Voimaa Scaniaan

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Onkos kylähulluilla minkälaisia virityskokemuksia?
Kovasti järkeähän näissä touhuissa ei aina ole, mutta oishan se kiva jos ois kunnolla voimaa. En tiedä tuleeko koskaan alettua mokomaan viritys touhuun, tuskimpa, mutta ois kiva herättää keskustelua aiheesta.

Millaisia tehoja tuommoisesta Scanian 11 litraisesta koneesta on mahdollista ottaa ulos käyttömukavuuden kärsimättä? Polttoainettakaan ei sais ihan sikana mennä. Moottori on peruskorjattu 130tkm sitten, joten sitä ei ole tarkoitus avata. Jos tavoitteena on 500hv, niin millainen ajettava autosta saadaan tuolla mekaanisella syöttöpumpulla? Ahdin, pumppu, suuttimet ja välijäähdytys kuntoon on kai ne perusasiat millä sitä tehoa saadaa, mutta mutta...


-Kuinka pitkälle riittää vakiosuuttimet ja onko eroa eri tehoversioiden suuttimilla (310hv-360hv)

-Syöttöpumppu. Mitä eroa on eri tehoversioiden pumpuilla ja mikä pumppu ois paras lähtökohta viritykseen. Sehän on sitten teetettävä kaiketi ulkopuolisella. Mistä kannattaa kysellä tekijää, onko suosituksia ja käsitystä mitä tulisi maksamaan?

-Turboahdin olisi jo valmiina, mikäli se vaan käyttökelpoinen tämmöseen hommaan. Scania R580 ahdin, miten se sopisi?

-Mitä muuta?? Ideoita, vinkkejä??
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Niin, ja kaasu menee pumpun päästä täysille, vaijeri kireellä, kun sitä joku kumminkin kohta kysyy.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

90-luvun alkupuolella Scanian tehokkain turbocompoundversio 11-litraisesta oli 400hv, eikä se kestänyt sitäkään. 12-litraisesta ottivat sitten 470hv eikä sekään kestänyt. Ihan uusimmista 13-litraisistakaan tehdas ei ole uskaltanut ottaa enempää kuin 490hv. Ei mopolla mahdottomiin:)
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja b12m »

Nimenomaan - kyllähän tuostakin tehoja SAA, mutta kestävyys kärsii yleensä käyrän ollessa jyrkästi laskeva. Jos autolla aikomus ajaa muutakin, kuin mahdollisimman ripeitä rykäisyjä kotoa kauppaan ja takaisin, niin itse jättäisin virittämisen sikseen.

Olen antanut itseni ymmärtää, että esim. Pohjanmaan suunnalla olisi joku Herlevi -niminen dieselvelho, joka kyllä halukkaille ja likviditeettiä omaaville järjestää woimaa koneeseen ;)
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja neppi »

Niin kyl kai tässä käytössä riittäis jos siellä ois ees suurin osa niistä kaakeista tallella mitä oli tehtaalta lähtiessä...
man123
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Syys 2014 13:19
Truck: -
Location: tuusula

Re: Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja man123 »

Herlevin pajan nimi on Diesellandia.

http://www.diesellandia.fi/

Muutkin diesel korjaamot pystyy ajamaan pumppusi penkissä ja säätämään sieltä sen verran kuin haluat. Vakiosuuttimet riittää melko pitkälle. Pumppukin todennäköisesti riittää. (Riippuu vähän mikä pumppu) Turbon vaihtaisin.(uudet on kehittyneempiä, ja vanha on muutenkin jo väsynyt)

Mihin kannattaa kiinnittää huomiota on lämmöt. Koneen ja pakolämmöt. Ettei pakosarja loimota punasena. Pumpun säädön jälkeen ennakot katottava tarkkaan.
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja ansa »

Hexte kirjoitti:Onkos kylähulluilla minkälaisia virityskokemuksia?
Kovasti järkeähän näissä touhuissa ei aina ole, mutta oishan se kiva jos ois kunnolla voimaa. En tiedä tuleeko koskaan alettua mokomaan viritys touhuun, tuskimpa, mutta ois kiva herättää keskustelua aiheesta.

Millaisia tehoja tuommoisesta Scanian 11 litraisesta koneesta on mahdollista ottaa ulos käyttömukavuuden kärsimättä? Polttoainettakaan ei sais ihan sikana mennä. Moottori on peruskorjattu 130tkm sitten, joten sitä ei ole tarkoitus avata. Jos tavoitteena on 500hv, niin millainen ajettava autosta saadaan tuolla mekaanisella syöttöpumpulla? Ahdin, pumppu, suuttimet ja välijäähdytys kuntoon on kai ne perusasiat millä sitä tehoa saadaa, mutta mutta...


