Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 18 Heinä 2018 06:29

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 14 Heinä 2018 21:08 
Tosi harrastaja

Liittynyt: 28 Maalis 2014 10:12
Viestit: 42
Paikkakunta: Raasepori
Truck: Scania Carrus 602⋆
Location: Etelä-Suomi
Scanian K113 7-vaihteisella sähkökepillä vähän pyristelee vastaan. Kun lähtee reissuun, niin alkuun toimii ihan hyvin, mutta kun bussilla on ajettu vähän pitempään (yli 50km), niin vaihteet eivät aina vaihdu. Sillä tavalla omituinen vika, että kolmonen, kutonen ja seiska menevät lähes aina päälle, mutta muut eivät. Nyt viimeisimpänä pakki ei enää suostunut edes manailujen kera menemään silmään. Napeilla menee kaikki vaihtoehdot paitsi pakki (voi tosin olla etten osaa käyttää nappeja, kun siinä on liukukytkin sekä valitsija pakille.) Kun laitan kytkimen pohjaan ja vaihdan vaihteen kolmoselta esim ihan vaan vapaalle, niin ruutuun jää hetkeksi kolmonen, vaikka vaihde on vapaalla. Muiden vaihteiden kanssa ruutu päivittyy nopeammin. Äsken kun testasin, niin näyttäisi, että kun sammuttaa ja laittaa pääkytkimestä sähköt hetkeksi pois, niin toimii paremmin. Kytkintä olen ilmannut useamman kerran ja putket on vaihdettu. Kertaakaan vika ei ole tullut heti lähdettäessä, ja lähes aina ajo on ollut maanteillä eli kutosella ja seiskalla, ei mitään eestaas vaihtelua. Voiko siellä joku neste lämmetä ajon aikana? Oma veikkaus olisi jonkinlainen sähkövika, mutta jos on, niin miksi se tulee vasta kun autolla on ajettu? Mistähän vikaa kannattaisi lähteä etsimään?

Kiitti jo etukäteen vinkeistä!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 14 Heinä 2018 21:33 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3985
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Kuskin päällä sähkökeskuksessa on vaihteiston rele, käytäpä irti ja kokeile ettei ole kosketusvikaa. Myös kepin juuressa olevia mikrokytkimiä kannattaa hiplata

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 14 Heinä 2018 22:12 
Tosi harrastaja

Liittynyt: 28 Maalis 2014 10:12
Viestit: 42
Paikkakunta: Raasepori
Truck: Scania Carrus 602⋆
Location: Etelä-Suomi
Kiitti, mä kokeilen hiplata. Miten tuo hätänappi-systeemi muuten toimii? Miksi se toimii vaikka vaihteisto ei toimi? Onko siinä eri rele ja kytkimet?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Heinä 2018 07:15 
Renkaiden potkija

Liittynyt: 06 Kesä 2018 18:13
Viestit: 4
Truck: K113
Location: Tampere
Hätävaihtaminen pakille.

1. Kytkin pohjaan.

2. Kiertokytkin R asentoon.

3. "R" Painonappia n. 5 sekunttia.

Sitten pitäis pakki mennä päälle.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Heinä 2018 07:44 
Renkaiden potkija

Liittynyt: 06 Kesä 2018 18:13
Viestit: 4
Truck: K113
Location: Tampere
Hätävaihtaminen ohittaa anturit ja kepin mikrokytkimet.
Eli siintä voi päätellä että venttiilit toimii.

Sähkökeskuksessa pitäis olla diagnoosinappi jonka avulla pystyy lukemaan vikakoodit.
Napilla pystyy myös käynnistämään testausohjelman millä pääsee tarkastamaan anturit, mankut ja mikrot.

Virtapäällä ja painetaan diagnoosinappia.

1.painallus, näyttöön tulee muistaakseni ohjausyksikön numero? sen jälkeen alkaa vilkkua vikakoodit esim EO52 111 (EO52= vilkkukoodi 52 ja 111 on havaintojen määrä)
Vikakoodi on näytössä aina muutanman sekunnin ja siirtyy seuraavaan.
Jos ja kun on paljon vikakoodeja niin ne rullaa näytössä niin kauan kuin katkaiset virrat tai painat diagnoosinappia toisen kerran jolloin käynnistyy testiohjelma.
Vikakoodit näkyy sitten siinä vaihdenäytössä.

Kannattaa tehdä niin että lukee ja ottaa koodit talteen. Tyhjentää vikamuistin (Pidetään diagnoosinappi pohjassa ja kytketään samalla sytytysvirta päälle, näyttöön pitäis tulla "ERASE" teksti)
Sitten koeajolle ja lukee koodit kun on taas vaihteisto temppuillut. Voihan siellä olla myös vika joka ei tee mitään vikakoodia..


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Heinä 2018 16:59 
Tosi harrastaja

Liittynyt: 28 Maalis 2014 10:12
Viestit: 42
Paikkakunta: Raasepori
Truck: Scania Carrus 602⋆
Location: Etelä-Suomi
Just tuolla tavalla omasta mielestäni pakkia yritin saada silmään.

Vikakoodit on tässä, testaamiseen asti en ole vielä ehtinyt.
E050 002
E052 007
E053 255

Yritin googlailla koodeja, mutta en löytänyt mistään listaa, jossa olisi nämä kerrottu.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Heinä 2018 17:39 
Renkaiden potkija

Liittynyt: 06 Kesä 2018 18:13
Viestit: 4
Truck: K113
Location: Tampere
Tässä jotain vikakoodeista.

50- Vaihtaminen keskeytynyt, koska kytkin nostettu ylös liian aikaisin.

52- Jatkuva signaali hall-anturin oikealle kuittauksesta.

53- Jatkuva signaali hall-anturin vasemmalle kuittauksesta.


Todennäköisesti vika on hall- anturissa tai johdoissa, voin alkuviikosta kaivella vähän sähkökuvia ym. jos ei
ole siihen mennessä selvinnyt.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Heinä 2018 21:44 
Tosi harrastaja

Liittynyt: 28 Maalis 2014 10:12
Viestit: 42
Paikkakunta: Raasepori
Truck: Scania Carrus 602⋆
Location: Etelä-Suomi
Jee, hienoa jos ehtisit. Mulla on aurinkopanelien asennus kesken, huomenna ehkä ehdin ajaa pienen lenkin resetoimisen jälkeen, joten ehkä vika tarkentuu. Noistahan kun ei tiedä lainkaan milloin ovat tulleet.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com