THD100 tehon lisäys

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4024
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

THD100 tehon lisäys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 07 Syys 2017 21:09

Ajatuksissa lisää hevosvoimia.

Jäämeri Express on laiska. Vauhtia antaa sinänsä hyväkuntoinen THD100D mylly jossa pitäisi olla koeajolehtijutun mukaan 260hv tehoa. Epäilen kuitenkin että todellisuus lienee 210-240hv luokkaa. Tässä on pienehkö Holset 4LEK turboahdin eikä ole ollenkaan välijäähdytintä.

Useampaa mahuria tutkineena olen huomannut että monenlaista turboa ja pakosarjaa näissä esiintyy. Tietääkö joku kulkuri että onko nämä hengityslaitteet vaihtoehtoisia keskenään ja onnistuuko esim 103-sarjan koneista pulttailla intercoolerit ja turbot 100-sarjan koneeseen?

Mitään virityspajan pumppuhommia en ala maksamaan. Käyn lauantaina paimelassa mutkan ja jos näitä pystyy yhdistelemään ja sillä saa vähän löylyä lisää niin voisin jonkinlaisen romukuorman sieltä keräillä.

Jos ei onnistu niin otan vaan pidemmät vauhdit niinkuin ennenkin :lol:
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Avatar
AriW
Rattiamiraali
Viestit: 450
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: MAN & Scania
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: THD100 tehon lisäys

Viesti Kirjoittaja AriW » 08 Syys 2017 09:15

Kyllä mä sanoisin että välijäähy ja sitäkautta isompi/korkeempi ahtopaine on hyväksi.
Samalla hapella pumpun ajoitus kohilleen,luulisin vetoalueen laajentuvan. Se ku voi olla 20-23 astetta...
Se käykö pakosarja/ahdinpaketti herättää kysymyksen että miksi ei. Ei kait kannet nyt niin erilaisia ole että kanavat olis eripaikoilla.
Se välijäähy ainaki ilman muuta. Orkkispatentti ehkä hankalahko?

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4337
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: THD100 tehon lisäys

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 08 Syys 2017 10:17

Ois kiva tietää kuinka korkea tuo imuilman lämpötila on normaalissa ajossa. Meinaan että välijäähy astuu kuvaan sitten kun voimaa tarvittas. Omassa vanhassa THD100E (muistaakseni) ei lämmöt noussu ainakaan nestepuolella ikinä, mikä viittais siihen että ei imuilmakaan ainakaan kovin kauaa ole korkeana ollut. Nostaahan se 100 asteinen imuilma aika nopeasti moottorin lämpöjä...
Mielestäni se vesikuuleri menee sellaisenaan, letkut tietenkin pitää sille vetää. Ahtimia näkyy olevan niin montaa sorttia kun kyläseppiäkin, en oo varmaan kahta samanalaista ahdin-downpipeä nähnyt =)
Mitä jos nyt ekana katot että kaasupolkimen liike riittää, sitten varovasti ahdonalaista syöttöä lisää, sillä nousee myös ahdot, joskin ei paljoa, sieltä irtoo aika helposti se puuttuva 50hv. Paljonko se painaa ilmaa nyt koneeseen? Pelkällä kuulerilla ja ahtimella teho ei välttämättä nouse hevostakaan, kun voima tulee kuitenkin naftasta.
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4024
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: THD100 tehon lisäys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 08 Syys 2017 11:35

Jotkin tietolähteet sanovat THD100D koneelle vain 180hv. Periaatteessa tuo voisi olla noinkin vähäinen koska enpä ole missään muussa nähnyt noin pientä ahdinta. Velipoika ymmärtää jotain tästä hommasta. Hän laittoi OM606 koneeseen lisäpalikoita ja takapyöristä lähti 440hv ja kyseessä tavallinen dieselmersu
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4337
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: THD100 tehon lisäys

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 08 Syys 2017 11:58

Lahti32 kirjoitti:Jotkin tietolähteet sanovat THD100D koneelle vain 180hv. Periaatteessa tuo voisi olla noinkin vähäinen koska enpä ole missään muussa nähnyt noin pientä ahdinta. Velipoika ymmärtää jotain tästä hommasta. Hän laittoi OM606 koneeseen lisäpalikoita ja takapyöristä lähti 440hv ja kyseessä tavallinen dieselmersu
Sitten vaan syöttöä ja ilmaa enempi, sit jossakin kohtaa se cooleri. Mutta mikä on tehokkain THD ilman cooleria, siihen kai pitäs päästä "helposti"?
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4024
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: THD100 tehon lisäys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 08 Syys 2017 13:07

THD100DD 276hv. Ei vielä piisaa vaan on yritettävä yli 300hv
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Jule
Kansleri
Viestit: 1043
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: THD100 tehon lisäys

Viesti Kirjoittaja Jule » 08 Syys 2017 20:11

Onko siellä tilaa, jos sinne rakentaisi kuitenkin perinteisen coolerin? Voisi olla yksinkertaisempi toteuttaa.

Tosin käytännössähän sen ilman määrän määrää turbo. Laita ensin ahtopaine mittari ja katso mitä se nykyinen työntää. Mitään hukkaporttia tms siellä ei ole, eli ahtimesta tulee painetta niin paljonkun se pystyy työntämään, pelkkä ahtoilman jäähdytys ei sitä tilannetta sen kummemmaksi muuta. Ja minkä väristä sauhua tulee putken päästä? Jos mitään havaittavaa tummaa ei työnnä, niin silloin siellä ensisijaisesti syöttö säätöä vailla.

Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1270
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: THD100 tehon lisäys

Viesti Kirjoittaja kulkuri » 10 Syys 2017 09:30

...virityspajan pumppuhommia et halunnut mutta ensisiaisesti kuitenkin teho on tavarasta kiinni.
naftapumppukin tarvitsee huoltoa/säätöä ...on nää meinaan niin vanhoja laitteita jo :wink:
sulla kun on automaatti niin onhan laatikon säädöt kohdallaan? ...sieltä puolelta saa kuitenkin matikissa lisä menoa rutkasti vaikka hv tilannetta se ei muuta.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4024
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: THD100 tehon lisäys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 10 Syys 2017 19:34

Paimelassa käyty. Hyviä löytöjä tuli tehtyä, uudenkarheita osia muttei tähän tehoprojektiin vielä mitään. Paimelan vanha isäntä valaisi asiaa niin että vanhat ja uudet ei käy ristiin ja tökkää jo pakosarjaan jonka kiinnitys kansiin on erilainen. Jotain muuta sitten.
Tutkitaan asiaa mitä voi tehdä.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Jule
Kansleri
Viestit: 1043
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: THD100 tehon lisäys

Viesti Kirjoittaja Jule » 11 Syys 2017 12:00

Oleko varma että sulla on syöttöennakko paikallaan? Kuuelmma volvon mahurikoneiden jossainmäärin tyypillinen ongelma on että se akselinpätkä joka on jakopään ja pumpunvälissä vääntyy tai väljistyy jotenkin niin että syöttö kääntyy myöhäiselle. Käytännössä se vaikuttaa siten että tehoa häviää ja kulutus lisääntyy.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4024
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: THD100 tehon lisäys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 11 Syys 2017 18:12

Tuon kyllä voisi tarkistaa. Käyntiinlähtökin on kylmänä semmosta ryskyttämistä mutta niin kai aina.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Avatar
vko516
Rattiamiraali
Viestit: 287
Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
Truck: B10M Carrus
Location: Manse

Re: THD100 tehon lisäys

Viesti Kirjoittaja vko516 » 11 Syys 2017 22:53

Pumpulta helppo säätää ruokaa lisää. Ja kun alkaa pakokaasu oleen mustaa niin lisää ilmaa, eli isompaa ahdinta, muuten tulee vaan lämpöongelmia.
Välijäähdyttimeks näissä voi menestyä vaikka kiinalainen vesikuuleri. Perinteistä ilma-ilma jäähdytintä voi olla työläs saada sopimaan.
http://www.ebay.com/itm/Turbo-Front-Mou ... v1&vxp=mtr

Tuolla vesikuulerilla voi ottaa lämmön vaikkapa käyttöveteen ajon aikana niin saa senkin lämpöhukan talteen, tai ihan mitä itse keksii...

Halpoja Holsetteja saa Puolasta. Kanssakäynti kätevästi esim. Whatsapp. Paketti tulee alle viikossa. https://www.facebook.com/HolsetTurbo/
Pelkästään tuollaisen 80-luvun ahtimen päivitys uudempaan tekee jo luultavasti ihmeitä, tosin jos mustaa ei putkesta tule, on turha lisätä ilmaakaan.

Jule
Kansleri
Viestit: 1043
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: THD100 tehon lisäys

Viesti Kirjoittaja Jule » 12 Syys 2017 18:50

Ei se pelkän syötön lisääminen ole järkevää jos perusennakko on väärin. Sillä on todella iso vaikutus moottorin käytökseen jos ennakko mennyt myöhäiselle. Jos kone ei ole ihan toivottoman väljä, niinkyllähän se kesäkelillä pitäisi hörähtää samantein käyntiin, mutta väärä ennakko näkyy myös käynnistyksessä.

