Automaattilaatikko Scaniaan
-
- Rattimajuri
- Viestit: 161
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
- Truck: Scania bf110 Wiima
- Location: Joroinen
Automaattilaatikko Scaniaan
Olen nyt vuoden ajan unelmoinut automaattivaihteistoa tuohon meidän K113 Scanian 10 vaihteisen tilalle. Laatikon vaihto ei nyt vielä ainakaan ole ajankohtaista enkä tiedä tuleeko koskaan olemaankaan. Silti toivoisin herättäväni keskustelua ja löytäväni vastauksen muutamaan itseäni askarruttavaan kysymykseen. Olen päätynyt pohdiskeluissani siihen tulokseen että ZF-automaatti lienee itselleni mieleisin vaihtoehto, mutta muitakaan vaihtoehtoja ei ole pois suljettu. Volvoonhan noita ZF 5hp500 laatikoita on tarjolla joka nurkalla, mutta Scaniaan sellainen täydellinen rakennussarja on huomattavan hankala löytää. Kokonainen auto sopivalla laatikolla tietysti olisi paras, mutta niitä löytyy yhtä huonosti, tai en vain osaa etsiä. Tämän foorumin automaattiprojektit (Sisupussi & Lahti32) ja keskustelut on läpi luettu useaan kertaan ja niistä on kovasti ollut hyötyä.
Mikä minua sitten askarruttaa??
Useimmiten nuo ainakin purkaamoilta löytyvät ZF laatikot 5 vaihteisia, joissa vitonen on ylivaihde jonka välityssuhde on 0,83. 10 vaihteisessa suurin vaihde on suora. Meidän auto on alkujaan 100km/h bussi, joten nykyisin matkailuautokäytössä ja 80km/h nopeudessa tuo 10 vaihde on pitkähkö. Tuo ZF:n vitonen olisi siis hyvinkin pitkä. Onko tuota ZF 5hp500 laatikkoa mahdollista käyttää vain 4 vaihteisena? Ja Jos käyttää tai löytää suoraan 4 vaihteisen, niin onko hyppy vaihteelta seuraavalle sitten liian suuri? Millaista ajaminen käytännössä tulisi olemaan?? Perävälitystä en valitettavasti osaa teille nyt kertoa, mutta mielelläni en sitä alkaisi vaihtaa.
Ideoita ja ehdotuksia? Muuta huomion arvoista?
Mikä minua sitten askarruttaa??
Useimmiten nuo ainakin purkaamoilta löytyvät ZF laatikot 5 vaihteisia, joissa vitonen on ylivaihde jonka välityssuhde on 0,83. 10 vaihteisessa suurin vaihde on suora. Meidän auto on alkujaan 100km/h bussi, joten nykyisin matkailuautokäytössä ja 80km/h nopeudessa tuo 10 vaihde on pitkähkö. Tuo ZF:n vitonen olisi siis hyvinkin pitkä. Onko tuota ZF 5hp500 laatikkoa mahdollista käyttää vain 4 vaihteisena? Ja Jos käyttää tai löytää suoraan 4 vaihteisen, niin onko hyppy vaihteelta seuraavalle sitten liian suuri? Millaista ajaminen käytännössä tulisi olemaan?? Perävälitystä en valitettavasti osaa teille nyt kertoa, mutta mielelläni en sitä alkaisi vaihtaa.
Ideoita ja ehdotuksia? Muuta huomion arvoista?
- setrailija
- Rattiamiraali
- Viestit: 297
- Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
- Truck: M-B 416
- Location: Joutseno
Re: Automaattilaatikko Scaniaan
Moi
anna vain olla viisvaihteinen ei haittaa vaikka joskus ajeletkin pienillä kierroksilla. zf.n napistolla voit valita pienemmän vaihteen. Miulla on tossa yks joutilaslaatikko saat hakea sen pois. On ehjä
ja ollut scania l 94 kiinni. Autan vielä nostamaan kyytiin.
