Scaania kallistuu

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
kaataja
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Kesä 2016 08:47
Truck: Scania K112
Location: Kangasalabama
Member id: 268

Scaania kallistuu

Viesti Kirjoittaja kaataja »

Morjens!

Tästähän se kyseleminen ja avunhuudot alkaa... ;) Yritin kyllä etsiä aiheesta ja jotain löysin, mutta volvojuttuja pääasiassa... Eli meillä laitteena tuo '84 Scania, Kutterin 9 kopalla. Jonka vaimo nimesi Cutteriksi... Itse ehdotin Scatteria. Ei kelvannu.

Mutta siis, kun se meille tuli, niin aina käyttelyn jälkeen seuraavana aamuna oli auto kuskin kyljelle kallellaan. Paikallinen kalustomies totesi, että loppuu moinen, kunhan oot vuotavat pussit vaihtanut...

Nyt on uudet palkeet kertaa 6. Ja taas oli tänä aamuna kallellaan... Ehkä vähemmän kun vuotavilla pusseilla, mutta on kuitenkin. Pussit vaihoin ajamalla auton ratapöllien päälle, nostamalla auton yläasentoon, laittamalla sähkötolpista pätkityt sopivat pönkät pystyyn rungon alle ja laskin auton ajoasentoon. Hyvä systeemi oli... Samalla tuli jarruhihnoja uusittua ja painekelloa yms. Eli kohta leimakunnossa!!!

Mutta silloin huomasin samalla, että matkanjohtajan etupuolella palje täytty pikkuhiljaa. Muut palkeet oli tyhjiä, kuten kuuluukin. Olihan pyörät alempana kuin ajoasennossa kuuluisi.

Sen verran tutkin, että eihän siellä edessä ole kuin yksi tasonsäädön venttiili? Olin kuvitellu olevan kaks... Mut yhden vain löysin ja siitä lähti letkut molemmille pussukoille. Sen verran ymmärsin muista topiceista, että korjaussarjoja ei pahemmin olis tarjolla noin tasonsäädön venttiileihin? Ja että uudet kohtuullisen irvokkaita... siis arvokkaita...

Mietin jo, että pitäiskö kuskin puolen takaventtiilistä säätää hitunen ylemmäs... Kun etupäässä näytti muutenkin siltä, että nimenomaan noin päin kallistaessa, se pyytää lisää ilmaa. Toki tällä kertaa jotain vikaa on, kun vaan toinen puoli sitä saa.

Mutta liekö nuo tasonsäätöventtiilit kuinka hyvin purettavissa ja putsattavissa? Kun tämä on mun ensimmäinen "iso" auto, niin jotain täytyy kysellä etukäteen, ennenku joka koloon sormensa työntää...

P.S. Ja vielä kysymys johon en löytänyt vastausta: Onko joku tehnyt "kolmitieventtiiliä" tasonsäädölle tän ikäseen Scaniaan? Haluaisin tiputtaa auton aina "maihin" kun leiriydytään. Ei auto keinuis kun siellä liikkuu, eikä olis aamulla lattialla niin montaa nukkujaa, kun auto onkin yön aikana kellistäny... Eikä aina tarttis laittaa nippusidettä täyttöletkuun ;)

Suunnittelinpa jos vaan laittas mankut joka nurkkaan. Eikös se silläkin toimis? Normaalisti auki -versiot ja kiinni vetäessä tyhjäis pussit. Eikös sillon oo täyttökanava kiinni...? Olis yksinkertanen ja suht toimintavarma.

Kiitos ja anteeks!
-vesku-
Scania K112 Kutter 9 Continental '84, Scania B86S Ajokki 5000D '79
SMW 440 '77
Dodge S56C '80
Chevy '52 x2
Chevy Brookwood '58
Chevy Caprice '77, STW '80
Chevy van G20, G20 pätkä, G30
Fiat 600 '70
MB 300d '80
VW Golf mk1 '81
HD Shovel '77
Suzuki GSX1100 e, Es, Efe ja DR750
Bolens HT26
Mustang XR3
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Scaania kallistuu

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Autossani oli sama ominaisuus, vänkärin puoli putosi ensin ja toinen piti ilmat monta tuntia. Korjautui alamaljan vaihdolla. Ilmapusseja en vaihtanut, kun kerran olivat kunnossa kaikki.

