Sivu 1/1

Jarrupalaute

Lähetetty: 17 Elo 2017 09:51
Kirjoittaja Pataässä
Moikka!
Kun 30-vuotta sitten, elokuussa -87 ostin 8-litran scanian uudeksi asuntoautoksi, silloinen työkaverini, joka oli ollut linja-autojen huollossa mukana, sanoi "Scanian ilmajarrujen olevan luotettavia ja käyttövarmoja - niiden kanssa sinun ei tarvitse räplätä".

Näin kolmenkymmenen käyttövuoden jälkeen olen aivan samaa mieltä. Joku katsastusmies on minulle sanonut scanian ilmajarrujen menevän yleensä hyväksytysti läpi, sillä niissä on pienet paineet ja suuret pinnat.

Vanhemmassa kalustossa on (ilma)jarruputket terästä. Nyt 42-vuotta vanhan bussin käyttäjänä suosittelisin tutkimaan ilmavuotoja myös jarrutustilanteessa, ellei pistekorroosio ole sitä aiemmin kuuluvasti kertonut. On meidänkin bussissamme lähes kaikki ilmaputket vaihdettu polyamidiputkistoksi. Iloista kesänjatkoa... terveisin Pataässä

Re: Jarrupalaute

Lähetetty: 17 Elo 2017 10:26
Kirjoittaja BussMAN
Sama toteamus, 70 luvulla scanian jarrut parhaiten rakennettu, ja sisuissa eniten murheita, vaikka
kats jarrutesti oli vain dynamo testi .

Scania on korjannut jarrupala koon 4 sarjassa, 8"leveys ( 200mm) etu jarrupala n puolet kengän pinnasta pituus suunnassa . Vanhoissa scanioissa oli ankkuritapeille nipat jos voiteli liikaa jarruteho
ongelmia jos ei voidellut jumitti, nyt on kertavoideltavat.
Jatkossa linja autoista rumpujarrut poistumassa ( joissain kuorma autotyypeissä vielä mahdollisuus tilata rumpujarruilla )levyjarruilla korvattu, helppo jarrupalavaihto jarrusatula vaihdot kallita, eikä suomen oloissa pitkäikäisiä.

Re: Jarrupalaute

Lähetetty: 19 Elo 2017 01:15
Kirjoittaja b12m
Levyjarrut vaan tuovat mukanaan omat ongelmansa, mm. jarrusatuloiden liukusysteemit jumittuvat ja satuloitakin hajoilee. Eli ei ne levyjarrut autuaaksi tee, varsinkaan vähällä ajolla olevissa ajoneuvoissa.