Ikkunoita vaihtamaan,,

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Ikkunoita vaihtamaan,,

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Onpa paassyt muutamaan ikkunaan ilema sisalle ja himmentanyt maiseman,, Joskon tassa terastyisi vaihatamaan ikkunoita niin kertoisiko joku kaikki hyvat vinkit homman tyylikkaaseen suoritukseen??? Vai olisiko vanha naru ja mantysuopaa konsti kayttokelpoinen,, tai uraan vaan ja kolmen kilon vasaralla peraan???
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

otan osaa :cry: :cry:

Mulla saattaa vapautua yksi kirkas ikkuna jos lähtee ehjänä irti. Lasit on painavia ja ainakin Lahti 32 korimallissa ne on 15mm paksujakin, tarvii suojata kyljet ja olla 2-3 miestä punomassa paikalleen. Avuksi on kai olemassa jotain tiivistetyökaluja, ilman työkaluja ja valmiita keinoja tuo ison lasin vaihto on hevosen homma :evil:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
jones69
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 12 Loka 2006 18:19
Truck: Scania K112Kutter...
Location: Porvoo
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jones69 »

Onko tuota kosteutta mahdollista poistaa?! Tulipa vaan mieleen että se kosteushan on niiden kahden lasin välissä(tuplalasi). Esim. poraa ikkunaporalla reijän ja vetää sen alipaineella pois, sen jälkeen hartsi reikään ettei pääsisi uudelleen kosteutta... kävisiköhän näin?!
Scania K112 Kutter DECA340
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Kun se kosteus pääsee sinne sisälle niin sinne muodostuu sitä valkoista kalkkimaista pintaa ja se on sitten tiukassa. Mikään myrkky ei siihen tehonnut. Itse pamautin sivulasista toisen kerroslasin rikki ja putsasin sen jäljelle jääneen ajokuntoiseksi. Pakkaskelillä se tietty huurtuu herkästi mutta hätäapuna ihan passeli.
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

Onkos noi lahtelaisten ikkunat samalla tavalla kuin joidenkin toistenkin, eli siis tiiviste jonka väliin ikkuna pitää saada ja sitten tiivisteeseen kiilanauha paikalleen? No niin tai näin niin tuollaisen ikkunan asennus tapahtuu niin että:

Hankitaan pari kaveria lisäksi. Kaksin onnistuu sitten jo kokeneemmilta, mutta aloitellessa kannattaa olla 3-4 asentajaa.

Hankitaan jotain liukastusainetta helpottamaan erilaisia asennustehtäviä. Löytyy rautakaupoista ainakin. Lisäksi voi hankkia jonkun tukevahkon, mutta ohuen lastan.

Asetetaan tukeva rakennusteline bussin kyljen viereen niin, että korkeus on sopiva asennustyöhön, eli että ylettyy työskentelemään. Tikkaat ovat vähän huono väline tähän hommaan.

Asennetaan tiiviste reikään ja tiivistettä voi sitten voidella liukasteella sekä ikkunan että kiilanauhan kohdilta.

Pujotetaan ikkunan alareuna paikalleen tiivisteeseen ja siitä sitten vähitellen painetaan ikkuna kokonaan tiivisteen sisään. Lastoilla ja muilla apuvälineillä (oliko tähän se naru?) nostellaan tiivisteen reuna lasin ulkopuolelle ja lopulta saadaan lasi sitten tiivisteen väliin.

Kiilanauha asennetaan joko sormin ja apuvälinen painelemalla ja ujuttamalla tai sitten käyttämällä sopivaa tarkoitukseen sopivaa rautalankakoukkua, jolla sitten saa nauhan koloon ja samalla tiivisteen reunat muljautettua nauhan päälle.