Etupalkeille on yksi venttiili. Takapalkeita säädetään erikseen. Aja auto tasaiselle paikalle ja mittaa palkeiden korkeus Voi mitata myös renkaan ja kurakaaren välin, jos ei ole niin millin päälle.

Toinen etumalja tai lautanen vuotaa - siinä ei pussienvaihto kovinkaan paljoa auta Kolmella magneettiventtiilillä pystyy toteuttamaan jousien tyhjennyksen. Päävirrät päällä = piiri kiinni, Päävirrat pois = piiri auki. Tällä tavalla ei tule vahingossa ajettua jouset tyhjinä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
kaataja
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Kesä 2016 08:47
Truck: Scania K112
Location: Kangasalabama
Member id: 268

Re: Scaania kallistuu

Viesti Kirjoittaja kaataja »

No perskules, olipas noppee vastaus! Kiitos!

Mutta entäs kun lautaset oli kuin uudet (lue: maalissa) ja maljat putsasin kaikki ja oli ihan ok (alumiiniset). Vissiin vaihdettu kaikki jossain välissä. Uudet palkeet laitoin jarrukumirasvan kera paikalleen ja ei ainakaan kuunnellen vuoda. Täytyy vuotospraylla tutkasta vielä varmaan...

Miten jos kuskin puolella vuoto, ni miks se täyttää repsikan pussin, niinkuin olis pyyntö yläasentoon? En oo tommoista venttiiliä tutkinu, et voisiko se vuotaa vaan toiselle puolelle?
Scania K112 Kutter 9 Continental '84, Scania B86S Ajokki 5000D '79
SMW 440 '77
Dodge S56C '80
Chevy '52 x2
Chevy Brookwood '58
Chevy Caprice '77, STW '80
Chevy van G20, G20 pätkä, G30
Fiat 600 '70
MB 300d '80
VW Golf mk1 '81
HD Shovel '77
Suzuki GSX1100 e, Es, Efe ja DR750
Bolens HT26
Mustang XR3
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Scaania kallistuu

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Samasta lähdöstä molemmat etupalkeet ilmansa saavat. Ei tuossa B10M-autossa ainakaan mitään muuta ole kuin putkea ja y-haara. Auton ollessa epätasaisella paikalla saattaa toinen puoli tyhjentyä nopeammin. Joustovaraa ei kuitenkaan ole kuin 10-15cm joten 12m autossa nurkat voivat olla eri korosssa vaikka paikka näyttää tasaiselta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
kaataja
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Kesä 2016 08:47
Truck: Scania K112
Location: Kangasalabama
Member id: 268

Re: Scaania kallistuu

Viesti Kirjoittaja kaataja »

Mittailin ja kaikki korot oli maasta ylälautaseen sentin, puolentoista sisällä. Siis etupää ja takapää keskenään.

Nyt oli iltapäivällä lähes kaikki pussukat velttoja paitsi toi repsikan etupussi "soi". Eli aika piukka oli... Nostin auton yläasentoon ja ei kovin kummoista nousua tapahtunu. Laskin ajoasentoon ja nyt jäi jo hiukan koholle toi repsikan kulma.

Ajoin tuon pukeille ja ajattelin jarrulla polkea ilmat pois järjestelmästä. Muuten hyvä, mutta eihän se palkeita tyhjänny. No reippaana nuorena miehenä nykäsin repsikan palkeelta letkun pois... Hyvä idea, sillä kyllähän palkeet tyhjeni... Toki letkun takaisin laitto täytynee suorittaa muualta kuin renkaan ja kaaren välistä!

Mutta siis ajattelin ottaa tasonsäädön venttiilin pois ja tutkia onko siinä jotain.
Scania K112 Kutter 9 Continental '84, Scania B86S Ajokki 5000D '79
SMW 440 '77
Dodge S56C '80
Chevy '52 x2
Chevy Brookwood '58
Chevy Caprice '77, STW '80
Chevy van G20, G20 pätkä, G30
Fiat 600 '70
MB 300d '80
VW Golf mk1 '81
HD Shovel '77
Suzuki GSX1100 e, Es, Efe ja DR750
Bolens HT26
Mustang XR3
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Scaania kallistuu

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ilmapiiressä on takaiskut, ettei esim. rikkoutunut palje pääse tyhjentämään jarruja. Säiliöiden luona oleva nelitieventtiili jakaa ilmaa eri piireihin.

