Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 26 Syys 2018 11:31

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 26 Elo 2012 03:05 
Apukuski
Avatar

Liittynyt: 13 Kesä 2012 16:14
Viestit: 15
Truck: Volvo - Wiima
Location: Pihtipudas
Terve

Liityi vastikään foorumille,kun autoa hommasin ja näytti asioita selvitellyn moneenkin ajokkiin.

Hommasin velaksi moisen kulkineen,josta olisi tarkoitus ruveta jotain tekemään.
Kyseessa seppelinin entinen linjuri josta oli kuviakin jossain forumeilla uutena?

Ajoneuvo ollut alle viikon ja mitään tietoa ei linja-autoista pahemmin ole.
Rek vmm-322

Kaikki historia tiedot kiinnostaa.

Lisäksi juurikin nuo huoltokirjat,avasin b57 kaavion joltain tämän foorumin sivulta mutta ilmeisesti vanhempi malli,mikähän kone ja laatikko tässä on kyseessä?
-öljyjen vaihto olisi varmaan paikallaan,Mitä minnekkin ..komppressori - myös ilmankuivain - Mitä suotimia?sekä sijainnit näiden suotimilla ja miten kompura avataan jos sen sisällä kuten luin jossain autossa olevan.
-Paineilma jäälaitteen löysin,termostaatti ei autoa pahemmin lämmitä joten nekin vaihdon tarpeessa(1-2? missä)
-Savutus on merkillisen kovaa,ihan diesel harmaata lähinnä,ei paikallaan ollessa häviä,mitkä avautumispaineet on suuttimilla?

-Vedenkierto pattereihin,kuinka ei ylitäytä jäähdytintä vaikka ylempänä?onko jotkin jousventtilit putkissa.?

-Entä ne keulan jäähdyttimen allaolevat vesiputket joissa hanat?mitä niillä pysäytetään?

-Samoin tieto voisi valaista webastolla olevan 2 hanan sekä kuskin takana olevien 2 hanan tarkoitusta että mitä uskaltaa vääntää minnekkin..

-Laturin tietoja,onko säädin erillinen,en ole vielä alle ryöminyt.Ja missä.onko nyt hiili vai säädinvikaa.?

Palaa varoitusvalo himmeästi valot päällä ja kirkkaasti ilman.40km ajon jälkeen viimeksi sammui.
syttyi taas seuraavana päivänä.

-onko jotain keskus automaattirasvauslaitetta näissä,missä?

-miten lämmönsäätö toimii? ei ole kun päälämmitys puhallin 3-4 asentoa,patteripuhaltimen kytkimet jotka ei lämpöön vaikuta,sekä nuo vesihanat,ja vebasto,miten tämän saa puhaltamaan kylmää? oli sopivasti lämmin keli kun menin kattomaan ja ei kyllä tullut tippaakaan raitista vaikka lämmöt käännettiin kuskin hanoista pois. Onko jotain jäänyt huomaamatta.?

-saako ratti tehostimineen "keinua" kääntäessä ,on ruuveja poissa suojapelleistä,juurikin tämän elämisen takia.Pitäs sen kuitenkin rungossa kiinni tieten olla.?

Etukäteen kiittäen.s


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26 Elo 2012 21:16 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 15 Heinä 2012 22:26
Viestit: 276
Truck: Scania Bf 80
Location: Mikkelin kupeessa
http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/S/Seppe ... LHS-PV.jpg tuolla näyttäs olevan kuva kyseisestä vermeestä:)

_________________
Scania Bf80 "vajokki" 5000.

Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: td70b 1 tai 2
ViestiLähetetty: 08 Syys 2012 21:18 
Apukuski
Avatar

Liittynyt: 13 Kesä 2012 16:14
Viestit: 15
Truck: Volvo - Wiima
Location: Pihtipudas
Jees nyt on alla myllätty,rasvattu, Etsitty tietoa ja Automatiikkaa ei juuri ole.vastaan osaksi omiin kysymyksiini tuossa samalla jotka aiemmin esitin.

-hitsattavaakin riittää,lähinnä kopin tuennassa.

- kone jokin td 70, Öljyä meni vaihtaessa 15-16l koneeseen.Näitä koneita on kaivureissakin,missä?

Ongelmaksi näyttää muodostuvan latausvirran puute.Tarkoituksena ottaa laturista se 4 ruuvin johtokiinnitys hässäkkä pois kun taas saa paikkaa lainaan ja kattoa näkyisikö siellä mitään ja olisko hiilissä vika,valo värisi kun kopsutti käynnissä laturia vasaralla.säädin oli keulapellin alla jäähdytysrivoilla varustettu malli.Näyttää tuo laturin irrotus tehty niin mahdottomaksi että luulisi kestävän kaikki oikosetkin ...mutta jossain on vikaa.
-säädin ja mittaus?


