Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 26 Syys 2018 11:36

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: B10M diesel asiantuntijoita
ViestiLähetetty: 07 Heinä 2018 21:43 
Varakuski

Liittynyt: 28 Kesä 2018 16:37
Viestit: 9
Truck: B10M
Location: Suomi
Pitäis varmaan ruveta katteleen tota pötkälettä säätöihin.
Kyseessä on normi pumpulla oleva kone.

Oireita:

- Hyytyy
- Savuaa, savu on kitkerää, ei mielestäni syö öljyä. Lähtee hyvin käymään.
- Kiekkamittari väpättää
- Kuluttaa nätillä 80km/h ajolla päältä 30l/100km. Ollut pahimmillaan 36 litraakin ennen toimenpiteitä.

Tehtyä ja apukin ollut:
- Ilmansuodatin
- Putsaavia polttoaineen lisäaineita

Kotipajalla ei liene paljon tehtävissä mutta ois kiva kuulla ajatuksia ja kokemuksia sekä ehdotuksia
nämä laitteet tuntevista hyvistä pajoista.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Heinä 2018 22:16 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 993
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Kierroslukumittarin väpätys tuskin vaikuttaa, mutta oireet viittaavat siihen että on myöhäisellä. Noissa on kuulemma joskus se syöttöpumppua pyörittävän "kartaanin" pultit löystyneet, niin että pumppu jää myöhäiselle.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Heinä 2018 01:05 
Varakuski

Liittynyt: 28 Kesä 2018 16:37
Viestit: 9
Truck: B10M
Location: Suomi
Kiekkamittarin mainitsin, kun mietin voisiko asiayhteys löytyä kierroslukuanturin sijaitessa
siinä pumpun akselin vieressä.... Ottaen signaalin siis samalta toosalta mistä pumppu saa ajoituksen.
Varmaan kuvittelen, mutta kaikkea sitä miettii. Varsinkin kun on kuulevinaan kolinaa siitä kotelosta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Heinä 2018 13:18 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 993
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Niin, no jos se tosiaan ottaa kierroslukutiedon tuolta, niin onhan se silloin mahdollista että ne löysät pultit aiheuttaa pumpun "voblaamista", mä luulin että varvikello ottaa tieonsa laturilta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Heinä 2018 15:10 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 18 Huhti 2011 21:18
Viestit: 98
Truck: Ajokki Express
Location: Kalajoki
THD 101, THD 102KD ennakko 20' eyk.
THD 102 KA, KB, KF 14' eyk.
Ajoitusmerkki pitäisi löytyä pumpun vetolaipasta. Vauhtipyörältä löytyy merkki luukun alta koneen vasemmalta puolelta.

_________________
Ajokki express Volvo B10 M -87


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Heinä 2018 21:37 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Viestit: 382
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Truck: Volvo B10M Carrus
Location: Hollola
Member id: 2
Vauhtipyörällä oleva merkki on startin alla pahasti , alakautta näkyy , villalla puhdistusta ja rukarilla alemmasta luukusta käännellen .
Pumpun vetolaipan merkki ylöspäin kun 1 sylinteri ykk ja tarkennus ilmeisesti pumpun kyljestä " mutterin " takaa jos vaijeri kaasulla . EDC pumpussa kyljessä sammutin sylinterin alla 8mm laippamutterin reiästä näkyy H hetkellä latta rukarin kärkeä muistuttava selkeä uloke , ( keskellä reikää)
Moottori on lähes sama busseissa ja kuorma autoissa ,eli kokemusta löytyy kuorma autopuolelta , toisin kun EGS vaihteisiin !
Varsinaisia asiantuntioita en tiedä muita kun jo aiemmin mainitun Voltekin , mutta varmasti on paljon muitakin .


