Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 18 Marras 2017 02:53

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 28 Touko 2010 11:57 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Viestit: 333
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa
Ensiviikolla oli tarkoitus etuakselille vaihtaa pussit jalkoineen/ylälevyineen. Samalla etuakselin poikittaistuen "apurunko", kun on päässyt hieman pehmenemään.
Mutta, :shock: Helppo työjärjestys palkeiden vaihtoon? Ainakin PekuMAN ja Kajnyy ovat niitä vaihtaneet, onko helpottavia vinkkejä :mrgreen:
Ajattelin taas suorittaa valokuvausta työvaiheista kunhan homma etenee. Paimelasta löyty "uusi" :lol: apurunko ja Onninautosta jousivärkit. Kunhan etupää valmistuu, niin vuorossa taka-akselin takapuolen pussit ja samalla pitkittäisten tankojen runkokorvien vaihto. Ei tuu aika pitkäksi näiden kanssa :roll: :lol: :lol:

_________________
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 28 Touko 2010 22:08 
Rattimajuri
Avatar

Liittynyt: 16 Elo 2005 07:37
Viestit: 198
Paikkakunta: Pudasjärvi
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Kori tunkataan ylös, pussi vääntelemällä pois, jos ei irtoa erikseen sitte voi kokeilla irrottaa jalustan kanssa. Jalustassa ohjaritappi alapuolella, nostetaan jalusta ylöspäin pois reijästä. Siinä ei mitään varsinaista kiinnitystä. Tappi voi ruostua tiukkaankin, jos tappi ei irtoa reijästä niin tappi sit irtoaa jalustasta... Ylälevyä en ole vaihtanut, mutta eim kai siinä erikoista?
Heikkilällä käytetty jalusta muistaakseni 40e, oli hyväkuntoinen vaikka päivitteli et ei ole oikein hyväkuntoisia...

_________________
Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 28 Touko 2010 22:47 
Ajoneuvos

Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Viestit: 553
Truck: scania f112 wiima303
Location: uusimaa
en oikein uskonut, että noi uudet säkit oli oikeat :lol: :lol:

scaniaan vaihdoin nuo siten, että otin alamaljan irti, jolloin saa väännettyä säkin pois välistä. hapettumat pois, uusi säkki rintaa vasten ja kahden puolen käsin työntämällä rullataan uusi säkki maljan päälle. sisälle runsaasti fairya, muuten se ei luista. jos uusii ylälautasenkin, se on mukavin laittaa ensin säkkiin, koska kiinnipitokäpälien kanssa tuhratessa asennus tuppaa purkautumaan... sit vaan survoa koko hoito takaisin paikalleen.. ei oikein usko itsekään, että vanhatkin säkit piti :roll: :roll: :roll:


Liitteet:
Kuva034.jpg
Kuva034.jpg [ 289.27 KiB | Katsottu 5746 kertaa ]
Kuva035.jpg
Kuva035.jpg [ 237.71 KiB | Katsottu 5746 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 29 Touko 2010 20:48 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Viestit: 333
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa
No näitä tietoja hyödynetään :mrgreen: katotaa, kuinka jätkän käy :shock: Kiitos!!

_________________
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 29 Touko 2010 21:59 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 18 Loka 2005 08:54
Viestit: 2390
Paikkakunta: Jokela
Location: Jokela
Member id: 015
Tsemppiä :D Tee taas sellainen proo korjausopas meille jälkijunassa tulijoille :mrgreen:

