Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 22 Heinä 2018 20:18

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 17 Kesä 2018 13:51 
Apukuski

Liittynyt: 11 Elo 2014 19:25
Viestit: 14
Location: tampere
No nyt se tempun teki.

Viikon seisottuaan ei vapauta jarruja, kytkin on jäykkä ja ovipaineita ei ole ollenkaan.

Mittareiden mukaan nostaa molemmat 8bar ja tussauttelee mielestäni normaalisti.


Viime reissulla oli ilmavuotoa taka-akselin kohdalla ja Volvolle on aikakin jo varattu alkavalle viikolle. Nyt sitä suhinaa ei enään kuulu vaikka mittareiden mukaan paineet ylhäällä.

Mistä pitäisi vikaa etsiä?

Kiitos etukäteen vastanneille.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 17 Kesä 2018 16:10 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3986
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Nelipiirisuojaventtiili mahdollisesti viallinen. Se jakaa paineita jarruille, jousitukselle, kytkimelle ja ovelle. Rikkoutuessaan hankala tapaus.

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 17 Kesä 2018 17:28 
Apukuski

Liittynyt: 11 Elo 2014 19:25
Viestit: 14
Location: tampere
Nousee ajokorkeuteen ja pitää paineet suhisematta. Nousee myös maastoajotilaan eli ihan ylös kun napista painaa.

Jarruja ei vapauta, eikä oville tule ilmaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 17 Kesä 2018 17:58 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3986
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
eikä spärr ole päällä? Nelipiirille vaikuttaa, jousituspiiri on auki ja muut kiinni

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 17 Kesä 2018 18:20 
Apukuski

Liittynyt: 11 Elo 2014 19:25
Viestit: 14
Location: tampere
Onko spärr se musta nuppi, josta jarrut vapautetaan varsinaisen käsijarrun alapuolella sivuseinässä? Sitä ei meinaa saada painettua pohjaan tai se koittaa nousta ylös.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 17 Kesä 2018 18:29 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 412
Truck: ----liner
Location: Suomi
harkitseva kirjoitti:
Onko spärr se musta nuppi, josta jarrut vapautetaan varsinaisen käsijarrun alapuolella sivuseinässä? Sitä ei meinaa saada painettua pohjaan tai se koittaa nousta ylös.


Tuo ei vaikuta oven toimintaan, jos nappi ei mene kevyesti pohjaan painetta ei ole riittävästi!

Vuoto voi olla niin suuri ettei sitä kuule, volvoissa max paine 10-12 bar luokkaa, ja tuo 6-8 bar
täyttää käyttöjarrusäiliöt sekä jousituksen, sen jäljeen käsijarru säiliöön/ kori, jos tilaan tuo kompressori pitäispumpata kokoajan ei vapautuksia, ts jostain vuotaa käsijarrusäiliö/ piiri, voihan komp via nelitiesuojaventtiili välillä olla vuoto joka estää paineen nousun ylemmäs, eikä täysin pois suljettu kompressori venttiilivika .
Parhaan havainnon jos sais ulkop autosta tai komp syöttäis ilmaa a moottorisammutettuna
järjestelmään tai käsijarrupiiriin, molempiin pitäis löytyä täyttöventiilit, alkujaan mukana letku.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 17 Kesä 2018 18:51 
Apukuski

Liittynyt: 11 Elo 2014 19:25
Viestit: 14
Location: tampere
Syötettiin kompuralla eturapun liittimestä 6bar, mutta ei tapahtunu oikein mitään.

Pysyy hyvin ajokorkeudessa ja mittarit 8bar. Täytyy käydä lisää ihmettelemässä ja kuuntelemassa illan mittaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 17 Kesä 2018 19:03 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3986
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Kokeilepa polkea paineet nollaan ja käynnistä muutaman kerran paineet ylös. Auttaako asiaa kun venttiilit saa liikettä.

