Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Onko siinä releventtiilin service liitännässä takaisku.
Muuten en ymmärrä miksi se ei toimisi oikein.
Muuten en ymmärrä miksi se ei toimisi oikein.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Ei ole takaiskua, ja juuri tuota service liitäntää ja sen tarkoitusta olen yrittänyt selvittää, eli jos reikä on tulpattu ja polkaisee jarrua niin pikku hiljaa jää jarru päälle mutta poljinventtiilille ei jää paine päälle(nyt kun on uusi poljinventtiili), tulpan kun poistaa niin paine suhahtaa ja jarrut vapautuu.Puu Tiainen kirjoitti:Onko siinä releventtiilin service liitännässä takaisku.
Muuten en ymmärrä miksi se ei toimisi oikein.
Varmaan se toimisi jos laittaisi takaiskun mutta uusi on tilauksessa ja vanhan saan hyvitettyä.
Scanian varaosamyyjä sanoi että venttiilejä on samannäköisiä keskenään mutta sisältä erilaisia, tässä tapauksessa alkunumerot KY1810/1 on sama mutta tämä missä on reikä kannessa niin siinä on lisänä R8A.
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Se on joku aivan muu kuin releventtiili, koska päällä kaksi reikää jolla oma tarkoituksensa. Olen pahoillani kun luulin että se pääli reikä on samaan kanavaan toisen kanssa. Epäilen että se on joku painesuhdeventtiili, jonka toiminta on aika erilainen kuin perus releventtiilin. Mistä muuten sait moisen? Päitä vadille, aaseja myyjiä. Kenen valmistama venttiili on?
Niin joo eri numero, eri venttiili. Kai varaosa myyjän pitäisi tarkistaa onko sama jos numero on jo eri? Jos mä olisin moisen saanu niin varmaan pyyhkisin vähän lattiaa varaosamiehellä.
Niin joo eri numero, eri venttiili. Kai varaosa myyjän pitäisi tarkistaa onko sama jos numero on jo eri? Jos mä olisin moisen saanu niin varmaan pyyhkisin vähän lattiaa varaosamiehellä.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Älkää vaan kertoko mikä se releventtiili on ja mkä sen virka on. Sehän on vain kaanian vitsaus ja sen takia kaikki kaniat jättää tielle?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Sorry, piti laittaa linkki jo aikoja sitte mutta kun aika menny auton alla niin... perusperiaate on sama kun sähköhommissa(rele).. laitan linkin kunhan pääsen pois täältä auton alta .Reddewil kirjoitti:Älkää vaan kertoko mikä se releventtiili on ja mkä sen virka on. Sehän on vain kaanian vitsaus ja sen takia kaikki kaniat jättää tielle?
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Kokeilitko laittaa ohjauspaineen siihen pienempään liitäntään ja tulpata se isompi.
Tuo saattaa olla joku perävaunun venttiili, en kyllä busseissa ole koskaan törmänny.
Täytyy kattoa jos löytyis scanian manuaaleista jotain.
Tuo saattaa olla joku perävaunun venttiili, en kyllä busseissa ole koskaan törmänny.
Täytyy kattoa jos löytyis scanian manuaaleista jotain.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
En kokeillu toisinpäin kun kierteet on erilaiset niin liittimet ei käyny.Puu Tiainen kirjoitti:Kokeilitko laittaa ohjauspaineen siihen pienempään liitäntään ja tulpata se isompi.
Tuo saattaa olla joku perävaunun venttiili, en kyllä busseissa ole koskaan törmänny.
Täytyy kattoa jos löytyis scanian manuaaleista jotain.
Kummallista tässä on se että alkuun jarrut toimi, vähän vieläkin epäröittää että jossain on vielä jotain yllätyksiä!
Netistä opittua jarruasiaa:
"Jarrutettaessa poljinventtiili päästää halutun ohjauspaineen sekä etu- että
takajarrupiireihin. Tämä ohjauspaine ohjaa releventtiiliä, jonka tehtävänä on huolehtia
jarrusylintereille menevien suurten ilmamäärien nopeasta syöttämisestä sekä
poistamisesta".
