Seisontajarru jumittaa päällä - vianetsintää

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Haiveipatrol
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Helmi 2017 02:32
Location: Vantaa

Seisontajarru jumittaa päällä - vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Haiveipatrol »

Tervehdys,

Eli jässähti jarrut jumiin parin kuukauden seisomisen jälkeen syksyllä. Nyt pitäis siirtää, ja tuo tarttis saada elvytettyä. On koitettu renkata seisontajarrua eestaas, ei vaikutusta. Sihahtelee iloisesti sekä seisontajarrusta että jalkapolkimesta. Myös taaemmista vedenpoistoista tulee ilmaa. Spärrää/bremssiä/seisontajarrun suojaventtiiliä/varmistusventtiiliä ei tossa pitäis olla.

Suora ratkaisu olis tietty vääntää takajarrkukelloista räikkäpultilla pidätinjouset kasaan, mutta kun tarttis siirtää pitempi matka ja seisontajarrua saattaa tarvita. Tää on mersu 1113, ja vuosimalli 82, kiitokorin kauppakoppa.

Lueskelin foorumia ja kirjallisuutta, niin tuli nn mahdollista vikapaikkaa vastaan.
Jos näistä tulee mieleen jotain tai on tietoja MB:n jarrusysteemistä, niin kommentoikaapa.

Eli sotasuunnitelma:

- Ensteks pönkät pyörien taakse ettei lähe vierimään, paineet ylös, ja apuri ohjaamoon.
- Kattoo auton alla että mitä jarruvivuissa tapahtuu, kun apuri nostaa seisontajarrun päältä. Ja sihiseekö jossain?(vuoto)

1. Jos molemmat vivut liikkuu ok,

-> vika on jommassakummassa jarrurummussa. Länki jässähtänyt ankkuritappiin kiinni tmv.?

--> Sit jarrukilpi auki ja koittaa vääntää länkiä kampeemalla auki. Jos ei jeesaa, niin sit rumpu purkuun.

2 Jos vain toinen vipu liikkuu,

-> Kokeilee tuleeko paine liikkumattomalle seisontajarrukellolle, joko putki löysälle tai jos on mittausliittimet niin avaa korkin ja painaa sen karan sisään - ja tuleeko ilmaa? Täydellä paineella?.

--> jos paine ok, niin ko. seisontajarrun jarrukellossa vikaa. Kalvo rikki? Irti ja korjaukseen.

--> jos ei painetta tai saletisti vajaa, niin sitten on tukos tai vuoto, jos toinen kello liikkuu silti ok.
Kokeilee avata releventtiilin lähdön(2), ja kattoo tuleeko ilmaa,

(huom. saattaa olla putkitettu niin, että releventtiilissä on vain yksi lähtö joka ketjutettu ekasta kellosta taka-akselin päältä toiseen kelloon, tarkista)

---> jos tulee ilmaa releventtiilistä (tai rummun ketjutuslähdöstä) niin sitte että onko putki jostain tukossa tai vuotaako.
---> Jos ei tuu ilmaa, niin sitte sen täytyy jäädä releventtiilin (tai ketjutusputkeen) sisään - tarkistusta, purkua ja huoltoa?

3. Jos kumpikaan vipu ei liiku -

-> Ensin katotaan tuleeko seisontajarrujen kelloille ylipäätään paine.

3.1 jos tulee paine seisontajarrun kelloille,
niin seuraavaksi tarkistus että tuleeko paine sit kans takajarrupiiriin samaan aikaan.

-> Jos tulee paine takajarrupiiriin yhtäaikaa - silloin takajarru ei päästä vaikka seisontajarru päästää-> vivut ei liiku.

--> Vika on todennäköisesti jumittava jarrupolkimen venttiilli. Rasvausta ja liikuttelua, ja jos ei tokene niin sitten venttiilin purku ja korjaus. (Voi kans ehkä koittaa kattoa että sihahtaako se takajarrujen releventtiili kun jarrupolkimen päästää... eli jos ei sihahda, niin makaa päällä)

3.2 Jos ei tule paine seisontajarrujen kelloille,
niin sitten tarkistus että tuleeko sekä käyttö(1)- että ohjauspaine(4) seisontajarrujen releventtiilille.
Avaa liitintä ja tuleeko sieltä ilmaa?

