Webasto käyttöveden lämmittimenä

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Deku
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Huhti 2018 16:25
Location: Heinola

Webasto käyttöveden lämmittimenä

Viesti Kirjoittaja Deku » 03 Kesä 2018 21:23

Kertokaahan aloittelevalle hullulle, mikä on vebaston yläpuolella olevan pöntön tarkoitus. Onko se joku lämmönvaihdin vai vaan jakotukki?
Ajatuksenahan olisi siis asentaa lämmönvaihdin Webaston perään lämmittämään suihku ja tiskausvesiä ja nyt pitäisi paikallistaa fiksuin kohta haaroitukseen niin, että moottorin käydessä ja viellä hetki ajon jälkeenkin lämmitysenergia saataisiin moottorista, mutta pidemmässä parkissa Webastolta niin, ettei moottoria tarvitsisi samalla lämmittää. Kuvan oikeassa alareunassa on yksi sulkuventtiili ja Weban yläpuolella toinen ja niitä sulkemalla olisi mahdollista ehkä pitää moottori ja patterit kylmänä, vaikka lämmönvaihdin hehkuisi punaisena?
Liitteet
IMG_20180602_233348_145.jpg

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 493
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Webasto käyttöveden lämmittimenä

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 03 Kesä 2018 22:23

Toimisko tuo jakoko boxina sekä poistaisi mahdolliset ilma/ höyrykuplat pois ”vedestä”.
Nuo hanat on ”webaston irroitusta ” varten ,,,eri jäjestelille ( moottori, etukenno,patterit, kattokennot
Ym löytyy omia sulkuhanoja)
Tuo linja auton webaston teho (20-30 kw) saattaa olla liian suuri , tarvii vastavan tehoiset lämmönvaihdin tai riittävän iso nestemäärä kierrätettäväksi , liian suuri teho sammuttelee
webasto, ei hyvä mutta nopea
Ellei laskuvirhe suuruusluokka n. 30 kw webastolla voi tuottaa n500 litraa tunnissa lämmintävettä jos lämmitystarve on n. 50 astetta ( esim ”hanavesi” n4-6 asteista + 50 = 55-60 asteista ), epäilen lukua,
korjatkaa jos virhe, ja webaston huonolla hyötysuhteella taitaa palaa dieseliä reilu 4 litraa.

Jule
Kansleri
Viestit: 1043
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Webasto käyttöveden lämmittimenä

Viesti Kirjoittaja Jule » 03 Kesä 2018 23:58

Lämminvesivaraaja jossa kierukka sisällä toimii, mutta tosiaan ne kierukat ei ole yleensä mitoitettu ihan noin koville tehoille. TIetysti jos esim tuplakierukkavaraajaan laittaa ne kierukat sarjaan se nopeuttaa vähän, mutta siitäkin huolimatta tuo linja-auton orkkiswebasto on hirveä mörssäri.

Vastaa Viestiin