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=1
Tuolta saa vähän vinkkiä jarrujen toiminta periaatteesta.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Näkemättä tuo releventtiiliä minulla on hieman sama kutina, aina näissä on jotain mitä ei heti älyä ja huomaa.Jailbird kirjoitti:En kokeillu toisinpäin kun kierteet on erilaiset niin liittimet ei käyny.Puu Tiainen kirjoitti:Kokeilitko laittaa ohjauspaineen siihen pienempään liitäntään ja tulpata se isompi.
Tuo saattaa olla joku perävaunun venttiili, en kyllä busseissa ole koskaan törmänny.
Täytyy kattoa jos löytyis scanian manuaaleista jotain.
Kummallista tässä on se että alkuun jarrut toimi, vähän vieläkin epäröittää että jossain on vielä jotain yllätyksiä!
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
No nyt selkis, kiitos. Tuo rele-sana vaan hämäsi sähkömiestä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Mielestäni ei kannata kokeilla tolla venttiilillä enää mitään, vaan vaihtaa se aivan normaaliin releventtiiliin, ja asentaa se sinne.
Vaikka saisitkin sen toimimaan, jos se on joku painesuhdeventtiili, jää kellopaineesi alemmas. Normaali rele on aina 1:1.
Vaikka saisitkin sen toimimaan, jos se on joku painesuhdeventtiili, jää kellopaineesi alemmas. Normaali rele on aina 1:1.
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
No niin, releventtiili vaihdettu sellaiseen joka kuuluu tuohon autoon, vajaa 100km ajettu nyt pikkuteitä ja jarrua painettu varmaan yli 300 kertaa... kaikki tuntuu taas toimivan!!!
Yhteenvetona voisin uskoa/luulla että tässä tapauksessa oli kaksi vikaa päällekkäin ja yksi asia vaikuttaa toiseen ja plaa plaa... ja siihen päälle väärä venttiili niin voi hel..!
Pikkupojan mielenkiinnolla en voinut olla purkamatta vanhaa poljinventtiiliä, ja onneksi siihen ei myyty mitään korjaussarjoja, meinaan vaan kun o-renkaita sieltä sisältä löytyi 16kpl...!
Sieltä löytyi myös tämmöinen vika http://aijaa.com/4j6LVF eli toinen tiiviste vaikuttaa etu ja toinen takapiiriin, helpotus oli suuri kun löytyi selvä vika!
No kai se on uskottava että jos autolla on ajettu 1,3miljoonaa niin pakkohan se on jossain näkyä .
...missäs niitä tapahtumia oli vielä tälle vuodelle..
Yhteenvetona voisin uskoa/luulla että tässä tapauksessa oli kaksi vikaa päällekkäin ja yksi asia vaikuttaa toiseen ja plaa plaa... ja siihen päälle väärä venttiili niin voi hel..!
Pikkupojan mielenkiinnolla en voinut olla purkamatta vanhaa poljinventtiiliä, ja onneksi siihen ei myyty mitään korjaussarjoja, meinaan vaan kun o-renkaita sieltä sisältä löytyi 16kpl...!
Sieltä löytyi myös tämmöinen vika http://aijaa.com/4j6LVF eli toinen tiiviste vaikuttaa etu ja toinen takapiiriin, helpotus oli suuri kun löytyi selvä vika!
No kai se on uskottava että jos autolla on ajettu 1,3miljoonaa niin pakkohan se on jossain näkyä .
...missäs niitä tapahtumia oli vielä tälle vuodelle..
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Hyvä että tuli kuntoon. Uskon että alunperin oli kaksi vikaa. Vuotava releventtiili ja jarruttava poljinventtiili. Tosi hyvin löysit sen poljinventiili vian. Harmi vaan että joku antoi aivan väärän venttiilin releventtiilin tilalle. Kysyitkö joltain mikä venttiili se oikeasti oli? Vai oliko siellä kaikki vaan töissä eikä kukaan tiedä mitään. Ja kohta on kahvitaukokin.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Tuossa olis ollu vielä kolmas mahdollisuus.
Jos autossa olis ALB-venttiili, se pystyy järjestämään samanlaisen vian.
Epäilin hieman tätäkin mahdollisuutta.
