B10M suuttimien irrotus

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
bolinder
Kippari
Viestit: 63
Liittynyt: 03 Tammi 2011 08:14
Truck: deltastar
Location: nedervetil

B10M suuttimien irrotus

Viesti Kirjoittaja bolinder » 14 Syys 2017 21:56

Miten oli mahurin suuttimien irrotus, olen kuullu monta versiota mm

1 jos otat irti ei ikinä tuu tiiviksi
2 jos irrotat niin putket jää falskaa ja auto palaa hetkessä
3 jos otat irti niin joutuu myös kannet irrottaa koska esikammiot tulee mukaan
4 Noita ei saa irti ikinä niin lujassa

Tai taas jos et ota niin heti huomenna on reikä männässä

:lol:

Nuo edelliset ei ollu kyllä kenekään kylähullujen vinkit

onko tähän joku virallinen tapa, auto kyllä käy ihan nätisti mutta mietin vaan että noita vois huoltaa

Jule
Kansleri
Viestit: 1028
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M suuttimien irrotus

Viesti Kirjoittaja Jule » 15 Syys 2017 09:21

Eikö nuo ole kaikki suorasuihkutus koneita? Ei tarvii huolehtia esikammiosta.

Toisaalta, jos kulutus ja veto on paikallaan, niin ei niihin suuttimiin ole mitään syytä koskea. Ei niitä pelkästä irroittamisen ilosta kannata alkaa ylös nyppimään.

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 485
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B10M suuttimien irrotus

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 15 Syys 2017 09:55

Varmin tapa käydä dieselhuollossa, on tarvittavat ulosvetäjät ym ja testaus hoituu samalla, siellä on
asiantuntemus ja kokemusta eri tilanteisiin.

Jos savuarvot kohdalla, käynnissä ei havattavaa vikaa tai muu syytä ole,,,ehkä ei tarpeen,
melko kestäviä nuo boschin suuttimet on, paineet kyllä jonkin verran laskee käytössä.

Mainut ongelmat on mahdollisia
- suutinholkin irtoaminen kun vetään suutinta on mahdollista, silloin jäähd nesteet vuotaa
työn aikana sylinteriin ( poistettava neste) holkin asennuksessa tarvitaan omat työvälineet,
ei tarvitse kantta irroittaa, paikallepäin onnistuu.
( volvossa on suutinholkki ongelmia joissan ollut ,vuoti jäähnestettä suuttimen juuresta,
syynä ehkä koneen ylikuumeneminen / nestevajas)
- suuttimen irroituksessa käytetään yleensä ulovetäjää, ei hyvä kangottamallairroittaa ja
ennen paikalleen asennusta holkin pohja puhditettava työvälineellä, suuttimen kiinnitys
ruuvit momentilla
- suihkuputket ei ehkä ongelma jos vuotamisen johdosta joskus ylikiristetty voi olla,
tärkeintä kuitenkin että ei jää vuotoja. Asennus puhdistus tärkeintä.

Avatar
Timppa
Rattiamiraali
Viestit: 392
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Volvo B10M Carrus
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: B10M suuttimien irrotus

Viesti Kirjoittaja Timppa » 15 Syys 2017 10:36

Suutinholkki mankeloidaan paikalleen tai jotain vastaavaa ,en ole toimitusta tosin nähnyt , ja niitä työkaluja ilman ei kannata alkaa työhön . Holkki työkalu pitää olla semmosta mallia että ei vaadi kannen irroitusta , jos kansia pitää irrottaa saattaa homma "räjähtää" käsiin ! Varmaan moni muistaa mun suutin " huollon " muutaman vuoden takaa .(voit etsiä sen ja kauhistua )
Samaa mieltä Buss Mannin kanssa , ilman selkeää syytä älä tee mitään .

bolinder
Kippari
Viestit: 63
Liittynyt: 03 Tammi 2011 08:14
Truck: deltastar
Location: nedervetil

Re: B10M suuttimien irrotus

Viesti Kirjoittaja bolinder » 18 Syys 2017 09:42

Jaa eli ei ihan perushuolto, pitäiskö vaan sitten antaa olla. Mietin vaan että jos tämä ois suht nätti homma niin nuita vois tarkistaa, mutta joo pitääpä funtsia ehkä annan olla. Jotenkin lähti homma vaivaa kun yhdessä paikallisessa bussifimassa lähti mahurin suutin kusee niin sai mäntään reikää

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1135
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: B10M suuttimien irrotus

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 18 Syys 2017 18:47

Itse otin keväällä suuttimet irti B10M:stä ja kiikutin diesel huoltoon. Ihan hyvä reissu oli siellä oli joku edellinen turannut uudet kärjet mutta paineet heitteli laidasta laitaan ja yhdessä suuttimessä oli joku osa sisältä kulunut ja se ruiskutti siten paljon suurempaa määrää kun muut.

Purkuun meni ehkä noin 4 tuntia. kasaukseen 2 tuntia. ei laboratorio olosuhde vaan pihalla tehden. Suuttimet tosin ei olleet tiukassa. Rakensin ulosvetimen suuttimille putkenpästä, parista mutterista ja kierretangon pätkästä sekä prikasta.

bolinder
Kippari
Viestit: 63
Liittynyt: 03 Tammi 2011 08:14
Truck: deltastar
Location: nedervetil

Re: B10M suuttimien irrotus

Viesti Kirjoittaja bolinder » 20 Syys 2017 19:01

Niin ettei kuitenkan täysin avaruustiedettä, tonnehan vois vaikka ruiskata rostoffia aluks. Kerran kun asialla ei o hätä, jospa nuo silloin uskaltais vähän koittaa

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4337
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: B10M suuttimien irrotus

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 20 Syys 2017 20:30

Yleesä ei oo huonommaksi mennyt suuttimien säädöllä. Voip olla että kulutus tippuu, vaikka vaan vaatimattomat 5l.
Nuita yhteispaine, eli sähkösuuttimia suosittelen availemaan varovasti, pirusti osia ja helposti menee hukkaan hiekkamaahan :lol: No mutta kaupasta saa uusia ja käytettyjä. Vissiin 1600bar vehkeet on jotenkin muka tarkempia :shock:
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Vastaa Viestiin