Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 18 Marras 2017 02:46

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Moottorin lämmöt heilui
ViestiLähetetty: 07 Touko 2017 12:18 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2017 17:38
Viestit: 84
Paikkakunta: Vaasa
Truck: Scania k113 Carrus
Location: Vaasa
Member id: 291
Eilen Tampereella käydessä varsinkin paluumatkalla seilas välillä 80- 120. pitkän aikaa pysyi normi 80 mutta sitten käväs ylhäällä kunnes taas laski nopeasti alas. Toisinaan nousu pysähty 100 ja laski taas alas . Koskaan ei ollut ylhäällä kovinkaan pitkää aikaa. Viikolla pattereita ilmailin ja nestettä lisäsin paisunta-astiaan. Eilen ennen lähtöä ja matkallakin ilmailin mutta tuntuu olevan käsittämättömän paljon ilmaa kierrossa .
Kysymys voi olla tyhmä mutta voiko kierrossa oleva ilma päästä koneeseen asti joka aiheuttaisi lämmön heittelyä?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Touko 2017 15:25 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2541
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Kyllä lämmöt voi nousta anturille, jos kiertoon on jäänyt ilmaa. Ilman saaminen pattereista pois voi olla haastava homma. Pattterikierto on korkeammalla kuin paisuntasäiliö. Kierron yläkohtiin jääneet ilmakuplat poistuvat ajan kanssa. Kone lämpomäsi ja ilmailee auton käydessä - luulisi viimeistenkin ilmataskujen poistuvan.

_________________
Suojaa korvasi - täällä hitsataan
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 - 01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Touko 2017 20:26 
Rattiamiraali

Liittynyt: 05 Syys 2015 14:15
Viestit: 391
Paikkakunta: Jurva
Truck: Ducato
Location: EP
Member id: 239
Laita auto niin että ilmattavat patterit on ylempänä aina,muuten ei tuu pois, :wink:

_________________
Hyvää yritän,mutta priimaa pukkaa


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Touko 2017 09:29 
Apukuski

Liittynyt: 15 Syys 2016 21:40
Viestit: 16
Paikkakunta: Haukipudas
Truck: berkhof
Location: haukipudas
Lienetkö tehnyt remppaa jossa ilma olisi päässyt järjestelmään tai onko havaittavia vuotoja joka selittäisi ilman kertymisen?
Jos ei kumpaakaan niin ilma tulee todennäköisesti vuotavasta kannentiivisteestä tai kannesta. Tuonne lämmitysjärjestelmään se sitten ensimmäisenä kertyy. Huomiona vielä että jos vikaa tiivisteessä tai muualla moottorissa niin järjestelmään syntyy kovapaine joka sitten korkinkautta poistuu nesteensaattelemana...

_________________
Epäkesko


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10 Touko 2017 12:37 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2017 17:38
Viestit: 84
Paikkakunta: Vaasa
Truck: Scania k113 Carrus
Location: Vaasa
Member id: 291
Olen vaihtanut kiertovesipumpun ja yrittänyt ilmailla vehjettä. Ja ihan pikkuinen vuoto on syylärin alapäässä mikä ei ole mielestäni kovinkaan iso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10 Touko 2017 21:52 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 267
Truck: ----liner
Location: Suomi
Ei kannata ajella ennenkuin saa asian kuntoon, jos mittari näyttää 120asteeta silloin kiehuu tai on ilmaa "moottorin kannessa", siitä voi seuraa kannentiivistevika tai pahimmillaan kansi tai lohkovika.
Jos mittari "hyppää" 80>120 todenäköisesti anturi tai mittarivika.
Pintalämpömittari hyvä apuväline vika selvittelyssä, nykyään ovat edullisiakin hankkia!



Hyvin todennäköistä että järjestelmään jäänyt ilmaa, nuo kattokennot ongelma kun nesteitä ollut pois
siellä on neste takaiskuventtiileiden ( jos on hanat ne yleensä ei toimi)takana reilu2 m ylempänä kuin paisuntasäiliö ( joku kertoo miten ne pitäis ilmata oikea oppisesti), oma carrus kun syksyllä kesänjäljeltä testais kattokanava lämmitystä alkoi paisuntasäilöön tulla ilmaa ja osa nesteestä tuli ylikin, samalla oli webasto käynnissä, koska ei ole erillistä kiertovesipumpun katkaisijaa, niin sai max kierron, talvella testaillessa ongelma oli ohi, niin suntrakki tässä on katolla,siinä on oma kiertopumppu myös.
Webastotkin tekee joskus ilmaa: kiertovika , ylikuuma, palopesä, mutta nämä ilmenee ennen moottorin
käynnistystä, parkissa.
Kiertovesipumput ainakin vanhemmat mallin voi "tehdä ilmaa " järjestelmään pyöriessä, tässähän
oli pumppu just vaihdettu.


Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jos moottoripuolta epäilee lämmönhettelyyn, ensimmäisenä kannattaa tutkia lämpömittari onko sen näyttö oikein, jos kannentiiviste tai lohko vika paisuntasäiliö on muuttunut ruskeaksi ja ylimääräistä
möhnää nesteessä .

Mistä lämmönheittely vois johtua, lukuunottamatta korilaitteita, seuraavat on tullut vastaan noiden autojen ja koneiden kanssa touhutessa muutama vuosi, osan noista voi yksinkertaisesti todeta tai
sulkea pois vikalistalta.


Lämpönousee tai kiehuu kuormitettaessa esim mäki,kuorma,nopeus,normaali ajossa ei ongelmaa
- nestevajaus,kierto vika esim: vesipumppu,termostaatti , jäähd tukossa ulkoisesti tai
nestepuoli, visko tai sähkö tuulettimet ei toimi , paisuntasäiliön korkki ei pidä painetta noissa
korkealämpöisissä koneissa vois kiehua, ym ,esiintyy lähinnä kuumanilman aikana ilmenee
- ilmaa tulee paisuntasäiliöön käydessä esim:yli kuuma kiehuu, moott kannentiiviste/ lohko& kansi, kompressorin kannentiiviste, ilmanpoisto syl. kannesta tukkeentunut, vaihteistovika ylikuuma ( jos lauhdutin jäähd nesteeeseen) ym
Ainakin noihin on tullut tutustuttua


Viimeksi muokannut BussMAN päivämäärä 11 Touko 2017 06:37, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10 Touko 2017 22:25 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3862
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Onneksi olkoon. On sitten erittäin vaikea selvittää, taistelin taannoin samanlaisen vaivan kanssa yhdessä bussissa ja kymmeniä tuhansia paloi Ennenkuin vika löytyi. Arvauksia ja arvaajia riitti ja moni arvaus tuntui järkeenkäyvältä ja niitä kokeiltiin. Painetta ei tullut koneeseen mutta summeri soi kahden viikon välein satunnaisesti ja saattoi pelata kauankin ja sitten ei millään.

Vaihdettiin vesipumppu, suuttimet, ilmattiin kattokennot, vaihdettiin kuusi eri letkua konehuoneesta, korjattiin webasto, korjattiin uudestaan, vaihdettiin sen pumppu, vaihdettiin koko webasto uuteen, lisättiin pattereihin automaattiset ilmanpoistimet, lisättiin patterilinjojen päihin ilmausletkut paisuntasäiliöön, lisättiin toinen paisuntasäiliö kasvattamaan tilavuutta lämmitysjärjestelmän muutoksen vuoksi, purettiin syyläri ja pestiin se, tarkistettiin flektin toimivuus, ilmattiin pattereita sata kertaa milloin keula ylhäällä milloin perä, vaihdettiin mittari, vaihdettiin anturi, lisättiin anturin juureen ilmanpoistoletku paisuntasäiliöön. Tarkistettiin kompressoti, lämmityksen paineilmaohjatut säätöventtiilit. Siirrettiin anturin paikkaa. Kalibroitiin uusi mittari. Kaikki tämä ihan turhaan. Ilmaa kertyi aina vaan. Aina uudestaan ja uudestaan. Vietiin kolmelle eri pajalle, jossa tuloksena oli isot laskut, arvailujen lisääntyminen eikä kukaan saanut vikaa poistumaan.

Vietiin sitten merkkihuoltoon. Sielläkin meni sormi suuhun. Ei poistunut vika heidänkään konsteilla. Lopulta tehtiin niin että liitettiin nestekiertoon putkimiesten koepainepumppu. Pukattiin ylipaine järjestelmään. Kattokanavalämmittimien ilmaus onnistui kunnolla vasta siinä vaiheessa. Sama ylipaine paljasti lokasuojan takana olevan syöpyneen patteriputken. Reikä oli patterilinjan loppupäässä ja siitä reijästä vesipumput imivät ilmaa järjestelmään.