Jos autossa olis ALB-venttiili, se pystyy järjestämään samanlaisen vian.
Epäilin hieman tätäkin mahdollisuutta.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
..pari kuukautta auto seisonut talviunta ja nyt oli muutama päivä plussan puolella niin höräytin auton käyntiin ja kas kummaa 2-piiri eli se takapiiri mitä tässä on remontoitu koko syksy niin paineet näytti täyttä vihreetä(9bar)!
..no etupiiri oli nolla mutta vuotokohta löyty heti vuotavasta sivuluukun liitoksesta!
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Lainaan tätä topiccia kun osuu oireet hyvin yksiin, vaikka autona K113 teliakselinen Golden Eagle.
Eli auto oli tänään Scanialla vuosihuollossa, ja tarkoitus oli jarrulaput ottaa katsastusta varten myös. No jarrutestissä olikin jäänyt vetävä akseli jumiin päälle! Ihan niin jumiin että autoa ei kuulemma saanut liikkeelle ollenkaan ennenkuin oli paineet vapautettu.
Ajossa ei ole tuota tehnyt ikinä. Mutta nyt takauman lailla elävästi tuli mieleen viime vuoden katsastus kun katsuri jarrutestissä ilmoitti että joku jarru jäi jumiin, mutta sitten se hetken pumppailun jälkeen hellitti eikä vika toistunut.
Nyt kuitenkin Scanian huollossa kuulemma joka kerta jää vetävän akselin jareut päälle kun pedaalin painaa pohjaan..
Mähän tietysti normaalisti ajelen ennakoiden mahdollisimman kevyellä jarrujalalla, että ihan mahdollista että ei vaan mun ajossa ole lukinnut.
Tänään olivat vaihtaneet abs-venttiilin mutta se ei auttanut. Huomenna kokeillaan vielä releventtiilin vaihto.. Pedaalista eivät puhuneet mitään, ettei nyt kuitenkin olisi minullakin vika siinä..
Eli auto oli tänään Scanialla vuosihuollossa, ja tarkoitus oli jarrulaput ottaa katsastusta varten myös. No jarrutestissä olikin jäänyt vetävä akseli jumiin päälle! Ihan niin jumiin että autoa ei kuulemma saanut liikkeelle ollenkaan ennenkuin oli paineet vapautettu.
Ajossa ei ole tuota tehnyt ikinä. Mutta nyt takauman lailla elävästi tuli mieleen viime vuoden katsastus kun katsuri jarrutestissä ilmoitti että joku jarru jäi jumiin, mutta sitten se hetken pumppailun jälkeen hellitti eikä vika toistunut.
Nyt kuitenkin Scanian huollossa kuulemma joka kerta jää vetävän akselin jareut päälle kun pedaalin painaa pohjaan..
Mähän tietysti normaalisti ajelen ennakoiden mahdollisimman kevyellä jarrujalalla, että ihan mahdollista että ei vaan mun ajossa ole lukinnut.
Tänään olivat vaihtaneet abs-venttiilin mutta se ei auttanut. Huomenna kokeillaan vielä releventtiilin vaihto.. Pedaalista eivät puhuneet mitään, ettei nyt kuitenkin olisi minullakin vika siinä..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Mun B10M autossa oli etujarruissa vastaavaa vikaa. Piti kaivaa pedaali tuvan pöydälle ja purkaa hyvän matkaa. Puhdistaa, hioa ja rasvata osat. Siitä tuli kuin uusi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Joo. Ohjeistin eilen niitä että kokeilee vielä tuon releventtiilin vaihtoa, jos ei auta niin sitten jatkan ihmettelyä itse.. Kun ainakin ylempää lukien K112 tapauksessa Scanialla ei ole polkimeen muuta kikkaa kuin koko mööpelin vaihto 680eur. K113 hintaa en vielä kysynyt. Joka tapauksessa tuo semmoinen minkä helpohkosti osaa purkaa itsekin, kun ei tarvi auton alla könytä.Rosvolinna kirjoitti: ↑15 Kesä 2020 23:08 Mun B10M autossa oli etujarruissa vastaavaa vikaa. Piti kaivaa pedaali tuvan pöydälle ja purkaa hyvän matkaa. Puhdistaa, hioa ja rasvata osat. Siitä tuli kuin uusi.
