nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Löytyskö foorumilta kokemusta tällaiseen kiusaan.

Volvo 9700 B12B, ajetaan moottoritietä 100kmh ja tullaan esim risteykseen. Kun löysää kaasun ja alkaa seurata lämpömittaria, mittari nousee n. 10 sekunnissa yli 100 asteeseen ja tietokone heittää tauluun pysähdy heti, piipitys kuuluu ja lämpömittari hyökkää punaiselle.

Kiihdytettäessä takaisin matkanopeuteen viisari laskee nopeasti ja kaikki palautuu normaaliksi.

Homma toistuu satunnaisesti. Saattaa mennä 200km ilman vaivoja kun taas yllättäen tilanne toistuu.

Tähän liittyy tai pelkään että liittyy pattereiden ilmavaivat. Kun ilmataan kaikki paikat sanotaan nyt että viisi tuntia kaasutellaan ja ilmataan, ei varmasti ole ilmaa enää missään. Webasto toimii hyvin. Vesi kiertää ja koti lämpenee. Mutta kun käy ajamassa niin ei enää kierrä.

Tähän asti tehtyjä toimenpiteitä:
• jäähdytin purettu ja pesty
• termostaatit vaihdettu
• moottoritilasta vuotavat letkut vaihdettu
• webaston kiertovesipumppu vaihdettu
• webasto huollettu
• patterit ja lattialämmitys ilmattu

Tämä vaiva ilmeni yhden kerran jo ennenkuin autolle tehtiin mitään muutoksia ja ajettiin Tallinnaan.

Mistähän tätä voisi vielä tutkia? Vuosimalli 2004 ja ajettu noin 830tkm
Tulevaisuus on sähköinen
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja Jule »

Oli joskus landcruiserissa vastaava vika, mä en enää muista missä välissä se vika oli, anturi, johtosarja vai mittari, oli kuitenkin sähkövika eikä todellinen lämpöjen pomppaaminen. Jokin magiikka aktivoi vian kuitenkin aina moottoritiellä.
Wilcox
Rattimajuri
Viestit: 193
Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
Truck: Wilcox/Volvo F610
Location: Jönköping / Sweden

Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja Wilcox »

Todennäkäisesti sähkövika. Ei lämpene moottori kymmentä astetta noin pikaisesti. Laita koneeseen kiinni vaikka mekaaninen lämpömittari ja kurkkaa sieltä lukemat kun vika päällä.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja pelti »

Nyt tulee puhdasta arvausta, kun en volvoo omista: Luulis, että noi anturitiedot sais luettua, jolloin selviäis kunkin anturin näyttämä. Sitä en tiedä, vaatiiko ulkopuolisen lukijan vain saako tiedot ulos auton omalta tietokoneelta.
Mut anturi/johto häikkää veikkaan.

Mulla yksi (risa) kodin onewire anturi käyttäytyy samalla tavalla, kun lämpö nousee tietyn rajan yli, se alkaa lähettää puutaheinää. Ja jos jonkun laitteen pitäisi sitä puutaheinää tulkita, olis varmaan lopputulos just tuollainen: kaikki palaa punaisena - Panic.
peltiliiteri.com
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Jääkö hidastin päälle? Onko hidastin automaatilla?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ei jää hidastin päälle eikä ole automaatilla.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja AriW »

Vespumpun väljistyminen,tai anturin väsyminen?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

No mutta tuo ilmavaiva. Mistä sitä tulee? Vesipumppu? Kansi halki? Kaikki vuotavat letkut käyty läpi.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja AriW »

Mieluimmin koittais kaikki muut skenaariot ajatella ku sitä,mielestäni kohtuu vakavaa kansi tms. roplemaa.
On kai ehkä,jopa mahdollista että järjestelmässä riittää potku imuun muttei paineen tuottoon. Jolloin saattaa ehkä olla mahdollista alipaineen omaisesti kerääntyä ilmaa järjestelmään. Toki mahdotonta edes veikkailla asiaa,mikä selkeesti on jo mielessä. Mutta,voiko asian selittää paisuntasäiliön väärällä sijainnilla? Eli onko lattialämmitys ym. samassa piirissä jäähdytysnesteen kanssa,ja paisuntasäiliö kyseisten piirien ns. loppu/paluupuolella.
Tai sit se vaan on kansi moro,ja remppaa pukkaa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Mikä lämmitysjärjestelmä, onko viper 2000?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja setrailija »

kompuran kannen tiiviste.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Sen verran voin helpottaa tuskaa, näissä Volvoissa ei ole moottorin kansissa ongelmia. Moottori itsessään parhaimpia mitä kuvitella saattaa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Kompura tai lämmitysventtiili työntää ilmaa järjestelmään. Jälkimäinen on helppo todeta.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Lämmitysjärjestelmä on Viper 2000. Missä on sellaisia lämmitysventtiileitä jotka voi ilmaa työntää. Siinä webaston lohkolla on kolme, onko muualla?

Jos kompura pukkaa ilmaa niin periaatteessa vuotaako koko järjestelmä sitä kautta? Paineet pysyy kyllä hyvin ja kompura on nopea tuottamaan ilmaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Valmetissa oli samoja oireita kun kannentiiviste oli hajalla, keräsi ilmaa termostaatin alle ja lämmöt kävi sadas asteessa ennenkuin termostaatti osasi avautua.. Teki sitä etenkin tyhjäkäynnillä. Aika kaukaa kyllä haettua.. :roll:
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Mulla ei nyt ole kuvaa, mutta onks sulla se uwen venttiililohko? Siinä on fitusti ongelmia ja sikakallis.
Kompura yleensä työntää paineet järjestelmään moottorin käydessä, voi näkyä paisuntasäiliössä voimakkaana poreiluna tai työntää nestettä korkista.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Miulla on vastaavanlainen ongelma B10M:n kanssa. Olen kans vaihtanut kohta kaikki mahdollisen. Nyt alkaa kyllä vahvasti kallistumaan tuon kannen vuotamisen suuntaan. Talvi vaan hankaloittaa tuota ulkotyöskentelyä, eli jatko jää kevväämmälle.