Jopas alkoi toimimaan. Kunnes eräänä päivänä vielä kerran soitteli summereita. Voi venäjän ryssä mikä savotta siitä saatiin aikaan.

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11 Touko 2017 12:07 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2017 17:38
Viestit: 84
Paikkakunta: Vaasa
Truck: Scania k113 Carrus
Location: Vaasa
Member id: 291
Jos suljen patterikierron kokonaan pois jolloin pelkkä kones jää vain itsekseen niin silloinhan pitäisi saada selville mistäpäin alkaa vikaa etsimään.

Niin ja se pieni vuoto siellä jäähdyttimen alapäässä, ei kennossa, korjaako niitä joku vai onko romis keikka edessä?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11 Touko 2017 16:42 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 267
Truck: ----liner
Location: Suomi
Onko vasa tai mustasaari jäähd korjaamo, kannattaa käydä näyttämässä jos korjattattavasa paikassa vuoto,( muovipääty ja alukenno harvoin korjattavissa) oletan että 113 scaniassa " oikeita metalleja"
Seinäjoella oli rengastiellä korjaaja ( sama kiinnteistö jossa " letec mopohuolto") en tiedä onko
toiminnassa, oli kätevä korjaaja asioin,,, tais olla 2015 vuosi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12 Touko 2017 07:21 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2017 17:38
Viestit: 84
Paikkakunta: Vaasa
Truck: Scania k113 Carrus
Location: Vaasa
Member id: 291
Nyt tänäviikonloppuna etuklasin vaihto joten ens viikolla paneudun tuohon jäähdytinvuotoon. Se on kyl aika hankalassa paikkaa siellä alapäässä ja pitää ottaa irti että saa tarkastettua kunnolla ja sitten mahdollinen korjaus jos onnistuu. Se alapää kuten yläpääkin on kyllä metallia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12 Touko 2017 19:49 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2017 17:38
Viestit: 84
Paikkakunta: Vaasa
Truck: Scania k113 Carrus
Location: Vaasa
Member id: 291
Sellainen tuli mieleen että mitäs jos erottaa nuo piirit toisistaan . Moottorin jäähdytysvesipiiri omanaan josta lämminvaihtimen kautta siirretään lämpöä johonkin varaajaan josta sitten patterit lämpimäksi? Onko joku toteuttanut tuollaista?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Touko 2017 18:19 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2017 17:38
Viestit: 84
Paikkakunta: Vaasa
Truck: Scania k113 Carrus
Location: Vaasa
Member id: 291
Tulin etuklasin vaihdosta n 45 km matkaa. Kerran lämpömittari nousi n 100 asteeseen n puolessavälissä matkaa. Pysähdyin ja ihmettelin. Lämmöt laskeskeli takas sinne 80 asteeseen missä pysyi loppumatkan. Ihme homma. Mun järjellä jos kone oikeesti keittää niin ei se noin nopeesti laske lämpöjä ja pysy normissa . Täytyy alkaa tarkasteleen paikkajo lämpöanturista ja mittarista alkaen. Jäähdytysneste on muuten vihreetä. Yks kysymys! paisarissa on puolessa välissä merkki max niin se lienee pinta kylmänä . eikös?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Touko 2017 18:21 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 770
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Eiköhän se neste tule sieltä ulos jos sitä on liikaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Touko 2017 21:04 
Rattiamiraali

Liittynyt: 05 Syys 2015 14:15
Viestit: 391
Paikkakunta: Jurva
Truck: Ducato
Location: EP
Member id: 239
Siellä oli ilmaa. :wink:

_________________
Hyvää yritän,mutta priimaa pukkaa


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Kesä 2017 09:58 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2017 17:38
Viestit: 84
Paikkakunta: Vaasa
Truck: Scania k113 Carrus
Location: Vaasa
Member id: 291
Jännä juttu....Pari päivää sitten kun nappasin termarin pois tuon lämmönheittelyn johdosta , mistä ei ollut parannusta kyseiseen ilmiöön kun tein testiajon. Eilen kun uuden termarin laitoin niin niin avattaessa koteloa oli letkusta kulkeutununt termaripesään termostaatin lautanen... edellisestä termarista se ei ole kun oli kummatkin lautaset kiinni joten täytyy olla ollu letkussa jo hyvän aikaa. No tänään pääsee testiajolle niin saa nähdä oliko tuolla jotain tekemistä lämmön outoon käyttäytymiseen