Nythän mulla tässä yön tunteina tuli mieleen että ihan muutaman kerran käynyt että jarruvalot jääneet päälle, huomaa siitä kun vakkari ei toimi. Ihan pieni näpäytys jarrua ja alkanut toimimaan. Mutta tuon tehnyt ehkä noin kerran vuoteen, ei kovin yleinen vika. Mutta eiköhän tuokin viittaisi siihen että painetta jää linjaan, paineanturihan tuolla on jarruvaloja varten.. Eli kait tää vika tässä on ollut jossain muodossaan koko ajan mitä auto minulla ollut.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Noilla oireilla hyvin todennäköistä poljinventiilin jumitus, alkujaan tiivisteissä rasva kuivuu / häipyy ja normaali
jarrutuksessa liike lyhyempi kuin jarru testeissä kun etsitään testipaineita/ tehoja. Vois auttaa jos poljinventiilin
tuloputkiin laittais ” jarrutenua” ( siinä hiukan öljyä), joku kertoi että parafiiniöljy soveltuu voiteluun, ei kokemusta.
Kuivain häiriö aikoina talvikäytössä laitettiin säilöihin tenua varmistamaan toiminta, huonopuoli irroittaava ventiilien
voitelu rasvoja ja busseissa koritointojen poistoilmat sisätilaan hajuhaitta tai ”””nyt korona aikana hyväksyttävää”””
60% muutekin käytetään.
Releventiilien vika myös mahd,,,,( ulospuhallus kannatta tarkistaa, näkyy yleensä testissä viiveenä.)
jarrutuksessa liike lyhyempi kuin jarru testeissä kun etsitään testipaineita/ tehoja. Vois auttaa jos poljinventiilin
tuloputkiin laittais ” jarrutenua” ( siinä hiukan öljyä), joku kertoi että parafiiniöljy soveltuu voiteluun, ei kokemusta.
Kuivain häiriö aikoina talvikäytössä laitettiin säilöihin tenua varmistamaan toiminta, huonopuoli irroittaava ventiilien
voitelu rasvoja ja busseissa koritointojen poistoilmat sisätilaan hajuhaitta tai ”””nyt korona aikana hyväksyttävää”””
60% muutekin käytetään.
Releventiilien vika myös mahd,,,,( ulospuhallus kannatta tarkistaa, näkyy yleensä testissä viiveenä.)
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
https://www.ebay.com/itm/New-PROTEX-Foo ... 4099215507
Ebayssä tommoista korjaussarjaa, mutta mahtaako olla sopiva niin sitä en tiiä..
Edit: tuo oli väärä, mutta tämä pitäisi olla oikea:
https://partnerportal.dieseltechnic.com ... 18900.html
https://www.ebay.com/itm/1-31838-Juego- ... 3622547355
Ebayssä tommoista korjaussarjaa, mutta mahtaako olla sopiva niin sitä en tiiä..
Edit: tuo oli väärä, mutta tämä pitäisi olla oikea:
https://partnerportal.dieseltechnic.com ... 18900.html
https://www.ebay.com/itm/1-31838-Juego- ... 3622547355
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Korjaus sarjalla voi onnistua jos on ”sylinteri ” pinnat kunnossa , ( jos ilmennyt pohjin tärinää jollain jarruvoimalla, melkovarmasti sylinteripinta vika) ,,,kun kiina tuotantoa poljinventt voi olla melko edullinen .Suositus voitelua ja syyshuollossa avaus, ajossa jarrulämpeneminen kannattaa tarkistaa jarrupäällä vai laakerivika seuraus voi olla tulipalo.
Esim jousijarrukello peräv käyttöön 50€, kevyesti tehty on kalvokin noin puolta ohuempi mutta toimii aikansa x ?.
Esim jousijarrukello peräv käyttöön 50€, kevyesti tehty on kalvokin noin puolta ohuempi mutta toimii aikansa x ?.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Soittivat että auto kunnossa, oli releventtiilin vaihto auttanut. eli ei polkimessa vikaa.
Onpahan uutta osaa taas alla..
Onpahan uutta osaa taas alla..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.