--> jos ohjauspaine puuttuu, se jää vuotoon, tukokseen, tai vaihtovastaventtiiliin, tai sit seisontajarrukahva ei anna ohjauspainetta, tai se ei saa painetta. Ketjun tarkistus.
--> jos käyttöpaine puuttuu, niin sit siitä takasinpäin että mihin se jää. Välissä saattaa olla vain säiliö ja seuraavana onkin sitten nelipiiriventtiili. Mihin jää?
--> jos tulee ohjaus- ja käyttöpaine, on seisontajarrujen releventtiili vissiin juntturassa. Purku ja huolto.

Selviäiskö tällä?
Mitä unohtui?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Seisontajarru jumittaa päällä - vianetsintää

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jäätynyt,ruostunut,muu vika
Varmaan kannattaa todeta onko auton kaikkipyörät jarrut päällä vai käsijarru / vetopyörät, ehkä
todettavissa kevyesti "nytkyttää kytkimellä" kaveri katsoo onko joka pyörä jumissa, voihan olla
että vain toinen takap jumissa jos auto pitävällä alustalla, jäällä vapaa kyllä pyörähtää.
( mersuissa perä kevytrakenteinen, ronskit repäisyt voi tulla vaurioita varsinkin käyttettyyn,
tasauspyörästöön tai jopa vetoakseli poikki)




Oletus jarrut on rumpu ja normaali s-akselityyppuset, jarrukellot on taka akselin banjossa kiinnitettynä
- paineilma puoli toimii ja s akselit liikkuu vika rummussa:: jarruhihna jäätynyt,ruostunut, (tai jos on. ankkuritappi jumittunut, )tai muu vika esim hihnat lähesloput , ym..
" voi onnistua lämmittämällä puhaltimella rumpua ja koputettu vasaralla"
- riitävää painetta ( yli 5 bar) ei tule, jäätyminen, säiliöpaine ??, jarruvivuton liike vajaa
" järjestelmään paineet tyhjennys, jäänestoaine ja käyttö max paineille"

Lähinnä ajattelin pika hommina joita joutuu kuljettajakin joskus talvisin tekemään,
ennenlähtöä tai varsinaista vikakorjausta.

( mersuja huonosti tuntuen vois olla myös rumpujarrut " kiilatappisysteemi", siinä jarrukellot on "jarrukilvessä, "tai levyjarrut jossa myös jarrukellot" jarrukilvessä, "vanhin systeemi paineilmatehostetut
nestejarrut, ts nestesylinterit rummussa ja käsijarru vaijerreilla tai vivustolla ,käsijarru jousisylinterit
tai sylinteri on ylensää rungossa, tässä mallissa on jousen vapautusvipu jolla voi jousikuorman irroittaa, jos vika on paineilmapuolella, vipu on jousisylinterissä , kun saa jousisylinterin toimimaan päälle/ pois käsij, lukitus kiinnittyy automaattisesti, Joutuu menemään auton alle, huomioitava pyöräkiilat! )
Avatar
vanha mutta villi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 85
Liittynyt: 29 Touko 2014 00:34
Truck: MB -69, Scania -83
Location: Akaa
Member id: 215

Re: Seisontajarru jumittaa päällä - vianetsintää

Viesti Kirjoittaja vanha mutta villi »

Eikös tuossa 1113:ssa ole paineilmatehostetut nestejarrut? Ainakin meillä, OH 1113 B -69.

Tuollaisia kuvia löytyi: MB 1113 brakes. Noissa kuvissa nestejarrut.
Perillepääsy on yliarvostettua.
Haiveipatrol
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Helmi 2017 02:32
Location: Vantaa

Re: Seisontajarru jumittaa päällä - vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Haiveipatrol »

Tänään tuli väännettyä ton kanssa.
Löydöksiä:

- Tämän alustan jarrujen käyttövarsi on kiilatyyppinen, ei S-vipu, koska jarrukellon varsi osoittaa suoraan rumpuun. Joten tuskin on käyttövarsi ainakaan jumissa, koska vaatisi jonkinlaista ihmettä että kiila junttais kiinni.
Tossa on se riesa, että sen kiilan toimintaa ei näe kun se on putken sisällä, joten en tiedä miten kello työnteli vartta.