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 20 Kesä 2017 10:07 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2017 17:38
Viestit: 84
Paikkakunta: Vaasa
Truck: Scania k113 Carrus
Location: Vaasa
Member id: 291
Tutkinta jatkunut lämmön epatavallisen käyttäytymisen johdosta. Kun mittari näyttää 100 astetta niin infra lämpömittarilla mitattuna koneesta , kannesta, termarista, lämpöanturin paikasta ynm... lämpötila on max 80 astetta ollut . Tullut siihen johtopäätökseen että tuossa mittarissa tai anturissa on vikaa .


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10 Heinä 2017 14:09 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2017 17:38
Viestit: 84
Paikkakunta: Vaasa
Truck: Scania k113 Carrus
Location: Vaasa
Member id: 291
Laitoin uuden korkin paisuntasäiliöön niin meni ihan mahdottomaksi. Lämmöt nousi niin että alkas lämpövalo kojetaulussa palamaan. n 50 km ajon jälkeen toppasin ja hissukseen availin korkkia jo voi sitä kurlausta minkä päästi. Kyllä se yläletkukin oli ihan kovana. Vaihdoin vanhan korkin takas ja lämmöt käyttäytyi kuten aikasemminkin eli nousi ja laski mutta lämpövalo ei enää kojetaulussa pala. Täytin vettä koneeseen ku jonnekin se oli hävinnyt. . Vuotoja ei ole muutakun se pikkusen tihkuva syylärin alapäässä. n 500 km ajon jälkeen kotona eilen paisarissa vieläkin vettä tarpeeksi. On tämä kumma homma. Aamulla jo kävin kyselemässä kaiken varalta kaanian huollossa mitä maksaa kansitiivisteiden vaihto.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10 Heinä 2017 17:18 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 267
Truck: ----liner
Location: Suomi
Ehkä kannattaa tarkistaa ennen kansien irroitusta, onko kansissa ns ilmapoistoputkia ja onko ne auki
( ko scaniaa tuntematta ,ilmausputkia voi olla useita yhdistetty ja , ilmausputki tulee paisunta säiliöön
siitä pitäis tulla nestettä käydessä jos ei tule on tukossa ja jos tulee ilmaa viittaa kansitiivistevikaan)
Jos kannentiiviste vaihdon joutuu tekemään kannattaa tarkistaa lohko onko halkeamia niitä voi tulla
kun ylikuumenee, tiedän 113 k auton johon vaihdettiin kannentiiviste,putket ja ilmaa tuli senkin jälkeen
lopullin syy oli lohkossa halkeama ja lohkon vaihdon jälkeen alko pelaamaan.

Vesi pumppu moottorin varmaan toimii jos ajossa etukennoon tulee kierto ilman kiertovesipumppua.

Kompressorikin voi pumpatessa tehdä ilmaa jäähd järjestelmään.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 22 Heinä 2017 15:28 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2017 17:38
Viestit: 84
Paikkakunta: Vaasa
Truck: Scania k113 Carrus
Location: Vaasa
Member id: 291
Homma alkaa vääjäämättä menemään siihen että kannet pitää ottaa auki .
- Kansista ei lähde mitään ilmausputkia paisarille
- Paisarissa vesi pulputtaa ,mielestäni tyhjäkäynnillä enemmän kun kovemmilla kierroksilla. Tyhjäkäynnillä vähä väliä purskauttaa vettä pihalle kun korkki on irti.
- Oon yrittänyt haistella onko palkokaasuja siellä paisarissa kun pulpauttaa mut ehkei mun nenä oo niin herkkä et haistaisin.
- Yritin kompuran vaikutusta tutkia niin että auto käyntiin jolloin painetta lähtee nostaan sekä silloin kun paineet jo tapissa jolloin ajattelin et kompura ei kehitä painetta. En tiedä oliko tuo ihan väärin ajatateltu mutta ei sillä ollut vaikutusta pulputtamiseen.
- Koneen kannen tiivisteestä ei näy vuotoja , ei vesi eikä muutakaan vuotoa.
- joko venttiilikopan tiiviste vuotaa tai sitten suuttimista pikkuisen
-Diesel pumpun päältä lähtee suuttimille putket missä jotain vuotoa on havaittavissa
-Jäähdytinnestettä ei vuoda muualta kuin syylärin alapäästä ihan pikkuisen.
- Ajossa lämmöt heiluu 80 ja lähes punaselle josta se taas laskee alaspäin.
- Vanhalla paisarin korkilla lämmöt pysyy jollain lailla ajettavissa mutta jos laittaa uuden korkin kiinni niin alkaa myös lämmön varoitusvalo palamaan jossain vaiheessa.
- Jäähdytysnesteen väri on sellanen vihreen vaalee( harmahtava)

Moottori on DSC 11 21
B 06
sarjanumero 5345875


Saako tuon kompuran jotenkin paremmin varmistettua ettei se aiheuta tuota ongelmaa?