anna vain olla viisvaihteinen ei haittaa vaikka joskus ajeletkin pienillä kierroksilla. zf.n napistolla voit valita pienemmän vaihteen. Miulla on tossa yks joutilaslaatikko saat hakea sen pois. On ehjä
ja ollut scania l 94 kiinni. Autan vielä nostamaan kyytiin.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
+358440422887
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 122
- Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
- Truck: Scania L113 Vähämaa
- Location: rovaniemi
Re: Automaattilaatikko Scaniaan
Annatko autosi alustanumeron, niin katon mikä välitys on
-
- Rattimajuri
- Viestit: 161
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
- Truck: Scania bf110 Wiima
- Location: Joroinen
Re: Automaattilaatikko Scaniaan
Tänään olenkin jo paljon viisaampi näiden laatikoiden suhteen. Sain todellisen ammattimiehen kiinni näitä ZF-laatikoita korjaavasta firmasta ja tietomäärä tällä miehellä oli valtava. On kuulemma niin älykäs laatikko ettei kytke vitosta jos ei sillä oikeasti jaksa mennä.
Kyseessä on tuo linkistä löytyvä auto. Alustanumeron mukaan perävälitys on 3,27, mutta kun ei näistä vanhoista voi enää varmaksi sanoa.
Moi. Yritinkin tänään soitella, koetan huomenna uudestaan. Ps. Ensi yönäkin tankkaan teidän hallin pihassa.setrailija kirjoitti:Moi
anna vain olla viisvaihteinen ei haittaa vaikka joskus ajeletkin pienillä kierroksilla. zf.n napistolla voit valita pienemmän vaihteen. Miulla on tossa yks joutilaslaatikko saat hakea sen pois. On ehjä
ja ollut scania l 94 kiinni. Autan vielä nostamaan kyytiin.
http://koti.mbnet.fi/bussit/kortti.php?haku=UFT-788janne kirjoitti:Annatko autosi alustanumeron, niin katon mikä välitys on
Kyseessä on tuo linkistä löytyvä auto. Alustanumeron mukaan perävälitys on 3,27, mutta kun ei näistä vanhoista voi enää varmaksi sanoa.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 122
- Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
- Truck: Scania L113 Vähämaa
- Location: rovaniemi
Re: Automaattilaatikko Scaniaan
Joo niinpä näyttää olevan, mutta tosiaan toimii kyllä tuolla laatikolla varmasti. Saattaisi olla muuten huippunopeus aika hurja.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 161
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
- Truck: Scania bf110 Wiima
- Location: Joroinen
Re: Automaattilaatikko Scaniaan
Nyt on homma edennyt siihen pisteeseen että sopiva vaiheisto on saatu kotiin. Setrailijalle Joutsenoon ISO kiitos. Vaihteisto odotti noutoa sovitussa paikassa ja yllätys olikin kovin positiivinen kun loota sattui olemaan vielä kestävämpi 5hp600 malli.
Sain myös sovittua erään autoiljan kanssa että pääsen häneltä käytöstä poistuneesta autosta purkamaan kaikki tarvittavat sähköpuolen osat. Napit kojetauluun, kickdown-kytkin, ohjausboksi, kuormitusanturi, liittimet ja kaapelit, yms. Tarvitsenko jarrupolkimelle painelinjaan myös anturin/kytkimen, vai voinko hyödyntää jarruvalon kytkintä? Mitä muuta tulisi purkaa mukaan?? Vielä täytyisi löytää jostain sopivat starttikehä ja vetolevy. Niitä ei kenttäolosuhteissa pysty irrottamaan.
http://www.juvekim.fi/product.php?id=293265
Tuommoisen korjaamokansion tilasin myös.