- Seisontajarrusta paineet päästettäessä taka-akselin päältä sihahtaa niin että tomu pöllyää. Eli paine meni johonkin, ja tuli pois jostain. Mun käsityksen mukaan paine poistui seisontajarrujen kelloista seisontajarrujen releventtiilin kautta.
Ainut keksimäni toinen mahdollisuus on se, että se purki jonkun määrän ilmaa käyttöpaineputkesta, mutta se ei vaikuta todennäköiseltä - miksei se silloin purkaisi koko säiliötä kerralla, siinä kun ei pitäis olla mitään välissä seisontajarrupiirissä.

- Jarruja ei tullut paineltua kun olin auton alla, mutta paineita nostellessa painoin poljinta useamman kerran ja takana sihahti joka kerta poljinta nostettaessa. Joten en oikein keksi miten takajarruille jäisi paine jäkittämään sen jälkeen kun releventtiili on päästänyt.

- Eipä voinut siis vipujen liikkeitä kattella. Veivasin sitten jarrukelloista räikkäpultit auki. Kuvittelin että pultti on jotenkin laakeroitu kanteen ja jengat on sen jousen toisessapäässä, joten kiinnisuunta eli myötäpäivään on oikea. 10 minuuttia kun ähelsin puolen metrin vääntövarrella, niin mulla oli kädessä haljennut mutteri ja maasta sulanut vesi tuli kyljestä sisään iholle... Tässä vaiheessa ajattelin että ei-v-u!!! Mutta sitten ajattelin että näitten rakkineitten kanssa askartelu nyt on tämmöstä ronskimpaa aikuisviihdettä ja tää kuuluu asiaan... Putsasin kellon päädyn teräsharjalla, ja siinähän se avaussuunta luki selvällä saksan ja ranskan kielellä. Vastapäivään. Vaihdoin 24mm hylsyn 25mm:iin jotta haljennut mutteri mahtuu sisään ja pyöritin auki oikeaan suuntaan. Kävi sitten helposti.

Eli jälkipolville opiksi ja neuvoksi: jengat on kannessa, väännä pulttia aukipäin eli vastapäivään - ellei kannessa tai ohjeissa muuta lue :d - ja tarkista että pultti kans nousee ennenkun väännät pää punasena. Loppumatka tuli helposti räikällä, kun alkukitka on ohitettu.

- Ja sitten - pata päälle, seisontajarrut pois, ja vorwärts!

...ei liiku niin mihinkään - eteen eikä taakse. :cry:

Tulee mieleen se Mobilisti -lehden slogani muutaman vuoden takaa: "Vaikeuksien kautta kohti uusia vaikeuksia"...

Syksyllä on ilmeisesti tullut niin pajon vettä että takapyörät on painuneet maahan abt. 15 cm. Helmojen alta nippanappa mahtuu, sankiampi priha ei pääsisi alle eikä pois.
Jarruhihnat on kilven takana, ja niin hankalasti käsiksipäästävissä että oli pakko tässä vaiheessa hyväksyä ilmeinen, perääntyä autolle ja kääntää nokka saunaa kohti.
Ei ole jarrurumpujen remonttipaikka tollasena.

En tiedä voiko seitsemän tonnin vehjettä edes siirtää raskaan kaluston hinurilla. Kai se jotenkin onnistuu, mutta miten nostaa juntturassa oleva taka-akseli/takapyörät siirtoa varten jonkun kelkan päälle kun peräjatke loppuu jotain kaksi metriä taka-akselin takana...

Saattaa olla, että ainoa vaihtoehto on yrittää saada tuhti hallitunkki taka-akselin alle, ja nostaa renkaat ensin lankkujen päälle, ja siitä virittää tuet taka-akselin alle että saa järjellisen työskentelytilan ja rummut saa järjellisesti auki.