_________________
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 31 Touko 2010 20:20 
Rattiamiraali

Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Viestit: 250
Location: Lohja
Ilmapusseja vaihdoin minäkin tuohon meidän Scania K112:ta.Autossa on korin nosto/laskujärjestelmä.
Ekaks löysäsin pyöränpultteja ja nostin korin niin ylös kun sen sai.Sitten mittasin runkopalkista maahan
olevan matkan ja sahasin n.40cm paksusta puupöllistä sopivan pulikan runkopalkin alle.Napista auto alas ja
siihen se pysähtyi pulikan päälle.Sitten pieni hallitunkki akselin alle ja kevyt nosto että pyörä irtosi hiukan
maasta ja pyörä irti.Tunkki akselin alta alas ja pussi irtosi yläkiinnikkeestä ihan ite.
Alamalja oli yhdellä pultilla kiinni ja oli helppo irrottaa.Eikä sitten riittänyt pelkkä pussin vaihto,vaan uusiksi
meni alamalja,ylälautanen,ilmapussi ja ilman syöttöön kulmaliitin helmineen ylälautaseen.
Takaisin laitossa kumitötterö rullataan alamaljan päälle fairya apuna käyttäen melko helposti.Sitten ylälautanen
kiinni ja alamalja kumitötteröineen pultilla kiinni akselin alta tunkilla nostoa että pussin yläpää osuu ylälautaseen.
Metalli kynnet kiinni aloittaen takimmaisesta ja ilmapistoolilla irtokompressorista ilmaa ilmaliittimeen,että
näkee tuliko tästäkään mitään.En uskonut että ilmapussin yläpää oikeesti pitää paineet,mutta kyllä se toimii.
Sitten auton ilmaliitin kiinni ja pyörä paikalleen.Sitten auto käyntiin ja tunkit sunmuut rojut auton alta pois
ja pyöränpulttien kiristyksen jälkeen kovaa ajoa.
Auton alle ei sitten ole mitään asiaa,jos joku pyörä on autosta irti.Meillä auto oli tuon paksun puupöllin varassa
koko korjauksen ajan.Siis auto ei ole pelkän tunkin varassa.

_________________
Falcon


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 03 Kesä 2010 20:20 
Rattiamiraali

Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Viestit: 250
Location: Lohja
Onko tämmösistä korjauskokemus tarinoista kellekään mitään hyötyä ?
Itellä on semmonen tyyli näissä korjauksissa,että jos en ole ennen korjannut jotain kampetta,sitä isommalla
innolla purkamaan ja tutkimaan miten mikäkin toimii.
Automaattirasvari on tutkinnan kohteena tällähetkellä,kun ei toiminut.Vika löytyi.
Ilmasylinterinmännän kumi korppuuntunut,joten mäntä ei liikkunut ja ilma pääsi männän ohi.

_________________
Falcon


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 03 Kesä 2010 20:43 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Viestit: 333
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa
No niin, projektin aloituksen kuvia galleriassa. Alamaljat aivan pas....na.
Ajoin bussin pukkien päälle ja nostin korin yläasentoon. Pitkittäistukien runkokiinnikkeen alle moottorin vaihtoa varten tehdyt pukit niin jopas oli jämäkästi tuettu. Eturattaat tunkilla akselin alta sen verran ilmaan, että sai rattaat ja renkaanvaihtopukit pois alta ja akselin laskin siten ala-asentoon. Pussi irtosivat jo ylälautasista siinä vaiheessa. Alamaljoja sai kolkutella, kun olivat kasvaneet kiinni akselille :lol: nehän eivät ole millään kiinni, kuten ei yläpäätkään, eli tässä ei ole kynsiä tai vastaavia kiinnikkeitä.

Ylälautaset olivat ehjät, mutta tukilevyt rungossa ihan umpiruosteessa :( . Sen vuoksi piti ylälautaset irrottaa ja siinävaihessa lautasen kiinnittävä ilmaliitin napsahti tietenkin poikki. Tässä vaiheessa toinen puoli on vielä irrottamatta mutta varmaankin käy samalla tavalla, ja siksi tilasin uudet nipat tänään molemille puolille. Muuten iisi homma :mrgreen:

Poikittaistuen apurunko oli myös osin kadonnut valtateiden suolasumuun :lol: :lol: :lol: . Tämä oli tiedossa ja uusi olikin valmiina odottamassa, lisätään kuva, kunhan saan maalarilta kotiin. Kiinnityspulteista 80% polttoleikauspillillä irti, osa lähti pulttikoneen ja Super Cut'in avulla auki.
Huomenna homma jatkuu tukilevyjen asennuksella, ilman täutelankaa, argonilla :roll: :lol: :lol: :lol: . Samalla runkopalkkia pitää vähän kuskinpuolelt fiksata.

