Käsijarru ja paineilma?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Pataässä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:13
Truck: Scania Haldin Boxer
Location: Salo
Member id: 16
Paikkakunta: Salo

Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Kun moottori ei käy eli uutta paineilmaa ei tehdä ja käsijarru ei ole päällä niin paineilma jonkin ajan kuluttua katoaa. Minne ja millä tavalla?
Jouluterveisin ... Pataässä
Scania DS80 -75 Haldin puukori
~~~ Pataässä ~~~
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja mikko »

Veikkaan et ilmat karkaa maailmaan. Ja tapa millä ilmat karkaa, ni veikkaan et pihisemällä.

Jossain siis vuoto, mut ei oo vaarallista mikä ei nyt ihan suhinalla tai kohinalla karkaa. Voit tietty tarkalla korvalla kuulostella jos jostain pienen pientä suhinaa kuuluis.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kun käsijarru ei ole päällä, pidetään se paineilmalla auki. Eli kun paine loppuu käsijarru menee päälle.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja Carman »

Siis paine pysyy kun seisontajarru on kytkettynä ja taas vastaavasti ei pysy kun seisontajarru ei ole kytkettynä?

Jos näin on, niin vuotaisiko takajarrukello? Niinkuin edellä jo mainittiin, käsijarru vaatii painetta pysyäkseen pois päältä.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
ae70
Rattiamiraali
Viestit: 276
Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
Truck: Scania Bf 80
Location: Mikkelin kupeessa

Re: Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja ae70 »

käsijarrukellosta jos on kalvo puhki ni ei meinaa tyhjäkäynnillä paineet kestää, ja sen kyllä kuulee ku menee taka akselille jos kello vuotaa:) veikkaisin et käsijarruventtiililtä menevä putki vuotaa jostakin liitoksesta.
Scania Bf80 "vajokki" 5000.

Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja ansa »

ae70 kirjoitti:käsijarrukellosta jos on kalvo puhki ni ei meinaa tyhjäkäynnillä paineet kestää, ja sen kyllä kuulee ku menee taka akselille jos kello vuotaa:) veikkaisin et käsijarruventtiililtä menevä putki vuotaa jostakin liitoksesta.
tuossa tilassahan on ihan sama mistä piiristä vuotaa ,5 kilon alla vasta eri piirejä ja menee käsijarru päälle ;-)
Pataässä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:13
Truck: Scania Haldin Boxer
Location: Salo
Member id: 16
Paikkakunta: Salo

Re: Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Hain kysymyksellä paineilmajarrujen ominaisuutta. Jos auto pysäytetään ilman, että käsijarru pistetään päälle --> ilmat katoaa ja käsijarru menee päälle. Miten järjestelmä tekee ilman poiston!
Iloista Joulunaikaa toivottelee... Pataässä
Scania DS80 -75 Haldin puukori
~~~ Pataässä ~~~
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Käsijarru on jousitoiminen, paineilmalla vaan pidetään jarru auki. Sitähän sä kysyit?
Ilma ei poistu mihinkään, se vain siirtyy vuotoa hyväksikäyttäen järjestelmästä ympärillä vallitsevaan ilmatilaan.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja motoku »

ns. Kuolleen miehen venttiili sulkee käsijarrupiirin pois painelinjasta ja päästääpaineet pois jolloin käsijarru kytkeytyy. Näin käy aina kun ilmanpaineet laskee alle 5bar. Varotoiminto, muutenhan bussi olisi kokonaan jarruton.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja neppi »

... ja naapurin olkkarissa.
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

:lol:
Oikkari
Kippari
Viestit: 53
Liittynyt: 11 Helmi 2011 17:36
Location: Masku

Re: Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja Oikkari »

Tai meillä autotallissa, henkilöautojen. Vanajassa aikoinaan kun paine palasi ja käsijarru oli pois päältä jarrut vaputuivat automaattisesti.
Siitäkös auto lähti alamäkeen. Vei autotallin ovet ja kannattavan keskipilarin. siistiä:(
Aina tiellä, joessa tai jällä.
Pataässä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:13
Truck: Scania Haldin Boxer
Location: Salo
Member id: 16
Paikkakunta: Salo