**ttu mikä savotta taas...

Alan ehkä hieman ymmärtää miksi Jurille ja Sergeille kelpas se viina silloin neuvostoaikana...
Haiveipatrol
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Helmi 2017 02:32
Location: Vantaa

Re: Seisontajarru jumittaa päällä - vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Haiveipatrol »

Tossa on jotain kuvia jos niistä olis jollekin joskus jotain iloa:

Ensin se eka jarrukello, josta pultti meni halki. Tossa näkyy avaussuunta ja se paljonko se räikkäpultti tulee ulos.
http://aijaa.com/DX87KU

Tässä toinen jarrukello, toi on eri valmistajan ja siinä ei ole merkintöjä mitään.
http://aijaa.com/iWglER

Tässä on se perämurikan päällä makaava mustekala jonka suunnasta sihahtaa kun seisontajarrusta päästää paineen. Ton pitäis silloin olla releventtiili, ja mahdollisesti siinä on myös ylikuormituksen estoventtiili samassa (anti-compounding valve) koska siinä on näemmä sekä takajarru settä seisontajarru samassa limpussa. Mysteeri on se, että tossa pitäis olla kaksi tulevaa käyttöilmaputkea ja kaksi tulevaa ohjausilmaputkea, ja 2 lähtöä vasemmalle ja oikelle. Ei näy kun kuusi, ja joku niksahtanut ilmeisesti painekytkimen johto jonka huomasin vasta kuvia purettaessa.
http://aijaa.com/iPD4KH

Ja tässä vielä selityksenä että mikä toi tikku on tuolla mustekalan takana. Se on kuormantunnistava venttiilli, joka alentaa takajarrujen jarrupainetta kun kuormaa on vähän/taka-akseli korkealla, ettei jarrut lukitu niin helposti. Ei vaikuta seisontajarruihin.
http://aijaa.com/ZxG4j5

Vielä sen verran, että VIN numeron mukaan tää alusta onkin 1114 koska koodi on W675.014 ja vuosimalli on ainakin kiitokorin mukaan -85

Kiitos tosta mbfans linkistä, harmi vaan ettei sieltä löydy tota mustekalaa eikä kuvia jarrurummuista.

EDIT: ai niin, jos ton paineilmajarrusysteemin toiminta on jäänyt hämärän peittoon, niin tuubasta löytyvillä Bendixin koulutusvideoilla pääsee hyvin liikkeelle.
Ehtaa 80-luvun laatua - silloin kun kaikki maailmassa oli vielä hyvin :p
https://www.youtube.com/watch?v=PGFwVLEmhfI
Viimeksi muokannut Haiveipatrol, 05 Maalis 2017 15:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Seisontajarru jumittaa päällä - vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Jos pyörät on 15cm painuneena maahan, niin eihän se ole vaan maahan kiinni jäätyneenä ja siksi ei rullaa?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Seisontajarru jumittaa päällä - vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Jule »

Henkilökohtaista kokemusta ei ole, mutta kuulemma ne kiilatappijarrut jämähtävät hepommin jumiin kuin "normaali" S-akseli mekanismi.

Tietysti jos se on 15cm maansisällä, niin ei sekään helpota sitä liikkeelle saantia.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Seisontajarru jumittaa päällä - vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Todella hyvä tuo Bendix-video. Pitää katsella koko sarja läpi niin ei tarvitse mutu tuntumalla vikoja heaskella.

Linja-autossa on monta paikkaa ja osaa joiden toiminnasta ei ole minulla hajuakaan. Ilmeiesti kaikkea ei tarvitse oppia kantapään kautta - vaikka niin hauskaa kun se olisikin :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Haiveipatrol
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Helmi 2017 02:32
Location: Vantaa

Re: Seisontajarru jumittaa päällä - vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Haiveipatrol »

Toi kuopassa oleminen tietty hidastaa liikkeellelähtöä, mutta toisaalta ykkös/peruutusvaihteella on niin paljon vääntöä että ton pitäis repästä ittensä irti samantien ja alkaa sutimaan jos takajarrut on vapaana. Kaivautuminen on todennäköisesti irrotusyritysten peruja, jos pehmeän maan aikana ryskää seitsemän-kahdeksan tonnin autoa ykkös- ja peruutusvaihteella lukittuneita takapyöriä vasten, niin tietty se kaivautuu.