Sain myös sovittua erään autoiljan kanssa että pääsen häneltä käytöstä poistuneesta autosta purkamaan kaikki tarvittavat sähköpuolen osat. Napit kojetauluun, kickdown-kytkin, ohjausboksi, kuormitusanturi, liittimet ja kaapelit, yms. Tarvitsenko jarrupolkimelle painelinjaan myös anturin/kytkimen, vai voinko hyödyntää jarruvalon kytkintä? Mitä muuta tulisi purkaa mukaan?? Vielä täytyisi löytää jostain sopivat starttikehä ja vetolevy. Niitä ei kenttäolosuhteissa pysty irrottamaan.
http://www.juvekim.fi/product.php?id=293265
Tuommoisen korjaamokansion tilasin myös.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Automaattilaatikko Scaniaan
Zf Hp laatikoita löytyy eri välityksillä. Löytyy mm. 4 ja 5 vaihteisia joissa suurin vaihde on suora.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 161
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
- Truck: Scania bf110 Wiima
- Location: Joroinen
Re: Automaattilaatikko Scaniaan
Puu Tiainen kirjoitti:Zf Hp laatikoita löytyy eri välityksillä. Löytyy mm. 4 ja 5 vaihteisia joissa suurin vaihde on suora.
205804 on tämän vaihteiston sarjanumero. Osaatko kertoa jotain tästä vaihteistosta? Tyyppikilpeen ei ole stanssattu total-ratiota, eikä speedo-ratiota. Ohjainboksi kuulemma tulee valita total-ration mukaan.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Automaattilaatikko Scaniaan
Tuo numero ei taida olla stycklist nro, tuosta en osaa sanoa mitään.Hexte kirjoitti:Puu Tiainen kirjoitti:Zf Hp laatikoita löytyy eri välityksillä. Löytyy mm. 4 ja 5 vaihteisia joissa suurin vaihde on suora.
205804 on tämän vaihteiston sarjanumero. Osaatko kertoa jotain tästä vaihteistosta? Tyyppikilpeen ei ole stanssattu total-ratiota, eikä speedo-ratiota. Ohjainboksi kuulemma tulee valita total-ration mukaan.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 161
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
- Truck: Scania bf110 Wiima
- Location: Joroinen
Re: Automaattilaatikko Scaniaan
Puu Tiainen kirjoitti:Tuo numero ei taida olla stycklist nro, tuosta en osaa sanoa mitään.Hexte kirjoitti:Puu Tiainen kirjoitti:Zf Hp laatikoita löytyy eri välityksillä. Löytyy mm. 4 ja 5 vaihteisia joissa suurin vaihde on suora.
205804 on tämän vaihteiston sarjanumero. Osaatko kertoa jotain tästä vaihteistosta? Tyyppikilpeen ei ole stanssattu total-ratiota, eikä speedo-ratiota. Ohjainboksi kuulemma tulee valita total-ration mukaan.
Partlist no. 4139 061 505
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Automaattilaatikko Scaniaan
Tuossa näyttäis olevan välitykset 2.81-0.8
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 161
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
- Truck: Scania bf110 Wiima
- Location: Joroinen
Re: Automaattilaatikko Scaniaan
Se tieto tuli nopeasti. KiitosPuu Tiainen kirjoitti:Tuossa näyttäis olevan välitykset 2.81-0.8
- setrailija
- Rattiamiraali
- Viestit: 297
- Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
- Truck: M-B 416
- Location: Joutseno
Re: Automaattilaatikko Scaniaan
Huomenta
Jos siihen ei löydy ohjanboksia voin tuoda sen virosta kun käyn siellä. löytyy varmasti samasta autosta niitä on kottikärrikuorma.
Olisit soittanut monelta olet olisin keittänyt kahvit.
J-P
Jos siihen ei löydy ohjanboksia voin tuoda sen virosta kun käyn siellä. löytyy varmasti samasta autosta niitä on kottikärrikuorma.
Olisit soittanut monelta olet olisin keittänyt kahvit.