Re: Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Kiitos motoku:lle kuolleen miehen venttiili-ajatuksesta. Istuu hyvin kokonaiskuvaan. Herää vain kysymys missä vanhassa Scaniassa moinen venttiili on.
Iloista Joulunajan jatkoa... Pataässä
Scania DS80 -75 Haldin puukori
~~~ Pataässä ~~~
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja mikko »

Semmosta mustaa nupikkaa etsisin läheltä käsijarrukahvaa. Oikein vanhoissa autoissa tällasta ei kyl sit ole.

Lisäks ihmettelen et miksi on tarve pysäyttää auto ja sammuttaa moottori ilman et seisontajarrun kytkee päälle. Toki jotkin remontit tällaista vaativat, mutta silloinhan auto varmistetaan vaikkapa kiiloin.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

rekan kidassa tommonen automatiikka ois ainakin hyvä. peruutat kiinni ja auto jää mäkeen kidastaan kii peräkärryyn missä jarrut päällä. unohdat käsijarrun ja kytket kärryn ilmaletkut kiinni...sit lähettiin liikkeelle.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja mikko »

Että miten siis? Että ku kuski loikkaa autosta kytkemättä seisontajarrua, kytkeytyisi se automaagisesti?

Taisit just kuvailla (ainakin) siihen yhteen tapaturmaiseen kuolemaan johtaneen tapahtumaketjun. En silti tiedä kannattaisinko tällaisia ns. pölvästiavustimia. Bussienkin automaattisesti toimivat ovijarrut vihoviimeisintä perseen paskaa.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

no ei sekään huono ois että käsijarru menis päälle ku hyppäis ulos. meinasin lähinnä niin että vetokitaan ois laitettu joku juttu että kun tappi tipahtaa alas se kytkis käsijarrun päälle veturista ku kytkee kii.

aika paljon kuollu vuosien saatossa ku kärryn alle jääny.

se on meinaan aika petollista ku auto tosiaan jää siihen kidan varaan ja letkut ku kytkee kiinni niin sit vapautuu peräkärryn jarrut ja sit lähetee liikkuu ja tulee aika kiirus ettei jää kärryn alle.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ei siinä paljoo ehi ajattelee. Kerran kävi, onneks oli sen verran loiva mäki, et ehdin repästä letkut irti. Ei kyllä toista kertaa oo unohtunu!

Kaveri oli kerran paniikissa ku oli puolikkaalla liikkeellä ja naapuriauto lähti liikkeelle. Äkkiä repimään punasta kouraa irti ja hyppimässä nupin ja irtoperän välistä maahan että ehtis käsijarruvivulle ennen satama-altaan reunaa Kunnes tajusi, että oma juna seisoi tiukasti paikallaan, mut siis naapuriauto liikkui. Ü

N
Avatar
Reino-Ratti
Kippari
Viestit: 63
Liittynyt: 12 Kesä 2007 22:40
Truck: Setra
Location: Hämeenlinna
Member id: 054
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja Reino-Ratti »

Pataässä kirjoitti:Kiitos motoku:lle kuolleen miehen venttiili-ajatuksesta. Istuu hyvin kokonaiskuvaan. Herää vain kysymys missä vanhassa Scaniassa moinen venttiili on.
Iloista Joulunajan jatkoa... Pataässä
Tuota,
kovin epäilen, että tuon ikäisessä kaniassa olisi kuolleen miehen venttiili tai ns. turvaventtiili - miksi sitä nyt sanotaankin. Olisit kyllä sen olemassaolon huomannut aikaisemmin. Onko ongelma nyt vain se, että kun ilmavuoto vie paineet, lukitsevat jousisylinterit jarrut. Tämä tapahtuu paineen kadottua, oli käsijarruvipu missä asennossa tahansa.

T. J.
Avatar
ae70
Rattiamiraali
Viestit: 276
Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
Truck: Scania Bf 80
Location: Mikkelin kupeessa

Re: Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja ae70 »

minkä alustainen scania sulla on, ainaskaan bf80 ja 110 ei oo käsijarrunsuojaventtiiliä
Scania Bf80 "vajokki" 5000.

Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Ainakin uudemmissa Scanioissa ja about kaikissa ei-pohjoismaisissa merkeissä on vaihtoehtona tai vakiona automaattisesti toimiva turvaventtiili ilman nuppia. Eli käsijarru vapautuu vasta kun vipu on paineiden noustua käytetty päällä-asennon kautta ajoasentoon, jos käyttää käsijarrua niin kuin kuuluukin eikä yritäkään vapauttaa ennen paineiden nousua se toimii kuin ajatus huomaamatta.
Pataässä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:13
Truck: Scania Haldin Boxer
Location: Salo
Member id: 16
Paikkakunta: Salo

Re: Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Hieman taustaa ilman katoamiselle. Scania alusta BF86 ja moottori DS80 vm-75. Ilmat pysyivät hyvin yön yli 2000 luvun eka vuosikymmenenkin. 90-luvulla unohdin pari kertaa (huoltotilanteessa) käsijarrun pois päältä ja ällistyin muutaman tunnin kuluttua minnekäs ilmat ovat kadonneet. Joku tiesi kertoa, että näin sen kuuluu tehdäkin jos käsijarru ei ole päällä.

Tämän vuosikymmenen alussa ilmat eivät pysy enää yön yli ja moottoritielläkin ajaessa kone puristaa uutta ilmaa puolen tunnin välein vaikka ilmaa ei kuluteta mihinkään.

Viime kesänä oli tarkoituksena löytää syy "mihin ilma karkaa"? Kolme syytä löytyikin vaan ei lopullinen syy. Kaikkia palautevaihtoehtoja on tutkittu, mutta silti ilma vain häipyy. Häipyy nyt vaikka käsijarru on päälläkin. Itse oletan vian olevan pneumaattisessa tavassa poistaa ilma jos käsijarru ei ole päällä.

Iloista vuoden jatkoa... toivottelee Pataässä
Scania DS80 -75 Haldin puukori
~~~ Pataässä ~~~
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Wonderi kirjoitti:Ainakin uudemmissa Scanioissa ja about kaikissa ei-pohjoismaisissa merkeissä on vaihtoehtona tai vakiona automaattisesti toimiva turvaventtiili ilman nuppia. Eli käsijarru vapautuu vasta kun vipu on paineiden noustua käytetty päällä-asennon kautta ajoasentoon, jos käyttää käsijarrua niin kuin kuuluukin eikä yritäkään vapauttaa ennen paineiden nousua se toimii kuin ajatus huomaamatta.
Kiva, joku sanoo tota 77mallista uudeksi, jos kytkee käsijarrun pois ennen kuin paineet on noussu niin ei lähe käsijarru automaattisesti pois vaikka paineet nouseekin yli rajan, tarvii käyttää käsijarru päällä.


