B10M tarkistuslista ennen etelänreissua?
- vko516
- Rattiamiraali
- Viestit: 304
- Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
- Truck: B10M Carrus
- Location: Manse
B10M tarkistuslista ennen etelänreissua?
Mitä pitäs erityisesti väijyä tämmösessä kun lähtee välimerenmaihin ajeleen?
Kaikki nesteet, suodattimet, kuivaimet, pakosarjantiivisteet, etukardaanin laakerit ja ristikot uusittu sekä syyläri pesty. Alustakin on rasvattu. Venttiilivälykset säädetty.
Joku on tuskaillut "nelitie venttiilin" kanssa, mikä tämä on, kannattaisko sille tehdä jotakin? Vaihteisto on EGS-7, uusilla öljyillä ja suodattimella, vaatiiko muuta?
Ei mielellään typeriä turhanpäiväisiä viestejä mitä tuntuu tänä päivänä olevan 95% sivuston sisällöstä.
Ja vastaukset mielellään selkokielellä, en puhu itse savoa vaikka siellä paljon höyryilläänkin jo kahdettakymmenettäkuudetta vuotta.
Kaikki nesteet, suodattimet, kuivaimet, pakosarjantiivisteet, etukardaanin laakerit ja ristikot uusittu sekä syyläri pesty. Alustakin on rasvattu. Venttiilivälykset säädetty.
Joku on tuskaillut "nelitie venttiilin" kanssa, mikä tämä on, kannattaisko sille tehdä jotakin? Vaihteisto on EGS-7, uusilla öljyillä ja suodattimella, vaatiiko muuta?
Ei mielellään typeriä turhanpäiväisiä viestejä mitä tuntuu tänä päivänä olevan 95% sivuston sisällöstä.
Ja vastaukset mielellään selkokielellä, en puhu itse savoa vaikka siellä paljon höyryilläänkin jo kahdettakymmenettäkuudetta vuotta.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: B10M tarkistuslista ennen etelänreissua?
Varalle kannattaa ottaa edes yksi taka- ja etuilmapussi ( tod.näk. ei mene rikki kun on mukana), toki päsee ajamaan korjaamolle/varaosakauppaan pohjaanlyötikumien varassakin. Omassa vuoti toi neliteventtiilin liitos mutta ei enään, ihan O-renkaalla selvittiin, mulla oli akkujen etupuolella ja akut kuski puolella eturenkaan takana. Uusi olisi maksanut Onnin autossa vajaa 90€. Eipä oikeestaan enempää kun olet tehnyt tule mieleen.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M tarkistuslista ennen etelänreissua?
Onks se linja-auto / kuorma-auto vai mikä? Kansainvälinen katsastustodistus ja Greencard. En ihan zoomannu tarkkaan tota reittiä, mutta Latvian jälkeen tarvii joka maahan tuulilasiin joko tarran tai semmosen mokkulan. Joka rajalla pitää pysähtyä ja siihen kandee varata aikaa. Siellä on 26 rekkamiestä jonossa ennen sua ja vain yks luukku auki.
On sulla vararengas hyvä ja mukana? Sen vaihtamiseen tarvittavat välineet? Itellä kulkee autossa semmonen reilu 2m varsi siihen hommaan.
Tuulilasikamera ja päivitetty navi, jossa korkeus, paino ja pituus ohjelmoituna.
Onks sulla kaasuja käytössä? Täyttö- ja käyttödapterit niihin.
On sulla vararengas hyvä ja mukana? Sen vaihtamiseen tarvittavat välineet? Itellä kulkee autossa semmonen reilu 2m varsi siihen hommaan.
Tuulilasikamera ja päivitetty navi, jossa korkeus, paino ja pituus ohjelmoituna.
Onks sulla kaasuja käytössä? Täyttö- ja käyttödapterit niihin.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: B10M tarkistuslista ennen etelänreissua?
Vararengas ja työkalut renkaanvaihtoon. Lämpimällä kelillä kun vetää 10h yhteen putkeen alkaa olemaan renkaat koetuksella ja tulee selväksi se että kestääkö ne vai ei. Eli Renkaanvaihtoon kannattaa varautua koska se on todennäköisempää että paukahtaa kun suomessa.
Auton alle kanssa tsekkaisin että miltä näyttää moottorin vesiletkujen klemmarit. Ja niitä rasiallinen mukaan ja järjestelmän verran vettä reissuun jos sattuu letku tai klemmari antautumaan niin saa fiksattua ja täytettyä systeemin jos käy hassusti.
Auton alle kanssa tsekkaisin että miltä näyttää moottorin vesiletkujen klemmarit. Ja niitä rasiallinen mukaan ja järjestelmän verran vettä reissuun jos sattuu letku tai klemmari antautumaan niin saa fiksattua ja täytettyä systeemin jos käy hassusti.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: B10M tarkistuslista ennen etelänreissua?