Avatar
salminen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
Truck: Ajokki Express
Location: Kalajoki

Re: THD100 tehon lisäys

Viesti Kirjoittaja salminen » 12 Syys 2017 20:01

Kannattaa myös huomioda syöttöpumpun kuluminen. Pumpun akselilla oleva merkki on laitettu silloin kun pumppu on uusi. Kuluneen pumpun merkki on jo valmiiksi myöhäsellä. Jakopäästä välykset pois ja aste ohjearvoa aikasemmalle. Näin minulle opastettiin dieselkorjaamossa.
Ajokki express Volvo B10 M -87

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1138
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: THD100 tehon lisäys

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 12 Syys 2017 21:05

Mulle yksi vanha diesel huru mikä ollut pitkään alalla mainitsi yksinkertaisen testin millä myöhäinen ajoitus tulee helposti esille. vapaalla 1500rpm tasakierroksia ja pitää 10-20 sekunttia. jos alkaa paukuttamaan tai muuten röpeltämään tai savuttamaan on myöhäisellä.

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 493
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: THD100 tehon lisäys

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 12 Syys 2017 21:27

Aihetta sivuten, ennen noita tehoja säädeltiin, asiallisti pummpupenkissä toiset ruuvasi itse joskus väärästä ruuvista. Oletan että tuossa 100- mallissa on ahtopaineen tunnistin ts antaa polttoainetta
oikeassa suhteessa ilmamäärään, tuota jotkut kutsui savutuksen estäjäksi, toiset voiman poistajiksi.
En osaa oiken neuvoa sen säätöä, jouduin teettämään yhteen NL 12 kun savut oli yli 6 , savutti ja kulki hyvin, oli ruokaa liikaa, happivajausta.

Jouduin teettämään N12 300 hv ( nuppiautona )oli yli mkm ajettu, moottoriremontin ( ehkä n: o 3) sen jälkeen tuli tarve pumppuremonttiin uudet elementit ja pyysin että ei teholisäystarvetta kun ei pv vetoa, tehdaslukemilla, kuitenkin veto huomattavasti parani ja polttoaineen kulutus selvä pienentyminen, ajo vertailukelpoista. Lähti Bolivian automiehille jo -08 vuonna saattoivat ihmetellä moottorinkuntoa...

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4024
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: THD100 tehon lisäys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 13 Syys 2017 00:45

wiima63 kirjoitti:Mulle yksi vanha diesel huru mikä ollut pitkään alalla mainitsi yksinkertaisen testin millä myöhäinen ajoitus tulee helposti esille. vapaalla 1500rpm tasakierroksia ja pitää 10-20 sekunttia. jos alkaa paukuttamaan tai muuten röpeltämään tai savuttamaan on myöhäisellä.
Hmm... tuossahan on sellaista tutinaa noilla kierroksilla. Täytyy koittaa tarkastaa tuo ennakko. Ja kyllähän se kesällä hörähtää heti tulile mutta kovempi pakkanen vähän rökeltää.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Jule
Kansleri
Viestit: 1043
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: THD100 tehon lisäys

Viesti Kirjoittaja Jule » 13 Syys 2017 15:11

Jos se alkaa putkessa röpletämään, niin siellä on ennakot jo ihan helvetin myöhäisellä, tuo on lähinnä vianhakuun soveltuva tekniikka.

Taloudellisen ja tehokkaan toiminnan kannalta tuo syöttöennakko on oikeastaan se tärkein tekijä. No samalla rivillä on myös suuttimen kunto, mutta toisaalta jos suutin on paskana, niin eipä se suutin anna silloin oikeaa ennakkoakaan.

Tuossa THD100:ssa ei välttämättä ole vielä ahtopaineen tunnistusta, sen tosin voi melko helposti todeta itsekin, lähtee isohkolla vaihteella kiihdyttämään kaasu pohjassa sieltä suunnilleen tyhjäkäynniltä asti. Kun kone tulee vetoaulueelle ja turbo herää, niin putkesta tuleva savu muuttuu mustasta haaleaksi/kirkkaaksi. Tietysti jo pelkkä ahtoputkiston ja imusarjan tutkiminenkin riittää, lähteekö sieltä jotain letkua johonkin joka sitä ahtopainetta ylipäätään voisi haistella.

Mulla hyppäsi joskus hiivatissa hihnapyörä syöttöpumpulla hampaan tai pari myöhäiselle (tietääkseni jako oli muuten paikallaan). Pakokaasu oli kylmänä sellaista vähän sinertävää, mutta normaalilämmössä savua ei nähnyt, mutta se edelleen haisi "rälläkälle". Nopeessa dieselissä huomasi myös sen ettei se enää ottanut kierroksia kuin jotain reilun 3500 jolloin se alkoi ropeltaa putkessa.

Kai sitä ennakkoa voi nätisi koittaa kääntää itsekin lisää ja kokeilla vaikutusta, jos ääni muuttuu sellaiseksi terävän karkeaksi, siellä on liikaa ennakkoa ja kone nakuttaa (siis sama ilmiö kuin bensakoneessa joka nakuttaa, syttyy ennen ykk:ta). Diesel huolto on tietysti se oikea paikka ryyvailla pumppua.

Vastaa Viestiin