Onko mitenkään mahdollista että vesipumppu voisi tuottaa ilmaa ? Pumpusta ei kuulu rohinoit eikä siitä vuoda vettäkään pihalle

Osaako ketään kokemukseen perustuen sanoa millainen homma tuo kannentiivisteen vaihto on kotikonstein?
Mielestäni kohtuullisesti pääsee yläpäähän käsiksi kuitenkin joten tehtävissä se olisi varmasti.


Viimeksi muokannut kivimark päivämäärä 22 Heinä 2017 16:05, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 22 Heinä 2017 15:48 
Rattimajuri

Liittynyt: 13 Heinä 2015 13:22
Viestit: 168
Truck: mb 407 ja Carrus 302
Location: pirkanmaa
Member id: 285
Itsellä mielessä olis käyttää pakokaasu testeriä paisarissa että miltä näyttä.
Nonnistuuko se dieselissä? bensassa onnistuu kumminkin

_________________
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 22 Heinä 2017 17:07 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 267
Truck: ----liner
Location: Suomi
Noilla testeillä melko varmasti kannentiivistevika , kannattaa varautua että joutuu avaamaan
myös alapään, sylinteriputki vaihtoja mahdollisesti ja scanian öljypaine korjaantuu samalla
kun laakerit liuskat vaihtaa uusiin.

Tää omaa mietintää, asiantuntijat korjatkaa tiedot !::
-jos kannentiiviste vuotaa sylinterii olis mahdollisesti vuotanut nestettä ja startatessa havaintoja
( iso määrä startti ei jak sa viedä yli, pienimäärä vois jotain höyryhavaintoja tulla käynnistyksen jälkeen pakoputkesta) ja ehkä jälkivikana kylmänä käynti ei oo tasasta esim purituspaine erosta johtuen
( moni muukin vika aihettaa epätasasta kylmäkäyntiä)
-jos vajaalla nestemäärällä ajettu ( tai se ylim osa tukkinut nestekierron) ylikuumentunut ja jokin halkeama kansi tai lohko
-painekorkki mahd pienellä painella ( vanha tai tiivisteetön ) helpottaa ilman poistumista ja termostaatti
mahd alhaisella lämmöllä avautuva ( auto jolla voi ajaa ilman termostaattia parasvaihtoehto,
ts tyyppi joka ei säätele moottorin sisäistä kiertoa) temostaattiin muutama lisäreikä läppään
autaa ilmanpoistumista jos tarve ajaa tuon kuntoisena.mutta tarkkailu ettei nestettä mene öljynsekaan.
-kyllä tuo kompressori testi pitäis antaa tuloksen, varmiten selviää laittaa kompressorilta nesteen paluu
letkun läpinäkyväksi tai vetää letkulla suoraan paisuntasäiliöön ettei syötä koneeseen.
- vesipumppu jos esim siipipyörä irti tai siivet ts neste kierto ei pelaa,mutta silloin ei ilman kiertovesipumppua toimis etulämpökenno ajossa, ilman vetäminen tiivisteestä, ehkä?( nuo " webaston
kiertopumput kyllä sen tekee) en tiedä onko mahdollista silloin olettais että ainakin nestevuotoa poistoreiästä.
- onko tuossa moottorin järjestelmässä jotain sulkuhanoja ? jotka esim korjaus
työtä varten,ja olis kiinni ,,,,, Ko auton tuntijat!
-ilmausletku oletan että ellei kansista niin jostain termostaatti kotelosta tai vesisarjasta
pitäis olla letku suoraan paisunta säiliöön.
- onko tuossa autossa gooleri imusarjassa ( ilmuilmanlauhdutin nestejäähdytteinen)
sen vika nestevuoto imukanava ja tukkiii ilmansaantia mutta ei tee jäähd nesteeseen ilma?
- suutinholkkiviat, yleisin ulospäin nestevuotoa, painevuoto nestepuolelle onko mahdollista scania?