Tossa voi vielä koittaa eliminoida kaksi "helppoa" vikaa nyt kun räikkäpultit on ulkona, eli sen että takajarruissa on painetta vaikka releventtiilli yskäisee ilmat ulos, ja sen että paripyörät takana olis niin tiukasti maassa kiinni että se estäis liikeellelähtöä.
Ensin lapiolla tavaraa pois takapyörien takaa niin että rullaa vapaasti, ja sitten kattoo liikkuuko pyörät vai meneekö vaan taka-akselin lehtijouset s-mutkalle niinkun tähän asti. Ja tekee ton niin että paineet ei ole vielä noussu, jolloin ei pitäis olla mikään pitelemässä takajarruja kerta räikät on ruuvattu ulos.

Perusoletuksena pidän kuitenkin sitä, että toisen tai molempien puolien ankkuritapit on juntturassa. Homman vaikeus on siinä miten niihin pääsee käsiksi purkamatta paripyöriä ja rumpua. Ja rumpu tuskin suosiolla edes liikkuu, jos länget makaa sitä vasten niin tiukasti ettei auto liiku. Se on siis pakko purkaa takaa, mutta jää edelleen selvitettäväksi miten jarrurummun sisuskalujen edessä sisäpuolella olevan kilven saa irti niin että ankkuritappeihin ja länkiin pääsee akselin puolelta käsiksi...
Kormus
Tosi harrastaja
Viestit: 43
Liittynyt: 03 Heinä 2015 18:28
Truck: Wiima Finlandia
Location: Pöytyä

Re: Seisontajarru jumittaa päällä - vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Kormus »

Mistään mitään tiedä, mutta jos jarrut on jumissa, niin miten auto kuopii itsensä maahan?
Jos jarrut on jumissa niin miksi se vääntää takajousia, kun voima kuitenkin pysyy "akselin sisäisenä"?
Eikös jouset ala silloin vääntymään jos kitka on renkaan ja maan välissä?
En tiedä, kunhan ajattelin. :(
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Seisontajarru jumittaa päällä - vianetsintää

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jos auto pakkasalueella kannattaa suolalla pehmittää maa ( pakkasnesteellä nopeimmin mutta
se ei oo oiken laillista.) ettei rengas vaurioidu nostossa, samalla selviää kumpipyörä jumissa.
Tunkilla nosto onnituu ulkopuoleltakin vanteen reunasta kun tekee sopivan kapulan ettei vanne
vaurioidu, kun saa pyörät pois voi jarru vapautua kun koputtelee jarrurumpua ymäriinsä, vaikuttais
ruostumalla kiinnittyneeksi, ehkä laukeaa irti. Ellei auta seuraavana kannattaa löysätä pyöränlaakeria
( tuossa mb on kartiorullalaakerit ) ja jatkaa koputellua, uskoisin että pyörä vapautuu, muuten rummun
irroituksessa voimalla rikkontuu osia, kun lisäksi rummun reunassa tahtoo olla kulumaton reunus.

Hallitunkki nosto, yhtäpyörää kerralla.
Mb ohjeissa, varoitellaan ettei saa nostaa kuormattua autoa bangon ( vetop kopasta) ainakaa
kuorma päällä ( vaikka rengasliikkkeessä ei aina asiaa tiedosteta) , ko tilanteessa lisäkuormaa
tekee maahan "tarttuminen."
Haiveipatrol
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Helmi 2017 02:32
Location: Vantaa

Re: Seisontajarru jumittaa päällä - vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Haiveipatrol »

Kiitos Bussman tosta vinkistä löysätä pyöränlaakeri.
Jos se on tosiaan kartiorulla, se ei todennäköisesti vaurioidu kun lekalla komauttaa rumpuun koska isku kohdistuu silloin suoraan jumittuneeseen länkeen eikä laakeriin.
Haiveipatrol
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Helmi 2017 02:32
Location: Vantaa

Re: Seisontajarru jumittaa päällä - vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Haiveipatrol »

Ottelun väliaikatiedote:

Varsin kummalliseksi meni.
Nostettiin pyörät kuopasta puupölkyllä korotetulla pullotunkilla vanteen reunasta, ja pyöritettiin ilmassa.
Repsikan puoli ensin, rasahti sitten liikkeelle pienen nutaamisen jälkeen, joten kyllä se kinnasi.
Kuskin puoli ei pyörinyt ilmassa mihinkään. Paripyörät irti, ja lekaa kevyehkösti rumpuun. Lähti sitten lopulta liikkeelle.