Eli polkemalla jarrut tyhjiksi ei saa jousia tyhjiksi. Tämän ilmeisesti huomasit :) Käy ne kaikkii liittimet läpi ja anna vähän saippuavettä palkeiden reunoihin - luulisi vuodon löytyvän.

Tasonsäätöventtiilissä on sellainen vaimennin ulostulossa. Vaimennin jarruttaa ulosmenevää ilmaa ettei pääse jousi liian nopeasti tyhjenemään. Voihan se olla, että venttiilissä jokin kuula jumittaa. Ennen kuin pura; hanki räjäytyskuva niin saat sen takaisin nippuun...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
kaataja
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Kesä 2016 08:47
Truck: Scania K112
Location: Kangasalabama
Member id: 268

Re: Scaania kallistuu

Viesti Kirjoittaja kaataja »

Juu! No huomasin että ei oikein tyhjene, vaikkakin aika hyvin paineet tippu ku petaalia polki. Täytyy varmaan vielä varmistaa se nelitieventtiili ja takaiskut, kunhan ne jostain ensin löytää...

Sain tasonsäätöventtiilin irti. Näytti olevan valuleima vuodelta 93, joten ainakin kerran on vaihdettu :) Täytyy yrittää tutkia jos sellaisen räjäytyskuvan jostain vielä löytäis. Renkkasin ja venkkasin sitä, enkä tullu hullua hurskaammaks. Aika vempula se säätimen varsi kyllä oli. Pyöri ympäri hyvin kevyesti. Ja huomasin myös irrotellessa, että kori ala-asennossa, varsi ottaa kii täyttöputkeen ;)

Siihen tuli neljäs putki sen säätimen varren alapuolelle. Senkö kautta se koria nostaa ja sen tasaventtiilin ohittaa? Sen verran ahtaaksi kävi työskentelytila auton alla, että ihan joka paikkaan ei pystyny tai jaksanu kurkotella. Eli en saanu selvyyttä minne se neljäs putki meni...

Ja aloin miettiin sitä korin laskua kolmella mankulla... Mihin se yks eessä tulis, jollei pusseilla ole omia? Kun ne tasonsäätöventtiilin kanavathan on kii sillon ku on ajoasennossa. Vasta kun pyytää lisää ilmaa, ni aukee... Vai tulikohan mulle aivomato?

Vai oliko idea nimenomaan niin, että kun kuitenkin sen verran palkeet valskaa, että varmana pyytää lisää piankin, niin sittenhän ne tyhjenis...
Scania K112 Kutter 9 Continental '84, Scania B86S Ajokki 5000D '79
SMW 440 '77
Dodge S56C '80
Chevy '52 x2
Chevy Brookwood '58
Chevy Caprice '77, STW '80
Chevy van G20, G20 pätkä, G30
Fiat 600 '70
MB 300d '80
VW Golf mk1 '81
HD Shovel '77
Suzuki GSX1100 e, Es, Efe ja DR750
Bolens HT26
Mustang XR3
Avatar
kaataja
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Kesä 2016 08:47
Truck: Scania K112
Location: Kangasalabama
Member id: 268

Re: Scaania kallistuu

Viesti Kirjoittaja kaataja »

Jaahas, kun nukkuu hetken tajuaa uusia asioita. Eli justiinsahan tyhjäsin kaikki palkeet ottamalla yhen letkun irti... Eli kaippa se ilma sit liikkuu poispäin.

Edit: niin ja tossa on tasonsäätöventtiilillä neljä putkea. Yksi 8mm tulo, molemmille palkeille omat 6mm lähdöt ja sit se neljäs tulee siihen säätövarren alapuolelle... Eli ei Y-haaraa...
Scania K112 Kutter 9 Continental '84, Scania B86S Ajokki 5000D '79
SMW 440 '77
Dodge S56C '80
Chevy '52 x2
Chevy Brookwood '58
Chevy Caprice '77, STW '80
Chevy van G20, G20 pätkä, G30
Fiat 600 '70
MB 300d '80
VW Golf mk1 '81
HD Shovel '77
Suzuki GSX1100 e, Es, Efe ja DR750
Bolens HT26
Mustang XR3
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Scaania kallistuu

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Neljäs putki on ilman poistumista varten. 6mm lähdöt ovat yhteydessä toisiinsa, joten kolmella mankulla pitäisi pärjätä.

