Sivu 1/1
Korin tasonsäätimen korjaus
Lähetetty: 05 Touko 2010 09:12
Kirjoittaja PekuMAN66
Onko kellään omakohtaista kokemusta? Jos säädin temppuilee, niin "hyvejääkö" sitä purkaa ollenkaa(puhdistus,voitelu ym kotikonstit), tuleeko siitä varmasti toimivaa enää? Kuluuko paikat sellaisiksi että turha alkaa sepittään pitempiaikaisen käyttöön? Omassa bussissa taakse on toiselle puolelle vaihdettu erimallinen säädin, onko eri mallien toiminta synkroonissa keskenään, kun tuntuu et ei aina ole, vai johtuuko just säätimen temppuilusta...
Nämä taitaa olla periaatteessa samanlaisia riippumatta alustavalmistajasta.
Re: Korin tasonsäätimen korjaus
Lähetetty: 11 Touko 2010 21:18
Kirjoittaja Falcon
Nyt on omakohtaisia kokemuksia tasonsäätöventtiilistä.Ongelma oli alunperin siinä,että auton etupää valahti
maihin n.20 min.auton sammuttamisesta.Ei hyvä.Pihinää kuului etuakselin tienoilta.Syyksi valkeni vuotava
tasonsäätöventtiili.No ei muuta kun venttiili irti uuden huoltoluukun kautta ja putsaus/purku.
Venttiili takaisin nippuun puhdistettuna ja rasvattuna.Eikun autoon kiinni ja kokeilemaan,toimi aivan yhtä
hyvin kuin ennen putsausta-pihisee ja etupää painuu alas.
Eilen kävin Onnin Autosta hakemassa kaksi uutta tasonsäätöventtiiliä ja toisen vaihdoin etupäähän.
Jaa että toimiiko,ei toimi.Nyt nostaa etupään ihan hienosti ylös,mutta kun nosto loppuu,niin venttiili jää suhisemaan.Tosin etupää kestää jopa 4 tuntia ylhäällä moottorin sammutuksen jälkeen,että ilmeisesti oikeilla jäljillä ollaan.
Miksi venttiili jää suhisemaan? Vanha venttiili oli mukana mallina uutta ostaessa.Onkohan näitä sittenkin erilaisia.
Onneksi tuli ostettua kaksi,meinaan että takana oikealla hajos kans tasonsäätö.Nostaa liian ylös toisinaan.
Jotenkin nyt tuntuu sille,että pitäisi vaihtaa kaikki kerralla uusiin.Ei ole ainakaan kustannuskysymys.
Maksavat n.70e kappale.No ei tässä mitään,taistelu jatkuu huomenna.Heh,tekishän näitäkin jos osais.

Re: Korin tasonsäätimen korjaus
Lähetetty: 12 Touko 2010 17:08
Kirjoittaja zelcin
Joo itsellä oli kans ongelmia tuon tasonsäätöventtiilin kanssa. Jäi suhisemaan ja laski keulan alas melko nopeasti. No vaihdatin sen huollossa ja pelas ihan hyvin ensimmäiset 500km, nyt sitten tuli ongelma että ravin puoli on "tyhjä" eikä nouse. Autossa ei ole niiaus-toimintoa tai ainankaan suoraan nappia joka kuvaa kyseistä ominaisuutta. Eilen kävin ryömimässä ja könyämässä auton alla, mutta kaikki säätimet ja letkut tuntuvat olevan ok, missähän mahtaa olla vika?
Kokeilin vipuja ja aloin miettimään jos ongelma olisi niissä. Täytyy tutkia ja miettiä + päättää käytänkö huollon "takuutarkastuksessa".
Tosin itsekin luulin et lysti olisi halpaa koska kysellessäni venttiileitä sain hinnaksi 80€, pajalla sanoivat että reilu 100€ alta 200€ ja sanoin että vaihtakaa pois. No jossain välissä oli käynyt niin, että korjaajalle oli sanottu ettei normisäädin käy ja kalliimpaa tilalle. Lasku tuli tänään ja hampaat irvessä piti heti soittaa rekkuli laskusta, sillä säätöventtiilin hinnaksi oli arvuuteltu hulppeat 400€ kpl

Tilannehan vielä on päällä sillä silloin töissä ollut vastaava työnjohtaja on "siirretty" toisiin hommiin ja eivät uskaltaneet alkaa laskua mitätöimään

Pyysin jättämään tj.:lle soittopyynnön joten katsotaan kuin käy. Periaatehan on, että ei sitä osaa sinne ole pakko laittaa hinnalla millä hyvänsä ilman että kysytään asiakkaan mielipidettä
Niin ja Volvon vastaava merkkivaraosa olisi maksanut "vain" 250€ alvin kanssa.
Ps. Tässä v...tuksen multihuipentumassa tuli mieleen, että ei kellään sattuis olemaan mitään tarkempaa infoa B10M alustojen ilmajousituksesta/tasonsäädöistä yms?
Re: Korin tasonsäätimen korjaus
Lähetetty: 12 Touko 2010 21:59
Kirjoittaja Falcon
Noniin,jo valkenee tämä tasonsäätöventtiili asia,nyt toimii kaikki venttiilit.Syy suhinaan etupäässä oli väärin
asennettu venttiili.Joku "asentaja"oli kytkenyt venttiilin väärin ennen auton meille tuloa.Minä tietysti kytkin
uuden samalla tavalla miten se vanha oli.Pitäähän sitä ammattimiehiin luottaa.Ja pihinä jatkuu.
Sitten siirryin vaihtamaan taakse uutta venttiiliä ja kytkentä oli erillainen mitä etupäässä,vaikka on samanlainen
venttiili.Elikkä muoviputkia on kolme,paksuin tulee ventiilin päälle,toinen ohuempi lähtöön 21 ja toinen
venttiilin alaosaan.Se toinen 21-lähtö tulpataan.Jos ohuemmat putket on väärinpäin,niin nosto ei toimi.
Etupään venttiilissä oli ohuemmat putket kumpikin lähdöissä 21 ja venttiilin alaosan liitin oli tulpattu.Ei näin.
Tämä kaikki on n.tunti sitten käytännössä kokeiltu ja kaikki toimii.
Ensimmäistä kertaa auton meillä olo aikana,missään ei pihise eikä puhise.
Nyt vaan pitää jäädä odottelemaan seuraavaa vikaa/haastetta.Tuskin siihen kovin pitkään menee.(olen ikuinen optimisti)

Re: Korin tasonsäätimen korjaus
Lähetetty: 13 Touko 2010 22:48
Kirjoittaja PekuMAN66
Kuvat venttiileistä selventäisi asiaa niin näkis millaisia missäkin vehkeessä on, pitääpä ottaa kuva omastakin , kun siinäkin on muistaakseni kahdenlaisia venttiileitä. Tätä tasonsäätöjuttua varmaan moni joutuu rassailemaan jossain vaiheessa. Sekin vielä et jos eri venttiilit kytketään erilailla?
Re: Korin tasonsäätimen korjaus
Lähetetty: 13 Touko 2010 23:32
Kirjoittaja +Maankio-
vieläkin ihmettelen mistä noin halpoja tasoventtilejä saa? jossain aikasemmassa ketjussa kerroin kun scanian alkuperänen 1100 e!!!! jonkun muun auton versiosta soveltamalla 250 e kpl jota pidän vieläkin hyvin kalliina. Tässä tosin oli valmius kahteen ajo korkeuteen mutta eipä meillä letkutuksia niille vielä tehtynä. yksin kertanen juttu tosin. Oliskohan ollu kans joku volvon venttiili mistä sovellettiin? Arne Stara oli tukkurina ainakin.
