Koneen lämpötila

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Onkohan liian kylmä tälle kulkurille :shock: , alkaa pillit huuta varoituksena korkeasta koneen lämmöstä. Tämä kun tapahtuu heti kun virrat kääntää päälle. Loppuu kun on ajellut satakuntakilsaa. Missähän vika??
Huomemma kyllä tuo pilli joutuu kastraatioon... piuhat poikki, niks naks 8)
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
Avatar
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Onko kellään tietoa mitataanko lämpöä mittarille eri paikasta kuin hälylle?
Onko anturi rikki vai mikä laukaisee hälyn?
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja motoku »

Työajokeissa oli moottorin lämpömittari ja vaihdelaatikon lämpömittari silleen kytketty keskusvaroitusvaloon että jos jompi kumpi näytti väärin, alkoi summerit soida. (Toki myös alhainen nestepinta ja oikea keittäminen)

anna luunappi mittarille tai lyö nyrkillä kojelautaan. Niin ne "korjattiin" vm -86-91 b10m:ssä.

Mittarit on sellaisilla liitinnatsoilla siellä kojelaudan pohjassa. Sinne kun menee pölyä väliin niin alkaa temppuilla.
Avatar
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Ongelman ydin ei vaan tunnu selviävän. Sain taas lisää neuvoja, pitää huomenna kokeilla. Veden lisäys poisti ongelman osittain, vaan ei kokonaan. Enään ei pilli huuda kuin ajon aikana, ja silloinkin vain kun normaalilämpö saavutetaan.
Tuo kastraatio päätettiin perua.... toistaiseksi
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja neppi »

En tiä miten nyt liittyy tähän ja vaikuttaa mihin, mut jos veden lisäys auttoi, ni pystyiskö sitä laittaa vielä? Mulla piti vaihtaa paisuntasäiliön molemmat korkit kaupasta uusiin, ennenku sain oikeesti kokonaan systeemin ilmattuu. Siinä alkutilanteessa luulin et nyt on täys. Korkkien vaihdon jälkeen meni vielä joku tyyliin 15-20 litraa nestettä ku sinne sai oikeesti semmoset paineet ku sinne kuuluu ja siks myös ilmat pois.
Avatar
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Vettä kyllä menis enemmältikin, mutta kun lentää pihalle sammutuksen jälkeen painekorkista. Vois kyllä olla "ilmavaivoista" kyse. Täällä tien päällä en kyllä mahda tuolle mitään
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ilmaa siellä on jos se noin tekee. Kierroksia koneeseen ja jos on jotain kiertovesipumppuja ni ne käyntiin kans ja ilmaruuveja kunnolla auki. Saatat saada laskee gallonan per ruuvi ja sitteki vielä räkii. Googlaa matkanvarrelta joku varaosaputka ja soita / käy kysyy niitä korkkeja. Ei maksanu mansikoita ja autto.

Jos mahd, keula johonki rinteeseen ja sit ym show uusiks. Sit perä ylös ja sama juttu. Kyllä ne ilmat sieltä ulos saa. Toki vähän ärsyttävää touhua, koska lomareissu, mut matkakumppaneille "sou not" ja "yhyy yhyy" ja ilmausruuvinvarteen käsiks. Hyvä siitä tulee.

Ja missäs mennään? Pystynkö auttaa?
Avatar
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Ollaan nyt Alajärvellä. Eiköhän täältä luulis jonkun raskaankaluston kaupan löytyvän.
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja neppi »

Eteläpohojammaan kylähullut apuun?
Avatar
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Kovasti oon tuumaillut tuon ilman poistamista. Oiskohan mitään ideaa jos tekis alipainepumpun tuohon painekorkkiin, on kuitenkin korkeimmalla kohdalla. Luulis ilmojen hakeutuvan tyhjiön suuntaan.
Ideahan ei ole oma, käyttävät tuota konstia uusien autojen kasauksen yhteydessä.
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
Avatar
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Johan alko ongelmien aiheuttajia löytymään. Vesipumppu paskana, pukkaa huohotin reijästä tavarat pihalle. Kolisee ja kilisee... :?:. Tarkempi tutkimus pumpulle.. sisällä termostaatin osi. Oli tukkinut tehokkaasti koko pumpum ja samalla kiilannut juoksupyörää.

Tuurin reissulta sain ohjeita termostaattien tutkimiseen, on kuulemma kolme kappaletta. Kaikki kolme tallella (+yksi lisää :? ) ja vanhan termarin osia kopan sisällä. Joku vaihtanut termarin poistamatta hajonneen osia :evil:. Kyllä panee vihaksi nää "korjaajat", ei viitsitä hoitaa hommaa kunnolla. No ei auta kuin tilata uusi pumppu ja samalla kyllä tilaan nuo termaritkin.