En usko, että tuossa tasosäätimessä on mitään vikaa. Kori nousee ja laskee. Älä korjaa, jos ei ole rikki. Kallis osa marmoritiskillä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
kaataja
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Kesä 2016 08:47
Truck: Scania K112
Location: Kangasalabama
Member id: 268

Re: Scaania kallistuu

Viesti Kirjoittaja kaataja »

...niin se on totta... Amerikan Joe on samoin kertonu ;)

Joku mato siinä on oltava kuitenkin. Olis pitäny kuva ottaa, kuinka paljon se oikeesti on kallellaan aamusin ollu. Vaimo jo kysy kerran, et voiko se kaatua kyljelleen... :) Kerroin että saattaa kaatuakin, mutta että siks on hätäpoistumistiet...

Niin, vasta nyt muistin! Meinaan sillon kun vaihdoin palkeita, kaikki muut 5 paljetta oli tyhjiä kun pyörät oli "riippuvana", paitsi toi repsikan. Otin sillon letkun irti ja sieltä tuli ilmaa koko ajan... vetäsin niparilla ruttuun vaihdon ajaks.

Ja mikäs se kumitutti tossa säätimen pohjassa on? Siinä on reikä ja luulin et siitä tyhjentää...? Yritin laittaa kuvankin säätimestä.
Liitteet
image.jpeg
Scania K112 Kutter 9 Continental '84, Scania B86S Ajokki 5000D '79
SMW 440 '77
Dodge S56C '80
Chevy '52 x2
Chevy Brookwood '58
Chevy Caprice '77, STW '80
Chevy van G20, G20 pätkä, G30
Fiat 600 '70
MB 300d '80
VW Golf mk1 '81
HD Shovel '77
Suzuki GSX1100 e, Es, Efe ja DR750
Bolens HT26
Mustang XR3
Avatar
kaataja
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Kesä 2016 08:47
Truck: Scania K112
Location: Kangasalabama
Member id: 268

Re: Scaania kallistuu

Viesti Kirjoittaja kaataja »

Ja taas kun tuota venttiiliä kerkesin tutkia, löysin kumitutin sisältä ruuvin. Sillä sitten säädellään jotain, eli kenties sitä kuinka korkealle nostaa? Vai sit ajokorkeutta?

No sama sen väliä. Kävin jo TAVOssa ja otin uuden venttiilin mukaan. Eihän tosta vanhasta saa irti kuin sen sisääntulevan paineen "mutterin"... En sitä alkanu viä tutkiin sen enempää. Nyt laittaan uutta paikolleen, ni näkee mikä on tilanne aamulla.

Kiitokset Rosvolinnalle, kun on jaksanu aloittelijaa jeesata! Kerron aamulla lisää, sikäli mikäli tilanne muuttuu mihinkään.. Peukkuja ristiin laitellaan!
Scania K112 Kutter 9 Continental '84, Scania B86S Ajokki 5000D '79
SMW 440 '77
Dodge S56C '80
Chevy '52 x2
Chevy Brookwood '58
Chevy Caprice '77, STW '80
Chevy van G20, G20 pätkä, G30
Fiat 600 '70
MB 300d '80
VW Golf mk1 '81
HD Shovel '77
Suzuki GSX1100 e, Es, Efe ja DR750
Bolens HT26
Mustang XR3
Avatar
kaataja
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Kesä 2016 08:47
Truck: Scania K112
Location: Kangasalabama
Member id: 268

Re: Scaania kallistuu

Viesti Kirjoittaja kaataja »

Ei tartte aamuun odotella... Kallistaa vieläkin, mutta nyt vaan sen verran kun kuskin puoli tyhjenee. Ainoo ilo venttiilin vaihdosta oli, että enää ei nosta repsikan nurkkaa. Nyt on vaan könöllään, niinkuin vuotava alustainen bussi. Mikä se tietysti onkin. Mutta taitaapi vuoto olla jossain putkissa matkalla palkeille, kun saippuavesi ei antanu viitteitä palkeitten luota. Ei nyt jaksa ettiä enempää, eli tyhjennykset siihen laitan. Joko mekaaniset tai mankut.

