Sivu 1/1

B10M diesel asiantuntijoita

Lähetetty: 07 Heinä 2018 22:43
Kirjoittaja karkki-erkki
Pitäis varmaan ruveta katteleen tota pötkälettä säätöihin.
Kyseessä on normi pumpulla oleva kone.

Oireita:

- Hyytyy
- Savuaa, savu on kitkerää, ei mielestäni syö öljyä. Lähtee hyvin käymään.
- Kiekkamittari väpättää
- Kuluttaa nätillä 80km/h ajolla päältä 30l/100km. Ollut pahimmillaan 36 litraakin ennen toimenpiteitä.

Tehtyä ja apukin ollut:
- Ilmansuodatin
- Putsaavia polttoaineen lisäaineita

Kotipajalla ei liene paljon tehtävissä mutta ois kiva kuulla ajatuksia ja kokemuksia sekä ehdotuksia
nämä laitteet tuntevista hyvistä pajoista.

Re: B10M diesel asiantuntijoita

Lähetetty: 07 Heinä 2018 23:16
Kirjoittaja Jule
Kierroslukumittarin väpätys tuskin vaikuttaa, mutta oireet viittaavat siihen että on myöhäisellä. Noissa on kuulemma joskus se syöttöpumppua pyörittävän "kartaanin" pultit löystyneet, niin että pumppu jää myöhäiselle.

Re: B10M diesel asiantuntijoita

Lähetetty: 08 Heinä 2018 02:05
Kirjoittaja karkki-erkki
Kiekkamittarin mainitsin, kun mietin voisiko asiayhteys löytyä kierroslukuanturin sijaitessa
siinä pumpun akselin vieressä.... Ottaen signaalin siis samalta toosalta mistä pumppu saa ajoituksen.
Varmaan kuvittelen, mutta kaikkea sitä miettii. Varsinkin kun on kuulevinaan kolinaa siitä kotelosta.

Re: B10M diesel asiantuntijoita

Lähetetty: 08 Heinä 2018 14:18
Kirjoittaja Jule
Niin, no jos se tosiaan ottaa kierroslukutiedon tuolta, niin onhan se silloin mahdollista että ne löysät pultit aiheuttaa pumpun "voblaamista", mä luulin että varvikello ottaa tieonsa laturilta.

Re: B10M diesel asiantuntijoita

Lähetetty: 08 Heinä 2018 16:10
Kirjoittaja salminen
THD 101, THD 102KD ennakko 20' eyk.
THD 102 KA, KB, KF 14' eyk.
Ajoitusmerkki pitäisi löytyä pumpun vetolaipasta. Vauhtipyörältä löytyy merkki luukun alta koneen vasemmalta puolelta.

Re: B10M diesel asiantuntijoita

Lähetetty: 08 Heinä 2018 22:37
Kirjoittaja Timppa
Vauhtipyörällä oleva merkki on startin alla pahasti , alakautta näkyy , villalla puhdistusta ja rukarilla alemmasta luukusta käännellen .
Pumpun vetolaipan merkki ylöspäin kun 1 sylinteri ykk ja tarkennus ilmeisesti pumpun kyljestä " mutterin " takaa jos vaijeri kaasulla . EDC pumpussa kyljessä sammutin sylinterin alla 8mm laippamutterin reiästä näkyy H hetkellä latta rukarin kärkeä muistuttava selkeä uloke , ( keskellä reikää)
Moottori on lähes sama busseissa ja kuorma autoissa ,eli kokemusta löytyy kuorma autopuolelta , toisin kun EGS vaihteisiin !
Varsinaisia asiantuntioita en tiedä muita kun jo aiemmin mainitun Voltekin , mutta varmasti on paljon muitakin .

Re: B10M diesel asiantuntijoita

Lähetetty: 21 Heinä 2018 10:33
Kirjoittaja neppi
Tyhmä kysymys, mutta onko pakokaasujarru kii? Missä kunnossa on turbo?

