Scania K113 kytkin ongelma

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Kuutio
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Elo 2014 15:50
Truck: Scania Carrus 602
Location: Jyväskylä
Member id: 196

Scania K113 kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja Kuutio »

Elikkä kyseessä on Scania k113 7 lovisella cs vaihteistolla. Vika ilmeni pakkia laittaessa päälle hirveä rutina kuului mutta pykälään kuitenkin meni. Asiaa nopeesti tutkiessa ei löytynyt muuta vikaa kun nestesäiliö tyhjä. Ei muuta kun uutta nestettä sisälle säiliöön mutta sama homma jatkuu. Kytkintä pumpatessa jonkun aikaa se muuttui kovaksi tämän jälkeen vaihteet silmään ilman minkäänlaista rutinaa. Sekunnin tai kaks kun odotteli ja painoi kytkimen uudelleen alas niin pohjaan menee ja ei mene vaihde silmään tai menee mutta rutinan kanssa. Mistähän kannattaisi lähteä vikaa etsimään?
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja Carman »

Taitaa kytkimen nesteputki vuotaa jostain kohdin.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja Iski »

Ilmaa putkessa, mutta vuotokin on jossain kun purkki mennyt tyhjäksi, vuotokohta putkessa löytyy laatikon läheltä tai kuskin paikkeilta missä putki on alttiina ulkoilmalle, voi olla toki pää- tai työsylinterikin.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Kuutio
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Elo 2014 15:50
Truck: Scania Carrus 602
Location: Jyväskylä
Member id: 196

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja Kuutio »

Voiskohan tuon vuodon unohtaa koska kun kytkintä pumppaa ja se muuttuu kovaksi niin se pysyy kovana eikä mene lattiiaan? Jos nestettä vuotais niin eikös pedaali pikkuhiljaa painuis pohjaan?
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Täällä oli ihan samat oireet viimekesänä. Kytkimen putkessa oli vuoto ja uutta putkea ja sen jälkeistä ilmausta se vaati. Sitten pelasi taas.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja Iski »

Vuoto voi olla aika pieni, jossain kuitenkin on vuoto, kun nesteet on kadonneet. Älä polje kytkintä jos autossa ei ole paineita, tehostin ei silloin toimi ja tulee isompi vahinko.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Lahtelainen
Renkaiden potkija
Viestit: 1
Liittynyt: 22 Elo 2015 20:27
Location: Suomi

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja Lahtelainen »

Iski kirjoitti:Älä polje kytkintä jos autossa ei ole paineita, tehostin ei silloin toimi ja tulee isompi vahinko.
Millainen vahinko sinne tulee? Koskeeko tämä myös Volvoa?

Olen usein polkenut paineettoman B10M:n kytkinpolkimen alas, on raskas, mutta paineiden noustua kytkin taas kevenee, eikä mitään ole tietääkseni koskaan mennyt rikki.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Lahtelainen kirjoitti:
Iski kirjoitti:Älä polje kytkintä jos autossa ei ole paineita, tehostin ei silloin toimi ja tulee isompi vahinko.
Millainen vahinko sinne tulee? Koskeeko tämä myös Volvoa?

Olen usein polkenut paineettoman B10M:n kytkinpolkimen alas, on raskas, mutta paineiden noustua kytkin taas kevenee, eikä mitään ole tietääkseni koskaan mennyt rikki.
Asiasta en enempää tiedä, mutta kyllä minulle on opetettu ihan korjaamopuoleltakin, että sitä poljinta ei väkisin painella. Sieltähän olisi kai tarkoitus mennä tavallaan ohjauskäsky tuonne kytkimen vieressä olevalle työsylinterille, eli paineilma tulee tuolla mukaan kuvaan. Miksi ylipäänsä on tarve painaa kytkinpoljin alas, jos ei ole ilmanpaineita apuna? Vaihde päällehän näitä "nykyautoja" ei enää parkkeerata. Käsijarru on sitä varten. :?
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 297
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja setrailija »

Scaniassa jossain mallissa työsylinteri on kytkinkopansisällä jos polkee ilman paineita voi pullauttaa nesteet kytkimelle.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

vanhemmissa kanikoissa kuorkkipuolella oli 2 ja 3 sarjoissa orjasylinteri ulkopuolella laatikon kylessä kiini ja 4 sarjalaisissa lootan sisällä. (myöhempii tais tulla takas ulkopuolelle) vaihettiin muutes jokunen orjasylinteri sillo ku tein niitä hommia. Monella aina unohtui vanhemmista laittaa painelaakerille tösäyksen rasvaa siitä nipasta.... muistelen että orjasylinterille oli korjaussarjaa saatavana. Ilmaaminen oli aina melkoinen jumppa jos höräytti tankin tyhjäx.

