Sivu 1/1

Etupään jousien tyhjentyminen

Lähetetty: 20 Elo 2011 19:26
Kirjoittaja Tosi kulkuri
Hei Ongelmia B10M etupään kanssa. Bussissa niiaus toiminto. Keula nousee normaalisti mutta hitaasti Ajettuni n.20 km lähtee ilmat edestä ja nokka vajoaa kumeja vasten. Saan nokan nousee uudelleen kun käytän niiausta ylöspäin. Olisiko mitään ideaa mistä hakee vikaa? Onko mitään tehtävissä kun muutenkin paineet nousee hitaasti?
Pystyykö jotenkin poistamaan jarrutuksen niiaustoiminnosta ja oven aukaisusta liikkeellä?

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Lähetetty: 20 Elo 2011 20:46
Kirjoittaja Bussiton
Noihin paineiden nousuun vois olla ainakin sellaisia vaihtoehtoja: vuoto putkistossa tai väljä kompura :wink:

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Lähetetty: 20 Elo 2011 21:34
Kirjoittaja Puu Tiainen
Tosi kulkuri kirjoitti:Hei Ongelmia B10M etupään kanssa. Bussissa niiaus toiminto. Keula nousee normaalisti mutta hitaasti Ajettuni n.20 km lähtee ilmat edestä ja nokka vajoaa kumeja vasten. Saan nokan nousee uudelleen kun käytän niiausta ylöspäin. Olisiko mitään ideaa mistä hakee vikaa? Onko mitään tehtävissä kun muutenkin paineet nousee hitaasti?
Pystyykö jotenkin poistamaan jarrutuksen niiaustoiminnosta ja oven aukaisusta liikkeellä?
Ei pysty auttamaan, kun ei tiedä alustan ikää ja varustusta. Kannattaa laittaa mahdollisimman paljon tietoa viestiin.
Lonkalta voisin heittää muutaman vinkin, mutta kerro lisää.

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Lähetetty: 21 Elo 2011 12:18
Kirjoittaja Reddewil
Komia sekajuna, jos se on tuo avatteren kapistus. Missä päin poria olet, jos poikkeis joskus juttelee?
Käsittääkseni sen niiauksen saa pois käytöstä, ihan vaikka oikean sulakkeen poistolla, joku relehän sitä ohjaa. Mielestäni keulan ei pitäisi tipahtaa auton käydessä, koska onhan siellä tasoanturit, joten vikaa lienee niissä.

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Lähetetty: 23 Elo 2011 20:45
Kirjoittaja Komissarov
Tasoventtiilin purkamisella aloittaisin...

Jos tuo M452 tarkoittaa Wiiman tyyppiä, niin ei siellä mitään varsinaisia tasoantureita ole, vaan ihan mekaaniset tasoventtiilit. Sähköinen tasonsäätö kaikkine antureineen tuli (onneksi) vasta paljon myöhemmin.

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Lähetetty: 23 Elo 2011 22:04
Kirjoittaja Reddewil
Kai siellä joku sähköinen kapistus on välissä, vai niiaako tuo kun jarrukellolle menee paine, ei kai?

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Lähetetty: 23 Elo 2011 22:08
Kirjoittaja Rosvolinna
Onko sekajunassasi alustan laskua varten nappula. Toiminto päästää pois paineet etupalkeilta ja etuoven kynnys laskeutuu kanttarin korkeudella. Laskumekanismissa on magneettiventtiili. Kovan suhinan saattelemana etupää laskee, mutta takapalkeet pysyvät ennallaan.

Muutaman kerran on tuo nappi unohtunut pohjaan liikkeelle lähtiessä - sen kyllä huomaa, ei pysy navigaattori lasissa :)

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Lähetetty: 23 Elo 2011 22:12
Kirjoittaja Berkhof
Eiköhän niiaus ole yhteydessä oven aukiolon tietoon..
Sillä voisi aktivoida paineilmasylinterin joka olisi korkeusdensäätöventiilin välittäjä tankona..
Tangon pituuden muutos aiheuttaisi korkeuden muutoksen..

tarpeet olisi kytkin kojelautaan jolla toiminto sallitaan oven auki ollessa
sähköohjattu paineilmaventtiili
hyvin pieni jousipalautteinen paineilmasylinteri.

