Scania 113 "kaasu jäi pohjaan"..
- Zippo
- Rattiamiraali
- Viestit: 359
- Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
- Truck: Scania K113 Falcon
- Location: Kouvola
Scania 113 "kaasu jäi pohjaan"..
Nyt kun tuli viimekesäm reissun epämiellyttävin kokemus mieleen niin suosittelen tarkastamaan.. Kesken ajon vauhti rupesi kiihtymään ja ei auttanut vaikka käsin nyki syöttöpoljinta ylös.. Kun kone huutaa täysillä kierroksilla niin sammutusnappiinkin menee usko (kestää pitkään ennenkun antaa merkkejä sammumisesta).. Syyksi paljastui syötön palautusjousi mikä ainekin itsellä on toisesta päästä kiinni pakosarjassa ja lämmön vaikutuksesta oli ruostunut ja katkesi..
Re: Scania 113 "kaasu jäi pohjaan"..
Tuo on kyllä inhottava tilanne. Mulla kerran vanhassa pyöräkuormaajassa meni kaasupolkimen vivusto jotenkin linkkuun, niin että palautusjousen voima alkoikin vetää kaasuläppää täysin auki. Sammutuskahva oikean olkapään takana, ohjauksessa 3/4 kierrosta väljää ja vasemmassa etupyörässä huono jarru (muissa ei sitäkään). Meinas tulla jännäkakka.
Toinen ällistyksen aihe oli Cummins koneinen Sisu, jossa kaasuvivusto oli suunniteltu niin että hytti kipattuna kaasu oli pohjassa.
Toinen ällistyksen aihe oli Cummins koneinen Sisu, jossa kaasuvivusto oli suunniteltu niin että hytti kipattuna kaasu oli pohjassa.
Re: Scania 113 "kaasu jäi pohjaan"..
Noissa takamoottorisissa pitkä vaijeri myös ongelma, kannattaa pitää max kierros säätö alkup lukemissa.
niin männät pysyy putkissa.
Joskus viimevuosituhannella n volvo ruikutuspummpun elementti leikkas kiinni otti ylikierrokset, ei sammunut vaihteella kytkin luisti,toppari vipu ei vaikutusta, ei muu auttanut kuin polttoaineputken liitos löysätä, ei hajonnut kone mutta jännittävä operaatio samalla räjähti yks vesiletku kai ylipaineesta johtui,
( pumpulla oli ajettu yli mkm moottori sisäosilla alle 100 tkm, )onneksi tilanne liikennevaloissamukava
mukava huoltopaikka.
Jo vanha cummins sisut oli vivutolla ( siinä oli ruuvi joka löysäämällä vivusto vapautui) ,sen jälkeen
vaijerilla ja celetit euro 2 sähköjohdoilla tais olla -96 alkaen.
niin männät pysyy putkissa.
Joskus viimevuosituhannella n volvo ruikutuspummpun elementti leikkas kiinni otti ylikierrokset, ei sammunut vaihteella kytkin luisti,toppari vipu ei vaikutusta, ei muu auttanut kuin polttoaineputken liitos löysätä, ei hajonnut kone mutta jännittävä operaatio samalla räjähti yks vesiletku kai ylipaineesta johtui,
( pumpulla oli ajettu yli mkm moottori sisäosilla alle 100 tkm, )onneksi tilanne liikennevaloissamukava
mukava huoltopaikka.
Jo vanha cummins sisut oli vivutolla ( siinä oli ruuvi joka löysäämällä vivusto vapautui) ,sen jälkeen
vaijerilla ja celetit euro 2 sähköjohdoilla tais olla -96 alkaen.
Re: Scania 113 "kaasu jäi pohjaan"..
Ajossa jos tapahtuu niin tärkeimpänä asiana saada auto pysähdyksiin. Kytkin pohjaan tai vaihde vapaalle, pienimpiä murheita jos moottori hetken huutaa täysiä. Jos ei muuten niin jarruissa on kyllä enemmän voimaa kuin täysillä vetävässä moottorissa.. Ettei säikähtäneenä kävisi kuin niille amerikkalaisille jotka ajaa kahta sataa kun kaasupoljin jäi maton alle jumiin eikä mitään osannut tehdä.
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Scania 113 "kaasu jäi pohjaan"..
Juu, jos syöttöpumpun säädin toimii ja moottori on muuten mekaanisesti kunnossa sen ei pitäisi vahingoittua vaikka kiekuisi kuinka huippukierroksilla.Wonderi kirjoitti:Ajossa jos tapahtuu niin tärkeimpänä asiana saada auto pysähdyksiin. Kytkin pohjaan tai vaihde vapaalle, pienimpiä murheita jos moottori hetken huutaa täysiä. Jos ei muuten niin jarruissa on kyllä enemmän voimaa kuin täysillä vetävässä moottorissa.. Ettei säikähtäneenä kävisi kuin niille amerikkalaisille jotka ajaa kahta sataa kun kaasupoljin jäi maton alle jumiin eikä mitään osannut tehdä.
Kytkimen pito siinä taitaa monesti tulla vastaan jos jarrulla koittaa sammuttaa..
Tehokkaimmin dieselmoottori sammuu jos on pääsy moottorin luo ja saa helposti/nopeasti jonkin imuputkiston osan irti ja tukkoon siten, että moottorin ilmansaanti estyy.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: Scania 113 "kaasu jäi pohjaan"..
Kyllähän se sammutin on kuitenkin normaalisti dieselkoneessa ennen syöttöpumppua, jos sammutin on kunnossa niin kyllähän se sammuu vaikka kaasu pohjassa oliskin. Tossa mun EDC Volvossa sähköaivon sammuttimen lisäksi myös mekaaninen vaijerilla toimiva sammutin. Tosin mulle on vähän epäselvää mihin se vaijerin toinen pää menee (se pumpunpuoleinen pää on selvillä )
Tuo imuputken tukkiminen jää vaihtoehdoksi silloin jos dieselkone alkaa syystä tai toisesta käymään moottoriöljyllä. Silloin siellä ei toimi myöskään mitkään rajoittimet, vaan kierroksia rajoittaa lähinnä sen poltettavan öljyn määrä sekä venttiilikoneisto.
Toisalta, jos manuaalivaihteisen bussin kytkin ei ole pahasti lopussa, niin kyllä sen moottorin saa sammumaan myös jarrulla jotain isompaa vaihdetta vasten, ainakin siinä tapauksessa että se karkaa ajossa. Paikallaan kytkin ei välttämättä saa riittävästi pitoa.
Tuo imuputken tukkiminen jää vaihtoehdoksi silloin jos dieselkone alkaa syystä tai toisesta käymään moottoriöljyllä. Silloin siellä ei toimi myöskään mitkään rajoittimet, vaan kierroksia rajoittaa lähinnä sen poltettavan öljyn määrä sekä venttiilikoneisto.
Toisalta, jos manuaalivaihteisen bussin kytkin ei ole pahasti lopussa, niin kyllä sen moottorin saa sammumaan myös jarrulla jotain isompaa vaihdetta vasten, ainakin siinä tapauksessa että se karkaa ajossa. Paikallaan kytkin ei välttämättä saa riittävästi pitoa.