Scania 113 "kaasu jäi pohjaan"..

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Scania 113 "kaasu jäi pohjaan"..

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Nyt kun tuli viimekesäm reissun epämiellyttävin kokemus mieleen niin suosittelen tarkastamaan.. Kesken ajon vauhti rupesi kiihtymään ja ei auttanut vaikka käsin nyki syöttöpoljinta ylös.. Kun kone huutaa täysillä kierroksilla niin sammutusnappiinkin menee usko (kestää pitkään ennenkun antaa merkkejä sammumisesta).. Syyksi paljastui syötön palautusjousi mikä ainekin itsellä on toisesta päästä kiinni pakosarjassa ja lämmön vaikutuksesta oli ruostunut ja katkesi..
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania 113 "kaasu jäi pohjaan"..

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tuo on kyllä inhottava tilanne. Mulla kerran vanhassa pyöräkuormaajassa meni kaasupolkimen vivusto jotenkin linkkuun, niin että palautusjousen voima alkoikin vetää kaasuläppää täysin auki. Sammutuskahva oikean olkapään takana, ohjauksessa 3/4 kierrosta väljää ja vasemmassa etupyörässä huono jarru (muissa ei sitäkään). Meinas tulla jännäkakka.

Toinen ällistyksen aihe oli Cummins koneinen Sisu, jossa kaasuvivusto oli suunniteltu niin että hytti kipattuna kaasu oli pohjassa.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Scania 113 "kaasu jäi pohjaan"..

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Noissa takamoottorisissa pitkä vaijeri myös ongelma, kannattaa pitää max kierros säätö alkup lukemissa.
niin männät pysyy putkissa.
Joskus viimevuosituhannella n volvo ruikutuspummpun elementti leikkas kiinni otti ylikierrokset, ei sammunut vaihteella kytkin luisti,toppari vipu ei vaikutusta, ei muu auttanut kuin polttoaineputken liitos löysätä, ei hajonnut kone mutta jännittävä operaatio samalla räjähti yks vesiletku kai ylipaineesta johtui,
( pumpulla oli ajettu yli mkm moottori sisäosilla alle 100 tkm, )onneksi tilanne liikennevaloissamukava
mukava huoltopaikka.
Jo vanha cummins sisut oli vivutolla ( siinä oli ruuvi joka löysäämällä vivusto vapautui) ,sen jälkeen
vaijerilla ja celetit euro 2 sähköjohdoilla tais olla -96 alkaen.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Scania 113 "kaasu jäi pohjaan"..

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Ajossa jos tapahtuu niin tärkeimpänä asiana saada auto pysähdyksiin. Kytkin pohjaan tai vaihde vapaalle, pienimpiä murheita jos moottori hetken huutaa täysiä. Jos ei muuten niin jarruissa on kyllä enemmän voimaa kuin täysillä vetävässä moottorissa.. Ettei säikähtäneenä kävisi kuin niille amerikkalaisille jotka ajaa kahta sataa kun kaasupoljin jäi maton alle jumiin eikä mitään osannut tehdä.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Scania 113 "kaasu jäi pohjaan"..

Viesti Kirjoittaja leemu »

Wonderi kirjoitti:Ajossa jos tapahtuu niin tärkeimpänä asiana saada auto pysähdyksiin. Kytkin pohjaan tai vaihde vapaalle, pienimpiä murheita jos moottori hetken huutaa täysiä. Jos ei muuten niin jarruissa on kyllä enemmän voimaa kuin täysillä vetävässä moottorissa.. Ettei säikähtäneenä kävisi kuin niille amerikkalaisille jotka ajaa kahta sataa kun kaasupoljin jäi maton alle jumiin eikä mitään osannut tehdä.
Juu, jos syöttöpumpun säädin toimii ja moottori on muuten mekaanisesti kunnossa sen ei pitäisi vahingoittua vaikka kiekuisi kuinka huippukierroksilla.
Kytkimen pito siinä taitaa monesti tulla vastaan jos jarrulla koittaa sammuttaa..
Tehokkaimmin dieselmoottori sammuu jos on pääsy moottorin luo ja saa helposti/nopeasti jonkin imuputkiston osan irti ja tukkoon siten, että moottorin ilmansaanti estyy.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania 113 "kaasu jäi pohjaan"..

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kyllähän se sammutin on kuitenkin normaalisti dieselkoneessa ennen syöttöpumppua, jos sammutin on kunnossa niin kyllähän se sammuu vaikka kaasu pohjassa oliskin. Tossa mun EDC Volvossa sähköaivon sammuttimen lisäksi myös mekaaninen vaijerilla toimiva sammutin. Tosin mulle on vähän epäselvää mihin se vaijerin toinen pää menee (se pumpunpuoleinen pää on selvillä :) )

Tuo imuputken tukkiminen jää vaihtoehdoksi silloin jos dieselkone alkaa syystä tai toisesta käymään moottoriöljyllä. Silloin siellä ei toimi myöskään mitkään rajoittimet, vaan kierroksia rajoittaa lähinnä sen poltettavan öljyn määrä sekä venttiilikoneisto.

Toisalta, jos manuaalivaihteisen bussin kytkin ei ole pahasti lopussa, niin kyllä sen moottorin saa sammumaan myös jarrulla jotain isompaa vaihdetta vasten, ainakin siinä tapauksessa että se karkaa ajossa. Paikallaan kytkin ei välttämättä saa riittävästi pitoa.
Vastaa Viestiin