Re: B10M diesel asiantuntijoita

Lähetetty: 21 Heinä 2018 13:48
Kirjoittaja Lahti32
Ahtopaineet kyllä puuttuu jos läppä on kiinni. Yhdessä Volvossa oli ollut iän päivää läppä tukossa ja kyllä piristyi kun sai puskettua savut vapaasti hormiin

Re: B10M diesel asiantuntijoita

Lähetetty: 22 Heinä 2018 11:48
Kirjoittaja neppi
Mulla Horrorissa hakureissulla sama. Kerran Varsovassa hyyty samallai ja heti alko dollarinkuvat pyörii silmissä, että nyt porsi turbo tai joku vitsin putki putos! Levikkeelle, sivuluukku auki ja kas, rautalankapatentti pakojarrussa pettäny. Uudet surrauslangat paikoilleen ja heti tuli 200 heppaa lisää. No ainaki 2.

Re: B10M diesel asiantuntijoita

Lähetetty: 31 Heinä 2018 02:58
Kirjoittaja karkki-erkki
Morjens,

Tilasin sitten Volvolle ajan tuossa tämän asian takia.
Esitin asiani ja pyysin tarkistamaan ajoituksen.
Ajoitus oli kuulemma ollut 5 astetta myöhäisellä.
Autoa noutaessani kyselin vielä että joko asentaja on pessyt kädet ja lähtenyt kotiinsa kun kello jo läheni neljää.
Eipä ollut ja pääsin oikein kaveria haastattelemaan.
Sälli oli fiksun oloinen vaikka nuoremmasta päästä ja tiedustelinkin sitten onko se nyt varmasti oikeassa ajassa kun niitä on THD-moottoreissakin erilaisia, niin kuulemma oli oikein lohkosta koodin katsonut ja tarkistanut.
Hän ei kuulemma näitten vanhojen vehkeitten kanssa kuulemma ollut ennen touhunnut mutta sai ohjeita puhelimella vanhalta jo eläkkeellä olevalta kollegalta.
Siellä kuulemma joku kiilakin voi kulua niin että ajoitus ei pysy. Jos todetaan ettei pysy niin sitten vaan
akseliin pieni hefti niin alkaa pysyä ettei tarvitse koko pakettia purkaa.

Mukava kuulla että sukupolvien välillä tieto kulkee ja vanhankin auton omistajaa kohdellaan kuin ihmistä.
Niin, tosiaan, 90-mallisen auton saa kohta museokatsastaa. Ei oo tullu ees ajateltua noin, kun työkalu se on.
Hö, enhän määkä vielä vanha oo ni kui mun auto muka...pöh

Lopputulos:
- Savutus normaalia.
- Kuulostaa Volvolta.
- Joutuu vähän pidättelemään ettei nouse mäessä lentoon.
- Kulutus laski luokkaa 5l/100km. Viimeisim mittaus 28,4l/100.
- Mielestäni inhimillinen lovi kukkaroon.

On siinä vieläkin tarpeeks kulutusta.
En tiedä mitä nuo muilla vievät kolme akseliset melkein 4m korkeet ja 15m pitkät autot?
Kumminkin ajan niin perkeleen nätisti korkeintaan 85km/h kaikkien taloudellisen ajon oppien mukaan
ja matka-ajoa.

Seuraavaks varmaan sitten tarttis kolauttaa koko pumppu ja suuttimet jonkun valkotakkisen bosch salatieteilijän pöydälle valohoitoon. Mitäs vielä...pyörien suuntaukset ainakin.

Kilsoja on taas tullut muutama tuhat ja toistaseks ainaki tuntunu pysyvän ajassa.

Kiitoksii foorumille avusta taas.

Re: B10M diesel asiantuntijoita

Lähetetty: 31 Heinä 2018 07:20
Kirjoittaja wiima63
Missäs pajalla tuo onnistui noin kivuttomasti ?

Re: B10M diesel asiantuntijoita

Lähetetty: 31 Heinä 2018 17:18
Kirjoittaja Rosvolinna
Kyllä tuo 28 litraa kuulostaa ihan normaalilta kolmiakseliselta. Mun 12m kaksiakselinen vie max 25 normaalilla ajolla = ei turhia kiihdytyksiä, paljon ennakointia ja kamat pysyvät kaapeissa. Liikenteen rytmissä kyllä pyrin ajamaan ja satasta menee nilkka suorana. Sasi siitä enemmänkin kierroksia, mutta laitoin mekaanisen rajottimen pumpun vipuun ettei tule särettyä konetta, kun tuo jengakello välillä pätkii.