-kuinka laturi on tarkoitus irrottaa,koko etupalkki pois,moottorin etukannakkeineen ja kone jonkin varaan vai kone laturinpuolelta kannatukseen ja koko laturin kiinnike jotenkin pois.samassa on tuo motin vas.kiinnike.? :?
Liitteet:
wiima laturi.jpg
wiima laturi.jpg [ 267.53 KiB | Katsottu 5611 kertaa ]


-Pitäisikö laturissa olla edessä rasvanippa ala vasemmalla? näyttää olevan tavan pultti vaikka erään tämän konetyypin kirjan mukaan jossain pitäisi olla nippa.ei oikein mahdu minnekkään muualle..onkohan vaihdettu pois? cav on laturin merkki.

-Mitään kuivaimiakaan ei ole.vain tuo jääestokippo.

Ohjaus on ok.mutta jokin välikampi on rungossa -myöskin alaspäin riippuvan- ohjausvarren jälkeen,jossa välystä on liikaa,käsin tuntuu. mitkä näiden ohjausosien nimet on näissä.? tietäs ettiä oikeita osia.. 8)
Liitteet:
wiima ohjauskampi.jpg
wiima ohjauskampi.jpg [ 121.6 KiB | Katsottu 5611 kertaa ]

Mitähän maksaa jousien vaihto,etuset varsin painuneet.?

Tuo ilmapumppu on kuulemma rauta sihdilllä jota ei tartte puhdistella,saa mottiöljystä öljytkin,mikäli tieto pitää paikkaansa.Mikä taas erona tuohon vanhaan kirjaani.

Käykö scanian ja volvon vanteet päikseen 80 luvulla? tuo varapyöräkin uupuu..

Miten sisusta olisi syytä tehdä jos ei lämpimänä 24/7 ettei tule home/kosteusvikaa -tarkoitan lähinnä lämpöeristystä ja siitä eteenpäin.

mikä on tuo turbon ilmanotto vesikelillä ja ilman(3).ohittaako suodattimen vai mikä tämä on?3 hanikkaa vierekkäin konekopan vieressä.2 sulkee vedenkierron. mitä se taas tekee?hätävedenkierronpysäytys? tuhoja? :roll:

Jos jollain merkkihuollon 70b1-2 tai td , kirjoja ilmoittele!jäljet ei haittaa, vaihdossa vaikka 2-700 sarjan volvon merkkihuollon kirjoja.vianmäärityksiä,oliko auton sisäinen testeri...ym...vihreitä albumeita..


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2013 01:57 
Apukuski
Avatar

Liittynyt: 13 Kesä 2012 16:14
Viestit: 15
Truck: Volvo - Wiima
Location: Pihtipudas
nappulat suunnilleen selvitelty,apusimpukaksi liikkeessä roikkurautaa nimittävät...

Tuossa samalla kysyisin..

Ilmaantui kylmänä pysyminen pienilläkin pakkasilla ,vaikka putket kuumina puhaltimille saakka.
Ilmeisesti osaltaan puhaltimet tukossa,(3+1)
muttei kyllä lämmöt noussu pitempäänkään strocolla pöhistäessä.vedenlämpö ok.60-85 kopinlämpö n 0, pakkasta 16.Useampi tunti pöhistetty.Kyllä sieltäkohtuukuumaa tulee ja kiertoputket ettei kärsi kunnolla koskea, mutta..lämpöä ei matkustamossa enempää ole.

Heräs kysymys onko tässä mallissa näin heikko eristys tai onko lattiassa mitään tuon muovituksen alla.?

En ole ikinä kylmässä linjurissa ollut.Nyt sitten semmonenkin ihme?