Samalla kyllä aattelin poistaa kaikki vanhan patteriston putket. Patterit on olleet kankaalla jo jonkin aikaa. Onko kenelläkään tietoo tuleekohan jotain ongelmii jos poistaa samalla pattereita ohjaavan termarin ja putkiston jolla vettä kierrätetty?
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja neppi »

Siihen voi käsittääkseni vaihtaa laakerit.
Avatar
Selfie
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Touko 2015 19:57
Truck: Ausvits-express
Location: HAUKIPUDAS

Re: Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja Selfie »

Minua kiinnostaa ankarasti tuo vesikierron sielunelämä. Patterikierron haluaisin saada suljettua muutostöitä varten siten, että voisin kuitenkin autoa käyttää aiheuttamatta lämpöongelmia moottorille. Patterikierrolle on ilmeisesti lämpötila-anturi matkustamon takaosassa ja se vaikuttaa myös Webastoon. Paineilmakin on mukana kuvioissa, koska kun pyytää matkustamoon lämpöä kojelaudan potikasta niin suhahtaa kun jokin venttiili aukeaa ja päinvastoin.
Nyt olen PA, mutta on bussi, sitä ei meiltä kukaan vie (jos ei sitten vouti...)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä tuo kone jäähdyttää ilman tuota patterikiertoa. Monissa autoissa on sulut lähdössä ja paluussa huoltoa varten. Röllissä saa Weban irti tyhjentämättä nesteitä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Tääkään ei liity nyt sillai tähän tai no joo, scanialla kun tein ennen hommia niin me pumpattiin pienellä paineilmatoimisella mäntäpumpulla vedet sisään alavesiletkusta, kaaniassa oli valmiina nippa johon kävi liitin, ei muuta kun pumppas alhaalta ylös sen reiska 30 litraa ja sitten kun paisarista näkyi neste niin lopetettiin pumppaaminen ja homma klaara.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Oikeassa olet Neppi, pumppuun sai korjaussarjan, hintakin oli ihan kohtuullinen.

Nyt on patterien putket irroitettu vesikierrosta. Tarkoitus on laittaa tuulilasin lämmitin toimimaan. Jos ottaa veden alavesiletkusta, niin mihin se kannattaa palauttaa? Ylävesiletkuu oon aatellut, vaan onko se oikea paikka?
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja AriW »

Ota vesi ennen termaria,lämmintä tulee pakkasella helpommin. Saa sen kai palauttaakkin,moottoriin.
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja Iski »

Pitäisi olla oma kierto etukennolle, siis tuulilasille pitää tulla kuumaa vaikka patterikierto viilenisi, tutkippas putkistoa tarkemmin jos löytyy haaroitus jostain ja termarit patterikiertoon.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Patterikierrolle on oma termari samassa kotelossa muiden termarien kanssa. Oli 63 asteinen, muuta 76,81,81 astetta. Putkilähtee suoraan keulaa kohti haarautuu johinkin , ilmeisesti patterien säätöventtiilille, mutta lopulta päätyy etukennolle. Sieltä menee etuosan puhaltimelle ja palaa yhdessä patterien paluun kanssa koneelle. Tuohon tulokseen olen tullut maatessani useita tunteja auton alla viime päivien aikana.
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
Avatar
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Perinteisesti meni tääkin homma kätösiin pienoisiin :evil: . Osat tuli tänään, vaan eipä käyneet vesipumpun korjaussarjan osat. No onneksi ei olla menossa mihinkään, eli korjauksella ei ole aikataulua.

Tänään sain tuulessa ja lehtisateessa (kummasti kaikki lähistön irtonaiset puidenlehdet tunkeutuu kulkurin alle :shock:) tehtyä etukennolle uuden vedensyötön alavesiletkusta. Huomenna tarkoitus liittää paluu ylävesiletkuun. Tuo ratkaisu on helpoin toteuttaa, ei tuu pitkiä putkistoja, kun niistä tarkoitus päästä eroon. Toimivuudestahan en tietenkään osaa sanoo mitään, sen aika näyttää
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Käykö tuossa niin että tuulilasille tulee lämmintä vasta kun termostaatti päästää vettä jäähdyttimelle. Eli kylmänä liikkeelle lähdettäessä tuulilasista näkee noin 100km ajon jälkeen?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja AriW »

Käy.
Avatar
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Kuinkas käy jos laitan paluun termarikoppaan?
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Paluu muuttuu menoksi. Kyllä tuulilasille pitää ottaa lämpö sellaisesta kohdasta josta tulee aina kuumaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Koneen lämpötila

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Scanias oli onneks ihan oma linja tuulilasin lämppärille, oli helppoa purkaa patterit pois..
Vastaa Viestiin