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 17 Kesä 2018 20:22 
Apukuski

Liittynyt: 11 Elo 2014 19:25
Viestit: 14
Location: tampere
3 kertaa poljin tyhjäksi ja uudelleen paineet. Paineen nosto ekaan tussaukseen kesti 2min20sek.

Kertaalleen tuli käsijarrukahvasta tsuhaus kun ilma liikkui ja spärri napsahti pohjaan helposti. Kytkimeen ja oveen ei kuitenkaan mitään vaikutusta.

Täytyy aamulla soitella Volvolle. On sinne jo tiistaiksi aika varattu...mutta millä tuon sinne saa kun jarrut jumissa ja kytkin ei pelitä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 17 Kesä 2018 21:39 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 412
Truck: ----liner
Location: Suomi
Kokeilitko käsijavivun vieressä olevat ventiilistä ( vanhemmissa ja yleensä sijainti tuo)laittaa ilmaa jos ei säiliö vuota, vois siirtoajon onnistua tekemään, siitä menee vain käsijarru piirin, sopiva letku voi vaikka etup tai varapyörästä lainata jos matkalla lisäystarve.
Kuuluuko voimakas ilmavuoto kun lainas jarrupoljinta?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 17 Kesä 2018 21:52 
Apukuski

Liittynyt: 11 Elo 2014 19:25
Viestit: 14
Location: tampere
En ole tuollaista nähnyt tai huomioinut, pitääpä aamulla katsoa.

Ruumassa on kaksi vuoden vanhaa kuorma-auton akkua ja 2,4kW Invertteri ja siten 230 sähköt ylhäällä...joten kompurahommar ajonaikana onnistuisi kyllä tuon 35km matkan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 18 Kesä 2018 08:07 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 412
Truck: ----liner
Location: Suomi
harkitseva kirjoitti:
En ole tuollaista nähnyt tai huomioinut, pitääpä aamulla katsoa.

Ruumassa on kaksi vuoden vanhaa kuorma-auton akkua ja 2,4kW Invertteri ja siten 230 sähköt ylhäällä...joten kompurahommar ajonaikana onnistuisi kyllä tuon 35km matkan.


Omistajan käsikirjassa pitäis sijainti olla merkitty, se on normaali ventiilin tyyppinen, vanhemmissa
se oli, aika yllättävä jos ei olisi. Kokojärjestelämän täyttö se voi olla normaali venttiili tai pikaliitin
josta täyttö yritys tehty, lisäkompressorin paine pitäis nousta yli 8 bar . Käytin eilen omaa on
scania, mittarit nousee 7-8 bar sen jälkeen alkaa täyttää käsijarru piiriä,ja oletan jousisäilötkin
alkaa tuossa aineessa (tässä on on otettu oven paine jarrusäiliöstä koska ovi alkaa toimia jo ennen 7bar)


Jos vuoto havainto ollut taka akselin lähettyvillä, melkovarmasti käytävässä on lattialuukku josta vois
paikallistaa.

Jos ei ajo onnistu,,,
Onko hinauspalvelu vakuuutus kaskon yhteydessä, sillä siirto ??


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 18 Kesä 2018 11:53 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 941
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Jos varsinaiset käyttöjarrut on kuitenkin kunnossa, niin käsijarrun saa myös jarrukellosta ruuvattua mekaanisesti auki, mutta tarvitsee kaverin mukaan toimittamaan pölkkyjä renkaiden eteen ja taakse toppariksi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 18 Kesä 2018 16:52 
Apukuski

Liittynyt: 11 Elo 2014 19:25
Viestit: 14
Location: tampere
Moi

Volvolta sanoivat kanssa, että nelipiiriventtiili ja etteivät vaihda kun auto maassa...nosturille saatava.

Otin sitten hinausauton, koitettiin sen kompuralla12-13bar muttei vaikutusta. Sitten nokka puomilla ylös, jarrukellot auki ja vetonivelet pois ja hinaukseen.

Paineilmaliitin löytyy muuten, kun aukaisee tuon nokan...ei ole tässä käsijarrun vieressä.