-Kuinka pitkälle riittää vakiosuuttimet ja onko eroa eri tehoversioiden suuttimilla (310hv-360hv)

-Syöttöpumppu. Mitä eroa on eri tehoversioiden pumpuilla ja mikä pumppu ois paras lähtökohta viritykseen. Sehän on sitten teetettävä kaiketi ulkopuolisella. Mistä kannattaa kysellä tekijää, onko suosituksia ja käsitystä mitä tulisi maksamaan?

-Turboahdin olisi jo valmiina, mikäli se vaan käyttökelpoinen tämmöseen hommaan. Scania R580 ahdin, miten se sopisi?

-Mitä muuta?? Ideoita, vinkkejä??
kaikkein yksinkertaisimmin noihin vanhoihin saa lisää ruutia kun suutinkärjet vaihtaa isoreikäisiin versioihin ja syöttöä lisää
man123
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Syys 2014 13:19
Truck: -
Location: tuusula

Re: Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja man123 »

Halvin tapa on vain kääntää syöttöä lisää. Suuttimien vaihtamista kannattaisi jo kysyä joltain asiaan vihkiytyneeltä. Suuttimien avautumispaine on eri asia kuin ruiskutuspaine. Avautumispaine estää tippumisen. Ruiskutuspaine syntyy yhtälöstä: Pumpun elementin koko ja asento(mikä syöttömäärä asento), kierrosnopeus, pumpun nokan muoto ja nosto, suuttimien reikien määrä ja koko. Eli rivipumppuisessakin moottorissa ruiskutuksen huippupaine voi käydä 1000bar tai enemmänkin.

Suuttimien vaihtaminen isoreikäisiin muuttaa siis yhtälöä. Mutta kumpi on parempi, sama syöttömäärä pienistä reijistä kovalla paineella(ja hienompi sumu) vai sama syöttömäärä isommista reijistä(isompi pisarainen sumu)

Ainut raja on mekaaninen kestävyys. Pumpun ja suuttimen. Mutta vakio pumpulla ei maksimi määrälläkään saa tuhottua mitään. (jos jotain hajoaa se hajoaa heikkoittaan)
Wilcox
Rattimajuri
Viestit: 193
Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
Truck: Wilcox/Volvo F610
Location: Jönköping / Sweden

Re: Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja Wilcox »

Kannattaa varmaan aloittaa niiden suuttimien tarkastuksella ja tarvittaessa kärkien uusinnalla.
Ja ei haittaa jos pumpun käyttää tarkastuksessa, jolloin voi syöttömäärät tasata ja halutessa
lisätä niitä. Ja tärkeintä on ajoittaa pumppu oikein.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja motoku »

Viritetty kone kyllä kestää ihan hyvin jos se tehdään huolellisesti ja sitä käytetään huolellisesti. Pitää muistaa että lämpökuorma kasvaa ja kylmällä koneella liikuttaessa pitää olla paljon malttia ajaa pata lämpimäksi koska jo pintakaasulla lämpökuorma yltää vakiokoneen maksimiin. Tasalämpimänä kone kyllä kestää ottaa tehoja.

öljylaatu pitää olla virikoneessa paras mahdollinen. Silloin voitelukalvo kestää kasvaneet pintapaineet eikä käyttöikä lyhene.

väännön lisääntyminen parantaa mm. liikkeellelähtökykyä. Kytkin on kuitenkin sama. Pitää olla malttia nytkäyttää auto liikkeelle pienimmällä vaihteella.

Meillä on kiinni 305hv versio, joka joskus käynyt dahlgvistillä kokkolassa pienellä optimoinnilla ja" toivakanmäkitestissä" vaikuttaa n.350-360 heppaselta. Kulutus ihan normaali 22 litraa/100km eikä matkailuajossa tarvii purra hammasta siksi etteikö lomahima liiku :D
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja mikko »

Rakastan tätä viestiketjua.

t: 180bhp vuonna 1968
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

Vaikka otsikko on voimaa Scaniaan, niin ehkä Volvot sitä tarttis enemmän (ainakin mun oma). Muutaman kaljan jälkeen mä jotenkin aina ajaudun avaamaan moottoritilan luukun ja kattelen kaihoisasti B10M:n turboo. Lähinnä oon aatellu välijäähdyttimen asennusta. Turbohan puhaltaa käytännössä suoraan imusarjaan ja kääntämällä turbiinikoteloa johonkin suuntaan sais tilaa välijäähdyttimen liitoksille. Lämpökuormakin pienenisi välijäähdyttimen myötä ja vois melkein huoletta lisätä hieman syöttöä. Tuloksena olisi ehkä jotain muutakin kun mustaa savua, reikä männässä, palaneet venttiilit ja entiset laakerit.

