SisuPussissa on ollut väljää perässä jo pidemmän aikaa ja nyt on alkanut päässä pyörimään ajatus josko sille pitäisi tehdä jotain. Välystä on siis laipasta pyöritettynä jotain 5-10 minuutin välillä ja luultavasti tästä johtuu ajossa kuuluva rallatus kun ei ole veto päällä eikä moottorilla jarruteta.
Takavatoisten kanssa ei ole juurikaan tullut puuhattua eikä perän shimmaus ole siis tuttu operaatio. Kysymys kuuluukin, pystyykö tuon tekemään ilman välityksen irroittamista?
Tällainen perämurikka kyseessä:
Osaluettelon mukaan 42,42 ja 54 ovat säätölevyjä.
Perän shimmaus.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Perän shimmaus.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Perän shimmaus.
En tiedä,luulen. Ja pahinta ku ei pääse hypistelemään. Mikäli ääni on ennemmin rouskuttavaa ku jollotusta,veikkaan pinjonin laakeria tai ristitapin kulumaa. Jos jollottaa kautta ulisee,pinjonia syyttämään (se ku rullaa paljon nopemmin ku ite tasauspyörästö). Välyksen paikat löytyy todennäköisesti pinjoni/planeetta osastosta,jolloin shimmaaminen (kiristys) voi auttaa hetkeksi. Kato hammaskulma/kosketuspinta ja jos poskellaan ni pulttaa pinjoni vaan pois. Tasauspyörästö pitää ottaa pois,pinjoni purkautuu eteen päin kuitenkin. Eli joo,kyllä mä purkaisin sen perän muttereiksi paitsi jos sattus kiristymään pinjonin päästä mutterilla ne pinjonin laakerit. Jos siitä ääntää,eikä ole hammaspeikko tärvelly rattahia.
Mutta ekaks kattosin mistä se oikeesti ääntää,välyksiä on aina ja vähän pitää ollakkin. Joskus on jollain ihmeen kaupalla perät hiljentyny laakereilla mutta usein on koko välitys paskana ja vaan ääntää.
Ei kai tässä krympillä pinjonia säädetä?
Ruuvaa klumppi perästä irti ja koita pinjonia pyörittämällä tutkia onko laakeri loppu. Se ei yleensä tartte ku poskilaakerit irti.
Joo mokasin ja katoin kuvaa uudelleen,pinjoni lähtee ulospäin eli miksi ei pystyis purkaa ilman välityksen poistoa.
Mutta ekaks kattosin mistä se oikeesti ääntää,välyksiä on aina ja vähän pitää ollakkin. Joskus on jollain ihmeen kaupalla perät hiljentyny laakereilla mutta usein on koko välitys paskana ja vaan ääntää.
Ei kai tässä krympillä pinjonia säädetä?
Ruuvaa klumppi perästä irti ja koita pinjonia pyörittämällä tutkia onko laakeri loppu. Se ei yleensä tartte ku poskilaakerit irti.
Joo mokasin ja katoin kuvaa uudelleen,pinjoni lähtee ulospäin eli miksi ei pystyis purkaa ilman välityksen poistoa.
Re: Perän shimmaus.
Oikeastaan ainut mitä pääset tekemään ilman välityksen irrottamista, on pinjonin mutterin kireys. Eli kardaanin irrottamalla pääsee näkemään perän kardaanin laipan jossa mutteri. Kiristä jos löystynyt.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Perän shimmaus.
Pieni vetopyörä kyllä tulee tuosta irti ja sen kosketusta isoon vetopyörään voi muuttaa mutta niin ei kuitenkaan tehdä.
Oikea säätö vaatii perämurikan irroittamisen ja poskilaakereiden säädön
Oikea säätö vaatii perämurikan irroittamisen ja poskilaakereiden säädön
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: Perän shimmaus.
Vaikka ollut joskus jotain väätöä....
Tässä komppaan täysin Puutiaista
Tässä komppaan täysin Puutiaista
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: Perän shimmaus.
Kiitoksia vastauksista.
Tuota poskilaakerien säätämistä en osannutkaan ajatella. Nyt täytyy katsoa jos löytyisi lomalla joku sopiva rako perärempalle.
Saisi yhden ongelman pois päiväjäjestyksestä.
Tuota poskilaakerien säätämistä en osannutkaan ajatella. Nyt täytyy katsoa jos löytyisi lomalla joku sopiva rako perärempalle.
Saisi yhden ongelman pois päiväjäjestyksestä.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.