nimim. hätänen odottelija
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja mikko »

No onhan se aika uusi. :)
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Pataässä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:13
Truck: Scania Haldin Boxer
Location: Salo
Member id: 16
Paikkakunta: Salo

Re: Käsijarru ja paineilma?

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Sitten kun vuoto kasvaa kuuluvaksi se lopulta löytyy. Vanhan Scanian etujarrujen ilmasäiliöstä menee putki jarrupolkimen venttiileille. Vasemman etupyörän kohdalla vain peilillä nähtävissä olevassa mutkassa syntyi pistekorroosioreikä puhisevaksi. Siinä se vuoto oli.
Vaihdettu nykyaikaiseen jarruputkeen ja nyt pysyy ilmanpaineet kuten ennenkin.

Keväällä sattui myös yllättävä ilmiö. Käsijarrua ei saanut pois päältä. Onneksi eläkkeellä oleva rekkamies vihjaisi jarrupoljinventtiilin ylöspäinliikkeen jäävän mahdollisesti vajaaksi. Kyllä, sorkkaraudalla kampesin poljinventtiiliä ylöspäin ja heti nousi käsijarru pois päältä.

Olen ymmärtänyt väärin, että käsijarru menisi päälle ajan kanssa, jos moottori ei käy (paineilmaa ei tehdä). Ei se näin ole. Jos ilmavuotoja ei ole, vanhassa autossa käsijarru pysyy pois päältä kunnes käyttövivusta käännetään päälle.

Iloista syksyn jatkoa... terveisin Pataässä
Scania DS80 -75 Haldin puukori
~~~ Pataässä ~~~
Vastaa Viestiin