Öljyletkujen kunto. Napsahtaa öljyt katuun ja kone voi olla yhtä puuta ennen kuin öljyvalo syttyy.
Letkut haurastuvat ajan mittaan ja ovat syytä tarkistaa aina, kun auto on montulla.
Letkut haurastuvat ajan mittaan ja ovat syytä tarkistaa aina, kun auto on montulla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- vko516
- Rattiamiraali
- Viestit: 304
- Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
- Truck: B10M Carrus
- Location: Manse
Re: B10M tarkistuslista ennen etelänreissua?
Auto on matkailu/henkilöauto. Vaatiiko ne aina että pitää ajaa "rekkakaistaa" ?
Kaasuvermeet on liesi ja vesi, ja kahden viikonreissulla tuskin saadaan isoa pulloa hukkumaan.
Paljonkos noi renkaat vaatii paineita kuumissa maissa? Joka nurkassa oli noin 3t kuorma kun käytiin puntarilla.
Mitä se nelitieventtiili edes hoitaa? Kylmänä etenkin tuntuu tekevän liikaa painetta ja tussauttelee usein sieltä akkukotelon nurkilta, voi olla että pasahtaa kuivaimiltakin.
Yksi ilmapussi onkin ylimääräisenä, onko tuohon jotain ehdottomia työkaluja tien päälle muuta kuin rasvaa?
Kaasuvermeet on liesi ja vesi, ja kahden viikonreissulla tuskin saadaan isoa pulloa hukkumaan.
Paljonkos noi renkaat vaatii paineita kuumissa maissa? Joka nurkassa oli noin 3t kuorma kun käytiin puntarilla.
Mitä se nelitieventtiili edes hoitaa? Kylmänä etenkin tuntuu tekevän liikaa painetta ja tussauttelee usein sieltä akkukotelon nurkilta, voi olla että pasahtaa kuivaimiltakin.
Yksi ilmapussi onkin ylimääräisenä, onko tuohon jotain ehdottomia työkaluja tien päälle muuta kuin rasvaa?
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: B10M tarkistuslista ennen etelänreissua?
Varahihnat laturiin. Sivuluukkujen lukitus kuntoon. Yleisimpiä vesiletkuja puolen metrin pätkiä. Työkalupakki. Heijastinliivit myös matkustajille.
Tulevaisuus on sähköinen
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: B10M tarkistuslista ennen etelänreissua?
mun mielestä ilmapussi kannattaa olla maljan kanssa valmiina asennus pakettina mukana.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M tarkistuslista ennen etelänreissua?
Nelipiiriventtiili hoitaa sen, että ensin toimii jarrut ja sit vast muu. Jakaa paineilmaa eri piireihin (arvaa kuinka moneen).
Vaik et haluis, ni joudut Volvolla ajaa sillointällöin hidasta kaistaa. Ü
Hommaa kourallinen kaikenkokosia pikajatkoja ilmaputkille ja pätkät kaikenkokosia nylonputkia mukaan. Tavallinen, halpa (tori.fi) kemiallinen vessa (ja liemet siihen) jonnekki takapaksiin.
Piuhaa, apikoja ja niille hyvät pihdit. Jesaria!
Vaik et haluis, ni joudut Volvolla ajaa sillointällöin hidasta kaistaa. Ü
Hommaa kourallinen kaikenkokosia pikajatkoja ilmaputkille ja pätkät kaikenkokosia nylonputkia mukaan. Tavallinen, halpa (tori.fi) kemiallinen vessa (ja liemet siihen) jonnekki takapaksiin.
Piuhaa, apikoja ja niille hyvät pihdit. Jesaria!
- vko516
- Rattiamiraali
- Viestit: 304
- Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
- Truck: B10M Carrus
- Location: Manse
Re: B10M tarkistuslista ennen etelänreissua?
Joku sielä kyllä kuseksii muutamassa tunnissa paineet punasen ylärajaan mutta siinä ne sitten pysyykin parikin viikkoa. Varmaan mahdoton löytää vuoto.
Onko sielä rajoilla joku pakotus isoille autoille omalle kaistalle vai joku viittoo jos on tarpeen? Viimekesänä ajeltiin Ducatolla baltian läpi Malagaan ja ainoo stoppi oli Viro-Latvia rajalla. Muut rajat oli ihan kylmänä/autioita ja esim. Mulhousen rajaa ei edes huomannut.
Sivuluukkujen lukot on korjattu kaikki, harmi vaan kun on vain yksi avain eikä suutareilla ole aihioita siihen.
