Moottori ei kestä menossa mukana

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
japex
Kippari
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Syys 2014 15:44
Truck: Scania k112 -86
Location: Imatra
Member id: 248

Moottori ei kestä menossa mukana

Viesti Kirjoittaja japex » 15 Heinä 2017 00:22

Olisko hyviä vinkkejä taas heitellä, kun meinaa tuo menopeli lahota ihan käsiin. Nyt olisi moottorin kannatuspalkit (ja koko perä) senverran haprakkaa ettei uskalla mihinkään lähteä. Vaihelaatikon pari kiinnitystä, jossa oli siis kumipuslat, on jo hävinnyt johonkin. Vaihdekeppi pyörii mitensattuu, kun kiinnikkeet irtos laatikon vierestä runkopalkista... Mutta Tuuriin silti pitäisi päästä. :shock:
Scania k112 - 86
Lahti 330

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2632
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 15 Heinä 2017 00:44

Veneiden kanssa tuo on hieman helpompaa. Kun pumppu ei pysy perässä on aika vaihtaa alusta.

No rautaa saa kaupasta, mutta aina pitää punnita homman järkevyys. Tärkeintä on, että auto turvallinen ja mukava matkakumppani.

Näiden 80-lukuisten kanssa on aina jotain pikku säätöä :)
20% of human waste is total crap

Jule
Kansleri
Viestit: 1007
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Viesti Kirjoittaja Jule » 15 Heinä 2017 18:50

Se täytyy hitsata.

Jos hitsattavaa on paljon voi miettiä onko järkevämpää hommata terveempi auto ja siirtaa roippeet siihen, vai hitsata nykyinen.

Avatar
japex
Kippari
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Syys 2014 15:44
Truck: Scania k112 -86
Location: Imatra
Member id: 248

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Viesti Kirjoittaja japex » 19 Elo 2017 08:54

No nyt se on todettu, et ei taida hitsaaminen enää auttaa. ei löydy tervettä palkkia mihin hitsata uutta kiinni. liian iso urakka... ELI olisiko kellä tiedossa hyvää linjuria, pääsisi rakentelemaan uutta... :wink:
Scania k112 - 86
Lahti 330

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2632
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 19 Elo 2017 10:29

Ikävä kuulla :(

Mikäli on tekemätön paikka; aja keksintö romu-ukolle, kai siitä jonkun kilohinnan saa. Nettikone on pullollaan "uusia" aihioita.

Takkin tulee joka tapauksessa, joko hitsaukipinöitä tai ihan rahallisessa muodossa.
20% of human waste is total crap

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4333
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 19 Elo 2017 17:59

Kyllä kai sieltä keskioven kohilta alkaa löytymään kovaa?
Se on totta että kaanioitten takarunko, eli se kaanian osa on tehty jostain nopeasti maatuvasta eko-materiaalista...
-Koska sen voi tehdä myös itse-

b12m
Rattiamiraali
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Viesti Kirjoittaja b12m » 20 Elo 2017 19:52

Reddewil kirjoitti:Kyllä kai sieltä keskioven kohilta alkaa löytymään kovaa?
Se on totta että kaanioitten takarunko, eli se kaanian osa on tehty jostain nopeasti maatuvasta eko-materiaalista...
En mä nyt tiedä, onko reilu 30 vuotta suolapaskakylvyssä uinut, kadonnut metalli niin kovin "nopeasti" tai helposti maatunut... ;)

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4333
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 21 Elo 2017 13:31

b12m kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Kyllä kai sieltä keskioven kohilta alkaa löytymään kovaa?
Se on totta että kaanioitten takarunko, eli se kaanian osa on tehty jostain nopeasti maatuvasta eko-materiaalista...
En mä nyt tiedä, onko reilu 30 vuotta suolapaskakylvyssä uinut, kadonnut metalli niin kovin "nopeasti" tai helposti maatunut... ;)
No niin no, riippuu mihin vertaa. Mun mielestä se sais kestää aika paljon kauemmin, kestäähän se muu auto, mut takarunko (+eturunko = scanian runko) katoaa... Onneksi lentokoneita ei tehdä sun periaatteella :wink:
-Koska sen voi tehdä myös itse-

b12m
Rattiamiraali
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Viesti Kirjoittaja b12m » 21 Elo 2017 13:37

Moneenkos kertaan lentokoneet (vaikkapa liikennesuihkut) mahdetaan purkaa ja koota elinkaarensa aikana? Sikäli vertaus hieman ontuu...