Jotain pitäs ruveta tekemään kun kelit sallii.ehdotuksia.?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2013 21:17 
Ajoneuvos

Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Viestit: 556
Truck: scania f112 wiima303
Location: uusimaa
avaa kennopuhaltimien kopat. Kuori kennon pinnasta se tuuman paskakerros pois. Wiima lämpenee varmasti riittävän lämpimäksi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2013 21:22 
Apukuski
Avatar

Liittynyt: 13 Kesä 2012 16:14
Viestit: 15
Truck: Volvo - Wiima
Location: Pihtipudas
oukei,kokeilen heti kun mahdollista.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2013 22:10 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 4011
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Katoppa ettei webaston kierrossa ole mitään suodatinta ennen pumppua. Voi olla myös siinä vika, tukossa oleva suodatin kyllä jäähdyttää kajuutan

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Volvo wiima
ViestiLähetetty: 28 Huhti 2013 14:58 
Apukuski
Avatar

Liittynyt: 13 Kesä 2012 16:14
Viestit: 15
Truck: Volvo - Wiima
Location: Pihtipudas
No niin nyt otin yhen lämppärin auki ja ruskeeta mönjää lurahti, hyvä ettei kenkään, semmonen pallo+neste aivan kuraa.eli kaikki aukastava ja puhistettava koko järsestelmä.
Haluaisin kyllä vaihtaa koko pöhistin järjestelmän pattereihin jos jollain irti, kahdelle seinälle.
Kysyin myös apusimpukan puslaa ja oli ulkomaan tilaustavara.klappia varmaan puolicm. olisko jollain jemmasssa.?
Myös se pikkulevyvanne 10 reikänen olis etinnässä.lähistöltä??

Lämmitykseen palatakseni:lattiassa ei ole eristeitä ja 16 pakkasella oli 0 lämmintä. nyt olis routalevyä kun tietäs pitäskö jättää ilmarako vai ei orkkismaton päälle(kondessi) tällä ajattelin talvimahdollisuuksia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 02 Touko 2013 02:33 
Apukuski
Avatar

Liittynyt: 13 Kesä 2012 16:14
Viestit: 15
Truck: Volvo - Wiima
Location: Pihtipudas
Nyt on laturi taas kunnossa.
Tuossa pari kuvaa josta voi samanlaisen omistaja joskus löytää apua.
Vikahan oli että himmeästi paloi nykyiseen verraten kokoajan,eikä ladannut.

Parkitin sopivaan kohtaan että sai keulaa ylös ja ryömin alle.
Taisteluvälineinä kellosepän meisseli hiilisiltaan.pikku led taskulamppu jonka saa runkopalkin päälle kivasti.pitkä talttapää jolla saa suuremman kopan pois.(4-6pulttia) ja pieni kämmeneen sopiva mutta normikantanen talttapää tai pikku räikkä ja siihen sopiva pala, jolla sisimmäisenä oleva pikkukoppa(2mutteria) keskeltä laturia irtoaa.(oli niin tiukassa että kappale lähti ruuvista.piti hakata kantaan pitkällä meisselillä vasaran avulla,tämän juuri sopi tekemään, ja kun on irti, koppa on tiukka, joten väännetään pois.(tiiviste)
Hiilikiinnike on laturin päässä alukoppien alla,johtosarjaa ei irroteta.

Hiilikiinnike irrotetaan kellosepän meisselillä,johdot-kiinitys ruuvit
On ahdasta joten työkalut on suotimien putkien välissä tai missä milloinkin mahtuu pyörittämään...kasaus toisinpäin.
myös sähkökaaviokin autoon löytyy,on vaan aika lakana,jos joku tarvii.

Kun hiilet oli nyt näkyvissä ja hiilissä oli pintaa,liikutelin näiden kiinitys piuhoja,hiiliä kattelin roottorin helat ja siirryin konepellin alle.
Ajattelin antaa miinusta säätimelle käynnissä,mutta rupesinkin tutkimaan säätimen abikoja jotka oli melko moskassa.käytin irti ja tutkin onko johdot kiinni,ja laitoin takaisin.

Seuravaksi tuli mieleen volvo58 mallin vastaavanlainen laturimurhe näiltä sivuilta ja aloin ettimään mistä säädin saa maan.otin ne säätimen reuna ruuvit auki ja hankailin kontaktit,kokopaneelin kiinnityksen ja sitten seurasin maa piuhaa palkkiin -- irrotin ja kiinnitin.
Nyt virta päälle,kirkastu ainakin laturin merkkivalo... koitin käyntiin ,valo sammui,mittari akuille ja tämähän rupes lataamaan. :D ei muuta kun alle ja laturin kopat takasin.
Otin yhden kuvan laturista ja pieleen,kopat on pois ja diodit näkyy,sattui juuri nuo johtosarjan johdot kuvan kohdalle.Keskelle piiloon jää pyöreä rengas jossa hiilet.
Mikä virka niillä siinä keulassa säätimen vieressä olevilla diodeilla muuten on?