Pyörät alas, tarkoituksena siirtää auto pois kuoppien päältä.

Ei liiku niin mihinkään! Ihan sama käytös kun aikaisemminkin.

Löydöksiä:

- Vaikka räikkäpultit on ruuvattu ulos, ritisee seisontajarru päälle 5 min koneen pysäyttämisestä. Havainto on varma, kokeiltiin käsin kuskin puolen rummun ollessa ilmassa paljaana.

- Takajarrujen releventtiilin ilmanpoistolähtö jää hieman suhisemaan. Pitää kattoo lähdekirjallisuudesta voiko toi tarkottaa sitä että jarrupolkimen venttiili päästää sittenkin hieman ohjauspainetta releventtiilille josta syystä se päästää sitten käyttöpainetta hiljalleen jarrukelloon, vai onko toi vaan normi poistoventtiilin häiriö (likaa/roskaa/vanha) joka ei juntturoi jarrua.

Huomiseksi pitäis koittaa löytää painemittari ja siihen sovelias liitin, jotta testipaineliittimistä näkisi koska takajarrulle ja seisontajarrulle oikeasti menee ilmaa - ja paljonko. Muuten tosta kinkkubingosta ei ota enää erkkikään selvää.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Seisontajarru jumittaa päällä - vianetsintää

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jos takajarrun releventtiilistä vuotaa ulos kun käsijarru on pois päältä , eikä vuoda käsij päällä ollessä
yleisin syy on toinen ( tai molemmat) käsijarrusylinteri vuotaa painetta " tiivisteiden " läpi jalkajarrupuolelle ja ilma poistuu aukiolevan releventiilin pikapoiston kautta ulos.
Ja toisinpäinkin käsijarrupäällä ja jalkajarru painettaessa voi vuotaa käsijarruventtiillin ulospuhallus
putkesta ( oletus että käsijarrupiirissä ei pikapoistoventtiiliä jos on niin sen ulkopuhalluksen kautta)

( käsijarrusylinterin ja käyttöjarrun välisen painetilan karan tiiviste vuotaa tässä tapauksesa, jos käsijarrusylinterin männäntiiviste vuotaa ilma tulee jousikammioon ja ulos ilma poistuu sylinterin mallista riippuen huohotin hatun tai pikkuletkulla ohjattu esim jalkajarrukalvon paineettomalle puolelle)

käsijarru sylinterin ( mäntätyyppisen) tiivisteet kuluu ajan myötä ( voiteluaineet häipyy/ lika), lisäksi ongelma talvi tilanteessa niihin voi kertyä vettä ja käsijarrua käytettäessä jää rikkoo tiivisteeån, vaikka
on poistanut vedet säiliöistä ja käyttänyt jäänestoaineita.



Helpoin ehkä paikallistaa vuotava sylinteri irroittaa käyttöjarrun letku / letkut ( pyörälle menevä) ja tunnistaa Kummasta tulee ilmaa kun käsijarru on pois päältä.

Uutta sylinteriä ostettaessa 2 tärkeintä mittaa jarrukalvon ja käsijarrusylinterin halkaisija/ pinta ala
ei sais muuttua jousivoima jos poikkeava voi selvitä vanhan sylinterin tiedoista tai varaosaliikkeessä.

Tiedoksi sylinteriä irroitettaessa kiinnityksestä tai käyttöjarrun pannasta avattaessa on jousijarru
voima poistettava! === sylinterin ruuvilla jousivoima poisto.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Seisontajarru jumittaa päällä - vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Jule »

BussMAN kirjoitti: Tiedoksi sylinteriä irroitettaessa kiinnityksestä tai käyttöjarrun pannasta avattaessa on jousijarru
voima poistettava! === sylinterin ruuvilla jousivoima poisto.
Tämä kannattaa muistaa. Ton kanssa kun mokaa voi tappaa ittensä.
Haiveipatrol
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Helmi 2017 02:32
Location: Vantaa

Re: Seisontajarru jumittaa päällä - vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Haiveipatrol »

Moro, ajattelin vielä nyt muistaessani päättää tän ketjun siihen, mikä siinä kinnas.