To Be Continue, kuten Amerikan sarjat asian ilmaisee :mrgreen:

_________________
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 04 Kesä 2010 11:14 
Rattimajuri
Avatar

Liittynyt: 16 Elo 2005 07:37
Viestit: 198
Paikkakunta: Pudasjärvi
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Falcon kirjoitti:
Onko tämmösistä korjauskokemus tarinoista kellekään mitään hyötyä ?
Itellä on semmonen tyyli näissä korjauksissa,että jos en ole ennen korjannut jotain kampetta,sitä isommalla
innolla purkamaan ja tutkimaan miten mikäkin toimii.
Automaattirasvari on tutkinnan kohteena tällähetkellä,kun ei toiminut.Vika löytyi.
Ilmasylinterinmännän kumi korppuuntunut,joten mäntä ei liikkunut ja ilma pääsi männän ohi.

Suoraan kysymykseen suora vastaus: on hyötyä.
Sit tuossa on sopivasti perään "korjauskertomus tarinaa" automaattirasvarista, joku kollega sai tuosta vinkkiä omaan tai kaverinsa bussin rasvariprobleemaan.
Kaikki tieto jakoon vaan. Jos ei jaksa kaikkea lukea, niin hyppää sen yli.
Sanotaan tosin niinkin että tieto lisää tuskaa... :lol:

Zyke64:Poikittaistuen apurunko: Milloin katsastettu edellisen kerran, sanoiko katsuri tuosta mitään ed. kerralla? Olis ainakin ollut aiheellista, onhan tuo jo vaaralinen, vai tuleeko tuolle tuelle isoja rasituksia, pysyykö etuakseli paikallaan ilmankin...?

_________________
Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 04 Kesä 2010 12:35 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Viestit: 333
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa
Suoraan kysymykseen suora vastaus: on hyötyä.
Sit tuossa on sopivasti perään "korjauskertomus tarinaa" automaattirasvarista, joku kollega sai tuosta vinkkiä omaan tai kaverinsa bussin rasvariprobleemaan.
Kaikki tieto jakoon vaan. Jos ei jaksa kaikkea lukea, niin hyppää sen yli.
Sanotaan tosin niinkin että tieto lisää tuskaa... :lol:

Zyke64:Poikittaistuen apurunko: Milloin katsastettu edellisen kerran, sanoiko katsuri tuosta mitään ed. kerralla? Olis ainakin ollut aiheellista, onhan tuo jo vaaralinen, vai tuleeko tuolle tuelle isoja rasituksia, pysyykö etuakseli paikallaan ilmankin...?[/quote]


Jep, sama mieltä, täältä saa hyviä vinkkejä moneen hommaan ja vaikka tutkimushalua löytyy itseltäkin riittämiin, ei kannata hakata päätä seinään ihan joka hommassa :shock:

Autohan on leimattu uudenvuoden aatona, mutta noissa hävinneissä varsissa oli vuoraus päällä, eli ei ne ihan noin huonona ollut. Ja kuski puolen runkoon menevät varret oli aika ehjät :wink: Eli ei suoranaista vaaraa mutta eihän se akseli niin jämäkästi enää paikallaan tuollaisella pysy...