Liitteet:
01052013716.jpg
01052013716.jpg [ 112.29 KiB | Katsottu 5032 kertaa ]
01052013726.jpg
01052013726.jpg [ 38.35 KiB | Katsottu 5030 kertaa ]
01052013725.jpg
01052013725.jpg [ 24.4 KiB | Katsottu 5030 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11 Kesä 2016 17:06 
Rattimajuri

Liittynyt: 26 Elo 2013 23:08
Viestit: 180
Paikkakunta: Turku
Truck: Volvo B57
Location: Turku
Mitäs tälle projektille kuuluu?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11 Kesä 2016 20:44 
Apukuski
Avatar

Liittynyt: 13 Kesä 2012 16:14
Viestit: 15
Truck: Volvo - Wiima
Location: Pihtipudas
Projekti etenee hitaasti.. Töissä ja cashin puute, jotain on toki tehty.. Kattovuodot paikkailtu, kuvia ei palkeista sitten ollutkaan tuossa koneella kuin yks.. Koko kontti siis puhallettu kotelosuojattu ja maalattu.. Siihen myös pohjalevyt oottaa, kuten sisälle seinälevyt kun tekee"lämpökopin" ilmaväleineen..


Liitteet:
FB_20160611_21_27_41_Saved_Picture.jpg
FB_20160611_21_27_41_Saved_Picture.jpg [ 125.85 KiB | Katsottu 3958 kertaa ]


Viimeksi muokannut sami_p päivämäärä 11 Kesä 2016 20:56, muokattu yhteensä 1 kerran
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11 Kesä 2016 20:52 
Apukuski
Avatar

Liittynyt: 13 Kesä 2012 16:14
Viestit: 15
Truck: Volvo - Wiima
Location: Pihtipudas
Tämmöstä..


Liitteet:
FB_20160611_21_30_17_Saved_Picture.jpg
FB_20160611_21_30_17_Saved_Picture.jpg [ 134.27 KiB | Katsottu 3956 kertaa ]
FB_20160611_21_30_50_Saved_Picture.jpg
FB_20160611_21_30_50_Saved_Picture.jpg [ 137.26 KiB | Katsottu 3956 kertaa ]
FB_20160611_21_29_23_Saved_Picture.jpg
FB_20160611_21_29_23_Saved_Picture.jpg [ 171.09 KiB | Katsottu 3956 kertaa ]
FB_20160611_21_28_45_Saved_Picture.jpg
FB_20160611_21_28_45_Saved_Picture.jpg [ 151.23 KiB | Katsottu 3956 kertaa ]
FB_20160611_21_29_30_Saved_Picture.jpg
FB_20160611_21_29_30_Saved_Picture.jpg [ 187.34 KiB | Katsottu 3956 kertaa ]
FB_20160611_21_29_00_Saved_Picture.jpg
FB_20160611_21_29_00_Saved_Picture.jpg [ 148.23 KiB | Katsottu 3956 kertaa ]
FB_20160611_21_29_49_Saved_Picture.jpg
FB_20160611_21_29_49_Saved_Picture.jpg [ 171.35 KiB | Katsottu 3956 kertaa ]
FB_20160611_21_30_07_Saved_Picture.jpg
FB_20160611_21_30_07_Saved_Picture.jpg [ 162.27 KiB | Katsottu 3956 kertaa ]
FB_20160611_21_30_37_Saved_Picture.jpg
FB_20160611_21_30_37_Saved_Picture.jpg [ 179.29 KiB | Katsottu 3956 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12 Kesä 2016 21:53 
Apukuski
Avatar

Liittynyt: 13 Kesä 2012 16:14
Viestit: 15
Truck: Volvo - Wiima
Location: Pihtipudas
Korjausopaskin hommattu, ilmeisesti vaihdattaa jossain välissä sylinterit ja laakerit.. On 900000 km lasissa. Jarru kello pitää vaihtaa ruostunu.. 5 napanen korttikin hajos strokossa, vaihdoin pumppupään, lvi liikkeestä löyty toimi hyvin vuoden..varotuksen sanana: tulipalon saa vanhalla pumpulla jos rupeaa kusemaan ja kerää diiseliä kunnes palopesään saa kipunaa..kuumaa riittää pakoputken väleistä koppirakenteisiin vähintään riittävästi.. :) jos jollain ylimääräsiä y.m.osia laita yv.tä
.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 27 Helmi 2018 22:55 
Rattimajuri

Liittynyt: 26 Elo 2013 23:08
Viestit: 180
Paikkakunta: Turku
Truck: Volvo B57
Location: Turku
Mitäs tällä rintamalla?


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com