Eihän se ihan noin yksinkertaista ole, mut ehkä jollakin on ollut turbo pöydällä ja osais kertoa saako puhaltimen koppaa käännettyä. Ei tarttis enää sitäkään ihmetellä.
Viimeksi muokannut Wowbagger, 06 Syys 2015 14:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Siun pitää asentaa konekoppaan alkolukko ;)
Rosmo
Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

Rantarosvo kirjoitti:Siun pitää asentaa konekoppaan alkolukko ;)
Enhän mä saa sitä sit enää ikinä auki.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja mikko »

Wowbagger kirjoitti:
Rantarosvo kirjoitti:Siun pitää asentaa konekoppaan alkolukko ;)
Enhän mä saa sitä sit enää ikinä auki.
Oletko ruutana?
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja neppi »

Onhan Mahurivolvojen välijäähyttimiä esim. Paimelassa just konttitolkulla. Ei kai se ole ku lyyvvä paikoilleen... Syötönsäätöruuvi löytyy pumpun etupäästä ja kaasupolkimen alla on rajoitinruuvvi, jolla saa liikettä lisää...
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Siis meinaatko kompurapesän asentoo muuttaa?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Niissä yleensä semmonen ISO lukkorengas tai sitte muu lukitus jolla asento saavutettu, jos ois kompura jne umpipuuta ni ei huollettas nevö niitä sitte.
Tietty välijäähyn asennon löytyminen oikeaa paikkaa voipi olla haasteellista. Kyllä se on ai parempi että saa viileämpää ilmaa, ei tule häviöitä niin paljoa. Uskaltaa sitten ottaa polttopilli käteen ja ottaa pikkupalat pois änkkärin sisältä ;) 4 sarjan kanikoissa se mutka poltettiin läpi pöntöstä että hölis läpi niin heräili vakio konekkin paremmin.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

neppi kirjoitti:Onhan Mahurivolvojen välijäähyttimiä esim. Paimelassa just konttitolkulla. Ei kai se ole ku lyyvvä paikoilleen... Syötönsäätöruuvi löytyy pumpun etupäästä ja kaasupolkimen alla on rajoitinruuvvi, jolla saa liikettä lisää...
Mun täytyy ensin irrottaa jarruvarjoteline ja korjata sen ruostevauriot. Täytyy hoitaa myös pari sisustukseen liittyvää juttua. Sitten täytyy huomioida myös se, ettei missään nimessä voi edetä asentamalla kohtuuhintaista orkkisosaa toisesta mallista. Jos joskus tätä asentamaan ryhdytään, niin sovitetaan jostain toisesta vehkeestä välijäähy. Tämä tietenkin vaatii turbon muokkausta. Toistaiseksi ainakin mun kulkuri tulee olemaan mallia inte cooler, eikä syöttöönkään kosketa. Viron korkein mäki nousee suurimmalla pykälällä ja nopeus on rajoittimen sallima maksimi, eli 85 km/h. Toisaalta kyseinen näppylä on käytännössä kallistettu pelto.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

onkos tähän tullu se alkolukko vai onko mitä jo rakenneltu?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Calevi
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Huhti 2014 18:46
Location: ulkomailla

Re: Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja Calevi »

Wonderi kirjoitti:90-luvun alkupuolella Scanian tehokkain turbocompoundversio 11-litraisesta oli 400hv, eikä se kestänyt sitäkään. 12-litraisesta ottivat sitten 470hv eikä sekään kestänyt. Ihan uusimmista 13-litraisistakaan tehdas ei ole uskaltanut ottaa enempää kuin 490hv. Ei mopolla mahdottomiin:)
mikä niissä yleensä lähti pettämään ensin?
Avatar
vko516
Rattiamiraali
Viestit: 304
Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
Truck: B10M Carrus
Location: Manse

Re: Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja vko516 »

Minkälainen tuo Volvon Thd102 välijäähdytys on?

Joku neste siellä kiertää ja keulassa on oma syyläri, mutta mikä neste siellä kiertää ja mistä se tarkistetaan tai lisätään?
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja b12m »

vko516 kirjoitti:Minkälainen tuo Volvon Thd102 välijäähdytys on?

Joku neste siellä kiertää ja keulassa on oma syyläri, mutta mikä neste siellä kiertää ja mistä se tarkistetaan tai lisätään?
Eiköön siellä sama jäähdytinneste kierrä, kuin moottorissakin?
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Nii siis imusarjassa on ainaki yx cooleri ja sit voi olla keulassa toinen. Olikohan kd tyypissä just 2 kpl. ?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Voimaa Scaniaan

Viesti Kirjoittaja Jule »

Pukaatti kirjoitti:Nii siis imusarjassa on ainaki yx cooleri ja sit voi olla keulassa toinen. Olikohan kd tyypissä just 2 kpl. ?
Ei ole.

Ellei tuohon mun vehkeeseen ole sitten tekniikkaa vaihdettu.
Vastaa Viestiin