Sitten oli puhetta noista ilmantäyttönipoista, jotka tilasin. Hintaa vaivaiset 114EUR pari Volvolta :twisted: :twisted: :twisted: KANNATTAA YRITTÄÄ ehyenä irrottaa, jos on tarvetta :roll: Onkohan tää ilman täyttötapa ylälautasen keskeltä sit kaikissa B10M volvon alustoisssa, en tiedä :?:

Galleriaan lisäsin kuvat uusista kamppeista, Hintaa noille kerty niin, että 2+2 jousta maljoineen/ylälautasineen 640EUR Onnin autosta ja nuo käytetyt osat Paimelasta 120EUR; apurunko ja takakynkät. :? :D Vielä jää taka-akselin etupussukat vaihtamatta, mutta lähitulevaisuudessa neki, pitää koota mammonaa lisää välillä :shock: :lol: :lol: On tässä kevään aikana kulunu :roll:

Polttelis päästä asennushommiin, mutta vettä tulee vaakassa ja 4 astetta lämmintä :cry: :cry: :shock: :mrgreen: Jos kuitenki lähtis :mrgreen:

_________________
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 04 Kesä 2010 14:55 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3862
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Zyke64 kirjoitti:
Hintaa vaivaiset 114EUR pari Volvolta


Kannattaa silti aina kysyä Volvoltakin, saattaa osat olla halpojakin toisinaan :wink: Ostin kerran sumppusäiliön korkkisysteemin uuden kun pelkkää tiivistettä ei saanu ja korkkihärveli maksoi alle 30e johon WetteriPowerin myyjä mutisi että onkai täsä joku virhe eihän meiltä saa mitään kolomellakympillä :lol:

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 04 Kesä 2010 20:02 
Rattiamiraali

Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Viestit: 250
Location: Lohja
Ilmapussukat takana oikeella tyhjeni yön aikana melkein kokonaan.Tämä säätimen vaihdon jälkeen.Eikun
säädin irti ja fairy pumppupullolla säätimen päälle.Olin onnistunut halkaisemaan syöttöputken kiristysmutterin.
Sen sai ihmekyllä korjattua vesijohto puolen tarvikkeilla,oli muuten sama kierre ja 10mm helmi sopi suoraan
putken päälle kaikkineen kiristysmuttereineen.Niin ettäkö nyt pysyy paineet ilmajousissa ??? Ei pysy ei.
Oli aamulla tutun näköisesti kallellaan oikealle.Tässä kohtaa tuli mieleen,että josko räjäyttäisi koko huussin
taivaantuuliin :evil: ,mutta ei meillä periksi anneta.
Automaattirasvarin paineet on "ryöstetty" oikean puolen ilmajousien ilmalinjasta,joten rasvari laski pussien
paineet pihalle kivettyneen männänkumin kautta.Rasvarin magneettiventtiili laski myös paineet läpi.
Kyllä se varmaan aamulla könöttää taas kallellaan,mutta taistelu jatkuu.Se rasvarin ilmaputki on tulpattu ihan
koemielessä.

_________________
Falcon


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 04 Kesä 2010 22:05 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Viestit: 333
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa
Ja nyt on etupään kamppeet paikoillaan. Oli aika savotta saada tuo apurunko paikoilleen ilman putkistojen ym. purkua. Mutta irrottamalla oikena puolen korikorvallisen ja lyhentämällä rhs-putken päitä 2 cm sekä leikkaamalla vasemman puolen kiinnikkeestä n. 4cm, mitä oli varaa lyhentää niin, että yläreiät jäävät ehjäksi. Näillä konsteilla lupsahti paikoilleen. :shock: :D

Galleriassa kuvat lisättynä. Huomenna paineeet pusseihin, poksautetaan paikoilleen. Pitää vaan nosta etuakseli ylös, ku nyt se roikkuu vapaana alhaalla ja järjestelmä ei anna ilmaa, kun luulee bussin olevan kori ylhäälä. :mrgreen:

Huomenna jatkuu, katotaan miten käy täytön kanssa. :shock: Sitten vielä ruiskulla massat apurunkoon ja jousien ylätukiin.. :mrgreen:

_________________
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 05 Kesä 2010 07:58 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Viestit: 1998
Paikkakunta: Espoo
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Terve

Kävin katsomassa kuvasi. En usko että tiivistyy kovin helposti alalautaselle tuo ilmapussi noin kun se on kuvassasi.

