Etupyörien voblaus / tärinä ...

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1270
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Etupyörien voblaus / tärinä ...

Viesti Kirjoittaja kulkuri » 10 Elo 2016 16:25

...kaikki edellämainitut loppuivat kokonaan :wink:
suosittelen paikallaan tasapainotusta niin saa kaikki pyörivät massat tasapainoon :wink:
etuakselilta löytyi pikkuisen vajaa kilo heittoa :shock:
suosittelen lämpimästi allaolevaa paikkaa asiakaspalvelun, ammattitaidon ja hinnan suhteen.
täys 10 :D
Liitteet
image.jpg
image.jpg

Avatar
VeihtiPekka
Kokenut kuljettaja
Viestit: 89
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: Etupyörien voblaus / tärinä ...

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka » 04 Heinä 2018 23:04

Kanikka 113 puistelee rattia 70 vauhissa niin että kello meinas revetä ranteesta irti. Eturenkaat oli niin laikulle kuluneet että syytin heti niitä. Kokeeksi toiset käytetyt renkaat joissa ei silmin nähtävää vikaa. Näilläkin tuntuu voblaavan samalla lailla. Useampikin kuorma-auton kuski on kommentoinut että tuon ikäinen Kanja on tarkka pyörän pulttien kiristyksestä. Pitäis kiriä momenttiavaimella tasaisesti. Tuohan pitää tietysti kokeilla mutta kukaan ei vielä osannut sanoa mihin momenttiin pitäis kiriä. Onks tietoon?

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 493
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Etupyörien voblaus / tärinä ...

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 04 Heinä 2018 23:33

Sama vika täällä scania 94 ,ja tuo alle 80 nopeus pahin jos ajaa yli 80 (reilusti);ja pudotta 80
ong pienempi, on uusi raidetanko,olkatapit ei välystä, kats konttorilla käyty ravistelemassa ja pari ins tutki,kaikki sitä mieltä että renkaiden vika, epäilin jarrun vaikutusta,” löysäsin etujarrut” ( ts niin ettei hihna voinut koskettaa rumpuun), etup laakerit kunnossa, renkaat kaks vanhaa sarjaa tasapainotettu, keskitetty vanteita ym,sama vika jatkuu, uudet renkaat ja vanteet on vielä kaupassa. Epäilen kuitenkin kyseessä on jokin ominaisuus, on tuolla keskustelupalstoilla vastaavaa ongelmaa. Kerron jos selviää. Iskunvaimentaja testiä ei saatavilla raskaalle kalustolle, mutta ajossa ei huomioitavaa ” vikaa” havaittu. ( nätä epäillään vanneheitto, renkaan säteiskuorma heitto vaikka kulutuspinta heittoa ei olisi) ,,, nyt on vastaavaa ongelmaa nyky kuorma autoissakin johtuneeko erillispyöräjousitus, pienikokoinen pyörä ( hammastankotehostin ei ehkä ong)esim rekkaveturit.



Pyörän mutterit max 60 kpm, kierre ehjä ja voideltu , sekä laipan ja mutterinväli voideltuna,
viralliset momentit 55-60 kpm lukemissa, käytännössä esim 80 cm varsi ja 75 kg mies
( pultit on 10.9 ).

Avatar
Timppa
Rattiamiraali
Viestit: 397
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Volvo B10M Carrus
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Etupyörien voblaus / tärinä ...

Viesti Kirjoittaja Timppa » 06 Heinä 2018 09:14

Voisko etupään korkeus vaikuttaa , yks mestari vähenti paku mersusta edestä lehtijousia meni ihan mahottomaksi .
Siriusta käytän Anjalankoskella kun muutenkin ajan siitä ohi , 90 km/h ssä lievää tutinaa , kerron sitte kuin kävi .

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 493
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Etupyörien voblaus / tärinä ...

