B10M tunkkaus paikat ja ilmanpaineet?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
vko516
Rattiamiraali
Viestit: 304
Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
Truck: B10M Carrus
Location: Manse

B10M tunkkaus paikat ja ilmanpaineet?

Viesti Kirjoittaja vko516 »

Mistäs tota on hyvä tunkkailla jos rengas räjähtää?

Etupää nousi hyvin akselin alta mutta takapäästä ei uskaltanu tunkata. Kestääkö jousilautasen reuna?

Muitakin vinkkejä saa heitellä, pääseekö esim. ilmapussit tyhjeneen jos tekee jotain väärin.


Paljonko noissa renkaissa on syytä pitää ilmaa tuolla välimeren ilmastossa?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: B10M tunkkaus paikat ja ilmanpaineet?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Eturenkaan räjähtäessä teet niin sanotun moottorijarrutuksen :)....

Takapään olen tunkannut runkopalkista. Auto ylös, akselin alle oikean kokoinen pölkky = rengas ilmassa, tunkki alas ja pölkyn varassa rengashommat.

Etupää akselista, joutuu ajamaan katiskan kiilan päälle. Muuten tunkki ei mahdu. Saa tuon etupääkin rungosta, mutta pitää nostaa todella paljon ennen kuin rengas on ilmassa.

Ilmapalkeiden alta en lähtisi tunkkaamaan...

Ilmapussit pysyy paikoillaan, mutta kannattaa pudottaa auto pohjaanlyöntikumien varaan ennen kuin laittaa paineet.

Sopivia puupalikoita ja pölkkyjä matkaan sekä 1,5m varsi rengasavaimelle tai momentinkertoja.

B10M öljyletkut on syytä tarkistaa, kun helteellä ajelee - muutenhan tuo ei kuumasta pahastu. Olisko joku 8-8,5bar mitä noissa on tapana pidellä...sen minkä kotikompura jaksaa antaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: B10M tunkkaus paikat ja ilmanpaineet?

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Itse jos takarenkaita vaihdan niin olen 2 pullotunkilla tunkannut tukivarsien päistä siten että minulla on paksuhko vaneri tunkin ja tukivarren välissä. En osaa sanoa oikeata tapaa mutta elossa olen ja 4 kertaan olen ihan hiekkapihalla tehnyt hommia.

Helppotapa seurata muttereiden löystymistä on piirtää valkoisella rengasliidulla viiva mutteriin ja pulttiin ja lampulla käydä kurkkimassa välillä pölykapselin välistä tilannetta.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M tunkkaus paikat ja ilmanpaineet?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Rahamies ostaa ne kivan neonvihreet lukkomutterit :D
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: B10M tunkkaus paikat ja ilmanpaineet?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minä laitan maalitussilla merkit muttereihin. <se muistaakon niitä sitten katsella kapseleiden alta on eri asia.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin