Sivu 1/1

Kompuran käynti

Lähetetty: 28 Heinä 2016 10:17
Kirjoittaja Timppa
Ei ymmärrä kun kompura tyhjäkäynnillä (käsijarru poistettuna ja ovet kiinni )käy 7 minuutin välein mutta ajossa puolen minuutin välein :( ??? ja takoo ylimmät paineet vielä äänen kanssa .

Re: Kompuran käynti

Lähetetty: 28 Heinä 2016 11:58
Kirjoittaja Reddewil
Tasa-ajossa vai kun pykältelee? Eikö kytkin ja vaihteet pellaa ilmalla, jakkara kans?

Re: Kompuran käynti

Lähetetty: 29 Heinä 2016 08:49
Kirjoittaja Timppa
Totta että mökkitiellä käy tiheemmin mut tiuhaan käy matkanopeudessakin , jos ei sen ääntä kuuluis sisään ei kai ongelmaa olis, sain ostettua aika hyvännäkösen knorrin jos vaikka nyt olis hiljanen. ( Kyseesähän on suorakaiteen muotoinen alumiinikantinen kompura )

Re: Kompuran käynti

Lähetetty: 31 Heinä 2016 00:02
Kirjoittaja BussMAN
Jos käsi- jarrpiiri tai - kellot vuotaa, helppo testata paikalla k-jarru pois ja uus havainto pumppauvälistä.
Onko ilmankuivain kunnossa, jos viallinen, tukossa tai? vois voimakas ääni olla esim paine tulee yli
paineventtiilistä !

Re: Kompuran käynti

Lähetetty: 08 Elo 2016 22:58
Kirjoittaja vko516
Meillä B10M ihmettellyt samaa kun etenkin tasa-ajossa alkaa kuulostaan jo pahalta kun kompura jyskyttää täysillä ja sitten kuuluu kova tussaus minkä jälkeen ääni rauhoittuu.
Pikkuhiljaa jyskytys taas kuitenkin palaa ja tussahtaa. Tätä tekee käytännössä jatkuvasti ja hieman tuntuu siltä ettei ihan normaalia ole. Jarrupainemittarit näyttää kyllä tasaista.

Mikä ohjaa kompuraa / painetta?

Re: Kompuran käynti

Lähetetty: 08 Elo 2016 23:01
Kirjoittaja Lahti32
Eikös se noin juuri pidäkin toimia, alarajalta lähtee nostamaan ja ylipaineventtiiliin tussahtaa.

Re: Kompuran käynti

Lähetetty: 09 Elo 2016 00:06
Kirjoittaja Wonderi
Mutta ei sen kovin usein kuuluisi käydä, jos ei polje jarrua tai kytkintä, eikä tie ole niin kuhmuraista että jousituksen korkeudensäätö eläisi.

Re: Kompuran käynti

Lähetetty: 09 Elo 2016 01:32
Kirjoittaja Rosvolinna
vko516 kirjoitti:Mikä ohjaa kompuraa / painetta?
"Pressure regulator" eli paineentasausventtiili. Siellä on myös kuivurissa ylipaineventtiili. Aukeaa jossain 10bar, jos kaikki muu on jäässä.

http://www.volvodemort.com/technical/vo ... index.html

Tuo on jonkun vanhemman mallin kaavio, mutta periaate on sama.

Re: Kompuran käynti

Lähetetty: 09 Elo 2016 09:57
Kirjoittaja Jule
Mulla on ainakin takaisku paskana joka aiheuttaa tuota.

Voit kokeilla itsekin, käytä niin kauan että tuhahtaa ja sammuta heti. Kuuluu selvä kohina kun ilma karkaa järjestelmästä alapaineeseen asti. kohina lakkaa kun alettaisiin taas pumpata lisää. Käytännössähän tuo kompura toimii suunnilleen niin että siellä on kompuralta paineensäätimeen tulevassa putkessa venttiili joka aukaistaan suoraan ulos kun riittävä paine on saavutettu. Kompurahan käy kokoajan, joten sen tuottama ilma täytyy laskea suoraan ulos silloin kun ei tarvita lisää painetta. Laskuventtiilin jälkeen on takaiskuventtiili joka estää normaalisti ilman karkaamisen järjestelmästä kompuraputken kautta ulos, ja kun tuo vuotaa niin se laskee ilmaa ulos aina kun sitä ei pumpata järjestelmään lisää.