J-P
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
+358440422887
-
- Rattimajuri
- Viestit: 161
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
- Truck: Scania bf110 Wiima
- Location: Joroinen
Re: Automaattilaatikko Scaniaan
Mietiskelin tuota ohjausboksia. EST18 tyyppinen sen on kai oltava ja mielummin Scaniasta, mutta onko niitä EST18 boksejakin useita eri malleja kun on EDC-pumpullisissa vehkeissä systeemit on sen modulaattorin osalta erilaiset? Mitä siinä boksissa pitää lukea ja mitä ei saa lukea. Meidän autossa on vaijerikaasu.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Automaattilaatikko Scaniaan
Nyt tosiaan ollaan.Lahti32 kirjoitti:Nyt ollaan tekemässä hyvää matkailuautoa
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 161
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
- Truck: Scania bf110 Wiima
- Location: Joroinen
Re: Automaattilaatikko Scaniaan
mikko kirjoitti:Nyt tosiaan ollaan.Lahti32 kirjoitti:Nyt ollaan tekemässä hyvää matkailuautoa
En tiiä mitä tästä tulee, tuskin tällä työtahdilla ainakaan valmista. Nyt kuitenkin lähen lastaamaan autoon työkaluja, kun huomenna aamuksi on sovitty Tyrnävälle treffit erään liikennöitsijän kanssa. Tarkoituksena siellä on purkaa tähän vaihteistoprojektiin tarvittavia osia. Jos tulee viime hetken vinkkejä niin kuulolla ollaan..
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Automaattilaatikko Scaniaan
Jos tuo Sisupussi on linjoilla, kysele siltä vinkkejä. Osaava heppu, käytiin tätä samaa asiaa läpi.Hexte kirjoitti:mikko kirjoitti:Nyt tosiaan ollaan.Lahti32 kirjoitti:Nyt ollaan tekemässä hyvää matkailuautoa
En tiiä mitä tästä tulee, tuskin tällä työtahdilla ainakaan valmista. Nyt kuitenkin lähen lastaamaan autoon työkaluja, kun huomenna aamuksi on sovitty Tyrnävälle treffit erään liikennöitsijän kanssa. Tarkoituksena siellä on purkaa tähän vaihteistoprojektiin tarvittavia osia. Jos tulee viime hetken vinkkejä niin kuulolla ollaan..
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 161
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
- Truck: Scania bf110 Wiima
- Location: Joroinen
Re: Automaattilaatikko Scaniaan
Nyt on Tyrnävän reissu tehty. Irti purettiin kardaani, jäähdytysputkia, johtosarja, ohjainboksi, nappulat kojetauluun, kickdownanturi ja kuormitusanturi. Myös paljon muuta Scania-varaosaa lähti mukaan. Kiitokset Kylmäsen Liikenteelle sponsoroinnista. Nyt puuttuisi vielä vaihteistoprojektista vetolevy ja starttikehä. Olin kovin yllättynyt vesiputkia seuraillessa siitä että vaihteiston jäähdytys on kytketty ylävesiletkun väliin. Melko pitkästi tulee matkaa sylinterinkannesta vaihteiston kautta jäähdyttäjälle. Valtaosan jäähdytysputkista joutuu itse tekemään, kun purkuauton putket oli niin kovin lahon näköiset.
Taas heräsi kysymyksiä. Moottorin tiedot boksin tarrassa täsmää, mutta välityssuhde ei. Boksissa välitys 3,43-0,83 kun tässä vaihteistossa Puu Tiaisen kertoman mukaan 2,81-0,8. Voiko vaihteisto toimia tuolla boksilla, vai onko etsittävä toinen?
Taas heräsi kysymyksiä. Moottorin tiedot boksin tarrassa täsmää, mutta välityssuhde ei. Boksissa välitys 3,43-0,83 kun tässä vaihteistossa Puu Tiaisen kertoman mukaan 2,81-0,8. Voiko vaihteisto toimia tuolla boksilla, vai onko etsittävä toinen?
-
- Rattimajuri
- Viestit: 161
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
- Truck: Scania bf110 Wiima
- Location: Joroinen
Re: Automaattilaatikko Scaniaan
Tervehdys. Onko nuo välitykset varmasti oikeat? Luotan kovasti kertomaasi, mutta vielä siksi asiaa varmistelen koska tuo minulla oleva ohjainboksi ei ole tälle välitykselle sopiva ja sen joutuu vielä vaihtamaan. Vaihteiston tyyppikilpeen kun ei tuota välitystä ole merkattu.Puu Tiainen kirjoitti:Tuossa näyttäis olevan välitykset 2.81-0.8
Kävin maanantaina Paimelassa pyörimässä ja etsimässä osia vauhtipyörän tilalle. Irto-osia ei löytynyt, vaan löytyi ainoastaan Scania L94:n kone jossa on samanlainen ZF kiinni. Siinä on paikallaan vetolevy, yms tarvittavat hilut. Kysymys kuuluukin että käykö ne tuohon K113 moottoriin?
