PYÖRÄN PULTIT KATKEAA

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Team Keimo
Kokenut kuljettaja
Viestit: 79
Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
Location: Lohja
Viesti:

PYÖRÄN PULTIT KATKEAA

Viesti Kirjoittaja Team Keimo »

Meillä kaniassa on pulttikeskitteiset akselit joissa edessä alumiini vanteet. Pyörän pultit on nykyään kulutus kamaa. Ne on jokin vuosi sitten kaikki vaihdettu uusiin mutta nyt taas niitä on jo toiselta puolelta kolme poikki.

Onko kellään muulla ollut vastaavanlaisia ongelmia.

Kiristysmomennttina käytetty 550Nm

Voisikohan teräksen ja alumiinin eri lämpölaajenemiskerroin vaikuttaa asiaan.
Viimeksi muokannut Team Keimo, 14 Huhti 2005 12:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
topi

Viesti Kirjoittaja topi »

Toi pyöränpullttien katkeeminen on vanhojen Scanioiden tyyppivika!!!!!!!!!! :twisted: Meillä oli just töissä vanha keikkabussi,josta oli myös katkennu 3 pulttia. Kun pyörän sai pois ja ehjiin pultteihin löi vasaralla, niin meni vielä neljä lisää. Ne katkes kaikki melkein rummun juuresta ulkopuolelta :!: Hyvä että tää asia tuli puheeksi, täytyy tarkistaa omastakin katiskasta sama homma, vaik kaikki pultit onkin viel paikoillaan! Mä oon vetäny pultit 65:een, mut tossa meidän raadossa on ihan tavalliset vanteet :oops:
Pataässä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:13
Truck: Scania Haldin Boxer
Location: Salo
Member id: 16
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Moikka
Käsitykseni mukaan, jos pyöränpultit katkeaa ovat ne liian löysällä. Rengasliikkeestä olen saanut lukeman 75 Nm. Kannattaa kiristellä aika ajoin. Itse kiristelen A-tikkailta hypäten leilu metrisen varren päähän, joten saattavat mennä tiukempaankin. Eipä ole pultit katkeillu.
Jeppe

Viesti Kirjoittaja Jeppe »

Mistä olette katsoneet nuo momentit? Ettei olis ollut kiloja, ainakin järkevämmältä kuullostais kun laittaa nollan perään..
Team Keimo
Kokenut kuljettaja
Viestit: 79
Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
Location: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Team Keimo »

Okei okei mä korjasin lukeman mutta ongelma elää edelleen.
Team Keimo
Kokenut kuljettaja
Viestit: 79
Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
Location: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Team Keimo »

Tehtiin menneellä viikolla pultin vaihtoa toiseen etupyörään. Näytti melko pahalta kun oli kolme pulttia poikki, mutta avatessa katkesi kaksi lisää jonka jälkeen vasta pahalta näyttikin. :cry:

Mutta nyt ehkä syykin alkoi hommaan paljastumaan. :lol: pulttijako ei nimittäin ollutkaan ihan sama vaan vanteiden reijät oli n 1mm ulompana kuin pultin keskikohdat. :-k Eli vanne sopii paikoilleen mutta kyristettäessä ne alkoivat hieman kampeamaan sisääänpäin ja se on saattanut murtaa pultteja. Nyt on senkkauksia korjailtu vähän jyrsimellä joten nähtäväksi jää että vieläkö katkeaa.
Vastaa Viestiin