Kytkimen säätö

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 198
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 » 16 Kesä 2010 09:39

Tehdäänpä oma ketju kytkimen ja tehostajan säätöön. Tähän kokeneemmat vois kertoa lisää. Kuvassa Volvon kytkin. Tuossa kytkimen työsylinterissä/tehostajassa on 2 ilmausruuvia, tosin jumissa, nesteletkussa oleva ilmausruuvi aukeaa. Sit ilmasylinterissä on joku "ilmaisin" nasta, mikä sen tarkoitus on? Millaisia viat tuossa yleensä on? Kerääkö likaa esim.ilmasylinteriin? Pääsylinterin purin osiin, oli ruostetta kovasti, jumitteli sieltä ja nyt samalla vois tietysti vilkaista tuonkin tehostajan jos siinä puhdistushuollon tarvetta? Mihin asentoon tehostaja säädetään, onko jotain niksejä?
Liitteet
P6140026B.JPG
Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61

Volmar
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Huhti 2009 20:14
Truck: Scania 110/ Lahti 10
Location: Karijoki
Member id: 126

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja Volmar » 19 Kesä 2010 18:32

Itsellänikin kytkin takerteli ja luistikin satunnaisesti,otin myös pääsylinterin auki ja putsailin mutta tästä ei ollut apuja
seuraavaksi otin juurikin tämän työsylinteri/tehostin sylinterin käsittelyyn,ja sieltähän se vika löytyi,elikkä tehostinmäntä
puri todella voimakkaasti syliterin seinämiin kiinni.Ei liikkunut miehen painolla mihinkään(105 kg) seuraavaksi liukuvasaralla
naputellen tehostimen mäntä ulos,ja tulihan se sieltä vaikka meinasi usko jo loppua kesken.Syliterin seinämiin oli jäänyt
takertelun seurauksena melko paljon naarmuja ja olihan siellä hiekkaa ja vettäkin(päässyt ilmeisesti männän varren tiivisteestä)
Hoonailin sylinterin kevyesti puhtaaksi,hioin myös kevyesti männän tiivisterenkaan(kumia)vesihiomapaperilla,jonka jälkeen
voitelin sylinterin silikoniöljyllä ja ei muuta kun kasaan.Kytkimestä tuli todella kevytkäyttöinen eikä luistamisesta tietoakaan
Tällä kertaa pelätystä kytkinrempasta päästiin säikähdyksellä.Tosiaan jos kytkin tuntuu raskaskäyttöiseltä luistaa/ottaa
äkäisesti kiinni syy on mahdollisesti juurikin tässä tehostimessa.Itsekkin ihmettelin sitä kyseistä nippaa tehostinsylinterissä,
enkä keksinyt sille mitään tarkoitusta :?:

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2161
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 20 Kesä 2010 09:24

Minulla kytkin alkoi luistaa kohta kytkimen vaihdon jälkeen
syy:
Kytkin akseli ruosteessa kun ei oltu voideltu aikoihin, rasvanippa ei näy auton alapuolelta!
Liitteet
kytkin volvo.JPG
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen » 22 Kesä 2010 08:34

PekuMAN66 kirjoitti:Tehdäänpä oma ketju kytkimen ja tehostajan säätöön. Tähän kokeneemmat vois kertoa lisää. Kuvassa Volvon kytkin. Tuossa kytkimen työsylinterissä/tehostajassa on 2 ilmausruuvia, tosin jumissa, nesteletkussa oleva ilmausruuvi aukeaa. Sit ilmasylinterissä on joku "ilmaisin" nasta, mikä sen tarkoitus on? Millaisia viat tuossa yleensä on? Kerääkö likaa esim.ilmasylinteriin? Pääsylinterin purin osiin, oli ruostetta kovasti, jumitteli sieltä ja nyt samalla vois tietysti vilkaista tuonkin tehostajan jos siinä puhdistushuollon tarvetta? Mihin asentoon tehostaja säädetään, onko jotain niksejä?
Sulla näyttäis olevan kytkinlevy vähissä tai sitten tehostimen säätö on persiillään.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.

Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 198
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 » 22 Kesä 2010 14:49

Puu Tiainen kirjoitti:
Sulla näyttäis olevan kytkinlevy vähissä tai sitten tehostimen säätö on persiillään.
Viestiketjun alkuperäinen pointti alkaa tulla esille...
Tässä tapauksessa "ilmaisin" ei anna välttämättä oikeaa infoa( jos siitä tulkitaan asioita), koska olen säätänyt työntimen varren pituutta ilman tietoa miten sen pitäisi oikeasti olla...
Kytkin toimii kuitenkin moitteetta nyt pääsylinterin korjauksen jälkeen. Perussäädöt pitää kuitenkin laittaa oikein. Tehostimen puhdistus pitää myös tehdä.
Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61

Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen » 22 Kesä 2010 19:39

Kykinlevyn ollessa uusi, säädetään tehostin niin, että männän varsi tulee ulos noin 40-45mm. Tällöin kulumistunnistin toimii odotetulla tavalla, kun levy on loppumassa.
Sä voit nyt säätää tuota vartta lyhyemmäksi, koska säätö on jo sekaisin, jos sitä on säädetty kuluneella levyllä.
Säädä 30-40mm tehostimen kannesta varren jatkoon asti.
Tehostimen huohotin natsaan kannattaa laittaa kumiletkun pätkä, (noin 30 cm tai pitempi) niin ei vedä kaikkea paskaa sisäänsä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.

Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 198
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 » 28 Kesä 2010 05:57

Volmar kirjoitti:Itsellänikin kytkin takerteli ja luistikin satunnaisesti,otin myös pääsylinterin auki ja putsailin mutta tästä ei ollut apuja
seuraavaksi otin juurikin tämän työsylinteri/tehostin sylinterin käsittelyyn,ja sieltähän se vika löytyi,elikkä tehostinmäntä
puri todella voimakkaasti syliterin seinämiin kiinni.Ei liikkunut miehen painolla mihinkään(105 kg) seuraavaksi liukuvasaralla
naputellen tehostimen mäntä ulos,ja tulihan se sieltä vaikka meinasi usko jo loppua kesken.Syliterin seinämiin oli jäänyt
takertelun seurauksena melko paljon naarmuja ja olihan siellä hiekkaa ja vettäkin(päässyt ilmeisesti männän varren tiivisteestä)
Hoonailin sylinterin kevyesti puhtaaksi,hioin myös kevyesti männän tiivisterenkaan(kumia)vesihiomapaperilla,jonka jälkeen
voitelin sylinterin silikoniöljyllä ja ei muuta kun kasaan.Kytkimestä tuli todella kevytkäyttöinen eikä luistamisesta tietoakaan
Tällä kertaa pelätystä kytkinrempasta päästiin säikähdyksellä.Tosiaan jos kytkin tuntuu raskaskäyttöiseltä luistaa/ottaa
äkäisesti kiinni syy on mahdollisesti juurikin tässä tehostimessa.Itsekkin ihmettelin sitä kyseistä nippaa tehostinsylinterissä,
enkä keksinyt sille mitään tarkoitusta :?:
Teitkö tämän siellä paikallaan ilman että nestepuoleen kajosit ollenkaan, vai otitko koko sylinterin pöydälle?
Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61

Volmar
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Huhti 2009 20:14
Truck: Scania 110/ Lahti 10
Location: Karijoki
Member id: 126

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja Volmar » 28 Kesä 2010 19:56

Juu,ruuvipenkissä oli kiinni,tehostimen mäntä oli tosiaan niin tiukassa ettei olisi paikallaan saanut irti.Nestepuoleen on pakko
kajota jos meinaa ottaa tehostinmännän kokonaan pois,on nimittäin yhtä ja samaa osaa nestepuolen männän kanssa,mutta
pois se on kokonaan otettava jos sen meinaa saada kunnolla putsatuksi(myös tehostinmännän takapuolelta)
Minulla oli myös ilmausruuvit jämähtänyt aika tehokkaasti,lähtivät kuitenkin ehjänä kevyellä vasaranaputtelulla,ruosteenirrottimella,ees taas nitkuttelemalla.

Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 198
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 » 29 Kesä 2010 07:45

Pöydällä minäkin purin ja putsasin sen. Ei siellä ihmeellistä, ilmapuolen ja nestepuolen välissä joku paksu tiiviste murusina, ei kuitenkaan vuoda nestettä, liekkö vaan lian erottaja männänvarrelle?
Kasattuani sen, poljin menee sievästi painaen suoraan pohjaan ilman et kytkimessä tapahtuu mitään. Jos "torppaa" äkkinäisemmällä polkaisulla niin sitten kytkin toimii, ja pitääkin paineen.
Ruosteiseen pääsylinteriin vika jää, vaihdan sen kunhan Lahti32:n lähettämä saapuu.
Helpoimalla pääsis kun nakkelis uutta osaa vaan, mutta pitäs jäädä vähän euroja tankkaukseenkin...
Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61

Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 252
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja Falcon » 29 Kesä 2010 12:54

Miten säätö on Scaniassa toteutettu? Eikös tässä K112 ole nestekäyttöinen paineilmatehosteinen kytkimen käyttö?
Kuskintuolin vieressä on jarrunestesäiliön näköinen pönttö,mikä lienee kytkintä varten.
Falcon

Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 198
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 » 08 Heinä 2010 16:05

No niin, nyt kytkin toimii hyvin kun sain Lahti32:n lähettämän hyväkuntoisen pääsylinterin paikalleen, ja testireissukin tehty. Eipä tartte jännittää risteyksessä et meneekö hervoton poljin pohjaan vai mitä tällä kertaa tekee... 4 vuotta tässä ehti kulua ennenkuin ehti asiaan tarttua tosissaan.
Pitää viekä kytkintehostajan jalusta kiinnittää kunnolla vaihteistoon kiinni, siitä voi tulla vähän vääntöä männänvarteen kytkintä käytettäessä, ja kun jalusta oli vähän epämääraisillä pulteilla kiinni ja kierteetkin osin rikki. Tuumakoon pultteja hankalasti...
Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 09 Heinä 2010 00:13

Hyvä kun sait pelaamaan :D , pääsylinterille ei ollut enää käyttöä tuossa mun autossa. Volvo on muuten siitä kummallinen että tekniikkapuolella on melko paljon tuumakoon pultteja. Tuumakokoisia olen hakenut mm. Tullin Pultista Oulusta.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2395
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 07 Touko 2012 10:57

No nyt sit kaivattas hyviä vinkkejä tohon ilmaamiseen :roll: tuntuu vastustelevan oikeen kunnolla :evil: Eli miten saa parhaiten ja helpoiten ilmattua????
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95

Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja Carman » 07 Touko 2012 11:34

Volvon kytkimestä en mitään tiedä, mutta yleisestiottaen kytkimen ilmaukseen tehokas konsti on ollut tippakannu johon tiukasti ilmanippaan sopiva letku
Eli siis työsylinterin ilmanipasta painaa tippakannulla jarrunestettä säiliöön päin.
Scania K112 -88
Ajokki Royal

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2395
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 07 Touko 2012 11:35

Juuri tuolleen on nyt tehty, mutta eipä meinaa alkaa pelittään :cry:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 07 Touko 2012 18:20

Minä ilmasin polkemalla 1000 kertaa kytkintä. 1001.s polkaisu tuntui normaalille
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2395
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 08 Touko 2012 07:55

Nyt rupesi epäilytttää, et putki alko vuotaa, kun eilisen ilmauksen jälkeen kokeili niin hävis säiliöstä nesteet :shock:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95

Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja Zyke64 » 08 Touko 2012 10:04

Bussiton kirjoitti:Nyt rupesi epäilytttää, et putki alko vuotaa, kun eilisen ilmauksen jälkeen kokeili niin hävis säiliöstä nesteet :shock:
Aikanaan kävi samalla tavalla. Runkopalkin sisällä oli putki hapantunu ja ilmatessa puhkesi. Teflon/teräspunosletkusta laitoin uuden, hyvä tuli :mrgreen:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 08 Touko 2012 18:12

Kannattaa pistää uus letku. 6 metriä tarvii.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2395
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 09 Touko 2012 08:08

Joo nyt on uusi putki :D alko osoittaa jo toimimisen merkkejä :lol: tarvii vielä kattoa noi säädöt kun näyttäs olevan iskunpituus n.20mm :wink: ja tietty vielä ilmaamista :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95

rodek
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 23 Touko 2012 22:58
Truck: B10M Vanhool
Location: Helsinki

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja rodek » 24 Touko 2012 23:03

Puu Tiainen kirjoitti:Kykinlevyn ollessa uusi, säädetään tehostin niin, että männän varsi tulee ulos noin 40-45mm. Tällöin kulumistunnistin toimii odotetulla tavalla, kun levy on loppumassa.
Sä voit nyt säätää tuota vartta lyhyemmäksi, koska säätö on jo sekaisin, jos sitä on säädetty kuluneella levyllä.
Säädä 30-40mm tehostimen kannesta varren jatkoon asti.
Tehostimen huohotin natsaan kannattaa laittaa kumiletkun pätkä, (noin 30 cm tai pitempi) niin ei vedä kaikkea paskaa sisäänsä.