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Automaattilaatikko Scaniaan
Vaihteiston osanumeron mukaan on tuo välitys, mutta päätä en pistäis pantiks.
Tuo sun boksi kyllä toimii tuonkin vaihteiston kanssa, lyöt kiinni ja käyt ajamassa.
Nuo vaihteistothan ja softa valitaan moottorin tehon ja vääntömomentin sekä auton käyttötarkoituksen mukaan.
Scanialla on kaikki boksit lueteltuna moottorityypin mukaan. Tällä haetaan optimivaihtopisteet ja polttoainetaloutta, näillä pikkuseikoilla tuskin on harrastekäytössä mitään väliä.
Sulla vaan on riesana tuo pitkä perävälitys, menee melko varmaan vaihdettavaks.
Tuo sun boksi kyllä toimii tuonkin vaihteiston kanssa, lyöt kiinni ja käyt ajamassa.
Nuo vaihteistothan ja softa valitaan moottorin tehon ja vääntömomentin sekä auton käyttötarkoituksen mukaan.
Scanialla on kaikki boksit lueteltuna moottorityypin mukaan. Tällä haetaan optimivaihtopisteet ja polttoainetaloutta, näillä pikkuseikoilla tuskin on harrastekäytössä mitään väliä.
Sulla vaan on riesana tuo pitkä perävälitys, menee melko varmaan vaihdettavaks.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 161
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
- Truck: Scania bf110 Wiima
- Location: Joroinen
Re: Automaattilaatikko Scaniaan
Nyt on taas unelma askeleen lähempänä toteutumista.
Kyselin aiemmin tuon L94:n osien sopivuutta K113 koneeseen ja sainkin muualta tiedon ettei niiden pitäisi käydä. Onneksi Enonkosken purkaamolta löytyi tarvittavat K113:n osat vauhtipyörän tilalle. Periaatteessa nyt pitäisi olla kaikki tarvittava vaihteiston vaihtoon.
Kysymyksiä:
Kuinka tiukalle vedetään vauhtipyörän/vetolevyn pultit ja tarviiko liimaa?
Onko väliä kumpaan suuntaan vesi kiertää tuossa vaihteiston lämmönvaihtimessa? Mielestäni ei mutta ajattelin vielä kysyä.
Kyselin aiemmin tuon L94:n osien sopivuutta K113 koneeseen ja sainkin muualta tiedon ettei niiden pitäisi käydä. Onneksi Enonkosken purkaamolta löytyi tarvittavat K113:n osat vauhtipyörän tilalle. Periaatteessa nyt pitäisi olla kaikki tarvittava vaihteiston vaihtoon.
Kysymyksiä:
Kuinka tiukalle vedetään vauhtipyörän/vetolevyn pultit ja tarviiko liimaa?
Onko väliä kumpaan suuntaan vesi kiertää tuossa vaihteiston lämmönvaihtimessa? Mielestäni ei mutta ajattelin vielä kysyä.
- vanha mutta villi
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 85
- Liittynyt: 29 Touko 2014 00:34
- Truck: MB -69, Scania -83
- Location: Akaa
- Member id: 215
Re: Automaattilaatikko Scaniaan
Ton kiristysmomentin voin kyllä laskea, jos olis tiedossa pultin koko, lujuusluokka ja kierteen nousu (normaali vai taajakierre). Liimaa ei mielestäni tarvita, mutta ei siitä haittaakaan ole.Hexte kirjoitti:Kysymyksiä:
Kuinka tiukalle vedetään vauhtipyörän/vetolevyn pultit ja tarviiko liimaa?