Muuten, miten se korin nosto on toteutettu? Onko siellä mankku tms, joka tasonsäädön mekaanisen venttiilin ohittaa?
Scania K112 Kutter 9 Continental '84, Scania B86S Ajokki 5000D '79
SMW 440 '77
Dodge S56C '80
Chevy '52 x2
Chevy Brookwood '58
Chevy Caprice '77, STW '80
Chevy van G20, G20 pätkä, G30
Fiat 600 '70
MB 300d '80
VW Golf mk1 '81
HD Shovel '77
Suzuki GSX1100 e, Es, Efe ja DR750
Bolens HT26
Mustang XR3
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Scaania kallistuu

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Venttiilin säätövarren pituutta muutetaan paineilman avulla ja alusta nousee muutaman sentin - auttaa kummasti lauttarampeissa ja katupateissa sekä off road puskaparkeissa :) - vaikka Röllin takanosto on yhtä puuta; tai tarkemmin alumiini- ja ferro-oksidin seosta. Liotan notkeaksi päivänä jonain.

asiasta toiseen...

Takajouset säätää alustan kallistuksen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
kaataja
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Kesä 2016 08:47
Truck: Scania K112
Location: Kangasalabama
Member id: 268

Re: Scaania kallistuu

Viesti Kirjoittaja kaataja »

No niinpä tietennii, sepä vaikuttaa loogiselta tuo takapään kallistuksen hoitelu...

Mut sitä yritin selvittää (varsinkin itelleni), et miten se nostopyyntötieto sähkönapilta ilmapusseille kulkee. Kun ajattelin, että kun sähkönapilta laitetaan nostokäsky, niin joku sähkönenjuttuhan sen käskyn muuttaa mekaaniseks, jotta ilmaa saadaan palkeisiin lisää? Joudun kyseleen, ku en oo minkäänlaisia kuvia löytäny liittyen tohon alustaan.

Edit: Eli onko tuo venttiilin säätövarsi josta mainitsit, siellä venttiilin sisällä? Sillä ihan mekaaniset kaksi tankoa on minulla akselissa kiinni, jotka hoitavat sen tasonsäätöventtiilissä olevan säätöventtiilin aukaisun...

Hyvinhän tuo ainaki nousee sen kymmenisen senttiä... Mahtuu auton alle helposti tasamaallakin. Jos ei nostele, on vähän tiukkaa että saa pään sinne alle... :shock:
Scania K112 Kutter 9 Continental '84, Scania B86S Ajokki 5000D '79
SMW 440 '77
Dodge S56C '80
Chevy '52 x2
Chevy Brookwood '58
Chevy Caprice '77, STW '80
Chevy van G20, G20 pätkä, G30
Fiat 600 '70
MB 300d '80
VW Golf mk1 '81
HD Shovel '77
Suzuki GSX1100 e, Es, Efe ja DR750
Bolens HT26
Mustang XR3
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Scaania kallistuu

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuollahan tuo uutuuttaan kiiltelee... Paineilman avulla tankoon tulee lisää pituutta ja tasoventtiili päästää palkeisiin lisää ilmaa. Simppeli systeemi. Magneettiventtiili on jossain alusta syövereissä.

Olen jouitunut tuohon tekemään pultti/mutteri-viritelmän, sillä säätöruuvi on hieman junttutassa. 2011 tuli pikakorjattua tuo lauttajonossa, kun auto oli kallellaan ja lautan lähtöön vajaa pari tuntia.
Liitteet
Image (1).jpg
Image (1).jpg (91.8 KiB) Katsottu 13279 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Scaania kallistuu

Viesti Kirjoittaja neppi »

Magneettiventtiilit on Horrorissa siinä vasemman etupyörän takana, akkulaatikon etupuolella rivissä. Niistä valkkaamaan oikeeta. Ite vaihtelin ja putsailin ja vaihtelin ja hommasin uusia (niitä on muuten sitte erilaisia!), vaihtelin liittimiä ja lopuks rakensin uuden maadotuksen suoraan liittimestä siihen viereen ruuvinkannan alle. Sit alko toimii niinku piti.