Ihan kirjaimellisestihan se ei noin toimi mutta periaate on tuo.

Re: Kompuran käynti

Lähetetty: 09 Elo 2016 10:21
Kirjoittaja Timppa
Kolmas kompura kiinni , kaikilla samanlainen kolina ennenkuin pössähtää kuivuri , enää en niitä vaihtele vika muualla tukos tai jotain muuta .

Re: Kompuran käynti

Lähetetty: 09 Elo 2016 11:55
Kirjoittaja vko516
Mistäs tuommoisen takaiskun löytää 1993 B10M alustassa?

Re: Kompuran käynti

Lähetetty: 09 Elo 2016 12:40
Kirjoittaja Rosvolinna
Kuivaimen sisäänmenossa on sellainen.

Re: Kompuran käynti

Lähetetty: 09 Elo 2016 13:05
Kirjoittaja Timppa
Tutkin jo sen , jousi ja herne näytti hyvältä .

Re: Kompuran käynti

Lähetetty: 09 Elo 2016 20:29
Kirjoittaja BussMAN
Jos kakskammio kuivain vika voi olla siinä (esim ns vaihtoventtiili häiriö),jos hankkii uuden kyllä ykspatruunainenkin riittää linja autossa vaikka ilmsjouset ( kokemus fh jossa takapää ilmajousilla, yks patruuna ei ongelmia tällä on joskus vetty perävaunuakin), hankintahinta edullinen hankkia ja patruunat alle 20-50 € hintaluokassa.
Ellei autossa kuivaimella lisäsäiliötä se kannattaa lisätä, kuivaimen toiminta tehostuu ( säiliöitä puuttui
autoista -80 luvullakin, sekä niissä autoissa joissa tenuhöyrytin oli korvattu kuivaimella, ) l

Re: Kompuran käynti

Lähetetty: 11 Elo 2016 22:14
Kirjoittaja Timppa
Yhellä patruunalla mennään
Kuivain oli eilen jo pöydällä osina hyvältä näytti . Jousto pätkä lisätty spiraalin viereen , ja jousto uusittu kompuran viereen .
Yleinen ongelman aiheuttaja kuulemma että kompuran ja kuivaimen väli tukossa , mut ei tässä tapauksessa tietenkään ollut .
Yhdestä kohdasta putki 22mm oli kiinni kori rakenteessa laitoin kuminpalan väliin , huomena testi ajoa .

Re: Kompuran käynti

Lähetetty: 08 Syys 2016 13:55
Kirjoittaja Timppa
Nyt loppu kompuran ääni :D kuivan piti kiinnittää joustinkumien varaan .
Kumit on 8 mm kierteellä ja keskeltä kevennetyt siis niitä perus moukuloita paitsi kevennys .
Iso kuivaimen kulmarauta jäi paikoilleen , kumit virittelin putken pätkien sisään L raudan ulkopuolelle , reikä kumille piti "avata "
tiedän melkoinen sepustus ja kuva olis syytä olla , mutkun ei irtoo .

Re: Kompuran käynti

Lähetetty: 01 Marras 2016 08:53
Kirjoittaja vko516
Nyt alkanut kylmäkäynnistyksien yhteydessä raottelemaan varoventtiiliäkin (yli 10bar). Vartin lämmettyään paineet putoaa normaaliin 8bar ja toimii ok.