Itse "lutkutin" pussin ensin alalautasen päälle ja sitten laitoin paikalle. Kumi ei tahdo millään kääntyä päälle vieläpä tuplaksi. Olen niitä jo useita vaihtanut enko koskaa muista miten sitä piti kallistella ja kiepsauttaa niin se yhtääkkiä lipsahtaa paikalleen.

Oisko Puu tiaisella ohjeet miten se painetaan alalautasen päälle.

PS! mitään litkuja en käyttänyt

_________________
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 05 Kesä 2010 15:45 
Erityisasiantuntija
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Viestit: 880
Location: Etelä Suomi
Juu, ei mene pussi tuolla kuvan lailla paikoilleen.
Se pitää rullata ala-lautasen ympärille ensiksi. Reilusti vaan liukastetta pussin sisäpintaan, lautanen maata vasten ja siitä vaan painetaan vähän kerrallaan.
Jos tuntuu tiukalta, kannattaa lämmittää pussia kuumalla vedellä tms. niin jo menee.
Sitten vaan paketti akseliin paikoilleen, akselia nostamalla se sinne lumpsahtaa. Muistakaa täyttää paineilmajärjestelmä ensiksi.

_________________
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 05 Kesä 2010 17:38 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Viestit: 333
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa
No niin, homma valmis. Irrotin etuosan korkeusaseman tunnistimen/ilmansyöttöventtiililtä letkut ja pukkasin pistoolilla ilmaa. Pikkusen nostin tunkilla akselin alta rakoa pienemmäksi. Vänkärin laita meni heti paikoilleen erittäin nätisti :D . Kuskin laita ei meinannu lähtee :twisted: mutten antanu periks ja viimein samalla periaatteella alkoi pussi täyttyä ja rullautui ittekseen alamaljan päälle :mrgreen:
Kyllä se kieltämättä tuntui mahottomalta ajatukselta, että ne menis paikoilleen, kun katto noita ruttusia pusseja :shock: :roll: . Mutta reipas ja ennakkoluuloton asenne estivät pitemmän epäröinnin ja eiku kimppuun.. :lol: :lol:

Taka-akselin takapuolen pussit seuraavana vuorossa, mutta saavat jonku päivän odottaa, nyt maistuu Bisse ja Sauna :shock: :lol: :lol: :lol:

Viimeiset kuvat galleriassa :mrgreen:

_________________
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 05 Kesä 2010 18:43 
Erityisasiantuntija
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Viestit: 880
Location: Etelä Suomi
Niin no, meneehän se jos viitsii kikkailla, toisella tavalla olisit tehnyt sen huomattavasti nopeammin ja turvallisemmin.
Mulla oli joskus rakennettu korjaamo-prässiin varusteet joilla pussin sai painettua paikalleen ilman rullaamista lautasen tai oikeammin männän päälle.
Hylkäsin menetelmän, koska tämä toinen konsti on kätevämpi.

_________________
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 27 Maalis 2014 13:20 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2265
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Yks versio aiheesta.

http://www.airsprings.cc/Bus/Bus%20Bellow%20Fitting.pdf

Ja toine.

http://www.google.de/imgres?imgurl=http ... CHEQrQMwCQ

Rullausmetodista en löytäny yhtään kuvaa / asiaa Googlesta, ja yllämainitut kuvat meni vissiin vanhan gallerian mukana... Jos joku löytää semmosia, vois linkittää tähän ketjuun varoitukseksi tuleville sukupuolille.