Varmasti muitakin menetelmiä on ja saattoihan tähän jäädä jotain epäloogisia virheitä joita sopii toki oikasta.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Noin se meni suora vanerilevykin kaarevan lasin tilalle. Paitsi että yksin tehtynä ihan tuska projekti :x :o . Apuna oli kaikki talonrakennuksesta jääneet tasoitelastat ja laastikammat, fairypullot ja surrikoukut :wink: . Olisi varmaan helpompi tosiaan telineiltä ollut tehdä, minä rimpuilin tikkailta voi mieletön että oli työlästä.
Tulevaisuus on sähköinen
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Ikkunoita vaihtamaan,,,

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Kiitoksia kulkurit!! Nyt tuli velipojillekin hommia,,, Hyvat vinkit,, Olisin pian ryhtynyt hommaan kylmiltaan- puottanut lasin varpailleni ja siina se sitten olisi ollut koko kesa- pilalla!!! Kysyva ei tielta eksy ruukas aitimuori aina sanoa,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

Lahti32 kirjoitti:Olisi varmaan helpompi tosiaan telineiltä ollut tehdä, minä rimpuilin tikkailta voi mieletön että oli työlästä.
No lasin kanssa taistellessa ei kyllä tulisi mieleenkään käyttää tikkaita kuin pahimmassa hädässä. On se sen verran ikävää, jos sattuu tuo lasi lipeämään käsistä huonossa kohdassa.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Viesti Kirjoittaja motoku »

lasinkantokahva, imukupilla kiinnitettävä, (ainakin biltemassa oli,) on hyvä. ajoin joskus jäteikkunoita ja kahdella kahvalla sai kannettua varmaan 100kg lasin yksin 8)
en muista moisen hintaa, mutta jos raha ei ole este, niin tuo helpottaa :)
sileä lasi tahtoo valua ainakin mun näpeistä ihan itsekseen... :lol:
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

No jos noita ei työkseen asentele tai kaukaa joudu kanniskelemaan niin eipä sitä lasia kauaa siinä asentaessa kannattelemaan joudu. Voi toki hankkia kahvan jos tykkää "leluista", mutta mikäli nurkat jo valmiiksi pursuavat työkaluja ei tuo taida yhden tai edes kahden lasin asennuksessa olla mitenkään erityisen tarpeellinen.
lottesse
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Joulu 2006 22:07
Paikkakunta: naantali

Viesti Kirjoittaja lottesse »

joo ton himmenneen sivulasin pesuun käytin vasaraa se on ainut keino millä tulee puhdasta jälkeä, eli kontaktimuovi vaan liimataan sisäpuolelle ja roskapussi alapuolelle ja vasaraa perään ja sit vaan nostaa rikkinäisen lasin joka on tarttunut muoviin ja roskiin,ja hankaa himmeät lasit kirkkaaksi eikä siltikään lähde ihan helpolla puhtaaksi.
Avatar
Bamse
Kippari
Viestit: 71
Liittynyt: 15 Huhti 2006 17:47
Location: Hamina
Paikkakunta: Hamina

Ikkunoita vaihtamaan

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Vaihdoin meidän autoon 5 ikkunaa, olivat aika homeessa jo. Soitin ja kyselin mitä maksaisi puhdistus mutta se oli tolkuttoman kallista. Ostettiin käytetyt lasit Lahden läheltä linja auto purkaamosta, mielestäni kohtuu hinnalla. Kävin hakemassa lasit peräkärryllä pienemmällä autolla. Vaihdoimme ne tässä meidän pihalla, homma on aika yksinkertainen kun sen oppii. Lasi on sen verran iso, että siinä kannattaa olla apumies. Otimme ensin kiristysnauhan molemminpuolin pois, kun homma eteni huomasimme ettei tarvinnut ottaa kuin ulkopuolelta.
Auto sisällä on paljon valoisampaa ja näkee hyvin ulos, että sen puoleen kannatti. Mäntysuopaa käytimme apuna laitettaessa, pois otettaessa yksi lasi meni ryyneiksi. Ennen otan lasin ehjänä, kuin hakkaan sen palasiksi.
Työkaluna on koukkurauta ja silmukkarauta hyviä, saatiin lainaksi lasiliikkeestä.
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Joskus niita ikkunoita pitaa tummentaakin,,