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 21 Heinä 2018 09:33 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2284
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Tyhmä kysymys, mutta onko pakokaasujarru kii? Missä kunnossa on turbo?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 21 Heinä 2018 12:48 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 4011
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Ahtopaineet kyllä puuttuu jos läppä on kiinni. Yhdessä Volvossa oli ollut iän päivää läppä tukossa ja kyllä piristyi kun sai puskettua savut vapaasti hormiin

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 22 Heinä 2018 10:48 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2284
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Mulla Horrorissa hakureissulla sama. Kerran Varsovassa hyyty samallai ja heti alko dollarinkuvat pyörii silmissä, että nyt porsi turbo tai joku vitsin putki putos! Levikkeelle, sivuluukku auki ja kas, rautalankapatentti pakojarrussa pettäny. Uudet surrauslangat paikoilleen ja heti tuli 200 heppaa lisää. No ainaki 2.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 31 Heinä 2018 01:58 
Varakuski

Liittynyt: 28 Kesä 2018 16:37
Viestit: 9
Truck: B10M
Location: Suomi
Morjens,

Tilasin sitten Volvolle ajan tuossa tämän asian takia.
Esitin asiani ja pyysin tarkistamaan ajoituksen.
Ajoitus oli kuulemma ollut 5 astetta myöhäisellä.
Autoa noutaessani kyselin vielä että joko asentaja on pessyt kädet ja lähtenyt kotiinsa kun kello jo läheni neljää.
Eipä ollut ja pääsin oikein kaveria haastattelemaan.
Sälli oli fiksun oloinen vaikka nuoremmasta päästä ja tiedustelinkin sitten onko se nyt varmasti oikeassa ajassa kun niitä on THD-moottoreissakin erilaisia, niin kuulemma oli oikein lohkosta koodin katsonut ja tarkistanut.
Hän ei kuulemma näitten vanhojen vehkeitten kanssa kuulemma ollut ennen touhunnut mutta sai ohjeita puhelimella vanhalta jo eläkkeellä olevalta kollegalta.
Siellä kuulemma joku kiilakin voi kulua niin että ajoitus ei pysy. Jos todetaan ettei pysy niin sitten vaan
akseliin pieni hefti niin alkaa pysyä ettei tarvitse koko pakettia purkaa.

Mukava kuulla että sukupolvien välillä tieto kulkee ja vanhankin auton omistajaa kohdellaan kuin ihmistä.
Niin, tosiaan, 90-mallisen auton saa kohta museokatsastaa. Ei oo tullu ees ajateltua noin, kun työkalu se on.
Hö, enhän määkä vielä vanha oo ni kui mun auto muka...pöh

Lopputulos:
- Savutus normaalia.
- Kuulostaa Volvolta.
- Joutuu vähän pidättelemään ettei nouse mäessä lentoon.
- Kulutus laski luokkaa 5l/100km. Viimeisim mittaus 28,4l/100.
- Mielestäni inhimillinen lovi kukkaroon.

On siinä vieläkin tarpeeks kulutusta.
En tiedä mitä nuo muilla vievät kolme akseliset melkein 4m korkeet ja 15m pitkät autot?
Kumminkin ajan niin perkeleen nätisti korkeintaan 85km/h kaikkien taloudellisen ajon oppien mukaan
ja matka-ajoa.

Seuraavaks varmaan sitten tarttis kolauttaa koko pumppu ja suuttimet jonkun valkotakkisen bosch salatieteilijän pöydälle valohoitoon. Mitäs vielä...pyörien suuntaukset ainakin.

Kilsoja on taas tullut muutama tuhat ja toistaseks ainaki tuntunu pysyvän ajassa.

Kiitoksii foorumille avusta taas.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 31 Heinä 2018 06:20 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1131
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
Missäs pajalla tuo onnistui noin kivuttomasti ?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 31 Heinä 2018 16:18 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2625
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Kyllä tuo 28 litraa kuulostaa ihan normaalilta kolmiakseliselta. Mun 12m kaksiakselinen vie max 25 normaalilla ajolla = ei turhia kiihdytyksiä, paljon ennakointia ja kamat pysyvät kaapeissa. Liikenteen rytmissä kyllä pyrin ajamaan ja satasta menee nilkka suorana. Sasi siitä enemmänkin kierroksia, mutta laitoin mekaanisen rajottimen pumpun vipuun ettei tule särettyä konetta, kun tuo jengakello välillä pätkii.

_________________
Don't need PgD to drive my GMC
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 -02 - 01


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com