Löysin Kalajärveltä tulon jälkeen pihalta suunnilleen pyöränmutterin kokosen mutterin jossa katkennut pultinpätkä sisälla ja murtopinta vielä aivan ruosteeton
Ehdin jo kirota mielessni että jokon Keimon bussia vaivannut salaperäinen pyöränpultin katkoja virus on iskenyt IRJAankin..
Ei ollut mutta selvisi mielestäni vielä vakavammaksi virukseksi .
Mutteri ja pultintumppi olivat etujousituksen henkselistä .....ja katkennut pihalla auton seisoessa paikallaan .
No eipä muuta kun loppukin henkseli pois ja uutta tilalle .
Tässä vaiheessa selvisi taudin vakavuus minullekin . Myös toinen pää oli ruostunut lähes puolta ohuemmaksi
Toinenkin henkseli irti ja sama juttu
No henkselithän on helppo vaihtaa mutta vakavin paikka on että HENKSELIN RUOSUNEISUUTTA EI NÄE MISTÄÄN ennen kuin henkseli on IRTI Tämä tautihan on tappava jos sattuu pettämään tiukassa jarrutuksessa (joka varmaan todennäköisempi paikka kun paikallaan seisoessa kotipihalla)
Kaikki henkseli on nyt vaihdettu eikä ollu kallis eikä paha homma .
En tiedä kuinka yleisesti raskaan kaluston ammattilaisten tiedossa mutta ainakin minulle tuli niskakarvat pystyyn nostavana yllätyksenä .
Kuinka moni meikäläinen on tiennyt saatikka tarkastanut omasta kulkuristaan . Jos pettä ajossa saa varmaankin etsiä uuden aihion rakenneltavaksi jos itse selviää rakentamiskunnossa kun akseli pyörähtää alle pitkittäin ja sitten mennään........
Tarkastuksen paikka rautajousisilla !!!
Ohöm!? Mikä on henkseli?
Kun olen suht noviisi tällä raskaan kaluston puolella en tiedä mikä on henkseli.
Vanhemmisaa henkilösutoissa oli takana lehtijouset ja niissä sai perää kivasti nostettua kun käänsi sen 'palikan' toisinpäin joka on jousen ja rungon valissä.
Onko tuo se henkseli?
Mulla tosin ilma jouset, mutta pitäis silit tunte varmaan yleiasiat.
Kun olen suht noviisi tällä raskaan kaluston puolella en tiedä mikä on henkseli.
Vanhemmisaa henkilösutoissa oli takana lehtijouset ja niissä sai perää kivasti nostettua kun käänsi sen 'palikan' toisinpäin joka on jousen ja rungon valissä.
Onko tuo se henkseli?
Mulla tosin ilma jouset, mutta pitäis silit tunte varmaan yleiasiat.
Scania 93 vm 90
Varmaan ihan oike nimitys, ja nyt kun tiedän mistä kysymys, niin tuo nimi kuvaa hyvin sitä osaa.
Monellako henkselillä tuo akselisto on kiinni?
Jos akselisto pääsee kääntymään henkselin pettämisen takia, niin varmaan loputkin katkeaa silmänräpäyksessä ja taka-akseli erkanee autosta.
En haluais olla lähelläkään jos sellaista sattuu Huh!
Ekaksi vain muistui mieleen vanhat jenki (henkilöautot) ja niiden perän nostot.
Jousen päässä oleva kiinnitysrauta käännettiin.
Luulin tätä henkseliksi. En tiedä onko tuossa raskaassa kalustossa edes samanlainen rakenne.
Monellako henkselillä tuo akselisto on kiinni?
Jos akselisto pääsee kääntymään henkselin pettämisen takia, niin varmaan loputkin katkeaa silmänräpäyksessä ja taka-akseli erkanee autosta.
En haluais olla lähelläkään jos sellaista sattuu Huh!
Ekaksi vain muistui mieleen vanhat jenki (henkilöautot) ja niiden perän nostot.
Jousen päässä oleva kiinnitysrauta käännettiin.
Luulin tätä henkseliksi. En tiedä onko tuossa raskaassa kalustossa edes samanlainen rakenne.
Scania 93 vm 90
Jäi tuossa tohkeissaan tarkemmin kertomatta tarkasti tuo henkselin ruostuva kohta ja syykin siihen .
Siis henkseli ruostuu mutterin ja kartioprikan yläpuolelta jousipakan alla olevan 15-20 mm paksun laaatan "sisältä" . Laatassa on muutaman millin henkseliä suuremmat reiät jonka läpi henkseli tulee . Reikä "tukkeutuu" alapäästään kun kartioprikan kanssa henkseli kiristetään TIUKKAAN . Tuo reiän ja henkselin välinen tila täyttyy vedellä/suolamössöllä/hiekalla/muulla ja vuosikymmenet tekevät tehtävänsä . Ruoste raiskaa tai tekee jotain muuta sopimatonta henkselille ja riittävästi ohentuneena NAPS ja henkselin alapää on irti .
Saattaa muuten ilmajousisillakin olla joku samantyyppinen kiinnitys akselilla.
Siis henkseli ruostuu mutterin ja kartioprikan yläpuolelta jousipakan alla olevan 15-20 mm paksun laaatan "sisältä" . Laatassa on muutaman millin henkseliä suuremmat reiät jonka läpi henkseli tulee . Reikä "tukkeutuu" alapäästään kun kartioprikan kanssa henkseli kiristetään TIUKKAAN . Tuo reiän ja henkselin välinen tila täyttyy vedellä/suolamössöllä/hiekalla/muulla ja vuosikymmenet tekevät tehtävänsä . Ruoste raiskaa tai tekee jotain muuta sopimatonta henkselille ja riittävästi ohentuneena NAPS ja henkselin alapää on irti .
Saattaa muuten ilmajousisillakin olla joku samantyyppinen kiinnitys akselilla.
Kyllä täällä häämeessä ainakin toi henkseli termi on käytössä. Eli ihan käypä nimitys.
-Jero-
http://www.autogear.fi
http://www.autogear.fi