Röllin korinnosto toimii erilailla ku toi ´Kaataja´:n venttiili. Horrorissa oli tommoset erilaisemmat ku Röllissä. Korjaa, jos olen väärässä, mut Röllin venttiili on siinä tasonsäätövarressa?

Tossa toisessa mallissa tasonsäätövarsi on vain semmonen tanko, ja kaikki säätäminen tapahtuu ton ´Kaataja´-vettiilin sisällä. Siihen tulee "ylimääräinen" letku, jota ohjataan magneettiventtiilillä, ja joka muuttaa säätöventtiilin asetuksia niin, et ilmaa pääsee pusseihin lisää. Ne letkut pystyy helposti kytkee siihen väärinpäin ja nosto ei toimi. Tän foorumin syövereistä jostain löytyy oikeat kodit. Kaikki nipat on numeroitu ja jossain viestissä täällä luki mikä letku kuuluu mihinki.

Eti eka se magneettiventtiili ja kato et sille tulee oikein mehua, sit siitä pala kerrallaan eteenpäin...

Hauskaahan se!
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Scaania kallistuu

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Noita sylintereitä talvella Purin 2 kpl. Ihan jumissa koko systeemi. Siellä on 2 jouset ja muovinen mäntä sekä ruostetta. Uudet maksoivat muistaakseni hunajaa ja tarvikkeena en ole löytänyt. Haaveissa 3kpl uusia on...

Aini! Sit noita sylintereitä on ainaki 2 kokoa.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Scaania kallistuu

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Röllin korinnosto on säätövarressa. Eli erinlainen kuin "kaataja":n autossa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
kaataja
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Kesä 2016 08:47
Truck: Scania K112
Location: Kangasalabama
Member id: 268

Re: Scaania kallistuu

Viesti Kirjoittaja kaataja »

No hitsiläinen juu. Eli vissiin suurinpiirtein oikein taisin ymmärtää sen neljännen letkun merkityksen? Eli sen avulla koppa nousee? Ja korin nosto toimii kyllä oikein hyvin.

Siks kyselin tosta korin noston sielunelämästä, että sikäli mikäli alkaa vikaileen, niin olis kiva olla edes vähän käryllä mitä siellä matkan varrella sitten tarttee tutkia... Täytyypi alkaa etsimään akkukoteloitten seudulta ens alkuun. Eli isot kiitokset kaikille!

Ja 145€ jouduin tuosta tasonsäätöventtiilistä eteen maksaan. Ja tossa oli alee mukana, mut ei ollu halpa ei. Mut eipä näyttäny vanhassa paljoo purkupaikkoja olevan. Vaan se mutteri siinä ilmansyötön juuressa.
Scania K112 Kutter 9 Continental '84, Scania B86S Ajokki 5000D '79
SMW 440 '77
Dodge S56C '80
Chevy '52 x2
Chevy Brookwood '58
Chevy Caprice '77, STW '80
Chevy van G20, G20 pätkä, G30
Fiat 600 '70
MB 300d '80
VW Golf mk1 '81
HD Shovel '77
Suzuki GSX1100 e, Es, Efe ja DR750
Bolens HT26
Mustang XR3
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Scaania kallistuu

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Kannattaa katsoa riittääkö "juurimutterin" avaaminen ni ei tarvi letkuun kajota ollenkaan , jos liitin on pyörivää mallia
Avatar
kaataja
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Kesä 2016 08:47
Truck: Scania K112
Location: Kangasalabama
Member id: 268

Re: Scaania kallistuu

Viesti Kirjoittaja kaataja »

Juu, vaihoin sen silleen, et irroitin noi kolme pikkuletkua ensin. Sitten säätimen telineestään ja pyöritin säädintä, kun irroitin sen syöttöletkusta... Ei helmi oikein pyöriny ;)
Scania K112 Kutter 9 Continental '84, Scania B86S Ajokki 5000D '79
SMW 440 '77
Dodge S56C '80
Chevy '52 x2
Chevy Brookwood '58
Chevy Caprice '77, STW '80
Chevy van G20, G20 pätkä, G30
Fiat 600 '70
MB 300d '80
VW Golf mk1 '81
HD Shovel '77
Suzuki GSX1100 e, Es, Efe ja DR750
Bolens HT26
Mustang XR3
Vastaa Viestiin