Menee vakuutusyhtiö vaihtoon OP ei myönnä yli 15v autoille vakuutusta, jonka piikkiin hinailtaisiin.


Liitteet:
IMG_20180618_100936.jpg
IMG_20180618_100936.jpg [ 1.73 MiB | Katsottu 756 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 18 Kesä 2018 17:09 
Rattimajuri
Avatar

Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Viestit: 157
Truck: carrus 602
Location: Joutseno
Moro
katoppa oikealla olevan pikkuluukun toiminta. se jos on auki niin ovi ei toimi.

_________________
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358406683500


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 18 Kesä 2018 17:39 
Apukuski

Liittynyt: 11 Elo 2014 19:25
Viestit: 14
Location: tampere
Kyllä me noi luukut eilen kierrettiin läpi, kun olin lukenut jonkun kirjoituksesta että vaikuttaa myös oveen.

Tuossa tulee myös kojelautaan varoitus aukinaisista luukuista ja summerikin taitaa soida.

Hinausauton kuskin mukaan vuosi siitä venttiilistä voimakkaasti, vaikka ei kuulunut ulkopuolelle ja työnsin päätä myös käytävän huoltoluukusta.

Kiitokset vielä kaikille, joilta sain vihjeitä ja neuvoja.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 18 Kesä 2018 17:52 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 412
Truck: ----liner
Location: Suomi
Jos ei vuotoa löydy, kompressori pitäis testata , sen venttiilit melko herkkiä vioittumaan ja letku joka kompressorin jälkeen on vaikea paikallistaa.

Yllätyn jos vika on 4 tie suoja venttiilissä, mutta onhan merkkikorjaamossa tieto taito ....
Olis mukava kuulla mitä tehtiin jos jäis muistiin.. ((( toivottavasti ei näin ensin. 4 t ventt vaihto ja sen
jälkeen ilmavuodon korjaus)))

Ifi ltä sai 18 v rek henkilöauto/ matkailuauto ,vaikka kyseessä ei mikään lastumerkki vaan scania, kasko vakuutuksen sis hinaus (korin arvo ja varustearvon ilmoitin), korvaus käytäntöä en tiedä/ eikä kokemusta,
korvauspuoli


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 21 Kesä 2018 11:16 
Apukuski

Liittynyt: 11 Elo 2014 19:25
Viestit: 14
Location: tampere
Bussi pihassa ja reissukunnossa.

Nelipiirisuojaventtiili oli antautunut ja muutakin pientä puuhastelua tekivät sinne tänne.

Jussina powerpakkiin ja sitten ensiviikolla iskelmään.

Vakuutus täytyisi vielä vaihtaa, mutta heti ei löytynyt yhtiötä, joka antaa hinausturvaa ja lasivakuutuksen yksityiskäytössä olevaan M3 bussiin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 21 Kesä 2018 19:41 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3986
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Hyvä kun tuli kuntoon. Oireet ja aiheuttaja oli onneksi aika selkeä homma

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 23 Kesä 2018 02:51 
Rattiamiraali

Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Viestit: 450
Location: Tampere
Tuo nelipiirisuojaventtiili on vittumainen laitos sikäli, että vanhetessaan saattaa hajota parkissa ollessakin. Ei ole yksi, eikä kaksi autoa, jotka on illalla ajettu normaalisti parkkiin, mutta eivät yön seisottuaan enää halua toimia. Moniin autoihin tuo on vielä pirullinen vaihdettava, jos autoa ei saa nosturille...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25 Kesä 2018 16:28 
Apukuski

Liittynyt: 11 Elo 2014 19:25
Viestit: 14
Location: tampere
Osaako joku heittää, paljonko öljyä tarvii öljytikun alamerkistä ylämerkkiin?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25 Kesä 2018 16:45 
Rattiamiraali

Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Viestit: 450
Location: Tampere
Useimmiten B12B:ssä 8 litraa min-max väli. Ainakaan muunlaisia ei ole tullut vastaan...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: leemu ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com