Normaalikierteelle kiristysmomentille löytyy kyllä valmiita taulukoitakin: imatranpultti (sivulla 2, kohdasta hiiliteräkset).
Perillepääsy on yliarvostettua.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 161
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
- Truck: Scania bf110 Wiima
- Location: Joroinen
Re: Automaattilaatikko Scaniaan
Nyt olis vanha vaihteisto pudotettu pois.
Tänään katselin hallia sillä silmällä jos vähän raivaisi tilaa bussille, mutta tulin siihen tulokseen että pienempi vaiva on nostaa auto ylös ja tehdä työ pihalla. Nikkaroitiin kaverin kanssa lamellihirrestä noin 20cm korkeat lätkät pyörien alle ja ajettiin auto päälle. Korin nosto päälle ja työtila näytti riittävältä. Teräspalkista 4 kpl sopivan korkeita tolppia korin ja taka-akselin väliin. Siis yksi joka ilmapussin viereen. Pussit tyhjäksi ja auto pötkotti tukevasti pyörillään, riittävän korkealla. Kaivelin vielä nurkkia ja löysin auton alle ”lattiaksi” peltiarkit kokoa 2500x2500x5mm. Näiden kantamisessa oli melkoinen työ, mutta nyt auton alla on 2,5 metriä leveä ja 5 metriä pitkä, tasainen ja kova alusta. Vaihteiston nostamista suunniteltiin pumppukärryillä, mutta niukan nostovaran vuoksi tulin toisiin ajatuksiin ja hitsasin hallitunkkiin pukin johon vaihteisto istuu tiukasti. Vaihteiston irrotuksessa ei sinänsä ollut hankaluuksia. Tunnin työllä letkut, putket ja pultit irti ja vaihteiston saikin vetää auton alta pois. Vielä kytkin ja vauhtipyörä alas. Sitten homma täytyi jättää kesken, kun vauhtipyörän pultit olikin lyhemmät mitä vetolevyn asennus vaatii. Pulttikauppaan ei enää ehtinyt, joten homma jatkuu ehkä jo huomenna jos vaan pultit löytyy.
Vaihteisto alhaalla
Ja ulkona
Ei kulje tunkki hiekassa.
Tänään katselin hallia sillä silmällä jos vähän raivaisi tilaa bussille, mutta tulin siihen tulokseen että pienempi vaiva on nostaa auto ylös ja tehdä työ pihalla. Nikkaroitiin kaverin kanssa lamellihirrestä noin 20cm korkeat lätkät pyörien alle ja ajettiin auto päälle. Korin nosto päälle ja työtila näytti riittävältä. Teräspalkista 4 kpl sopivan korkeita tolppia korin ja taka-akselin väliin. Siis yksi joka ilmapussin viereen. Pussit tyhjäksi ja auto pötkotti tukevasti pyörillään, riittävän korkealla. Kaivelin vielä nurkkia ja löysin auton alle ”lattiaksi” peltiarkit kokoa 2500x2500x5mm. Näiden kantamisessa oli melkoinen työ, mutta nyt auton alla on 2,5 metriä leveä ja 5 metriä pitkä, tasainen ja kova alusta. Vaihteiston nostamista suunniteltiin pumppukärryillä, mutta niukan nostovaran vuoksi tulin toisiin ajatuksiin ja hitsasin hallitunkkiin pukin johon vaihteisto istuu tiukasti. Vaihteiston irrotuksessa ei sinänsä ollut hankaluuksia. Tunnin työllä letkut, putket ja pultit irti ja vaihteiston saikin vetää auton alta pois. Vielä kytkin ja vauhtipyörä alas. Sitten homma täytyi jättää kesken, kun vauhtipyörän pultit olikin lyhemmät mitä vetolevyn asennus vaatii. Pulttikauppaan ei enää ehtinyt, joten homma jatkuu ehkä jo huomenna jos vaan pultit löytyy.
Vaihteisto alhaalla
Ja ulkona
Ei kulje tunkki hiekassa.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Automaattilaatikko Scaniaan
Kyllä taivastallissa on ihan mukava harrastaa kun on kelit sopivat eli ei sada
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95