Tuulilasikamera onkin ihan hyvä ajatus.
Mikäs toi kemiallisen veskin idea on?
Onko sielä rajoilla joku pakotus isoille autoille omalle kaistalle vai joku viittoo jos on tarpeen? Viimekesänä ajeltiin Ducatolla baltian läpi Malagaan ja ainoo stoppi oli Viro-Latvia rajalla. Muut rajat oli ihan kylmänä/autioita ja esim. Mulhousen rajaa ei edes huomannut.
Sivuluukkujen lukot on korjattu kaikki, harmi vaan kun on vain yksi avain eikä suutareilla ole aihioita siihen.
Tuulilasikamera onkin ihan hyvä ajatus.
Mikäs toi kemiallisen veskin idea on?
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: B10M tarkistuslista ennen etelänreissua?
ja hyviä erikokoisia lukkopihtejä kantsii kans olla varooksi mukana
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: B10M tarkistuslista ennen etelänreissua?
Kemiallisen veskin idea on varmaan toimia sillon ko auton oma on rikki/täynnä/ei löydy tyhjennyspaikkaa.
Ite lisäisin listaan usiamman kunnollisen tasku/otsalampun.
Ite lisäisin listaan usiamman kunnollisen tasku/otsalampun.
Rosmo
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M tarkistuslista ennen etelänreissua?
Ne rajanylityspaikat on ihan perperistä. Missään ei lue, et mistä sen mokkulan / tarran saa tai sit menit jo ohi. Ota mukaan kaikki auton paperit, ajokortti ja passi ku meet.
Vain yhteen suuntaan mennessä pitää pysähtyä vielä kahta puolta rajaa, eka palauttamassa Tsekin mokkula, sit hakemassa Slovakian mokkula. Mut jos tuut kutakuinkin samaa reittiä takas, ni pääset yhdellä pysäyksellä / raja. Puottelet takatullessa ne vehkeet sit pois. Ja sehän sit maksaa se homma! Vaik ei kilometrihinta mahoton oiskaan, ni siinä vehkeessä saattaa olla 50n pantti. Se saattaa tulla tilille kuukauden päästä siitä ku oot sen palauttanu...
Ja juu. Kemssa nostetaan sisälle siinä vaiheessa ku joku on työntänyt jotain väärää sähkövessan ropellin väliin. Tai ku et ymmärrä et miten se Puolalainen ajokaivo oikein toimii ku se on ajosuuntaan nähden väärällä puolella tietä. Senhän kemssan voi myös virittää takapaksiin semmoseks ulkohuussiks.
Onks sulla suihkua? Me viritettiin festareilla auton viereen puskaan paranarusta ja jostain pressuista ämpäripesupaikka ja tuoksuttiin ruusulle koko sakki. Toisin ku ne 15000 muuta tyyppiä.
Vain yhteen suuntaan mennessä pitää pysähtyä vielä kahta puolta rajaa, eka palauttamassa Tsekin mokkula, sit hakemassa Slovakian mokkula. Mut jos tuut kutakuinkin samaa reittiä takas, ni pääset yhdellä pysäyksellä / raja. Puottelet takatullessa ne vehkeet sit pois. Ja sehän sit maksaa se homma! Vaik ei kilometrihinta mahoton oiskaan, ni siinä vehkeessä saattaa olla 50n pantti. Se saattaa tulla tilille kuukauden päästä siitä ku oot sen palauttanu...
Ja juu. Kemssa nostetaan sisälle siinä vaiheessa ku joku on työntänyt jotain väärää sähkövessan ropellin väliin. Tai ku et ymmärrä et miten se Puolalainen ajokaivo oikein toimii ku se on ajosuuntaan nähden väärällä puolella tietä. Senhän kemssan voi myös virittää takapaksiin semmoseks ulkohuussiks.
Onks sulla suihkua? Me viritettiin festareilla auton viereen puskaan paranarusta ja jostain pressuista ämpäripesupaikka ja tuoksuttiin ruusulle koko sakki. Toisin ku ne 15000 muuta tyyppiä.
Viimeksi muokannut neppi, 13 Kesä 2016 13:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: B10M tarkistuslista ennen etelänreissua?
Oli ne rajanylityspaikat enemmän perperistä takavuosina, kun oli oikeita rajatarkastuksia. Tosin 80-luvun lopullakin kierrettiin 10 Euroopan maata niin että vain Suomen rajavartija halusi nähdä edes passit.
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: B10M tarkistuslista ennen etelänreissua?
täältä jos et avainta saa niin sitten et mistään
http://www.autoavainhonkasola.infosivut.fi
...veikkaan että saat
http://www.autoavainhonkasola.infosivut.fi
...veikkaan että saat