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 06 Heinä 2018 10:48

Timppa kirjoitti:Voisko etupään korkeus vaikuttaa , yks mestari vähenti paku mersusta edestä lehtijousia meni ihan mahottomaksi .
Siriusta käytän Anjalankoskella kun muutenkin ajan siitä ohi , 90 km/h ssä lievää tutinaa , kerron sitte kuin kävi .
Tuo on tutkittava, hyvä vinkki..!
Samaa miettinyt onko ” pyöräkulmilla” ( kpi,camper,caster) jotain tekemistä, lehtijousi autoissa ollut
lisä kiiloja joilla on muutettu . Ilmajousi autossa kyllä kulmat ( olkatapin kulma) muuttuu jos muutetaan ajokorkeutta, ei ole tullut kokeiltua toimiiko tasosäätö ajossa? ....täytyy kokeilla. On mahdollusta että
tukitankoihin saa säätölevyjäkin..

Jerney
Rattimajuri
Viestit: 180
Liittynyt: 27 Elo 2013 00:08
Truck: Volvo B57
Location: Turku
Paikkakunta: Turku

Re: Etupyörien voblaus / tärinä ...

Viesti Kirjoittaja Jerney » 17 Heinä 2018 02:34

kulkuri kirjoitti:...kaikki edellämainitut loppuivat kokonaan :wink:
suosittelen paikallaan tasapainotusta niin saa kaikki pyörivät massat tasapainoon :wink:
etuakselilta löytyi pikkuisen vajaa kilo heittoa :shock:
suosittelen lämpimästi allaolevaa paikkaa asiakaspalvelun, ammattitaidon ja hinnan suhteen.
täys 10 :D
Mitä maksoi tasapainotushommat? :)

Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1270
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Etupyörien voblaus / tärinä ...

Viesti Kirjoittaja kulkuri » 17 Heinä 2018 22:16

Olikohan 40e vai 50e !
Kaksi vuotta jo aikaa ...

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 493
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Etupyörien voblaus / tärinä ...

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 19 Elo 2018 22:55

[quote="BussMAN"]Sama vika täällä scania 94 ,ja tuo alle 80 nopeus pahin jos ajaa yli 80 (reilusti);ja pudotta 80
ong pienempi, on uusi raidetanko,olkatapit ei välystä, kats konttorilla käyty ravistelemassa ja pari ins tutki,kaikki sitä mieltä että renkaiden vika, epäilin jarrun vaikutusta,” löysäsin etujarrut” ( ts niin ettei hihna voinut koskettaa rumpuun), etup laakerit kunnossa, renkaat kaks vanhaa sarjaa tasapainotettu, keskitetty vanteita ym,sama vika jatkuu, uudet renkaat ja vanteet on vielä kaupassa. Epäilen kuitenkin kyseessä on jokin ominaisuus, on tuolla keskustelupalstoilla vastaavaa ongelmaa. Kerron jos selviää. Iskunvaimentaja testiä ei saatavilla raskaalle kalustolle, mutta ajossa ei huomioitavaa ” vikaa” havaittu. ( nätä epäillään vanneheitto, renkaan säteiskuorma heitto vaikka kulutuspinta heittoa ei olisi) ,,, nyt on vastaavaa ongelmaa nyky kuorma autoissakin johtuneeko erillispyöräjousitus, pienikokoinen pyörä ( hammastankotehostin ei ehkä ong)esim .



Taas etupään ravistelu kats , ei välyksiä tukitangoissa ja vapisee kakilla laillisilla nopeuksilla....( on uudet yhdysvarsi ja raidetanko , ohjaus kulmavaihde, väliakseli, tehostin ei poikkeavaa välystä,olkatapit ja pyörälaakerit välyksettömät, hihnat/ rummut on uudet jarrujen ,,,”löysäyskin ”testattu)

Nyt vaihdettu 315 käytetyt pintaa n12mm ( uutena 14/15mm)michelinit , 6 v vanhat , aito kesäpinta, kävin irto pyörinä tasap tarkistamassa ja samalla katotiin vanteet toisessa pieniheitton...
:?: Koeajo ei vapise eikä täristä kaikkimnopeusalueet testattu, suorastaan yllätys nyt pakko uskoa..
Useilla automerkeillä ei scanialla ( kuorma auto) ajellut tasap ongelmia ei ollut, scania on näköjään herkkä, onhan tuolla keskustelupalsoilla asiaa käsitelty. Erään scaniakuskin toteamus kiinalaiset halvat
renkaat(2-300€) , vähemmän vipotus ongelmia kuin merkkituotteissa .

Vastaa Viestiin