vika ei ole tullut heti lähdettäessä, ja lähes aina ajo on ollut maanteillä eli kutosella ja seiskalla, ei mitään eestaas vaihtelua. Voiko siellä joku neste lämmetä ajon aikana? Oma veikkaus olisi jonkinlainen sähkövika, mutta jos on, niin miksi se tulee vasta kun autolla on ajettu? Mistähän vikaa kannattaisi lähteä etsimään?

Kiitti jo etukäteen vinkeistä!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 14 Heinä 2018 21:33 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 4011
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Kuskin päällä sähkökeskuksessa on vaihteiston rele, käytäpä irti ja kokeile ettei ole kosketusvikaa. Myös kepin juuressa olevia mikrokytkimiä kannattaa hiplata

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 14 Heinä 2018 22:12 
Tosi harrastaja

Liittynyt: 28 Maalis 2014 10:12
Viestit: 45
Paikkakunta: Raasepori
Truck: Scania Carrus 602⋆
Location: Etelä-Suomi
Kiitti, mä kokeilen hiplata. Miten tuo hätänappi-systeemi muuten toimii? Miksi se toimii vaikka vaihteisto ei toimi? Onko siinä eri rele ja kytkimet?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Heinä 2018 07:15 
Varakuski

Liittynyt: 06 Kesä 2018 18:13
Viestit: 7
Truck: K113
Location: Tampere
Hätävaihtaminen pakille.

1. Kytkin pohjaan.

2. Kiertokytkin R asentoon.

3. "R" Painonappia n. 5 sekunttia.

Sitten pitäis pakki mennä päälle.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Heinä 2018 07:44 
Varakuski

Liittynyt: 06 Kesä 2018 18:13
Viestit: 7
Truck: K113
Location: Tampere
Hätävaihtaminen ohittaa anturit ja kepin mikrokytkimet.
Eli siintä voi päätellä että venttiilit toimii.

Sähkökeskuksessa pitäis olla diagnoosinappi jonka avulla pystyy lukemaan vikakoodit.
Napilla pystyy myös käynnistämään testausohjelman millä pääsee tarkastamaan anturit, mankut ja mikrot.

Virtapäällä ja painetaan diagnoosinappia.

1.painallus, näyttöön tulee muistaakseni ohjausyksikön numero? sen jälkeen alkaa vilkkua vikakoodit esim EO52 111 (EO52= vilkkukoodi 52 ja 111 on havaintojen määrä)
Vikakoodi on näytössä aina muutanman sekunnin ja siirtyy seuraavaan.
Jos ja kun on paljon vikakoodeja niin ne rullaa näytössä niin kauan kuin katkaiset virrat tai painat diagnoosinappia toisen kerran jolloin käynnistyy testiohjelma.
Vikakoodit näkyy sitten siinä vaihdenäytössä.

Kannattaa tehdä niin että lukee ja ottaa koodit talteen. Tyhjentää vikamuistin (Pidetään diagnoosinappi pohjassa ja kytketään samalla sytytysvirta päälle, näyttöön pitäis tulla "ERASE" teksti)
Sitten koeajolle ja lukee koodit kun on taas vaihteisto temppuillut. Voihan siellä olla myös vika joka ei tee mitään vikakoodia..


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Heinä 2018 16:59 
Tosi harrastaja

Liittynyt: 28 Maalis 2014 10:12
Viestit: 45
Paikkakunta: Raasepori
Truck: Scania Carrus 602⋆
Location: Etelä-Suomi
Just tuolla tavalla omasta mielestäni pakkia yritin saada silmään.

Vikakoodit on tässä, testaamiseen asti en ole vielä ehtinyt.
E050 002
E052 007
E053 255

Yritin googlailla koodeja, mutta en löytänyt mistään listaa, jossa olisi nämä kerrottu.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Heinä 2018 17:39 
Varakuski

Liittynyt: 06 Kesä 2018 18:13
Viestit: 7
Truck: K113
Location: Tampere
Tässä jotain vikakoodeista.

50- Vaihtaminen keskeytynyt, koska kytkin nostettu ylös liian aikaisin.