Tarkistin ilmanpoistoletkut tuosta mopo scaniasta (94), n10mm kokoluokkaa 2 kpl =yks lähtee
ns vesisarjasta ( poistaa kansista) ja toinen jääh yläosasta.noista käydessä pitäis tulla nestettä
paisuntasäiliöön.Moottoritilassa oli yksi hana,tarkemmin tutkimatta oletan että etukennon lähtölinja
sulku.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 22 Heinä 2017 20:08 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2017 17:38
Viestit: 84
Paikkakunta: Vaasa
Truck: Scania k113 Carrus
Location: Vaasa
Member id: 291
tässä on välijäähdytin mutta mielestäni se on pelkkä ilma. Nestettä ei sisällä ole.
Tyhjäkäynnissä ei ole ollut mitään ongelmia ei kylmänä eikä lämpösenä.
Tuota etukennon toimintaa en ole tullut seuranneeksi mutta ei sieltä lämmintä kyllä puhalla. Mutta niissä säätimissä on muutenkin pari säätökaapelia hajalla joten voi olla ettei sen vuoksi ole puhaltanut. sen olen kädellä koittanut että jokin putki kyllä on ollut lämpöisenä siinä edessä.
Kansista ei tule ilmausletkuja ollenkaan. ainut mikä tulee niin on syylärin yläpäästä letku paisarin pohjaan.

Öljyt on puhtaan mustat eikä ole lisääntyneet eikä hävinneetkään. Moottori toimii minun mielestä hyvin muutenkin eikä savuta yhtääs

Nykyään on monenlaisia esim Steel seal minkä luvataan korjaavan monenlaisia jäähdytyspuolen vuotoja. Onko kellään tälläisistä kokemusta ?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 23 Heinä 2017 10:45 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 770
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Ei scania un tietääkseni ole koskaan käyttänyt tuollaista ilma-vesi välijäähdytintä.

kivimark kirjoitti:
Nykyään on monenlaisia esim Steel seal minkä luvataan korjaavan monenlaisia jäähdytyspuolen vuotoja. Onko kellään tälläisistä kokemusta ?


Nuo "syylärisementit" ovat tarkoitettu lähinnä syyläristä ulospäin tuleviin vuotoihin. Jos se lykkää suoraan sylinteristä paineet vesitilaan, ei mitkään sementit sitä tuki. Se huonopuoli noissa sementeissä on että tukkivat myös syylärin vuotamattomiakin kanavia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 23 Heinä 2017 19:22 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2017 17:38
Viestit: 84
Paikkakunta: Vaasa
Truck: Scania k113 Carrus
Location: Vaasa
Member id: 291
Voi kun jostain saisi tuon moottorin tai kansien räjäytyskuvat. Tarviiko venttiilikoneistoa purkaa että kannet saa irti?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 23 Heinä 2017 19:46 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 267
Truck: ----liner
Location: Suomi
Kyllä kannet saa paikalla ollen pois etummainen lattialuukun kautta, hankalin varmaan moottorin
sivuilta esim pako ja imusarjojen irrotus, helppo tuosta on koko moottori nykästä pois pumppu
kärryllä tai trukilla.

Käy varaosakaupassa tai scanialla pyydä varaosakopiot moottorista ellei netistä tule apuja.

Työ järjestys suuntaa antava
Nesteet pois ,moottorin sivuilta imu,pakosarjat ym pois ,ventiilikopat auki ja venttiilikoneisto pois ( myös työntötangot) ,suuttimet irroitus kansista ( kannattaa hakea dieselpajalta muovitulpat suuttimiin ja ruiskutusp,), kannenpultit ja kannet pois ja sen jälkeen vian selvitystä ennen puhditus operaatiota löytyykö tiivisteestä vika , sylinteriputket laskeneet tai korkeuseroja vai ? Moottorihiomolla onnistuu kansien koeponnitus ellei näkyvää vikaa .
Scania onko noissa sylinteriputki halkeilua? myös hankala havaita.


ps scania tuntemus heikko mutta normaali perus remontti koneista joissa nokka akseli lohkossa
kansien irroitus helppo .

Julen tieto korjausaineista on just noin, nesteen ulosvuotoihin lyhytaikainen apu.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com