Sivu 1/1

Scania venttiilivälykset

Lähetetty: 23 Huhti 2012 14:04
Kirjoittaja Carman
Mitkä ovat oikeat venttiilivälykset DSC11-koneessa?
Auto siis K112 -87.

Re: Scania venttiilivälykset

Lähetetty: 23 Huhti 2012 18:17
Kirjoittaja Mimyy
Kylmänä imu 0,45 mm
pako 0,80 mm
(dsc11 01b koneessa)

Re: Scania venttiilivälykset

Lähetetty: 28 Syys 2017 09:06
Kirjoittaja Kylmänen Racing
Osaisko joku neuvoa rautalangan avulla miten moisesta laitteesta venttiilit säädetään, siis venttiili järjestys ja mikä milloinkin .

Re: Scania venttiilivälykset

Lähetetty: 28 Syys 2017 15:12
Kirjoittaja kivimark
Sain Jokelan Linjalta tälläse ohjeen kun ite säädin moisesta

1 pytty kun vaihtaa niin säädetään 6 pytty. 5 vaihtaa niin säädetään 2. 3 vaihtaa niin säädetään 4. 6 vaihtaa niin säädetään 1. 2 vaihtaa niin säädetään 5 ja 4 vaihtaa niin säädetään 3

ja vaihdolla tarkoitetaan kun pokoventtiili menee kiinni ja imu aukeaa

Re: Scania venttiilivälykset

Lähetetty: 05 Maalis 2018 22:45
Kirjoittaja Kylmänen Racing
Mahtanee toimia myös F112 vaparissa myös. Kiitos ohjeesta.

Re: Scania venttiilivälykset

Lähetetty: 08 Maalis 2018 09:44
Kirjoittaja Kylmänen Racing
Uskaltaisko kysästä ?
Siis itellä on tuo kania f112, onko se alkujaan siis oikeesti Vapari? Kone on vissiin just noita 11 litraisia.
Ja onko näihin laitettu suoraan kylkeen turboa vai vaihdettu koko kone ?
Itte en kaipaa kovinkaan paljon voimaa lisää, vaan solmu saattaisi pienentää samalla myös pako ääniä.
Onko tästä kokemuksia?

Re: Scania venttiilivälykset

Lähetetty: 08 Maalis 2018 18:30
Kirjoittaja Jule
ei 112 mallia ole (ainakaan mun tietääkseni) koskaan vaparina myyty. Eiköhän 111 olleet jo kaikki turboja. Mersu harrasti noita vaparikoneita.

Re: Scania venttiilivälykset

Lähetetty: 08 Maalis 2018 19:51
Kirjoittaja BussMAN
Jule kirjoitti:ei 112 mallia ole (ainakaan mun tietääkseni) koskaan vaparina myyty. Eiköhän 111 olleet jo kaikki turboja. Mersu harrasti noita vaparikoneita.
Samaa mietin? Vanhoja (75/76) scanioita oli ilman turboa- 60 luvulla, (110 alkaen tais ainakin
automoottoreissa olla vakioina turbot, seuraavissa ikäluokassa tuli välijäähdyttäjä mallit ja sen jälkeen sähköongelmat nyt lisänä kierrätyslaiteongelmat)

Jos vappaheng laittaa turbon kyllä sillä pakokaasut puhtaampia tulee, ääni pienenee, diesel
kun ei seos ongelmia kuten bensakoneissa.

Aikakaudelta ennen 1996 = ennen sähködieseitä ja euro 2 koneita::
turbolla otettiin lisää hv , ts ruiskutuspumpun elementit suuremmat ja suuttimetkin, lisäksi
voi olla mäntäeroja sekä puristussuhde, venttiili kokoeroja ym. Tärkein jos turbottaa , on öljypumppu että paine riittää, turbon tarvitsema öljymäärä iso , tarvii öljyä jäähdytkseenkin, kriittisin kuumana tyhjäkäynnillä riittävä paine.

Re: Scania venttiilivälykset

Lähetetty: 08 Maalis 2018 19:57
Kirjoittaja Jule
110 oli vapari, 110 Super oli turbo. :)

Re: Scania venttiilivälykset

Lähetetty: 08 Maalis 2018 21:54
Kirjoittaja BussMAN
Jule kirjoitti:110 oli vapari, 110 Super oli turbo. :)
Joo noihan se meni jo 60 luvun scanioissa, muistan isän 76sen maskissa super, ja turbo tais olla 200 hv luokkaa 11 litrasasta, noilla ruotsin autoijat veti kahta perävaunua ( auto 3 aks, pv molemmissa 2 aks= 7 kpl oli tuollainen kuva, kippikärryjä ja autossa vetokita myös nokassa ahtaanpaikan nopea peruutus :mrgreen: ), mun historia tiedot pätkiiii.

Re: Scania venttiilivälykset

Lähetetty: 09 Maalis 2018 14:03
Kirjoittaja Kylmänen Racing
Eli onkohan tuosta revitty sitten turbo pois joskus tai vaihdettu koko kone. Mitenkähän tuonkin selvittää?

Re: Scania venttiilivälykset

Lähetetty: 09 Maalis 2018 14:05
Kirjoittaja Kylmänen Racing
Poika turbotti oman pelto auton ja on ajanu sillä paljon....
Mietin vaan että kai tommonen 11 litrainen kestää pikku paineen kun tommonen pelto pösö kestää kaiken mitä irti saa....