Re: Korin tasonsäätimen korjaus
Lähetetty: 16 Touko 2010 20:14
Kirjoittaja Falcon
Onnin Auto Helsingissä Malmilla on yksi paikka,mistä kannattaa kysyä tasonsäätöventtileitä.
Sivulta löytyy www tuoteluettelo,jossa yleisimmät varaosat.
http://www.onninauto.fi/
Re: Korin tasonsäätimen korjaus
Lähetetty: 20 Kesä 2010 22:12
Kirjoittaja Falcon
Tasonsäätöön liittyviä magneettiventtileitä löytyi lisää.Niin siis meillä on kojetaulussa lukkiutuvat napit
tasonsäädölle.Toisella voi nostaa ja toisella laskea autoa normaalikorkeudesta.Magneettiventtiileitä
on ripoteltu pitkin autoa.Takana sähkökaapissa on kaksi ja tavaratilan takaosassa huussin vieressä kaksi ja
tavaratilan etuosassa yksi,joka on "korjattu"t-liittimellä.Ilmeisesti etuakselin tienoilla on vielä yksi,koska
lattian alla napsuu ja pihisee kytkimiä painaessa.Nämä nimittäin vuotaa kaikki enemmän tai vähemmän.
Ei pysy paineet ilmapusseissa vieläkään edes koko vuorokautta.Jos joku toinenkin intoutuu mankkareita
vaihtamaan,niin niitä on kahta eri mallia.Toinen avautuu jännitteisenä ja toinen sulkeutuu jännitteisenä.
Vanhoja mankkareita ei kannata yrittää korjata,koska vuotaminen johtuu kumitiivisteiden kovettumisesta.
Uudet ei maksa montaa kymppiä kappale.Ja eiku Onnille taas huomenissa.
Re: Korin tasonsäätimen korjaus
Lähetetty: 21 Kesä 2010 07:59
Kirjoittaja ansa
Falcon kirjoitti:Tasonsäätöön liittyviä magneettiventtileitä löytyi lisää.Niin siis meillä on kojetaulussa lukkiutuvat napit
tasonsäädölle.Toisella voi nostaa ja toisella laskea autoa normaalikorkeudesta.Magneettiventtiileitä
on ripoteltu pitkin autoa.Takana sähkökaapissa on kaksi ja tavaratilan takaosassa huussin vieressä kaksi ja
tavaratilan etuosassa yksi,joka on "korjattu"t-liittimellä.Ilmeisesti etuakselin tienoilla on vielä yksi,koska
lattian alla napsuu ja pihisee kytkimiä painaessa.Nämä nimittäin vuotaa kaikki enemmän tai vähemmän.
Ei pysy paineet ilmapusseissa vieläkään edes koko vuorokautta.Jos joku toinenkin intoutuu mankkareita
vaihtamaan,niin niitä on kahta eri mallia.Toinen avautuu jännitteisenä ja toinen sulkeutuu jännitteisenä.
Vanhoja mankkareita ei kannata yrittää korjata,koska vuotaminen johtuu kumitiivisteiden kovettumisesta.
Uudet ei maksa montaa kymppiä kappale.Ja eiku Onnille taas huomenissa.
Lisäksi on vielä olemassa kolmas versio jossa ei ole poistoa ollenkaan ,toimii vain putkena .
Re: Korin tasonsäätimen korjaus
Lähetetty: 21 Kesä 2010 22:44
Kirjoittaja Falcon
ansa kirjoitti:Falcon kirjoitti:Tasonsäätöön liittyviä magneettiventtileitä löytyi lisää.Niin siis meillä on kojetaulussa lukkiutuvat napit
tasonsäädölle.Toisella voi nostaa ja toisella laskea autoa normaalikorkeudesta.Magneettiventtiileitä
on ripoteltu pitkin autoa.Takana sähkökaapissa on kaksi ja tavaratilan takaosassa huussin vieressä kaksi ja
tavaratilan etuosassa yksi,joka on "korjattu"t-liittimellä.Ilmeisesti etuakselin tienoilla on vielä yksi,koska
lattian alla napsuu ja pihisee kytkimiä painaessa.Nämä nimittäin vuotaa kaikki enemmän tai vähemmän.