kuorkissa sai sen pikkusen tarkistus luukun auki 2 pultilla ja lampulla näki sissää jos orjasylinteri vuoti esmes.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja ansa »

setrailija kirjoitti:Scaniassa jossain mallissa työsylinteri on kytkinkopansisällä jos polkee ilman paineita voi pullauttaa nesteet kytkimelle.
joo ja tehotus pääsylinterissä, se työsylinteri ei sitä ymmärrä onko paine tehty mekaanisesti polkimella tai tehostimella, susihan se rakenne vain oli kaikin puolin, liikkuvia osia oli toki mahdollisimman vähän.
lisäksi se kytkinhän pitää kestää ton väkisin painamisenkin, on nimittäin lueteltu jonkinlaiseksi turvallisuusvarusteeksi, joka pitää toimia vaikka autossa ei ilmoja olekkaan. vanhemmissa toki noi ruosteiset putkilinjat antautuivat useimmiten tuolla väkisinpainamisella, mutta kyllähän sillä konstilla myös helposti löytää sen vikapaikankin.
man123
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Syys 2014 13:19
Truck: -
Location: tuusula

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja man123 »

"lisäksi se kytkinhän pitää kestää ton väkisin painamisenkin, on nimittäin lueteltu jonkinlaiseksi turvallisuusvarusteeksi, joka pitää toimia vaikka autossa ei ilmoja olekkaan." HÖPÖHÖPÖHÖPÖ Miten sitten robottilaatikot joissa ei ole kytkinpoljinta ollenkaan?

Esim jarrut ja ohjauslaitteet on turvallisuuslaitteita, kytkin on vaan laite joka pidentää vaihteiston synkronointien ikää. :)

ÄLÄ PAINA VÄKISIN. (Sano naapurin tyttökin)
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja ansa »

man123 kirjoitti:"lisäksi se kytkinhän pitää kestää ton väkisin painamisenkin, on nimittäin lueteltu jonkinlaiseksi turvallisuusvarusteeksi, joka pitää toimia vaikka autossa ei ilmoja olekkaan." HÖPÖHÖPÖHÖPÖ Miten sitten robottilaatikot joissa ei ole kytkinpoljinta ollenkaan?

Esim jarrut ja ohjauslaitteet on turvallisuuslaitteita, kytkin on vaan laite joka pidentää vaihteiston synkronointien ikää. :)

ÄLÄ PAINA VÄKISIN. (Sano naapurin tyttökin)
eiköhän nyt kuitenkin käsitelty tätä ikääntynempää kalustoa, enpä oo nähäny yhtään 3sarjaasta iliman kytkinpoljinta,jos ei nyt oteta automaattia lukuun
Kuutio
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Elo 2014 15:50
Truck: Scania Carrus 602
Location: Jyväskylä
Member id: 196

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja Kuutio »

Noniin vähän päivitystä tähän ongelmaan eli vuotoa ei löydy mistään joten sen voi melkein unohtaa. Mutta ilmauksella kytkin parani jonkin verran mutta ei ihan entiselleen palautunut. Kytkintä kun pumppaa kolme neljä kertaa niin laatikon vieressä oleva sylinteri liikkuu pari kolme senttiä pisemmälle ja silloin vaihteet napsahtelee hyvin sisään. Olisko tämä merkki siitä että järjästelmässä olisi ilmaa? Mistähän löytäisin tuon painelaakerin rasvanipan? Kun kytkimen vapauttaa niin kuuluuko pääsylinterin röpöttää kun se palautuu takaisin eli palautuu pätkittäin takasin? Sitten vielä liikennöitsijä on laittanu järjästelmään silikoni pohjaisen kytkinnesteen kuinkahan iso homma on vaihtaa normaaliin Dot 4??
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Joku joskus sanoi että tiivisteet menee uusiksi jos laittaa silikooniset litkut, liekkö toisinpäin sama? sanoisin että pääsylinteri tai orjasylinteri vuotaa tiivisteistä lävitse, ainaki kuorkkipuolella oli iha normihomma. Joskus muistaakseni pahin skenaario oli kun haarukka rutsahti irti kaavelista.
Vaihto homma on samalla tavalla suoritettavissa kun ilmauskin.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Kuutio
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Elo 2014 15:50
Truck: Scania Carrus 602
Location: Jyväskylä
Member id: 196

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja Kuutio »

Vika löyty ja sen myötä korjattu uuden pääsylinterin se vaati.
Vastaa Viestiin