52- Jatkuva signaali hall-anturin oikealle kuittauksesta.

53- Jatkuva signaali hall-anturin vasemmalle kuittauksesta.


Todennäköisesti vika on hall- anturissa tai johdoissa, voin alkuviikosta kaivella vähän sähkökuvia ym. jos ei
ole siihen mennessä selvinnyt.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Heinä 2018 21:44 
Tosi harrastaja

Liittynyt: 28 Maalis 2014 10:12
Viestit: 45
Paikkakunta: Raasepori
Truck: Scania Carrus 602⋆
Location: Etelä-Suomi
Jee, hienoa jos ehtisit. Mulla on aurinkopanelien asennus kesken, huomenna ehkä ehdin ajaa pienen lenkin resetoimisen jälkeen, joten ehkä vika tarkentuu. Noistahan kun ei tiedä lainkaan milloin ovat tulleet.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 19 Heinä 2018 16:06 
Varakuski

Liittynyt: 06 Kesä 2018 18:13
Viestit: 7
Truck: K113
Location: Tampere
Onko tässä asiassa mitään uutta ilmennyt?
En ole kerennyt perehtyä asiaan, mutta voin laittaa jotain materiaalia vaikka sähköpostilla?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 19 Heinä 2018 20:02 
Tosi harrastaja

Liittynyt: 28 Maalis 2014 10:12
Viestit: 45
Paikkakunta: Raasepori
Truck: Scania Carrus 602⋆
Location: Etelä-Suomi
Sama vika edelleen. Aloin miettiä, että voisiko se vika kuitenkin olla siinä ettei kytkin kunnolla irrota. Ilmasin kytkimen vielä kertaalleen ja olen melko varma ettei linjassa ole ilmaa. Nyt kun testailen, niin ykkösen kun laittaa silmään, niin bussi liikahtaa hieman vaikka on kytkin pohjassa. Eli kytkin ei ilmeisesti irrota kunnolla. Onko kellään vinkkejä mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään. Kytkinvivun liike on alle 20mm, jostain vanhasta ketjusta luin, että pitäisi olla 25-30mm. Poljinsylinteri tiensä päässä? Joku muu, mikä?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 19 Heinä 2018 21:20 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 07 Heinä 2013 21:16
Viestit: 1143
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
mulla nepparissa 8. Vaihteinen skanian robotti. Ollut 2 vikaa. Laatikon kyljessä oleviin magneettiventtiileihin piuha hinkkaantunut runkoon ja maadoitti siitä (ei vaihtanut isolle alueelle). Toinen Vika oli kytkin . Pakille rutisi, eikä meinannut mennä sisään. Säätämällä ja rasvaamalla tuli kesäksi kuntoon. Sitten ei suostunut paikaltaan laittamaan vaihdetta sisään, liikkeessä ollessa toimi ok. Kytkinremontti korjasi tilanteen.

Toimiiko vaihteet ilman että kone käy? Meneekö kaikki pykälät silloin päälle? Ennen ajoa ja sitten kun alkaa liikutella.

_________________
peltiliiteri.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 19 Heinä 2018 22:35 
Varakuski

Liittynyt: 06 Kesä 2018 18:13
Viestit: 7
Truck: K113
Location: Tampere
Jos kytkin ei irrota kunnolla niin vaihteiden pitäs kyllä kytkeytyä, mutta rutinan kanssa.
Kuten pelti sanoi niin pitäisi vaihteiden mennä päälle moottori sammuksissa.

Joskus ollut myös mekaanista vikaa vaihteensiirtokotelossa. Sivuttaissiirto keskittyy jousikuormalla ja 1/2/4 ja 5 vaihtamisliikkeet on keskellä.
Yleensä hätävaihdolla toimii paremmin koska silloin ecu ei laske mitään aikaa koska pitäisi tulla kuittaus kytketystä vaihteesta.