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Tulevaisuudessa varmaan tulee sellaistakin tarvetta,, Voorumilla asiaan on ollut kylla aivan patevat vinkit. Heitanpa kuitenkin kehiin ehkapa uuden ajatuksen: Onko kukaan kokeillut seuraavaa: ikkunaporalla reikia kaksi, sitten vaan ruiskulla sopivan varinen maali sisaan ja silikonilla reiat tukkoon,,??? Mahtaisiko onnistua. Pitanne kokeilla noihin poistettaviin ikkunoihin jos tuleevat suosiolla ulos,,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
lottesse
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Joulu 2006 22:07
Paikkakunta: naantali

Viesti Kirjoittaja lottesse »

niin ja jos laittaa käytettyä öljyä tulee tummennuskin samalla mitä enempi ajettu sen tummempi :D
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ikkunoita vaihtamaan

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Esa Sjostedt kirjoitti:Soitin ja kyselin mitä maksaisi puhdistus mutta se oli tolkuttoman kallista. Ostettiin käytetyt lasit Lahden läheltä linja auto purkaamosta, mielestäni kohtuu hinnalla.
Onko salaisuus mikä oli tolkuttoman kallis? Näyttää siltä että menee vielä yksi lasi huuruun ovesta kohtapuoliin, eihän tuolta kohta näe mistään ulos :cry:, toissakesänä vaihdettu liukuikkunakin alkanut huuruilemaan

Taitaa suora auringonpaiste olla osasyy ikkunan huurtumiseen.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Paikalliset lasiliikkeet sanovat suoraan että ei oikein rupea putsaa lasia. Uutta lasia koritehtaalta :cry: minäpä laskeskelin että viisi lasia tarviisi avata ja putsata kautta tiivistää, se lasivasara saattaa käydä liukuikkunassa mutta isommat kyllä puhdistan vaikka vannoinkin vanerin taivutteluprojektin jälkeen etten enää laseihin koske.

mattopuukolla auki, putsaus ja saunaan kuivamaan, liimaus uudelleen, mikä siinä nyt voi mennä pieleen?

tietenki vähän hevosen homma :evil:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Ikkunoita vaihtamaan - vai putsaamaan?

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Terve Kulkuri-hemmot.
Mihinkäs loppulauselmiin tässä ikkuna-asiassa on päästy?
Minkä hintaisia ne huuruttomat ikkunat on käytettynä?
Entäs tuo putsausprojekti? (Onko Lahti32 jo kokeillu putsaamista?) Saako tuplaikkunan jotenkin (veitsellä tms.) auki putsaamista varten, vai voiko sen putsaamisen hoitaa poraamalla pari reikää ja siitä työntämällä jotain super-puhdistusainetta?

Itse olin ajatellu, että jos tekis ulompaan ikkunaan reiät alas ja sisempään ylös, niin ilma lähtis kiertämään ikkunan välissä ja huuru poistuisi sieltä välistä. Taitaa olla toive-ajattelua... :cry:

Meillä on Setrassa osa ikkunoista huurussa, ja kohta olis tarkoitus maalata tavaratilan ikkunat sisäpuolelta mustaksi. Se huuru olis vaan saatava pois sieltä välistä pilaamasta hienoa tummennusta :mrgreen: ...no saahan ne ulkoa päin tasaisen mustaksi jos ei muuten onnistu :roll:

- ilari
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Re: Ikkunoita vaihtamaan,,

