Kylkien pellityshommia???

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Kylkien pellityshommia???

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä »

Elikkä pitäs ruveta heti, kun kevätaurinko lämmittää, niin pellitteleen bussin kylkiä vähän. Aattelin kysellä, et onkohan kellään tääl mitään kokemusta moisesta. Millä pellillä kannattas ja pitääkö se pelti lämmittää ennen paikalleen nitomista jne....?? Ja mistä sai halvalla alumiinipeltiä, jos se ny sillä pitää tehä...??
Volvo b-57
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1483
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

Valokaton poistin omasta ja pellitin 1.5 mm alumiinilla. Auringossa oli silloin+35. Mielestäni jäi pellit vähän löysälle. Illalla kun oli +20 oli jo kiristynyt niin että soi. Jos alumiinipeltiä asentaa vilposemalla kelillä niin takuulla näyttää auringonpaisteessa paperipussilta. Musta tai ruostumaton pelti ei niin paljoa lämpölaajene, mutta syytä olisi sekin auringonpaisteessa asentaa. Vähämaaan korissa on pellit vain listojen alta kiinni. Pituusuunnassa on pellillä pituutta n 3m ja runkorakenteiden päällä on välissää vain kumilistaa pellin alla. Hyvin tuntuu pysyvän kiinni eikä auringossakaan paljoa pullistele. Kattoon ostin rullalta 1m alumiinipeltiä ja sehän maksaa kyllä maltaita. Pituutta saa kyllä riittävästi. Tv. Ari
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mun autossa on myös niittaamalla ainakin 3m pitkiä suikaleita. Yllätys oli että pelti on niin paksua, kyllä näytti siltä että olisi jopa 2mm :shock:

Jos on teräskehikko ja sen päälle laittaa alumiinin, pitikö se eristää toisistaan jotenkin ettei metallit syö toisiaan? Ainakin vabiksen porukka pellitti ja eikös risto pellittänyt kirjastoauton?
Tulevaisuus on sähköinen
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Olisiko,,???

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Alumiinipelti eristetty teraskehikosta vain maalikerroksella??? Ajukopassa kiertelee semmoinen maininta??? Onhan noita nykyjaan kaikenlaisia maasojakin?? Sitten viela jatkoa kysymykseen: Olisiko sita niin tehokasta liimaa etta silla vaan pellit kehikkoihin kiinni????
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Kyllä tämän päivän liimamassoilla saa pellit taatusti pysymään kiinni . Itse kokeilin liimamassaa oven ulko- ja sisäpellin kiinnitykseen jo lähes 10v sitten ja hyvin ovat pysyneet . Kylkipeltien liimauksesa varmaakin pienoinen ongelma että pellin on pysyttävä liikkumatta paikallaan kunnes massa on kuivunut ja pelti liukuu tuoreen massan päällä uskomattoman helposti :!:
"Takaikkunan" pellin liimauksessa minulla oli muutana popniitti ohjurina ja pitämässä ylhäällä kuivumisen ajan ja hyvin toimi :D :D :D
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Viesti Kirjoittaja motoku »

kertoivat joskus carruksella käydessä, että sivupelti esilämmitetään ennen asennusta olisko ollut 60-80 astetta :?:
joka tapauksessa jotakuinkin "max pintalämpötila auringossa"- lämpöön.
muistaakseni kuitenkin koko kyljen mittaisena ja kiinnitettiin hitsaamalla rosteripelti rosterikehikkoon. taitaa vain olla vanhoissa koreissa huono, koska pelti on vain poppareilla huonekaluprofiilissa :roll:
kuumana aaltoilun saa pois kunhan ei vedä niin paljon että auto lyhenee.... :lol: :lol:
possu

Viesti Kirjoittaja possu »

motoku kirjoitti:...kunhan ei vedä niin paljon että auto lyhenee.... :lol: :lol:
menee sit helpommin taskuparkkiin :lol:
Vastaa Viestiin