Onko ilmavuotoja vaihteistossa?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 19 Heinä 2018 22:40 
Tosi harrastaja

Liittynyt: 28 Maalis 2014 10:12
Viestit: 45
Paikkakunta: Raasepori
Truck: Scania Carrus 602⋆
Location: Etelä-Suomi
Pakki rutisee minusta nyt enemmän kuin aiemmin. Joskus menee kaikki vaihteet päälle kun kone ei ole käynnissä, mutta ei aina. 4,5 jää useimmiten menemättä.

Mitä säädit ja rasvasit, että sait ekalla kerralla kuntoon? Entä minkälaisen rempan jouduit tekemään, jotta lähti kunnolla toimimaan?

Mulla on takajarrupiirissä vähänlaisesti painetta. Seilaa siinä 6-7barin välillä eli ei mene vihreälle. Ei kai työsylinteri sieltä painettaan ota? Ja jos ottaa, niin voisiko syy olla liian pienessä paineessa ettei jaksa työntää sylinteriä riittävästi? Tuskin?

Antaa siis edelleen näitä erroreita:
52- Jatkuva signaali hall-anturin oikealle kuittauksesta.
53- Jatkuva signaali hall-anturin vasemmalle kuittauksesta.

Mitä nuo käytännössä tarkoittavat?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 19 Heinä 2018 23:06 
Varakuski

Liittynyt: 06 Kesä 2018 18:13
Viestit: 7
Truck: K113
Location: Tampere
Suurinpiirtein näin.. jos vaihteenvaihdossa jää vaikka se vasemalle kuittaus yli sekunniksi päälle kun vaihteisto saa vapaan kuittauksen tulee vikakoodi ja jos vaihtaminen kestää yli 2,5 sekunttia keskeytyy vaihtaminen.

Vika voi olla siirtosylkyissä, hallissa, mankuissa, ilmaputkissa, johdoissa tai vaikka pitkittäissiirron vaimentimessa.
Eikä laatikon mekaanin vikakaan ole poissuljettu, siis jos tota vikakoodia pelkästään ajattelee.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 19 Heinä 2018 23:29 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 464
Truck: ----liner
Location: Suomi
TeemuK kirjoitti:
Suurinpiirtein näin.. jos vaihteenvaihdossa jää vaikka se vasemalle kuittaus yli sekunniksi päälle kun vaihteisto saa vapaan kuittauksen tulee vikakoodi ja jos vaihtaminen kestää yli 2,5 sekunttia keskeytyy vaihtaminen.

Vika voi olla siirtosylkyissä, hallissa, mankuissa, ilmaputkissa, johdoissa tai vaikka pitkittäissiirron vaimentimessa.
Eikä laatikon mekaanin vikakaan ole poissuljettu, siis jos tota vikakoodia pelkästään ajattelee.



Kun tiedät/ tunnet tuon toiminnan noin hyvin, olisko kuitenkin halvin/ helpoin tarkistaa ensin mikä on
tulo paine ”= ventiilikotelolle” ja ? paine mikä pitäis olla.


Omaa asiaa
4 sarjan scaniassa oli rele vika, kokorivi releitä vaihdettiin , kuten aiemmin kerrottiin vaiht on
yksi ” normaali” , näin oppii tekniikan tuntemaan, vian kuva oli että vaiht toiminta/ kytkennät
toimi satunnaisesti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 20 Heinä 2018 09:56 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 07 Heinä 2013 21:16
Viestit: 1143
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Säätö tehtiin sinne kytkimeen kierretankoa säätämällä vähän lisää työnnön pituutta. (Ei saa jäädä kantamaan tai pohjata siis maltilla).
Rasvauksessa kytkinakselia ( kai ? ) Ja muita mekaanisia osia herkisteltiin. En ollut siinä paikalla. 2 asentaa, toinen rasvaa auton huoltoluukun kautta ja toinen polki kytkintä.

Sitten lopulta laitettiin kaikki uusiksi kytkimeen (levy , Asetelma etc..). Olis kannattanut tehdä heti :) turha kulu tuli noista välivaiheista.

Noista vikakoodeista oli mulla vaan toi 50 (377 kertaa)

_________________
peltiliiteri.com


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com