Saisko tähän lisää tietoa, eli mistä mihin 40mm, onko siis ton tehostajan alumiinikannesta siihen missä toi mutteritanko alkaa?
Mites toi haarukkäpää joka tulee siihen kytkimen vivulle, siinäkin säätö? Paljon siis tosta tehostimen kannesta on siis matkaa siihen kammen akselitappiin??

PS tohon ilmaukseen kokemusperäisiä vinkkejä:
Linja tosiaan uusittava jos vuotaa, mulla nailonista ja toimii hyvin!
Ilmattava (neste)paineella alhaalta ylös, eli ilmauskoneella paineistettua nestettä nipoista sisään kunnes kusee yli pääsylinterin säiliön.
Pääsylinterin oltava aivan ylä asennossa jotta pienenpieni ilmausrteikä on avoinna säiliölle lähtevälle letkulle ja siis säiliölle itselleen.
Tämä saattaa vaatia stoppareiden (pultteja) avaamista tai koko pääsylinterin irrottamista jos ei "avaudu" tarpeeksi koko polkimen liikeradan mukana. Ts. siis sylkyssä pieni puristuma vaikka poljin aivan ylhäällä.

PS, pääsylinterin säiliö voi olla ihan täynnä nestettä ja silti poljin menee pohjaan ja järjestelmä huutaa nestettä, älkää kysykö mistä tiiän, mutta sen säiliön pohjalla voi olla sen verran sakkaa ettei pienestä pohjareiästä se mee sinne pääsylinterille asti. Ja tää tietysti tarkoitta sitä että menee kytkinpoljin pohjaan ja vikaa ei löydy näennäisesti mistään :evil:

Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 590
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja Pilotti » 26 Heinä 2013 20:48

Nyt tuli Scanian kytkimeen ongelma. Eli K112 ja kytkinpoljin menee hitaasti painaessa pohjaan irroittamatta kytkintä. Nopeasti painaessa toimii OK. Scanialla oltiin sitä mieltä, että levy, asetelma ja haarukka ovat loppu, siinä vika. Ihmetyttää kyllä kun tuo poljin toimii samalla tavalla vaikkei auto käykään.Tuntuisi itsestä, että jossakin olisi vuoto, joka päästää paineita karkuun. Eli olisiko ilmapuolella kun ei ainakaan neste karkaa minnekään.

Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 368
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja » 26 Heinä 2013 22:46

siis kytkinkö toimii polkemalla vaikkei olisi paineita????
Ilmallahan vaan tehostetaan työsylinteriä,eli ilman ilmaa et taatusti paina kytkinpoljinta pohjaan.
Ettei nyt kuitenkin vuotaisi nesteet painepuolelle.ei meinaa ole kaksinen keksintö se sylinteri siellä laatikon kyljessä.Ennen suurempia ihmettelyitä kannattaa tutkia se työsylinteri.Juuri ite pähkäilin ton saman vaivan kanssa ja Scanialla sanottiin et edessä koko kytkinremppa.Jos sylinteri sökö niin ei kannata alkaa millään korjaus-sarjoilla leikkimään vaan hakee Vantaalta Skubalta uuden sylinterin,se on siellä halvempi kun missään oli korjaus-sarja
Jaahas ja taas on kädet mustana

Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 368
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja » 26 Heinä 2013 22:53

tolta näytti sisältä kun oli vuotanu
Liitteet
kanjan kytkin.jpg
kanjan kytkin.jpg (73.18 KiB) Katsottu 12043 kertaa
Jaahas ja taas on kädet mustana

Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 590
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja Pilotti » 27 Heinä 2013 00:31

En tarkoittanut, että kytkin toimii ilman paineita. Onhan sille säiliöstä painetta. Poljin vain reagoi samalla tavalla oli kone käynnissä tai ei. Eli jos polkaisee reippaasti niin OK, mutta hiljaa painamalla menee pohjaan ilman että kytkin irroittaa. Samoin jos liikkeelle lähtiessä on ensin polkaissut kunnolla ja kytkin on irroittanut normaalisti niin kytkinpoljinta hitaahkosti nostaen muuttuu löysäksi ja kytkin nappaa kiinni. Jossakin on painevuoto mielestäni. Tuo nestepuoli on kyllä säiliössä säilynyt samassa tasossa viimeiset seitsämän vuotta, eli ilmapuolelle mielestäni viittaisi.

Vastaa Viestiin