Enkä mä tosiaan "toivo", että Scaniankaan runkopalkit mihinkään katoaisivat. On vaan meikäläisittäin ne olosuhteet ja ajomäärät, missä ne elelee, melkoisen rujoja. Valitettavasti. Ja katoaa se rauta muunkin merkkisistä, ruosteen suosikkipaikat vaan vaihtelee...

Late Lapista
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 04 Kesä 2017 07:12
Truck: Fiat Dukato
Location: Fiat Dukato

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Viesti Kirjoittaja Late Lapista » 23 Elo 2017 09:20

japex kirjoitti:No nyt se on todettu, et ei taida hitsaaminen enää auttaa. ei löydy tervettä palkkia mihin hitsata uutta kiinni. liian iso urakka... ELI olisiko kellä tiedossa hyvää linjuria, pääsisi rakentelemaan uutta... :wink:

Ei se niin kauhea urakka ole koppuloida uusi runko! Eräs pohjoisen liikennöitsijä osti eteläsuomesta, erikoisen komian ja siistin turistibussin, niin sanotun perätuupparin, auto oli muuten hieno, mutta kehdon ja korinvälinen runko oli täysin mätä!
Serkkupoikani kanssa me hitsasimme ja koppuloimme auton kuntoon, RHS profiilia ja puikkoja siinä kului, mutta autosta tuli parempi kuin uusi! Teimme rungon paljon paksumpiseinäisestä profiilista kuin mitä oli ollut uutena !

Late Lapista.

Avatar
japex
Kippari
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Syys 2014 15:44
Truck: Scania k112 -86
Location: Imatra
Member id: 248

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Viesti Kirjoittaja japex » 25 Elo 2017 09:42

No juu ei se varmaan tekemätön paikka ole, mutta kun on hiekka piha ni kaikki vehkeet uppoaa maapalloon. Motti pitää kuitenki repästä eestä pois. Tietysti jos löytäisi jonkun tukevan levyn siihen alle.... Tossa olisi jo muutama pätkä aikas tukevaa U-palkkia oottelemassa...
Scania k112 - 86
Lahti 330

Jule
Kansleri
Viestit: 1007
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Viesti Kirjoittaja Jule » 25 Elo 2017 19:30

Kuinkakohan pitkällinen projetti tommonen "kamat autosta toiseen" olisi? Jos mitään muutoksia ei tee, niin homma voi mennä sukkelaan.

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 881
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Pirkkala

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 26 Elo 2017 02:05

Jos vanhaan autoon on jo korjattu 57 asiaa sisustuksen ja matkailutekniikan asentamisen lisäksi, onko se sittenkin lähempänä saada ehjäksi kuin ostaa toinen vanha bussi jossa on ainakin 48 vikaa siinäkin plus 12 yllätystä? Valaa vaikka betonilaatan pihaan jos se siitä on kiinni.

Ajomies
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 08 Huhti 2012 21:46
Location: Äänekoski

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Viesti Kirjoittaja Ajomies » 27 Elo 2017 14:33

Onhan noissa jonkinlaista materiaali eroja 80 - lukuisilla Scanioilla kun verrataan vaikka 60 - luvun vanajaan tai sisuun. Vanajan alustoille laitettiin uusia koreja kun taas nuo Scaniat ei rungon osalta kestänyt useinkaan ajaa tekniikkaa loppuun. Keulakoneiset Scaniat olivat kovia rungoltaan, mutta perätuuppareissa alkoi tämä mätä vaiva. Tiedä sitten näistä uudemmista, kun ei enää tarvitse niiden kanssa päivittäin painia? :)

Jule
Kansleri
Viestit: 1007
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Viesti Kirjoittaja Jule » 27 Elo 2017 18:27

Ajomies kirjoitti:Onhan noissa jonkinlaista materiaali eroja 80 - lukuisilla Scanioilla kun verrataan vaikka 60 - luvun vanajaan tai sisuun. Vanajan alustoille laitettiin uusia koreja kun taas nuo Scaniat ei rungon osalta kestänyt useinkaan ajaa tekniikkaa loppuun. Keulakoneiset Scaniat olivat kovia rungoltaan, mutta perätuuppareissa alkoi tämä mätä vaiva. Tiedä sitten näistä uudemmista, kun ei enää tarvitse niiden kanssa päivittäin painia? :)
Osittain tuohon kyllä vaikuttaa se että korista on tullut paljon parempi. Alumiini- tai rosterikori kestää paremmin kuin mustasta raudasta tai saatikka puusta tehty kori.

Korinvaihdon yhteydessä se runkokin on hyvä tilkitä taas kuntoon.

Vastaa Viestiin