Re: Scania venttiilivälykset

Lähetetty: 09 Maalis 2018 18:41
Kirjoittaja Jokelan linja
Voihan se olla alunperinkin ahtamaton, mistäs noista tietää... :lol:
Mutta vaparissa ja ahdetussa on ainakin erilainen nokka-akseli, ruiskutuspumppu, suutin, mäntä, imusarja, pakosarja, turbon öljynsuodatin ja varmaan jotain pientä muutakin.

Lieneekö helpompaa ostaa ds11-moottori ja vaihtaa se sinne konehuoneeseen. :?:

Jos on kovasti nikkarointihenkeä, niin kyllähän tuon ahtaa. Tuskin tulee ongelmia pienillä paineilla.
Toisaalta, jos se ahdettuna kestää koko kesän hajoamatta, niin silloin ei ole otettu tarpeeksi voimaa :lol: :shock:

Re: Scania venttiilivälykset

Lähetetty: 09 Maalis 2018 20:52
Kirjoittaja Jule
Loppujenlopuksi kysehän on siitä että kulkeeko se riittävästi?

On oikeastaan ihan sama mikä kone siellä on, vaikka se olisi jokin vanha 110 vaparikone, niin sen voi ahtaa, ja se kone kestää sen ahtamisen jos on kestääkseen. Se voi laueta siihen ahtamiseen, mutta se voi tehdä sen siitä riippumatta mikä se on alunperin ollut.

Alunperin nuo koneet on kuitenkin suunniteltu kuorma-autoihin, joissa ne ovat kuitenkin huomattavasti kovemmalla rasituksella kuin bussissa, saatikka kulkurikäyttöön eläköityneessä bussissa. Vielä joskus 70-luvulla kuorma-autolla ajettiin usein niin kovaa kun se vaan kulki - ei välttämättä ylinopeutta, vaan tehoa oli vaan niin vähän suhteessa massaan, että muuta vaihtoehtoa ei ollut. 70-luvun loppupuolella alkoi tulla kuorkkeja joissa oli niin paljon tehoa että tasamaalla ei täysillä kuormilla enää tarvinnut hehkuttaa nilkka suorana.

Re: Scania venttiilivälykset

Lähetetty: 13 Maalis 2018 21:32
Kirjoittaja motoku
1982 F112 käyttöohjekirja tuntee vielä 180 heppasen 11-litraisen vaparin. niitä ei mahda montaa edes olla.

meillä on turbollinen, jossa on vakiona 305 hummaa ja meidän joskus "säädetty" kulkee jo ihan hyvin...

Re: Scania venttiilivälykset

Lähetetty: 15 Maalis 2018 09:39
Kirjoittaja Kylmänen Racing
No seuraava kysymys, jos tuohon koneeseen tai vaihtaako koko koneen ,,, niin mahtuukkohan se kopan alle vai onko turbollisessa laajennus moottorikopassa ?

Kulut on kyllä riittävät, eli paikasta toiseen pääsee kyllä, mutta ainahan sitä vähän lisää löylyä haluaa ja ääntä taas pienemmäksi.

Re: Scania venttiilivälykset

Lähetetty: 16 Maalis 2018 00:01
Kirjoittaja Jule
no ei se kyllä hiljaisemmaksi turbolla tule. konekopan tiivistämisellä lienee se suurin vaikutus.

Vähän kun vakoilee sinne konekopan alle niin nähee mihin turbo voisi mahtua. Jos sen itse sinne lisää, niin sen voi sijoittaa mihin vaan, tosin jos se on kovin alhana, niin pitää laittaa oma sumpp turbolle ja joku siirtopumppu tyhjäämään sitä koneeseen.

Jos nykyisessä koneessa ei ole mitään vialla, niin ei koko konetta kannata ryhtyä vaihtamaan pelkän harrastuksen takia, vaikkei se hetkuun nyt mikään ihan mahdoton rasti olekaan.

Re: Scania venttiilivälykset

Lähetetty: 11 Huhti 2018 08:58
Kirjoittaja b12m
Jule kirjoitti:70-luvun loppupuolella alkoi tulla kuorkkeja joissa oli niin paljon tehoa että tasamaalla ei täysillä kuormilla enää tarvinnut hehkuttaa nilkka suorana.
Ja vaikkei olis tehovajeen takia "tarvinnut" polkea siima kieränä menemään, niin eiköhän sitä silti menty... :D

Re: Scania venttiilivälykset

Lähetetty: 16 Huhti 2018 23:32
Kirjoittaja Kylmänen Racing
Lähinnä itellä vaivannut nuo pakoäänet putken päässä, niihin lie auttanee kun lisää pönttöjä putkeen. Meinaa töristä veto päällä . No, pieni murhe, ääntä naailnaan mahtuu.

Re: Scania venttiilivälykset

Lähetetty: 17 Huhti 2018 13:00
Kirjoittaja Jule
Vapari möykkää aina vähän enemmän kuin turbo, mutta änkkäreillä siitä selviää, jos ahdistaa.

Re: Scania venttiilivälykset

Lähetetty: 24 Huhti 2018 12:00
Kirjoittaja Kylmänen Racing
Pikku hiljaa äänet vähenee. Pakosarjan ja pakoputken liitos oli aika horo. Vielä kun sais aikaseksi lisätä yhden pöntön välille. Eiköhän tuolla pärjää.