Ei elektroniikkaa :)

En oo nähnyt mutta noinkin sen vois tehdä

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Lähetetty: 23 Elo 2011 22:43
Kirjoittaja Rosvolinna
Juu - joskus tuo toiminto on ollut yhdistettynä etuoven avausnappiin. Nykyään kojelaudassani on omat nappulat - sähköikkunoihin tarkoitettu keinulauta-nappi oville ja alustan laskulle omansa.

Toimintojen on parempi olla eri napeilla. Sillä Röllin etuovi pyyhkäisee melko laajan kaaren avautuessaan. Kuuluu "klonk", jos kadunvarressa on korkea kanttari ja alusta on ala-asennossa.

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Lähetetty: 24 Elo 2011 08:59
Kirjoittaja Tosi kulkuri
Jep, Mun sekajunassa ei ole korin laskua ainoastaan nosto. Niiaus kytkin löytyy, Jossa samassa lasku- ja nostotoiminto. Mielestäni keskiasennossa pitäisi pysyä kokoajan normi korkeudessa. Kiusallisinta on se kun ajon aikana nokka vajoaa ja kun esim. painan niiauksen nostoa ajossa auto jarruttaa seisontajarrulla samalla rajusti.

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Lähetetty: 24 Elo 2011 23:26
Kirjoittaja Rosvolinna
Tosi kulkuri kirjoitti:Kiusallisinta on se kun ajon aikana nokka vajoaa ja kun esim. painan niiauksen nostoa ajossa auto jarruttaa seisontajarrulla samalla rajusti.
Mielestäni tuo kuvauksesi vaikuttaa silltä, että ilmaa katoaa piiristä johonkin. Paineen lasku saa seisontajarrun menemään päälle.

Näkyykö keulan vajoaminen painemittareissa?

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Lähetetty: 24 Elo 2011 23:41
Kirjoittaja Reddewil
Rosvolinna kirjoitti:
Tosi kulkuri kirjoitti:Kiusallisinta on se kun ajon aikana nokka vajoaa ja kun esim. painan niiauksen nostoa ajossa auto jarruttaa seisontajarrulla samalla rajusti.
Mielestäni tuo kuvauksesi vaikuttaa silltä, että ilmaa katoaa piiristä johonkin. Paineen lasku saa seisontajarrun menemään päälle.

Näkyykö keulan vajoaminen painemittareissa?
Minä luin: Kun painaa niiaksen nostoa -> auto jarruttaa.
Jousipusseista karkaa paine ja keula ei pysy ylhäällä ku "väkisin", ja tuo manuaalinen tasonsäädin ottaa ilmaa käsijarrulta / vaikuttaa seisontajarruun, jolloin auto jarruttaa rajusti.
Ei muuta ku alustan alle kömpii ja kuuntelee mistä pihisee, sitten voi purkaa tuon tasonsäädön pois jos tuottaa ongelmia. Luulis että alunperin se on tehty sitä varten että auton voi laskea ja ajaa tuon kontin alta pois? Ei kai siinä paikkurin niiausta sentään ole?

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Lähetetty: 26 Elo 2011 03:01
Kirjoittaja b12m
Ei kai tuossa Wiimassa mitään irroitettavaa konttia ole? Eiköhän tuo ole ihan kiinteäksi rakennettu tavarankuljetustila.

Noissa "ei-katureissakin" on kyllä (varsinkin Ruotsiin tehdyissä yksilöissä) ollut niiausjärjestelmiä jo hamalla 1980-luvulla. Useimmissa tapaamissani yksilöissä kyse on ollut nimenomaan etukulman laskevasta niiausjärjestelmästä, toisin kuin katureiden koko oikean kyljen pudottava systeemi.

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Lähetetty: 26 Elo 2011 07:49
Kirjoittaja Komissarov
b12m kirjoitti:Useimmissa tapaamissani yksilöissä kyse on ollut nimenomaan etukulman laskevasta niiausjärjestelmästä, toisin kuin katureiden koko oikean kyljen pudottava systeemi.
Noin se menee. Ja nimenomaan matalalattia- ja le-autot pudottavat koko kyljen, korkeat katuritkin vain etunurkan. Mutta kuten sanottu, noissa Ruotsiin tehdyissä voi olla vaikka mitä variaatioita...