Ei pysy paineet ilmapusseissa vieläkään edes koko vuorokautta.Jos joku toinenkin intoutuu mankkareita
vaihtamaan,niin niitä on kahta eri mallia.Toinen avautuu jännitteisenä ja toinen sulkeutuu jännitteisenä.
Vanhoja mankkareita ei kannata yrittää korjata,koska vuotaminen johtuu kumitiivisteiden kovettumisesta.
Uudet ei maksa montaa kymppiä kappale.Ja eiku Onnille taas huomenissa.
Lisäksi on vielä olemassa kolmas versio jossa ei ole poistoa ollenkaan ,toimii vain putkena .
Eikös tuo putkimalli ole enemmän käytössä teollisuusautomaatioissa ja kylmäjärjestelmissä ?
Re: Korin tasonsäätimen korjaus
Lähetetty: 21 Kesä 2010 23:29
Kirjoittaja ansa
Falcon kirjoitti:ansa kirjoitti:Falcon kirjoitti:Tasonsäätöön liittyviä magneettiventtileitä löytyi lisää.Niin siis meillä on kojetaulussa lukkiutuvat napit
tasonsäädölle.Toisella voi nostaa ja toisella laskea autoa normaalikorkeudesta.Magneettiventtiileitä
on ripoteltu pitkin autoa.Takana sähkökaapissa on kaksi ja tavaratilan takaosassa huussin vieressä kaksi ja
tavaratilan etuosassa yksi,joka on "korjattu"t-liittimellä.Ilmeisesti etuakselin tienoilla on vielä yksi,koska
lattian alla napsuu ja pihisee kytkimiä painaessa.Nämä nimittäin vuotaa kaikki enemmän tai vähemmän.
Ei pysy paineet ilmapusseissa vieläkään edes koko vuorokautta.Jos joku toinenkin intoutuu mankkareita
vaihtamaan,niin niitä on kahta eri mallia.Toinen avautuu jännitteisenä ja toinen sulkeutuu jännitteisenä.
Vanhoja mankkareita ei kannata yrittää korjata,koska vuotaminen johtuu kumitiivisteiden kovettumisesta.
Uudet ei maksa montaa kymppiä kappale.Ja eiku Onnille taas huomenissa.
Lisäksi on vielä olemassa kolmas versio jossa ei ole poistoa ollenkaan ,toimii vain putkena .
Eikös tuo putkimalli ole enemmän käytössä teollisuusautomaatioissa ja kylmäjärjestelmissä ?
yllättäen niitä käytössä myös tuolla ka-puolella ja yllättävän usein niitä myös tyrkytetään muiden venttiilien tilalle ,ulkoapäin kun kaikki samanlaisia.ostaessa pitää olla aika tarkkana jotta saa oikean venttiilin. myös joissain linja-autoissa tuota "putki"mallia jos jousituksessa ajotason nosto sähköinen.
Re: Korin tasonsäätimen korjaus
Lähetetty: 22 Kesä 2010 08:51
Kirjoittaja Puu Tiainen
Kannattaakohan tuo tasosäätimen korjaaminen, ne on kulutustavaraa ja halpoja tarvikkeena.
Paineilmaventtiileitä näyttää moni täälläkin korjailevan, hyvin monessa tapauksessa se ei kannata, jos sinne ei uusita tiivisteitä ja venttiilin runko ei ole kunnossa.
Joskus ennen vanhaan tätä harrastettiin ammattimaisestikin ja todettiin sen olevan hyödytöntä kuluneisiin venttiileihin.