Volvo B10M venttiilien säätö ???

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
jariautio
Rattimajuri
Viestit: 170
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 173
Paikkakunta: Haapajärvi

Volvo B10M venttiilien säätö ???

Viesti Kirjoittaja jariautio »

Onkos kukaan säätänyt venttilejä B10M koneesta? Miten tapahtuu ja mitkä on venttiili välykset?
Kiitos tiedoista jo etukäteen, en yhtäkkiä löytänyt mitään aiheesta...
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B10M venttiilien säätö ???

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Tietämättä mikä kone autossa, ennen oli noissa vanhamallinkoneissa ( erilliset venttiilikopat joka syl)
ja yhdessä kopassa tarra vent välykset , ainakin pystykoneissa, löytyy tuohon tyyppin koneeseen ohjekin mutta itse oon " vanhalla perinnetavalla" 6 syl vaihtaa niin 1 syl kohdalla jne.
Muovikoppaset koneet? oma lukunsa ja vielä pumppusuutinkone ei mitään tietoa!,,
Avatar
jariautio
Rattimajuri
Viestit: 170
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 173
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Volvo B10M venttiilien säätö ???

Viesti Kirjoittaja jariautio »

Tulipa perehdyttyä tuohonkin asiaan ja aivan aiheesta. venttiili välykset parissa pakosessa aikas isot.
Erillis koppien alta löytyy normi työntötangot ja keinuvivut. säätö tasapää ruuvarilla ja lukitus mutterilla.
Venttiili välit löyty tosiaan yhden kopan päästä imu 0.40 ja pakonen 0,70.

Volvo suosittaa säätöä 200tkm välein, mut faija joka bussi firmassa palvellut meinas että ei niitä säädetty
juuri koskaan.... tiedä sitte.

Nyt oman koneen avanneena aihetta siis säätöön löyty, liekkö sitten säädetty milloinkaan??
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Volvo B10M venttiilien säätö ???

Viesti Kirjoittaja b12m »

jariautio kirjoitti:Volvo suosittaa säätöä 200tkm välein, mut faija joka bussi firmassa palvellut meinas että ei niitä säädetty
juuri koskaan.... tiedä sitte.

Nyt oman koneen avanneena aihetta siis säätöön löyty, liekkö sitten säädetty milloinkaan??
En nyt mene sanomaan, ettei bussifirmoissa "milloinkaan" välyksiä kymppiämmistä säädetä/säädetty... Mutta jos säädelty on, niin kyllä on säätövälit ollut moninkertaisia tuohon 200tkm verrattuna ainakin näissä, minkä kanssa itse töitä olen tehnyt. Eli käytännössä 90-luvun alun ja sitä uudemmat mahurit. Konetyypit THD102, THD103 ja DH10A.

Suosittaahan Volvo noihin uudempiinkin venttiilivälysten säätöä melko usein todelliseen, vallitsevaan käytäntöön verrattuna. Ehkä Volvon huoltosopimusautoista välykset säädetään suositusten mukaan. Mutta veikkaanpa että harvassa ovat sopparin ulkopuoliset autot, joihin toimenpide yhtä usein tehdään...
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Volvo B10M venttiilien säätö ???

Viesti Kirjoittaja B9M »

jariautio kirjoitti:
Nyt oman koneen avanneena aihetta siis säätöön löyty, liekkö sitten säädetty milloinkaan??
Vaikuttikos vetoon :?: T. Ari
#048
Avatar
jariautio
Rattimajuri
Viestit: 170
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 173
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Volvo B10M venttiilien säätö ???

Viesti Kirjoittaja jariautio »

Vetoon en huomannut, mut kylmänä ei niin kuulu roklatusta niinku ennen.
Mut kilinä jota etsin kuuluikin pakokaasu jarrusta, joka oli rikki.
Purin pois kun ei ollu toiminnassa muutenkaan.

Samalla tuli poistettua vesikierto pakoputkesta kun valskas nestettä liitoksesta.
Yksi ilma vuoto löytyi myös samalla konttauksella, sekin tuli korjattua...

Oho, siinähän tuli monta korjausta. nyt taas reissataan välillä.
Ai niin, tilasinhan mä myös uudet hupiakutkin....
Vastaa Viestiin