N
N
N


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 27 Maalis 2014 13:52 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 18 Loka 2005 08:54
Viestit: 2390
Paikkakunta: Jokela
Location: Jokela
Member id: 015
Eli nyt rakentelemaan tollasta prässiä :shock:

_________________
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 27 Maalis 2014 15:10 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Viestit: 1998
Paikkakunta: Espoo
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Olen saanut pussin alamaljan päälle ihan vaan painamalla ja vähän samalla keinuttaen sitä kumia edestakaisinniin se on mennyt sinne ilman liukasteita.

Auton saanti tarpeeksi korkealle:
Ajoin akselin 150 mm korkealle pukille josta sitten nostin autoa tunkilla lisää. Pukit rungon alle mielummin akseleiden väliin. Nyt voi sitten nostaa apurungosta tunkilla ja ottaa pukki pois. Sitten voi tunkki apuna laskea/ irroittaa apurunko.

https://picasaweb.google.com/1084943700 ... enKorjaus#

_________________
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 27 Maalis 2014 15:16 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 18 Loka 2005 08:54
Viestit: 2390
Paikkakunta: Jokela
Location: Jokela
Member id: 015
Tollainen uusi ilmapussi laittaa kyllä aika lujasti hanttiin, ainakin viime keväänä kun niitä neljä ähelsin paikoilleen :roll:

_________________
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 27 Maalis 2014 15:25 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Viestit: 333
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa
neppi kirjoitti:
http://www.google.de/imgres?imgurl=http ... CHEQrQMwCQ

Rullausmetodista en löytäny yhtään kuvaa / asiaa Googlesta, ja yllämainitut kuvat meni vissiin vanhan gallerian mukana... Jos joku löytää semmosia, vois linkittää tähän ketjuun varoitukseksi tuleville sukupuolille.

N
N

Ei ollu kaukana, etten rakentani tollasta asennusprässiä. Meni kuiten ilmapyssyn kanssa kohtuullisen helposti paikoilleen niin en tehnyt :)

_________________
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 23 Elo 2016 15:26 
Kippari

Liittynyt: 03 Tammi 2011 08:14
Viestit: 59
Truck: deltastar
Location: nedervetil
Moro

Olis tarkoitus vaihtaa etuilmapussi tossa deltaplanissa -87. Mites kun auto on ilmasssa ja makaa rungon päällä, niin eikö tuo etuakselisto tipu sen enemmän että pussin lautasten väliin jää semmonen 20cm väli? Ei oikeen saa pussia pois, pitäiskö alakuppi lähteä myös irti ihan nuin vaan?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 23 Elo 2016 18:33 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2541
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Alamaljan alla on reikä. Siihen pari senttiä halkaisijaltaan oleva metallitappi. Laskee akselin massan siihen päälle. Saattaa jopa irrota. Saa sen pussin riuhtomallakin, kun saksitunkilla hieman kutittelee riipustuksia.

Ilmapalkeet saa irti irroittamatta alamaljaa, mutta voihan sen samalla vaihtaa tai siistiä. Yleensä sinkki on jo jäänyt linjalle.

Pölkkyjen päälle auto. Tunkin ovat nostamista varten...eivät työtukia.

Uuden palkeet virkkaaminen maljan ympäri saattaa aiheuttaa päänvaivaa ja työtunteja. Mikäli saat ala ja ylärenkulan kohdilleen niin palje lumpsahtaa paikoilleen, kun ilmaa päästää sisään. Joskus olen laittanut suoraan kompuralla painetta jousen ilmalinjaan niin ei tarvitse välittää alustan korkeudensäätöventtiilin asennosta.

_________________
Suojaa korvasi - täällä hitsataan
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 - 01


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmajousien vaihtoa...
ViestiLähetetty: 24 Elo 2016 12:01 
Kippari

Liittynyt: 03 Tammi 2011 08:14
Viestit: 59
Truck: deltastar
Location: nedervetil
[*]Alamaljan alla on reikä. Siihen pari senttiä halkaisijaltaan oleva metallitappi. Laskee akselin massan siihen päälle. Saattaa jopa irrot[*] Ok testataan tätä, aika mätä kyllä se alalautanen


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com