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Lähetetty: 26 Elo 2011 11:06
Kirjoittaja b12m
Komissarov kirjoitti:Mutta kuten sanottu, noissa Ruotsiin tehdyissä voi olla vaikka mitä variaatioita...
Eikä useimmiten ainoastaan voi olla, vaan on. Milloin on ajovalosysteemit, päävirtakytkimet, ovien hallintalaitteet vain muutamia asioita mainitakseni asennettu aivan eri tavoin, kuin mihin täällä on totuttu. Niin kauan, kun alustan- ja korivalmistajan sähkökaaviot ovat käden ulottuvilla näistä ei myöhemminkään aiheudu välttämättä suurta päänvaivaa, mutta vajain dokumentein omistajaa vuosikymmentenkin päästä vaihtavat autot saattavat osoittautua haasteellisiksi erilaisten iän mukanaan tuomien ongelmien ratkaisutilanteissa :wink:

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Lähetetty: 26 Elo 2011 11:41
Kirjoittaja Puu Tiainen
Malliesimerkki ketjusta, missä kysymykseen ei anneta tarpeeksi informaatiota. Nyt on päällä huutoäänestys mikä varustelu autossa on ja mikä malli autosta ylipäätään.
Kysyjä olis jo saanut vastauksen ongelmiinsa, jos olis viitsiny hieman paneutua kysymyksen asetteluun.

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Lähetetty: 26 Elo 2011 12:16
Kirjoittaja Komissarov
Puu Tiainen kirjoitti:Kysyjä olis jo saanut vastauksen ongelmiinsa, jos olis viitsiny hieman paneutua kysymyksen asetteluun.
Epäilen... Kuten juuri edellä todettiin, noista ruotsalaisista (voi se norjalainenkin olla) voi löytyä lähes mitä vain. Siksi auto olisi hyvä nähdä, muuten on tyhjentävää vastausta paha antaa. Joku voi toki arvata oikein. Mutta onhan tässäkin jo jotain tullut.

Tuosta jarruttamisesta... Ei kai autossa ole pysäkkijarrua? Jos on, niin silloinhan tuo ei liity seisontajarruun mitenkään, vaan käyttöjarruun. Pysäkkijarrun poistoon riittää yleensä yhden releen poisto, joskus (ainakin uudemmissa) sille on oma kytkin sähkökeskuksessa.

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Lähetetty: 27 Elo 2011 07:27
Kirjoittaja Puu Tiainen
Komissarov kirjoitti:Epäilen... Kuten juuri edellä todettiin, noista ruotsalaisista (voi se norjalainenkin olla) voi löytyä lähes mitä vain. Siksi auto olisi hyvä nähdä, muuten on tyhjentävää vastausta paha antaa. Joku voi toki arvata oikein. Mutta onhan tässäkin jo jotain tullut.
Ei tässä ole mitään epäilemistä
Muutama kuva ja tarkat tiedot alustasta ja varustuksesta kertoo asiantuntijalle hyvin paljon.
Jousitusratkaisuja ei volvollakaan ole kovinkaan monta ja nämä kaikki on hyvinkin yksinkertaista tekniikkaa, peruskauraa.

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Lähetetty: 30 Elo 2011 23:50
Kirjoittaja Tosi kulkuri
Juu tervehdys kaikille. Ollut kiiruita auton rakentelun kanssa kun pitää saada kuun alkuun rundille. Tosiaan autossa oli niiaus järjestelmä etukulmalle ja mikäli erehty nostamaan kulmaa ajon aikana järjestelmä löi jarrun päälle. Bussi on siis kiinteekonttinen Ruotsin malli. Kummajaisii loytyy jonnin verran mm. päävirta on oven ulkopuolella, sumuvalot palaa pitkienkanssa.
Mukava sekajuna 14.5m + kärry. Paljoakaan en osaa vielä kertoo autosta.
-M-