Auto lähti liikkeelle, kun kaivoin takaparipyörien takaa niin paljon maata pois että ne oli pari senttiä "hyllyllä".

En muista enää miten tohon kaivamiseen päädyin. Ehkä pajatso oli niin tyhjä jarrujen kanssa että kokeilin silkasta epätoivosta :D

Eli: vaikka auto on 10-15 asteen ylämäessä, muutaman sentin painuma takapyörissä riittää junttaamaan 7 tonnin bussin niille sijoilleen. Jotenkin en meinannut uskoa tota mitenkään, kun henkilöauton saa nytkytettyä melkeinpä mistä montusta vaan ulos.

Kaikki muut ihmettelyt oli sinänsä tosia, mutta ei todennäköisesti ollut jumittamisen perussyy.

Siispä: olkaa vitivarmoja ettei auto ole ylikäymättömässä kuopassa ennekun alotatte mitään jarrusotaa :)

Btw: auto on myyty, hyvään kotiin. Asianomainen raportoinee MB1114:n kulkurittamisen lopputuloksesta ehkä joskus.
Hyviä askarteluja ja huolettomahkoja kilometrejä itsekullekin.
Haiveipatrol
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Helmi 2017 02:32
Location: Vantaa

Re: Seisontajarru jumittaa päällä - vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Haiveipatrol »

Ja joo,
se mikä tässä oikeastaan maksoi oli se, että ilman kohtuullista kokemusta raskaan kaluston kanssa teutaroinnista on aika hankala sanoa kylmiltään onko pyörät montussa vai seisontajarru juntturassa. Jälkeenpäin ajatellen, homma olisi saattanut selvitä heti kättelyssä jos kytkimellä heijaamisen olisi huomannut tehdä niin että käyttää seisontajarrua samalla päällä ja pois. Eli tarpeeksi tarmokkaasti heijaamalla eron pitäisi jo olla tuntuva jarru päällä ja pois.

Jarruja vasten heijatessa lehtijouset menee tietty s-mutkalle, mikä ei välttis ole sairaan terveellistä. Mutta, edelleen, jälkeenpäin ajatellen, samalla tavalla ne menee mutkalle kovaa jarruttaessa ja kovaa kiihdyttäessä. Että sikäli, kyllä niitten pitäis kohtuullinen seisontajarrua vasten heijaus kestää jos on ehjät, ja jos ei kestä niin silloin on ollut ongelma joka olis tullut ajossakin vastaan ennepitkää. Tietty se teutaroinnin määrä on tässä kai ratkaiseva - jossain kohtuudessa jos pysyy niin... silloin kai pysyy kohtuudessa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Seisontajarru jumittaa päällä - vianetsintää

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ainaki tiedät nyt et takajarrut pitäis olla iha ookoo! Ü
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Seisontajarru jumittaa päällä - vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Jule »

Haiveipatrol kirjoitti: 16 Huhti 2020 11:08 Jarruja vasten heijatessa lehtijouset menee tietty s-mutkalle, mikä ei välttis ole sairaan terveellistä. Mutta, edelleen, jälkeenpäin ajatellen, samalla tavalla ne menee mutkalle kovaa jarruttaessa ja kovaa kiihdyttäessä. Että sikäli, kyllä niitten pitäis kohtuullinen seisontajarrua vasten heijaus kestää jos on ehjät, ja jos ei kestä niin silloin on ollut ongelma joka olis tullut ajossakin vastaan ennepitkää.
Ei sinne lehtijouselle kiertävää voimaa vaihteella nytkyttämällä saa kuin murto-osan siitä mitä sinne tulee ihan normaalijarrutuksessa, saatika jos vertaa täysjarrutukseen. Kyllä se itse jousipakka on se osa josta ei tarvitse olla millään tasolla huolissaan, kyllä siellä on voimansiirron osat paljon kovemmalla, missään normaali tilanteessa ei kerätä moottoriin kierrättämällä energiaa ja vapauteta sitä yhdellä iskulla käyttäen suurinta mahdollista kerrointa (pienintä vaihdetta), niin että koko energia jää voimansiirtoon, sen sijaan että purkautuisi liike-energiaksi. Vaihdelaatikko, kartaani, sen ristikot, perä ja vetarit siellä kovilla on.
Vastaa Viestiin