Mitä tuolta nyt pitäs purkaa käteen ja pesasta? Kuivaimetkin uusin hiljattain.
Kuva

Re: Kompuran käynti

Lähetetty: 01 Marras 2016 09:57
Kirjoittaja Rosvolinna
Polje muutaman kerran ilmajärjestelmä tyhjäksi - niin poistuu kosteutta. Minun autossani oli kerran keventäjä jäässä ja nosti paineet yli 10bariin. Ylipaineventtiili vihelsi. Laitoin auton tyhjäkäynnille ja raksalämppärin kuivarin viereen ja annoin lämmetä. Poljin jarrulla pari / kolme kertaa piirit nollille. Sillä se tokeni.

Tämä tapahtui pakkasyön jälkeen, kun ilma lauhtui nopeasti.

Re: Kompuran käynti

Lähetetty: 01 Marras 2016 10:20
Kirjoittaja BussMAN
Näillä ilmoilla voi olla jäätymisvikoja kosteaa,pikkupakkasta, ts kuivaimen ulospuhallus jäätyy
Tarkista tuleeko virta kuivaimen. Vastukselle, toimiiko vastus/ termostaatti jos ok

Paineensäädin toiminta ja sen putki ettei jäätymivika, ohjauspaine, helppo todeta kuivaimelta
Irroitta säätimeltä tulevan putken pieni noin 8-10mm jos siitä tulee paine kun täys paine ne
on kunnossa.

kuivainen pohjaventtiili , olis helpotus jos löytyis varaosakuva, tai ohje saada
Noita purkaneelta, voi olla hapettumaa, ja tark saako ko tyyppiin korjaussarjaa " varalta"
( lähinnä kumi osat tarvitaan)

Re: Kompuran käynti

Lähetetty: 02 Marras 2016 22:11
Kirjoittaja vko516
Tarvii tutkailla, jäätymiseen en usko kun lämmöt oli tuolloin vielä +7-10c eikä yöpakkasiakaan näkymissä.
Nyt alkaa oleen jo semmosta keliä täälläkin.

Se kompuran jatkuvasti toistuva kiihtyvä jyristyskin on edelleen olemassa.

Re: Kompuran käynti

Lähetetty: 03 Marras 2016 13:59
Kirjoittaja Timppa
Sulla on erilailla kuivuri kiinni ku mulla , ota kokeeksi kiinnitys ruuvit irti ja vedätä vähän erilleen ja käynnistä kone saattaa rummutus loppua .
Tarkasta ettei jäähdytys spiraali ota mihinkään kiinni

Re: Kompuran käynti

Lähetetty: 16 Elo 2017 10:05
Kirjoittaja Timppa
Tuli vaihdettua takajarrukellot ,ja kompuran käynnit ajossa harveni , mutta ei vielä tarpeeksi , pihisevä kuivuri takistelttava seuraavaksi .

Re: Kompuran käynti

Lähetetty: 24 Kesä 2018 23:00
Kirjoittaja Lahti32
Sanokaapa miksi kompura pitää paineita koko ajan tasan 7 barin kohdalla. Sitten kun poljen jarrulla paineet 6 bariin, alkaa kompura käydä ja käy 8,5bar saakka ja tussahtaa.

Sen jälkeen laskee paine 7 barin kohdalle ja pysyy siinä vaikka 500km, tasaisen tiheään suhahtelee yhtenään mutta erilailla kuin 8,5bar terävä tusahdus. Tällöin kompura käy lyhyitä jaksoja ja kalkattaa kovasti. Kompura on uusi mutta teki tätä vanhallakin kompuralla joka työnsi öljyä järjestelmään. Ilman jarrujen polkemista paine ei siis laske millään alarajakytkentään saakka jolloin paine lähtisi taas nousemaan 8,5bar saakka

7 bar : "sssssssshhiiiuuuuhh"
8,5bar "tsiuh"

Samalla on myös ongelma että paineet laskee parkissa 8,5 > 4 bar noin puolessa tunnissa, spärr laukeaa ja paineen lasku lakkaa 4bar kohdalle.

Bussi on Volvo B58 THD 100D jossa ad2 bendix kuivuri ja kaksipyttyinen bendix kompura. Ei se ennen ole noin toiminut.