Jos ongelmaan löytyy ratkaisu, kuulisin siiitä mielelläni....
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Cyborgi kirjoitti:Miulla on vastaavanlainen ongelma B10M:n kanssa. Olen kans vaihtanut kohta kaikki mahdollisen. Nyt alkaa kyllä vahvasti kallistumaan tuon kannen vuotamisen suuntaan. Talvi vaan hankaloittaa tuota ulkotyöskentelyä, eli jatko jää kevväämmälle.

Jos ongelmaan löytyy ratkaisu, kuulisin siiitä mielelläni....

B kympissä syy on useimmiten suutinholkeissa.
Jos kaikki muut vikapaikat on arvailtu..
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Sen venttiililohkon toimintaperiaate ei ole minulle täysin selvinnyt. Olen tullut siihen päätelmään että kun päävirta on päällä, venttiileitä ohjataan Viperillä. Kun virta on pois niin venttiilit aukeaa. Eli webastolla lämmitettäessä pitää olla päävirta pois jotta viper ei sotke toimintaa. Voiko nämä venttiilit jäädä satunnaisesti kiinni? On ollut sellaista ongelmaa että kone lämpenee, mutta matkustamo ei. Sehän viittaa että venttiili olisi kiinni huolimatta päävirrasta. Tässä tilanteessa webasto polttaa lyhyitä pätkiä eikä matkustamo lämpene.

Bussi on Jyväskylän lähellä enkä pääse sitä nyt katsomaan enää. Mihin tämä kannattaisi viedä remonttiin ja mitä siitä ensimmäisenä tutkitaan. Ei työnnä vesiä ulos paisunta-astiasta eikä kupli.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mulla oli aikanaan elintenluovuttajana 1989 vuoden B10M joka pulpautteli ilmaa paisuntasäiliöön aina ajon jälkeen. Liikennöitsijä jolta ostin sen, kertoi ongelman johtuvan kansien välissä olevasta o-renkaasta joka ei ollut mennyt kunnolla paikalleen edellisessä remontissa ja jäänyt vuotamaan. Komea molske kävi paisunta-astiassa kun sammutti koneen. Mutta tällainen ei ole tässä nyt ongelma, tuli vaan mieleen
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Lahti32 kirjoitti:Sen venttiililohkon toimintaperiaate ei ole minulle täysin selvinnyt. Olen tullut siihen päätelmään että kun päävirta on päällä, venttiileitä ohjataan Viperillä. Kun virta on pois niin venttiilit aukeaa. Eli webastolla lämmitettäessä pitää olla päävirta pois jotta viper ei sotke toimintaa. Voiko nämä venttiilit jäädä satunnaisesti kiinni? On ollut sellaista ongelmaa että kone lämpenee, mutta matkustamo ei. Sehän viittaa että venttiili olisi kiinni huolimatta päävirrasta. Tässä tilanteessa webasto polttaa lyhyitä pätkiä eikä matkustamo lämpene.

Bussi on Jyväskylän lähellä enkä pääse sitä nyt katsomaan enää. Mihin tämä kannattaisi viedä remonttiin ja mitä siitä ensimmäisenä tutkitaan. Ei työnnä vesiä ulos paisunta-astiasta eikä kupli.
Juu, virrattomana venttiilit auki/vesi kiertää. Saattaahan nuo jumittaa.
Helppo testata tekeekö painetta nestekiertoon. Ota venttiilille menevä ilmaletku irti ja tulppaa se. Ajele autolla, säädä hanoilla vesikierto niin ettei autossa ole simokuuma. Poistuiko oireet?
Koska vika on ajoittainen, veikkaan tuota lämmitysventtiiliä.
12beessä on kompurakin helppo vaihtaa ja kannattaakin, jos ei ole koskaan vaihdettu.
On vähän turhan kaukana, mulla olis kyllä viikon loma. Vie jonnekin pajalle jos et kerkiä ite tutkimaan.
Katoitko muuten vikakoodit näytöltä? Lämpeneekö moottori oikeesti?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Vikakoodeja ei ole. Että lämpeneekö oikeasti, en ole siitäkään ihan varma. Voiko olla mittarivika?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Lahti32 kirjoitti:Vikakoodeja ei ole. Että lämpeneekö oikeasti, en ole siitäkään ihan varma. Voiko olla mittarivika?
Jos mittari nousee rauhallisen tasaisesti eikä hypi, en usko. Enkä usko anturivikaankaan.
Mutta usko ei aina auta.
Testaa nuo edellä mainitut jutskat niin asia etenee loogisesti.
Suihkuttele saippuavettä kompuran kannen ja lohkon väliin moottorin käydessä, jos kuplii yhtään, vaihda kompura.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ainakin tossa vanhassa b10m:ssä mittaristossa lämpömittari on pehmennetty, eli vaikka sormella kääntää sen tappiin niin kestää pari sekuntia ennen kuin on pudonnut takaisin alas. Tietysti mikä on sitten hyppimistä, mutta sellaista vanhemman auton mittarien nykimistä tuosta on turha koittaa katsoa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B

Viesti Kirjoittaja neppi »

Paisuntasäiliön korkki aiheutti omassa ongelmia. Kympin osalla korjaantu koko liuta lämpöihin ja lämmitykseen liittyviä asioita.
Vastaa Viestiin