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Aivan kuten viestiketjun alussa kerrottiin tama ikkunahomma ei ollutkaan mikaan "ranteettomien kasien" homma. Vaihdoin viisi ikkunaa kesan lopussa melkeinpa ilman apua. Paimelasta ostin Lahti31:n huuruttomat lasit 35Eukkoa/kpl. Kova oli homma mutta ketjussa olevat ohjeet toimivat. Liukastetta pitaa olla runsaasti, kaytin itse manytysuopaa. Koukut ja lastat pitaa olla kunnollisia, ensimmaiset koukut tein itse 3mm rautalangasta ja ne oli kylla aivan kaymattoman pehmeita siihen hommaan. Kunnon telineet pitaa olla. Lahti31:n lasi on kaareva, nostin lasin ylos aukon puolivalin ylapuolelle ja siita liu'utin sen uraan. Nain menetellen jai vahemman koukku ja lastahommaa. Hyvilla voiteilla se lopsahtaa kylla muutaman hikilitran jalkeen paikoilleen. Koetin kahta vanhaa jotka sain ehjana pois toista putsata ja toista maalata mutta enpa oikein saanut hyvaa tulosta aikaiseksi,, taisi siina kylla sitten loppua ensin mielenkiinto ja sitten aika,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ikkunoita vaihtamaan,,

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Lopputulosta puhdistamisesta on täällä:

viewtopic.php?f=3&t=595&hilit=+ikkunoiden+puhdistus

Eli ainoa keino saada huuru pois on muurahaishappo tai jokin uskalias hionta. Kokeilin kaikkea mahdollista. Lasin irroittaminen ja paikalleen takaisi laitto on sellainen posti että kerran kesässä korkeintaan :!:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Re: Ikkunoita vaihtamaan,,

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Voi VEE... No, jos yhtään lämmittää, niin toimiihan tämä ainakin varoituksena :oops: !
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
Bamse
Kippari
Viestit: 71
Liittynyt: 15 Huhti 2006 17:47
Location: Hamina
Paikkakunta: Hamina

Re: Ikkunoita vaihtamaan,,

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Vaihdoin viimevuonna viisi ikkunaa, se kävi kahteen mieheen kätevästi.
Mäntysuopaliuos oli hyvä liukaste. Pois otettaessa yksi meni rikki.
Ei mikään kovin vaikea homma. Tukeva teline on hyvä olla alla.
En tiedä onnistuuko ulkona pakkasella, taitaa ollaa tiivisteet aika kovia.
Koukkurauta ja silmukkarauta työvälineinä ovat välttämättömiä, sain
ne lainaksi paikallisesta lasiliikkeestä.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ikkunoita vaihtamaan,,

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Lasinpuhdistus projektista vihdoin muutama kuva http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/th ... ?album=132
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Ikkunoita vaihtamaan,,

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Tuulilaseja menee vaihtoon nykyään kiitettäviä määriä, lasi/2 viikkoa taitaa olla nyt tahti duunissa.
Tärkein työkalu lasien vaihdossa on ehdottomasti kunnon työtaso, esim. Carrus 602 tuulilasi painaa jo jonkin verran. Sitä ei viitsi ihan tikapuillta mennä asentamaan.

Tiivistelasin vaihto on aika yksinkertainen toimenpide, mutta omat niksit siinäkin on, ettei tarvitse väkisin puurtaa.
Yksin laseja ei kannata yrittää asentaa, joku kaveriksi ehdottomasti, ei se muuten onnistu.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Kelja
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Helmi 2008 11:43
Truck: Volvo B58 Delta ½100
Location: Parainen

Re: Joskus niita ikkunoita pitaa tummentaakin,,

Viesti Kirjoittaja Kelja »

Jo on hyvä viestiketju, on monenlaista tapahtumaa ja onnistuneita suorituksia, tuo sisälasin poisto on kai edessä oven ikkunoissa, mutta kiinnostaa myös tuo öljy täyttö ja miten saisi öljyn sinne sisään kun poraamalla lasiin ei näköjään tule kuin WC/suihkutilaan sopivaa ikkunaa.
4 Ikunaa huurussa joista 2 vanhaa eli oven lasit on ihan kalkki mössössä.
Hene kirjoitti: Öljyllä tuli täytettyä Wiiman oven alaikkuna mutta vielä ei ole kokeiltu miltä näyttää asennettuna :wink:
Avatar
Kelja
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Helmi 2008 11:43
Truck: Volvo B58 Delta ½100
Location: Parainen

Re: Ikkunoita vaihtamaan,,

Viesti Kirjoittaja Kelja »

Okei se oli silloin irti, nyt tajuaa.
Vastaa Viestiin