Aihiota pukkaa...

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Aihiota pukkaa...

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Moro!

Nyt tarvitsisin neuvoja aihion valintaan. Tarjolla olisi skoonelainen 113 Carrus Regal 1991.
Carruksen historiikissä mainitaan että vuonna 1991 olisi siirrytty ruostumattoman korin käyttöön?
Onko tuo 1991 Regal jo sellaisella korilla?
Scanian tekniikka 113 mallissa on v8?

Toinen ehdokas olisi ehkä Volvo lahtikko 1989 B10M tekniikalla.

Kumpikin varmasti ihan hyvä aihio. Mutta onko jotakin erityistä noissa mitä pitäisi katsella eriryisen tarkasti? Kumpikin leimassa ja ajokunto on.

Kiitti jos voitte jeesata :)

Matkamese
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Aihiota pukkaa...

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ei oo kasi.

89 ekat ruostumattomat, 90-luvun alussa kaikki. Ja sehän ei oo oikeesti ruostumatonta vaan hitaasti ruostuvaa. Ü

N
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aihiota pukkaa...

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Scania 113 on perus kuutoskone. Tuohan on nyt ihan perusvalintakysymys. Haluatko rungollisen vai rungottoman, alumiinia vai rosteria, keskimoottorin vai takamoottorin, Volvon vai Scanian. Kuntokin ratkaisee kumpi nyt on paremmassa kunnossa. Ja koeajo tietenkin kumpiko on mukavampi ajaa. Vaikea sanoa näkemättä autoja.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Aihiota pukkaa...

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Kiitos tiedoista. Ymmärrän kysymykseni typeryyden, mutta pakko jotenkin saada "kättä pidempää" tähän asiaan. Ensimmäinen aihioni oli Setra, joka tunnetusti on jo nimeään myöten itsekantava.
Valinnan peruslinjat menee periaatteessa kuten Lahti32 asian esitti.

Nyt toisella kerralla on pakko olla tarkempi ja aihioita katsottava tiukemmalla seulalla. Oli se Setra kyllä ajoltaan hieno, ainakin näin harrastelijan perstuntumalla koettuna.

Nu
Yt sen verran päivitystä, että tuo Carrus Regal jää väliin. Ei autosta vaan lähinnä myyjän asenteen takia. Mies soittaa minulle ja kun soitan takaisin niin alkaa suoraan sanoen vittuilu. No onhan se tupperi-Fiat tietysti eri sarjassa kuin Pohjoismainen laatutuote, mutta rajansa kaikella.
Tämä skoonelainen on kuin pakasta vedetty, mutta Fiatin laatikot kun on aina rikki.....
Keskustele sitten tältä pohjalta....

Mitä tulee Fiatin laatikkoon: ajan 5. vaihteella vain alamäessä.

No onhan kaloja meressä. Kyllä busseja tulee myyntiin joka viikko :)
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: Aihiota pukkaa...

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Matkamese kirjoitti:Tämä skoonelainen on kuin pakasta vedetty, mutta Fiatin laatikot kun on aina rikki.....
Kun myyjä kerran haluaa menneisyydessä elää, niin olisithan voinut kysäistä muka tietämättömänä, että minkähän takia Scanian vaihdelaatikoita ja etenkin kardaaneja kutsuttiin aikanaan sulakkeiksi... :lol:
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: Aihiota pukkaa...

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

tohon sulakeasiaan mäkin tiedän vastauksen.......se on se rajaton voima :D
Jaahas ja taas on kädet mustana
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: Aihiota pukkaa...

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Rajatonta tai ei, mutta ei sen voimankaan sopisi karata väärästä paikasta...
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Aihiota pukkaa...

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Juu, huumori sijansa saakoon, vaikka totta olisikin toinen puoli.

Tässä myyjän tapauksessa oli aivan turha purkaa turhautumistaan ostajaehdokkaaseen. Jos soittoja tulee liikaa mutta tavara ei liiku niin silloin hinta ei ole kohdallaan.
Yli 20 vuotta vanhat linja-autot ei ole enää liikennöitsijöiden toivelistalla ykkösenä, juuri siksihän niitä saa edullisesti. Harrastajat ja romuttamot sekä jotkut vientimarkkinat kuten Afrikka ja Lähi-Itä ja Balkanin maat, missä sotatoimet on romuttaneet bussikaluston, on kiinnostuneita näistä.

Itse ottaisin ehkä mieluiten jonkin 70-80 lukujen bussin, vaikka varustelu on köyhempää niin vikamahdollisuuksiakin vähemmän. Korin korkeudessa voisi tyytyä sellaiseen perusmalliin.
Pienempi tuulilasi, mutta kuitenkin seisomakorkeus. Alustassa rautajouset olisi ihan riittävät.
Rungollinen alustarakenne samoin. Mahuri olisi käytön kannalta tarkoituksenmukainen.
Ruostumaton kori tietysti plussaa. Vaihtoehdot alkaa käydä vähiin näillä hakuehdoilla.
Ja mieluiten jo aloitettu tai lähes valmis kulkuriauto olisi hyvä.
Pitääkö linja-autona vai muuttaa matkailuautoksi? Periaatteessa matkailuautokin käy koska liikennekäytöstä poisto talviajaksi tulee tehtyä kuitenkin.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Aihiota pukkaa...

Viesti Kirjoittaja ansa »

vanha vanaja kirjoitti:tohon sulakeasiaan mäkin tiedän vastauksen.......se on se rajaton voima :D
ja kyllähän tunnetusti scaaanioossa on ne vaetoakselit sulakkeena ;-)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Aihiota pukkaa...

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kannattaa tarkistaa, että muutama hintava peruskohde on kunnossa...

-renkaat
-ilmapussit ja niiden lautaset
-tuulilasi
-rungon kunto. Pinnaltaan hienoissa saattaa olla takarunko mätä
-laatikko ja kytkin

Kaikki korjattavissa, mutta missä menee kipuraja...

Kyllähän yli 20v autossa aina on jotain pikku säätöä, mutta korjauskulut olisi mukava saada pysymään aisoissa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin